Steve Canyon av Milton Caniff

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Steve Canyon av Milton Caniff

Inlägg av smorkin »

germund skrev:
Allan Kämpe skrev:Ja, Hermes Press har åtminstone gett ut ett album med Wunders version av "Terry and the pirates":
https://hermespress.com/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=4&products_id=90
Det jag läst av Wunders Terry har hållit rätt väl manusmässigt och jag gillar teckningarna de allra första åren, kanske fram till tidigt 50-tal. Sen tycker jag snabbt teckningarna blir fruktansvärt träiga och tråkiga. Hermes första volym är i mycket stort format med två strippar per sida, och har egentligen två, kanske tre, fel: den innehåller för lite material för priset och ytterst lite extramaterial (och det finns en hel del av Wunder man hittar utan att man behöver lägga ner speciellt mycket jobb). Men: framför allt är reproduktionen/källmaterialet av för dålig kvalitet för att blåsas upp i så stort format. Tyvärr. Men det är annars en klart läsvärd bok.

Håller med om Wunder, men framförallt om Hermes som sorgligt nog ofta har tveksam kvalitet i sina återtryck; exempelvis har deras Fantomen-böcker (med dagspresserien) varit rejält svajig. Och det mycket blanka pappret gör det inte bättre, med irriterande reflektioner och ett papper som känns som om det är dåligt på att återge tunna streck. Det blir väldigt mycket kompakt svärta.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Steve Canyon av Milton Caniff

Inlägg av Wakuran »

smorkin skrev:Håller med om Wunder, men framförallt om Hermes som sorgligt nog ofta har tveksam kvalitet i sina återtryck; exempelvis har deras Fantomen-böcker (med dagspresserien) varit rejält svajig. Och det mycket blanka pappret gör det inte bättre, med irriterande reflektioner och ett papper som känns som om det är dåligt på att återge tunna streck. Det blir väldigt mycket kompakt svärta.

Låter iofs som ett mindre problem vad gäller Caniff...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Steve Canyon av Milton Caniff

Inlägg av smorkin »

Wakuran skrev:
smorkin skrev:Håller med om Wunder, men framförallt om Hermes som sorgligt nog ofta har tveksam kvalitet i sina återtryck; exempelvis har deras Fantomen-böcker (med dagspresserien) varit rejält svajig. Och det mycket blanka pappret gör det inte bättre, med irriterande reflektioner och ett papper som känns som om det är dåligt på att återge tunna streck. Det blir väldigt mycket kompakt svärta.

Låter iofs som ett mindre problem vad gäller Caniff...

Mycket sant [:o)]

Sen är det också irriterande att storleken på Fantomen-stripparna varierar mellan de två tillgängliga formaten (tidningarna kunde välja mellan full höjd och beskuren höjd); jag förstår att det var svårt att hitta alla i fullhöjdsformatet som de mycket riktigt skriver i förordet, men det är ändå synd :-/
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Steve Canyon av Milton Caniff

Inlägg av Agentum »

Men just de här finns väl ändå på engelska utgivet atyt köpa ännu?

Gillar man strippen så kan man köpa den imo.

Jag har 4st av 6 eller nåt, jag gav dock inte upp utan plötsligt dundrade det til och mängder med amerikanska stripserier kom som jag ville prova, det är ju ofta så, när nån utgivare ser en ann lyckas med nåt följer de efter omedelbart.

Tyvärr måste man var stadd i kassan för att åka med då.

Men Milton Caniff lede ju mig till Roy Crane med Buz Sawer är kanske lite ultra amerikansk iofs, men föregångaren Captain Easy är guld värld, och jag gillar även Wash Tubbs, Easy har givits ut på senare år men Wash Tubbs har tyvärr en del år på nacken och är rätyt seg att hitta idag, eller svindyra.

Här föddes äventyrserien kan man säga.
Synd att den är död idag, ibland kan jag fan inte få nog av de här, jag tappar intresset när WW2 kommer i USA då alt vart bättre före imo.
En intressant annan sak är att de försöker behålla seriemässiga dräkter som ju oftast om inte valltid ser löjliga ut på film och därför övergivits av alla i modern tid nästan, här finns de iaf kvar och ser....löjliga ut.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar