Eva -- Asbesthjärtan (av Tinet Elmgren).

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4392
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Eva -- Asbesthjärtan (av Tinet Elmgren).

Inlägg av RioGrande »

Oj, nu har jag fått tag på ett märkligt album här.
Eva -- Asbesthjärtan av Tinet Elmgren (utgiven av Epix). En märklig korsning av fanzinsamling och tjockt lyxalbum. Jag tror att serien från början var en rad fanzin? Hur som helst, nu är det album. Stilen är lite som Pratt möter Tardi i horhelvetet ... dvs man förstår att det är det Elmgren vill, ibland blir de läckra lösningarna dock magplask. Men för det mesta funkar det. Vissa actionscener är riktigt elegant uppbyggda, med klipp och timning som en film. Antar att det är lite blinkningar till asiatisk actionfilm också, fast den genren kan jag så dåligt...
Albumet, så långt som jag har läst, handlar om en kvinna som jobbar som prostituerad. Ibland går det illa och hon måste kämpa för sitt liv. Det slutar ofta riktigt illa (och blodigt) för angriparna. Troligen är handlingen förlagd till "någonstans i Asien i förfluten tid", fast jag är uppriktigt sagt inte hundra procent säker...

Denna bok får betyget *****.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Eva -- Asbesthjärtan (av Tinet Elmgren).

Inlägg av Wakuran »

Jo, serien gick i fanzinet Tunguska, tror jag, och så gillade Horst Schröder den så mycket att han bestämde sig för att ge ut den i ett riktigt album.

Jag har inte läst serien så mycket som jag borde, men det känns som det finns en hel del politik i grunden, också.

Tunguska
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4392
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Eva -- Asbesthjärtan (av Tinet Elmgren).

Inlägg av RioGrande »

Jo, säkert lite politik. Fast det är inte så lätt att bli klok på vilken sorts politik. Det finns väl ingen politisk riktning som propagerar för prostitution? Fast vissa superliberaler brukar väl hävda att all business ska vara helt fri och att ingen ska lägga sig i vad vi gör med våra kroppar. Fast jag tror inte att Tinet Elmgren är superliberal. Hm. Jag tror att Tinet Elmgren innerst inne är lite sådär "vänster", lite feminist och lite "tycker att rasister är dumma". Fast hittills (så långt som jag har hunnit läsa) har dessa åsikter inte bubblat fram så mycket att de blivit störande inslag i en underhållande berättelsevärld.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eva -- Asbesthjärtan (av Tinet Elmgren).

Inlägg av rkaj »

Jag tror jag har skrivit om Asbesthjärtan någonstans här på serieforum förut, kanske i SPX-tråden 2010. En väldigt trevlig serie, hur som helst.

Jag har inte heller exakt koll på Tinets politiska åskådning, men hennes hemsida har rubriken "Kommie Kommics of Tungusk ASSR" överklottrad med "Anarcho-Kommics of Tunguska free state of mind" ... Autonom vänster, kanske? Det jag egentligen vet om hennes politiska åsikter är att hon tycker den galna barnporrlagen är galen, det har hon skrivit debattartiklar om tillsammans med Magnus Knutsson. För övrigt är hon någon sorts redaktör på Epix förlag, tror jag.

Asbesthjärtan är en av flera längre följetångsserier som gått i hennes fanzine Tunguska. En annan, som tydligen kommer ut i samlad form när som helst nu är Driftwood. De delar jag läst i fanzinet verkar lovande. Ett skepp befolkat av udda ("vinddrivna"?) karaktärer, diverse äventyr och en del fantasyinslag.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Eva -- Asbesthjärtan (av Tinet Elmgren).

Inlägg av AndreasEriksson »

RioGrande skrev:Fast det är inte så lätt att bli klok på vilken sorts politik. Det finns väl ingen politisk riktning som propagerar för prostitution?

Bara för att en serie handlar om något behöver det inte innebära att upphovsmannen är för det.

Jag har hursomhelt alltid tolkat det som att Tinets serier har ett kommunistiskt grundbudskap, men det behöver inte innebära att den värld som serierna utspelar sig representerar hennes politiska ideal. Som du säger så "känner" man att det finns ett politiskt budskap i serierna, utan att det tar över och blir störande.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Skriv svar