Gaspards äventyr, 2, "Mörkrets jägare"

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Gaspards äventyr, 2, "Mörkrets jägare"

Inlägg av RioGrande »

Har nu läst Gaspards äventyr för första gången. Det blev "Mörkrets jägare". En omtumlande upplevelse. Tecknad av Johan de Moor (son till Hergémedarbetaren Bob), skriven av Stephen Desberg.
Serien är lite av en genreblandning. Lite satir-sf, typ Metal Hurlant (Caza, Moebius...), varvad med fantasy. Teckningsstilen växlar lite, ibland är det sen ligne claire... ungefär som Jacques Martin eller Bob de Moor. Ibland är det vilda experiment i olika riktningar. Förankringar bakåt i serie- och konsthistorien görs hela tiden. Bosch och Bruegel skulle jag bli mycket förvånad om Johan de Moor inte har studerat noga och ingående. Även vissa gamla träsnitt och kopparstick verkar han ha kikat ordentligt på.
Figurerna verkar ha hoppat ut ur Boschs mest surrealistiska målningar. Detta är kul.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gaspards äventyr, 2, "Mörkrets jägare"

Inlägg av Wakuran »

Jag gillade Gaspard när jag lånade den på biblioteket. Ligne Claire-artad, men annars som en surrealistisk mörk saga. Tror det kom ut ett fjärde album i Belgien.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Re: Gaspards äventyr, 2, "Mörkrets jägare"

Inlägg av Svartslipsen »

Wakuran skrev:Jag gillade Gaspard när jag lånade den på biblioteket. Ligne Claire-artad, men annars som en surrealistisk mörk saga. Tror det kom ut ett fjärde album i Belgien.


Stämmer, det finns ett fjärde album (Les Ailes de Naxmaal), tyvärr har jag inte läst det själv så jag kan inte säga om det håller samma kvalitet som dess föregångare.

Gaspards Äventyr är en intressant serie som definitivt förtjänar mer uppmärksamhet. Jag gillade framförallt konceptet med de levande maskerna som låter bäraren anta skepnaden av den person som masken är baserad på/tillverkad av.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Gaspards äventyr, 2, "Mörkrets jägare"

Inlägg av RioGrande »

Har nu även läst första albumet i denna serie. Börjar nästan som Smecken & Sulan! Och jag hittade en direkt referens till ett gammalt konstverk! (Ni vet den där superkända målningen av nån sorts fest, och två gubbar kommer in från vänster bärande på ett tråg med nån sorts mat... Det är nog inte Breugel som målat... men nån från den där tiden...)
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Gaspards äventyr, 2, "Mörkrets jägare"

Inlägg av Bufkin »

Gaspard är riktigt bra.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gaspards äventyr, 2, "Mörkrets jägare"

Inlägg av rkaj »

RioGrande skrev:Och jag hittade en direkt referens till ett gammalt konstverk! (Ni vet den där superkända målningen av nån sorts fest, och två gubbar kommer in från vänster bärande på ett tråg med nån sorts mat... Det är nog inte Breugel som målat... men nån från den där tiden...)


Du menar den som finns med i Asterix och Belgarna också?

Bild

Originalet är av Pieter Bruegel.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Gaspards äventyr, 2, "Mörkrets jägare"

Inlägg av RioGrande »

Jo.
(Hoppsan, nu skrev jag något kort bara --- nu måste jag komma på nåt mer smart att skriva så att det inte bara blir en kort postning...)
Skriv svar