Död kompis

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Död kompis

Inläggav Erik S » fre 04 maj 2012, 22:50

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... B6d_kompis

Den här smått fantastiska serien har tydligen publicerats i Rocky tidigare, men jag hade ingen aning om att den existerade förrän den kom ut i det album som jag precis sträckläste och kände att jag behövde skriva några ord om.

Simon Gärdenfors gjorde succé med det självbiografiska albumet "Simons 120 dagar" för några år sedan. En rätt intressant och underhållande serie som jag kan rekommendera om någon missat den. Han uppmärksammades för att han så självutlämnande berättade om sin Sverige-resa. Vad jag minns så handlade det självutlämnade främst om oblyga supa-knulla-skildringar, men i detta nya album från hans penna har han övergått till att vara självutlämnande på ett betydligt allvarligare plan. I "Död kompis" berättar han om en ungdomskompis som dog vid 19 års ålder och framför allt om hur det påverkat honom, lika ärligt och oblygt som i "Simons 120 dagar".

Trots ämnesbyten har han dock stannat kvar vid sin ikoniska teckningsstil. Med säker och jäkligt proffsig hand fortsätter han använda sig av karakteristiska runda figurer, cartoonigt bildspråk och lekfull formgivning. Jäkligt snyggt är det, och de glatt färgglada teckningarna bidrar till att albumet inte känns så tungt som det kanske hade gjort annars.

Men det finns onekligen tyngd i det här albumet (vilket verkligen inte ska ses som negativt). Bakom den färgglada ytan är det stundtals en rätt mörk historia som träder fram. Det är en känslosam personlig berättelse där man får följa Simon under allt jobbigt, men man får också följa med i en fin minneskavalkad med små historier ur kompisens och Simons umgänge.

Det är kort sagt en väldigt fin men också sorglig historia. Jag blir verkligen berörd av serien, och man känner verkligen att Simons lust att vara självutlämnande denna gång har mycket mer klangbotten än i "Simons 120 dagar". Tack vare högre ambitonsnivå och ett väldigt starkt ämne har han lyckats göra en mångfacetterad serieroman som är svår att lägga undan när man väl börja läsa.

Om ni inte blivit intresserade av att köpa albumet av min beskrivning av berättelsen kan ni ändå köpa det av någon av dessa anledningar:

1. Jag tror detta är den snyggast formgivna svenska serieboken på många, många år. Båda invändigt och utvändigt märks det att Simon verkligen kan det här med formgivning. Det är dessutom lyxigt utfört med tjockt, härligt papper och slipcase. Bara formgivningen gör att man gärna har boken i bokhyllan, och trots det lyxiga utförandet kostar inte mer än 119 spänn.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174056921

2. Det är självaste Egmont som gett ut detta album. Det var jäkligt länge sedan de klev så här långt ifrån mittfåran med sin albumutgivning, ifrån ankor och inkomstsäkra årgångböcker. De verkar alltså ha fått någon form av experimentslusta och verkar vara intresserade av att testa vingarna med att ge ut mer spännande serier. Detta bör såklart uppmuntras.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Re: Död kompis

Inläggav Labrador Road 26 » fre 04 maj 2012, 23:16

Erik S skrev:1. Jag tror detta är den snyggast formgivna svenska serieboken på många, många år.

Kan inte riktigt hålla med, jag har inte sett den i verkligheten men filmklippet och stillbilderna ger en kraftig Nintendo åtta-bitarskänsla och det avskräcker nästan mer än det ger ett sug. Även om jag tyckte Livet i åtta bitar var rätt underhållande. Hade han valt en mera Amiga-lik design istället för konsolig (udda ord) tror jag den kunnat appellera fler.

Men den passar nog att läsa under den här skylten.
http://www.youtube.com/watch?v=e_IckrX5P9o
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 04 maj 2012, 23:41

Jag hörde att det var genom Mikael Sol som Egmont genomförde den här satsningen.

Mikael Sol
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » fre 04 maj 2012, 23:49

Det stämmer. Sol är angiven som "projektledare" i indician. (vad det finns för skillnad mellan projektledare och redaktör är oklart för mig)

Sol nämnde även nånting om att lobbya för Thorgal-album i Fantomentråden, törs man hoppas på att Sol har lyckats skaffa sig en bra post på Egmont som han på bästa sätt nyttjar för att ge ut bra serier?

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 04 maj 2012, 23:56

Erik S skrev:Det stämmer. Sol är angiven som "projektledare" i indician. (vad det finns för skillnad mellan projektledare och redaktör är oklart för mig)

Sol nämnde även nånting om att lobbya för Thorgal-album i Fantomentråden, törs man hoppas på att Sol har lyckats skaffa sig en bra post på Egmont som han på bästa sätt nyttjar för att ge ut bra serier?

Han är redaktör för tidningar som Fantomen och Spider-Man om jag minns rätt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
germund
Very Fine

Inläggav germund » fre 04 maj 2012, 23:58

Erik S skrev:Sol är angiven som "projektledare" i indician. (vad det finns för skillnad mellan projektledare och redaktör är oklart för mig)

Egmonts redaktionella projektledare arbetar inne på kontoret, medan redaktörerna för Egmonts serietidningarna i dagsläget är frilansare. Arbetsfördelningen varierar för olika titlar, men för de flesta titlar drar projektledarna upp de stora dragen, vilka serier som ska ingå i vilka titlar, godkänner allt som ska tryckas etc, medan de frilansande redaktörerna sköter det löpande arbetet ner till detaljnivå. För en hel del projekt, och framför allt de som saknar en frilansande redaktör, fungerar dock projektledaren i praktiken som redaktör.

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » lör 05 maj 2012, 00:21

Wakuran skrev:
Erik S skrev:Det stämmer. Sol är angiven som "projektledare" i indician. (vad det finns för skillnad mellan projektledare och redaktör är oklart för mig)

Han är redaktör för tidningar som Fantomen och Spider-Man om jag minns rätt.

Nej, han är redaktör för Fantomen (och Herman Hedning) men projektledare för Spider-Man (vars redaktör är Klara "Spider-Girl" Möller Norén), med flera andra Egmont titlar.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » sön 06 maj 2012, 16:26

Den är ju vrålsnygg, och innehållet verkar bra också!
Älskar när det är talangfullt, genomtänkt och snyggt designat.
Tack för tipset, beställer den omgående. [:)]
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Rosen » mån 07 maj 2012, 23:57

Fast jag anser ju fortfarande att han har snott titeln från min dotter. [:p]
"I wear eyeliner like a superhero mask."

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 08 maj 2012, 00:00

Rosen skrev:Fast jag anser ju fortfarande att han har snott titeln från min dotter. [:p]

Stäm honom!

Vad är historien bakom?

Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Rosen » tis 08 maj 2012, 09:19

Wakuran skrev:Vad är historien bakom?

För ett par år sedan roade hon sig med att titta i Kulturrådets barnbokskatalog och hitta på egna namn på böckerna utifrån deras omslagsbilder -- hon var 3, så hon kunde ju inte läsa titlarna. Det var en rätt kul lek som höll i sig några kvällar.
Jag har tyvärr glömt många av hennes tolkningar men flera var rätt briljanta, som "Jag har en ful drake", "Himlen är röd och krånglig" eller "Jag har förvandlats till en fuktig katt". (Jag berättade den för Batista på SPX; hon såg rätt förbryllad ut.)

Och den här, berättade hon, heter "Jag har en död kompis":

Bild
"I wear eyeliner like a superhero mask."

Användarvisningsbild
Linus S
Fine

Inläggav Linus S » mån 20 aug 2012, 19:29

Jag har länge funderat på att köpa den här boken faktiskt! Tittade på reklamfilme på Simons blogg och det fick min köplust att öka mer. Men det gäller bara att det blir av. Ska nog också skriva en recension kanske. Vi får se.

Återgå till "Recensioner"