Agent Corrigan: En spion och förrädare

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av RioGrande »

Har alltid betraktat George Evans Agent Corrigan som en "andra klassens" Al Williamson. Inser nu hur orättvist detta varit. Har just läst ett långt Agent Corrigan-avsnitt i Agent X9 nr 1 1991: "Corrigan -- En spion och förrädare." (Både text och teckningar av Evans)
Även tidigare har jag stött på den märklige Kroi, som brukar vara en mellanchef strax över Phil Corrigan på FBI, en karriärhungrig, lat, ohederlig och argsint man (som hatar Corrigan för att denne är så duktig). I detta äventyr har Corrigan lämnat FBI och Kroi har tydligen någon sorts CIA-jobb precis under presidenten (som endast antyds av en skugga bakom en amerikansk flagga). En riktigt hård agenthistoria, med massor av smygande i gränder och dubbelspel. (Delvis utspelar den sig i exotisk påhittad arablandsmiljö.) Lite som Peckinpah-filmen Killer Elite eller någon av de mer cyniska Bruno Brazil-albumen...

Evans är en skicklig och rutinerad tecknare (född 1920) som vågar ta ut svängarna, med underligt formade serierutor och intressanta vinklar. Ibland tecknar har nästan komiskt i 1960-talets MAD-stil, ibland är hans konstnärliga experimenterande så långt drivet att det närmar sig abstrakt konst.

Det hade jag inte väntat mig!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av Peral »

Undrar om jag inte har läst den-är det där han blir fångad på andra sidan järnridån? Samt i sann Amerikansk anda omvänder en rättrogen kvinnlig kommunist
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av RioGrande »

Nej.
I denna är det en liten någorlunda hederlig regering i ett litet påhittat arabland som fått en massa löften från USA. Men plötsligt bestämmer sig USA för att backa ur. Den kvinnliga politikern från arablandet hamnar på agent Krois dödslista. Corrigan (som lämnat FBI) anlitas för att vara hennes livvakt. Kroi agerar delvis på Vita husets order (men det är lite odydligt vilken organisation han tillhör, det är något CIA-liknande...)
Dessutom är en massa av den kvinnliga politikerns egna rådgivare och överstar osv lömska dubbelspelare beredda på backstabbing.

Inser att jag tycker att ävenyret är ÄNNU bättre nu när jag försöker reda ut vad det egentligen handlade om!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av RioGrande »

Har även läst resten av Agent X9 nr 1 1991 nu. Faktiskt mycket intressant. Hollywooddeckarna, av en annan gammal legendarisk tecknare: Dan Spiegle (som brukade teckna Hopalong Cassidy).
En kort Johnny Hazard-historia.
Django och Angel (en ganska bisarr serie, men rätt snyggt tecknad (i alla fall det här avsnittet!) av Florenci Clavé.
(När fick man fyra avslutade äventyr (som inte är rena utfyllnadssnuttarna) senast när man köpte ett nummer av Agent X9?)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av RioGrande »

Har nu börjat läsa en annan av George Evans Corriganhistorier. Den är också bra! Det är faktiskt mycket bättre manus än i de flesta Al Williamson-tecknade avsnitt jag läst. Skrev Evans själv sina manus? Skrev Williamson sina?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av RioGrande »

En sak som Evans jobbar med (det gör naturligtvis många andra också...) är den RUNDA serierutan. Den används ju lite då och då för att simulera att någon tittar i en kikare. Men den kan användas rent allmänt för att variera fyrkantigheten. Kan vara en räddning för tecknaren också, om man ritat fel i ett av rutans hörn. Eller om man är för lat för att sitta och måtta med linjaler och sådant... Då tar man bara kaffekoppen (eller gemburken) och drar med pennan runt kanten -- och vips har man en rund serieruta (som geometriskt sett inte är en ruta, förstås, utan en cirkel, en seriecirkel...). Om man spillt lite med koppen under drickandet så att det runnit ner kaffe längs kanten av koppen behöver man inte ens rita ringen, man får en brun ring helt gratis*. Oj! Hoppas att du läser detta Mikael Bergkvist, du brukar ju alltid vara ute efter sätt att göra saker snabbt och billigt på....


(*Den fyndige göteborgaren erinrar sig nog att det en gång fanns något som hette Cirkelkaffe...)


(Även när man ska göra himlakroppar kan detta vara bra...)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av Peral »

Problemet med stora runda rutor, är de kringliggande rutorna, som blir svåra att designa. Runda rutor kan dock med fördel användas i nedre högra hörnet, med en stående rektangulär ruta ovanför då blir det tillsammans ett utropstecken!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Problemet med stora runda rutor, är de kringliggande rutorna, som blir svåra att designa. Runda rutor kan dock med fördel användas i nedre högra hörnet, med en stående rektangulär ruta ovanför då blir det tillsammans ett utropstecken!

Eller ett blinkande öga, jämför med i-D Magazine.
http://en.wikipedia.org/wiki/I-D
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av Peral »

Bra funnet LR! Skulle kunna fungera på en ensides rolig serie! Vad heter det egentligen, cartoon är ju en bild, och strippar är en rad men en helsida?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Bra funnet LR! Skulle kunna fungera på en ensides rolig serie! Vad heter det egentligen, cartoon är ju en bild, och strippar är en rad men en helsida?

Funny pages skulle jag tro, att tidningen X har en funny page i slutet på varje nummer. För du menar väl en avslutad sak, inte som de så kallade söndagssidorna, en helsida av en fortsättningsserie som fortsätter nästa vecka.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av RioGrande »

George Evans Agent Corrigan är verkligen en intressant agentserie. I det äventyr (publicerat i en gammal X9 från 1988) jag just nu läser verkar det mer eller mindre råda fullt krig mellan FBI och CIA. Några skummisar inom CIA och Pentagon (?) konspirerar mot Corrigan och skickar en genomlömsk lönnmördaragent efter honom. Det är nästan samma stämning som i de sena Bruno Brazil-albumen, eller i Scarlet Dream, eller i filmen The Killer Elite (av Peckinpah).
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av RioGrande »

Repetto gjorde ju ett godkänt jobb med Cobran (i Western-serier). Men Green Force Five!? Var det NÅGON som älskade den serien? Undrar om jag någonsin läst en så förskräcklig och feltänkt serie? (Har nu läst 3/4 delar av ett avsnitt i en gammal X9 från 86. Kommer inte att läsa det till slut (som protest!). Däremot var Kapten Easy-avsnittet i samma nummer mysigt, lite Scooby Doo-aktigt, med trollkarlar och tricks!)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av Peral »

Även om jag gillade själva tanken bakom idén, en grupp som kämpade mot miljöförstöring, så är Green Force Five en av de tristaste serier jag läst! Eller rättare sagt jag har bara kommit cirka halvvägs i de avsnitt jag läst förrän jag skummat resten!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av RioGrande »

Du kom halvvägs.... du menar med andra ord att mina 3/4 var en bragd!? [:)]
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av Peral »

Jag tycker det är en bragd! Men det är synd att det blev så trist eftersom det kunde vara en bra idé för en serie. En tanke slog mig kanske är det ett oljebolag som finansierat serien, med tanke att inplantera idén "Så här tråkigt är miljöengagemang!"
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av RioGrande »

Läste förresten en Corrigan-serie från sjuttiotalet nyligen, av Al Williamson. Där träffade agenten sin dödsfiende i en mystisk undervattensbas. Handllingen följde på det stora hela handlingen i James Bond-filmen Älskade spions andra halva. Intressant hur denna agent förändrats under åren. En gång i tiden,när serien skapades, var det en kriminalserie, med spårsökande och deckargåtslösande. Efterhand har den blivit mer av en agentserie, antingen fantasifull på gränsen till fantastisk i James Bonds anda, eller lite politisk/kritisk/satirisk mer som Peckinpahs agentfilmer eller John Le Carrés böcker.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ja det var nog inte riktigt det Dashiell Hammet hade i åtanke att karaktären skulle ändras till när han skapade den en gång i tiden. Kan tycka att det är lite synd att det inte gjorts ordentliga serieversioner av Sam Spades, Philip Marlowes och andra deckares äventyr. I samma stil som det gjordes både på James Bond och Sherlock Holmes. Finns ju rätt många litterära figurer som skulle göra sig utmärkt i serieform.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av Wakuran »

På Wikipedia ser jag att Malteserfalken iaf verkar ha getts ut som tidning 1948. (Ser inget om kvaliteten i övrigt.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Sam_Spade#Comics.2FManga
http://www.comics.org/issue/5363/
http://lambiek.net/artists/w/willard_rodlow.htm

Edit: Och hittade åtminstone två Marlowe-adaptioner

http://www.thrillingdetective.com/marlo ... hor1566952
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av RioGrande »

Vet du om någon av dessa är bra?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av Wakuran »

Inte en sus. Jag säger till om jag skulle hitta recensioner.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar