Eva -- Asbesthjärtan (av Tinet Elmgren).

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4392
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Eva -- Asbesthjärtan (av Tinet Elmgren).

Inlägg av RioGrande »

Oj, nu har jag fått tag på ett märkligt album här.
Eva -- Asbesthjärtan av Tinet Elmgren (utgiven av Epix). En märklig korsning av fanzinsamling och tjockt lyxalbum. Jag tror att serien från början var en rad fanzin? Hur som helst, nu är det album. Stilen är lite som Pratt möter Tardi i horhelvetet ... dvs man förstår att det är det Elmgren vill, ibland blir de läckra lösningarna dock magplask. Men för det mesta funkar det. Vissa actionscener är riktigt elegant uppbyggda, med klipp och timning som en film. Antar att det är lite blinkningar till asiatisk actionfilm också, fast den genren kan jag så dåligt...
Albumet, så långt som jag har läst, handlar om en kvinna som jobbar som prostituerad. Ibland går det illa och hon måste kämpa för sitt liv. Det slutar ofta riktigt illa (och blodigt) för angriparna. Troligen är handlingen förlagd till "någonstans i Asien i förfluten tid", fast jag är uppriktigt sagt inte hundra procent säker...

Denna bok får betyget *****.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Eva -- Asbesthjärtan (av Tinet Elmgren).

Inlägg av Wakuran »

Jo, serien gick i fanzinet Tunguska, tror jag, och så gillade Horst Schröder den så mycket att han bestämde sig för att ge ut den i ett riktigt album.

Jag har inte läst serien så mycket som jag borde, men det känns som det finns en hel del politik i grunden, också.

Tunguska
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4392
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Eva -- Asbesthjärtan (av Tinet Elmgren).

Inlägg av RioGrande »