Il Etait Une Fois en France

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Il Etait Une Fois en France

Inlägg av Svartslipsen »

L'Empire de Monsieur Joseph

Tecknare: Sylvain Vallée
Författare. Fabien Nury
År: 2007

Nyligen läste jag första albumet i serien Det Var En Gång i Frankrike, titulerat Herr Josephs Imperium. Serien fokuserar på den historiske personen Joseph Joanovici; denne var en fransk järnhandlare av judiskt ursprung som försåg såväl den tyska ockupationsmakten som den franska motståndsrörelsen med järn. Jag hade aldrig hört talas om Joanovici innan jag läste albumet, så jag kan inte säga vilka delar av hans liv i detta album som är autentiska och vilka som fabulerats ihop av författaren. Därmed sagt så är Nurys version av Joanovici en av de bästa protagonister jag stött på i en serie på länge; en moraliskt tvetydlig och komplex antihjälte (för att inte säga skurk) som man inte kan låta bli att fängslas av. Josephs vänner, hans familj och hans fiender är också de trovärdigt skildrade karaktärer, bland de bästa bör nämnas den primära antagonisten LeGentil, domaren som är fast besluten att sätta dit Joanovici för de många skumma affärer han begick under krigstiden.

Trots att huvuddelen av handlingen i Herr Josephs Imperium tilldrar sig under andra världskriget så förflyttas vi både bakåt och framåt i tiden. Historien börjar på 60-talet med att en åldrad Joanovici ligger för döden, bevakad från ett kafé av den oerhört nitiske LeGentil, som får vi veta i slutet av albumet har personliga skäl till att klämma åt sin ärkefiende. Resten av albumet får vi följa Joseph från hans barndom (innehållande en mycket dramatisk scen i vilken kossacker masskerar en judisk by) till hans giftermål och se hur han går från att vara en fattig immigrant till en av de rikaste männen i Frankrike.

Fabien Nurys spännande manus backas upp mer än väl av Vallées utmärkta teckningar, stämingsfullt färglagda av en viss Delf (vars namn jag antar är en pseudonym). Om du är ute efter en spännande serie i en väl skildrad historisk miljö så är Det Var En Gång i Frankrike definitivt att rekommendera.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Il Etait Une Fois en France

Inlägg av lennon »

Så snygg, så bra!
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Il Etait Une Fois en France

Inlägg av Labrador Road 26 »

Såg att teckningsstilen inte liknar de gamla tv-serierna "Det var en gång..." har de någon koppling med dem?
http://www.imdb.com/title/tt0264244/
http://www.youtube.com/watch?v=oNURUGCOQ5I
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Re: Il Etait Une Fois en France

Inlägg av Svartslipsen »

lennon skrev:Så snygg, så bra!


Något för Album Förlaget?

Labrador Road 26 skrev:Såg att teckningsstilen inte liknar de gamla tv-serierna "Det var en gång..." har de någon koppling med dem?
http://www.imdb.com/title/tt0264244/
http://www.youtube.com/watch?v=oNURUGCOQ5I


Jag tvivlar på att det finns någon koppling. Snarare så vågar jag gissa att titeln är inspirerad av filmer som Once Upon A Time in America.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Il Etait Une Fois en France

Inlägg av lennon »

Svartslipsen skrev:
lennon skrev:Så snygg, så bra!


Något för Album Förlaget?

Labrador Road 26 skrev:Såg att teckningsstilen inte liknar de gamla tv-serierna "Det var en gång..." har de någon koppling med dem?
http://www.imdb.com/title/tt0264244/
http://www.youtube.com/watch?v=oNURUGCOQ5I


Jag tvivlar på att det finns någon koppling. Snarare så vågar jag gissa att titeln är inspirerad av filmer som Once Upon A Time in America.

Absolut något för Albumförlaget, men när då ?... [:)]
www.albumforlaget.se
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Il Etait Une Fois en France

Inlägg av GuestOnQuest »

Labrador Road 26 skrev:Såg att teckningsstilen inte liknar de gamla tv-serierna "Det var en gång..."
Här är en sida ur serien:
Bild

Utspelar sig under andra världskriget... har för mig att det är Perals favoritera. [;)]
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Il Etait Une Fois en France

Inlägg av Agentum »

Är den på franska alltså, eller svenska eller engelska?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Il Etait Une Fois en France

Inlägg av Labrador Road 26 »

GuestOnQuest skrev:Utspelar sig under andra världskriget... har för mig att det är Perals favoritera. [;)]

Även min favorittid.
Agentum skrev:Är den på franska alltså, eller svenska eller engelska?

På franska, kanske även finns någon engelsk utgåva, eller kommande om den säljer bra i hemlandet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Il Etait Une Fois en France

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:
Agentum skrev:Är den på franska alltså, eller svenska eller engelska?

På franska, kanske även finns någon engelsk utgåva, eller kommande om den säljer bra i hemlandet.

Måste vara riktigt bra, isåfall, har svårt att tänka mig någon större engelskspråkig marknad. (Fan, jag har låtit franskan förflacka. Jag borde ta upp den igen.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Il Etait Une Fois en France

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Måste vara riktigt bra, isåfall, har svårt att tänka mig någon större engelskspråkig marknad. (Fan, jag har låtit franskan förflacka. Jag borde ta upp den igen.)

Cinebook exempelvis pumpar ju ut tre nya album i månaden så det är väl inte helt otänkbart att de snappar upp den för engelska marknaden. Även om inriktningen hittills legat främst på klassiker så har de en del nyare alster också. Själv tycker jag det är lite underligt att inte franskbelgiska förlagen själva ger ut dem på engelska då öppnas ju en så mycket större marknad.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Il Etait Une Fois en France

Inlägg av Agentum »

Ok det kanske borde stått, möjligheten att läsa den inskränks som sagt till rätt få personer i Sverige ändå.

Men är det bar så kan det komma på engelska, de tbörjar röra sig lite där faktikst ändå.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Il Etait Une Fois en France

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:Måste vara riktigt bra, isåfall, har svårt att tänka mig någon större engelskspråkig marknad. (Fan, jag har låtit franskan förflacka. Jag borde ta upp den igen.)

Cinebook exempelvis pumpar ju ut tre nya album i månaden så det är väl inte helt otänkbart att de snappar upp den för engelska marknaden. Även om inriktningen hittills legat främst på klassiker så har de en del nyare alster också. Själv tycker jag det är lite underligt att inte franskbelgiska förlagen själva ger ut dem på engelska då öppnas ju en så mycket större marknad.

Det har väl gjorts några försök, t.ex. hos Humano, men jag tror de sällan slagit väl ut...

Och det här konceptet känns dessutom alldeles för franskt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Il Etait Une Fois en France

Inlägg av GuestOnQuest »

Wakuran skrev:Det har väl gjorts några försök, t.ex. hos Humano, men jag tror de sällan slagit väl ut...
Humanoides har samarbetat med amerikanska verksamheter t. ex. DC Comics. Det verkar ha stupat på att böckerna är dyra; albumformat och hårda pärmar plus att serierna inte har slagit väl ut av någon orsak. Amerikaner är väl ganska superhjältefokuserade och då kan det vara ganska klurigt att slå sig fram där. De har dessutom många egna serieskapare vilket även det gör att det blir svårt att konkurrera.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Il Etait Une Fois en France

Inlägg av Agentum »

Men alltså sånt där Tardi osv ges ju ut nu i USA, nä jag tror inget är kört, även där trro jag en viss del helt nekelt vill ha ett val ändå och inet bar superhjälte 1 eller superhjälte 2, men givettvis "vuxna" köpare som har pengar blir det ju.

Nån sån här mindre utgivare bara så funkar det, men det måste ju förstås finnas ett initialt intresse.

Nu har jag inet läst detta av naturliga skäl så jag vet inet hur "hopplöst" det är, men alltså flera grejor de givit ur på senare år är ju genomfranska för fasen i svart-vitt.
9mm, i'm never further away than that.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Il Etait Une Fois en France

Inlägg av GuestOnQuest »

Det är sant men frågan är hur mycket det säljer och var någonstans. Jag gissar att det mesta går åt i NY och att det inte handlar om så många exemplar som de franska förlagen kräver för att ge ut det själv. De pumpar ju ut 200 000 exemplar per album av t. ex. Thorgal och bryr sig väl inte speciellt om kanske 10k på andra sidan pölen. Ger för lite utdelning.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Il Etait Une Fois en France

Inlägg av Labrador Road 26 »

GuestOnQuest skrev:Amerikaner är väl ganska superhjältefokuserade och då kan det vara ganska klurigt att slå sig fram där. De har dessutom många egna serieskapare vilket även det gör att det blir svårt att konkurrera.

OT.

Fast Dark Horse, Fantagraphics, IDW med flera kör inte så mycket superhjältar och de verkar klara sig skapligt. Även Image har ganska mycket som inte är mantelbaserat.

Min tanke att ge ut franskspråkiga albumen direkt på engelska är nog inte främst för USA utan för resten av Europa och Australien, Indien, Kina, Japan och alla andra ställen där man läser serier men franska inte är så utbrett. Jag uppskattar fransmännens språkpatriotism men rent kommersiellt stänger man ute en ganska omfattande potentiell målgrupp. Det är bara att kolla i tråden för veckans godbitar (eller vad den nu heter), det är inte ofta man ser franskspråkiga utgåvor där, men desto oftare på engelska, som ligger i nivå med svenskspråkiga köp.

Visst det är lite synd att franska inte blev världsspråk men det är bara att inse att den rollen gick till engelskan. Kvalitetsmässigt håller de franskbelgiska serierna en mycket hög klass så det är dumt att låta någon slags prestige utesluta fler kunder. Påminner om när Raoul Cauvin (Blårockarna) på besök i Stockholm beklagade sig över att de inhemska albumen utkonkurrerades av japanska serier. Man ser till att manga översätts till franska men man ger inte ut sina egna serier på engelska eller japanska, inte konstigt att situationen blir som den blir då. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Il Etait Une Fois en France

Inlägg av GuestOnQuest »

Manga översätts väl till franska av franska förlag och inte av de japanska förlagen eller är jag ute och cyklar?!
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Il Etait Une Fois en France

Inlägg av Agentum »

De behöver inga enorma upplagor då de har et tså bra system för tat få runt allt och de kan ju ha dem i tryck i 10 år om de vill liksom.

Många bäckar små, men alltså jag bestämmer inte nåt men jag ser att de har ett annat system och tänkande än vad som är här.

Thorgal har en 6-7 album ute där så de ha riaf upptäckt den mer och har alltså fler album änj vad vi fick (4st som inte är från början ens).
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Il Etait Une Fois en France

Inlägg av Labrador Road 26 »

GuestOnQuest skrev:Manga översätts väl till franska av franska förlag och inte av de japanska förlagen eller är jag ute och cyklar?!

OT.

Så är det säkert, jag vet inte, jag menar bara att man själv får se till att det man producerat finns tillgängligt för alla marknader där det kan vara lönsamt om ingen annan visat intresse att göra det åt en. Skulle Casterman/Dargaud/Dupuis och allt vad de nu heter samtidigt som de trycker franska utgåvan passa på och trycka albumen med engelsk text, så är det ju bara att slänga upp dem på Amazon och invänta beställningar från alla möjliga länder. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Il Etait Une Fois en France

Inlägg av Wakuran »

Mangautgivningen på franska känns dessutom oftare intressantare än den på engelska. Visserligen känns det som den engelska marknaden har blivit bredare och bättre på sistone, men det översätts ändå en hel del både klassiker och udda grejer till franska som man inte sett röken av på engelska.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar