Rudolf Naftalins äventyr 1929

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Rudolf Naftalins äventyr 1929

Inlägg av Magnus »

Rudolf Naftalins äventyr
Julalbum - svensktecknad
GHT:s tryckeri
24x33cm
64 sidor svart/vit
Av Hubertus/Hubert Lärn

Jag lägger upp några scannade sidor ur albumet.
Många av serierna sträcker sig över flera sidor.
Avslutningen är annorlunda, och den del som minst är en serie.
Jag återkommer med mer kommentarer efter att jag läst albumet ordentligt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rudolf Naftalins äventyr 1929

Inlägg av Agentum »

Udda, är allt så här, alltså en ruta och massa text till den och en ny ruta och likadant?

Som du skriver, det är nästan inte sen serie egentligen mer berättelse med bilder till.
Ganska svårläst kan jag tänka mig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rudolf Naftalins äventyr 1929

Inlägg av Wakuran »

Lär ha varit ganska vanligt i Europa på den tiden. Jag tycker det funkar ganska bra i Tom Puss.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Rudolf Naftalins äventyr 1929

Inlägg av larsa66 »

Jag gillar den här typen av serier. Lite "Tintin i kongo"-varning dock :)
Fanns inte så mycket om denna Hubert Lärn varken på seriewikin eller google.
Någon som har något mer att berätta?
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Rudolf Naftalins äventyr 1929

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Om man lite cyniskt ska vinkla och hårddra det så var den intellektuella författareliten under 20- och 30-talet antingen ryssvänner eller tyskvänner (kommunister eller nazister). Jag vet inte hur pass erkänd Lärn är i litterära kretsar och vilka han umgicks med, men det kanske är uppenbart om man läser och analyserar vad han skrivit och tecknat?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Rudolf Naftalins äventyr 1929

Inlägg av Magnus »

larsa66 skrev:Jag gillar den här typen av serier. Lite "Tintin i kongo"-varning dock :)
Fanns inte så mycket om denna Hubert Lärn varken på seriewikin eller google.
Någon som har något mer att berätta?


Det finns lite mer info på Viveca Lärns hemsida.

http://www.vivecalarn.com/personligt.htm
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Rudolf Naftalins äventyr 1929

Inlägg av Magnus »

APenny4YourThoughts skrev:Om man lite cyniskt ska vinkla och hårddra det så var den intellektuella författareliten under 20- och 30-talet antingen ryssvänner eller tyskvänner (kommunister eller nazister). Jag vet inte hur pass erkänd Lärn är i litterära kretsar och vilka han umgicks med, men det kanske är uppenbart om man läser och analyserar vad han skrivit och tecknat?


Du glömmer en riktning. [:D]
Västerut!
Med tanke på arbetsgivaren, Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning, skulle jag gissa liberal.
Den inte helt okände huvudredaktören Torgny Segerstedt omgav sig nog inte med tyskvänner...
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Rudolf Naftalins äventyr 1929

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Haha, sant.

Oh, say does that star-spangled banner yet wave
O'er the land of the free and the home of the brave?

Sedan måste man ju se skriften i ett 20-talsperspektiv också. Taget ur kontext, uppfattas säkert mycket av det han skriver och romantiserar kring som högervridet, på gränsen till rasistiskt, men så såg ju litteraturen ut. Jag har barnböcker från 50-talet som jag inte skulle använda på mina barn idag av just den anledningen. Det är uppenbart att svarta ses som andra klassens människor, till exempel.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Rudolf Naftalins äventyr 1929

Inlägg av Rufus »

APenny4YourThoughts skrev:Om man lite cyniskt ska vinkla och hårddra det så var den intellektuella författareliten under 20- och 30-talet antingen ryssvänner eller tyskvänner (kommunister eller nazister). Jag vet inte hur pass erkänd Lärn är i litterära kretsar och vilka han umgicks med, men det kanske är uppenbart om man läser och analyserar vad han skrivit och tecknat?


Många vill gärna hårddra och kategorisera ja. Men tyskvän på 1920-talet var knappast lika med nazist.

Kul grej annars den där "Rudolf Naftalins äventyr", men är den läsvärd? Den liknar Klot-Johan i sin uppläggning, och den blev det aldrig av att jag läste.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Rudolf Naftalins äventyr 1929

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Anders1 skrev:Men tyskvän på 1920-talet var knappast lika med nazist.


OT: Absolut. Men det finns många exempel på rumsrena svenska poeter och författare som var direkt stöttande av den tyska regimen. Fredrik Böök, till exempel, var väl öppen nazist och hyllade Hitler?

OT2: Apropå Fredrik Böök, så heter en av gatorna i Kristianstad kommuns invandrartätaste miljonprojekt just Fredrik Bööks väg. Undrar om det är medvetet eller ett väldigt bisarrt sammanträffande. :)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Re: Rudolf Naftalins äventyr 1929

Inlägg av Sy Barry »

APenny4YourThoughts skrev:
Anders1 skrev:Men tyskvän på 1920-talet var knappast lika med nazist.


OT: Absolut. Men det finns många exempel på rumsrena svenska poeter och författare som var direkt stöttande av den tyska regimen. Fredrik Böök, till exempel, var väl öppen nazist och hyllade Hitler?


Fredrik Böök var inte nazist men så tyskvänlig att han mer eller mindre gav Hitler sitt stöd.
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Rudolf Naftalins äventyr 1929

Inlägg av Rufus »

APenny4YourThoughts skrev:
Anders1 skrev:Men tyskvän på 1920-talet var knappast lika med nazist.


OT: Absolut. Men det finns många exempel på rumsrena svenska poeter och författare som var direkt stöttande av den tyska regimen. Fredrik Böök, till exempel, var väl öppen nazist och hyllade Hitler?


Jag vet tyvärr ingenting om Fredrik Böök. Aldrig hört talas om honom, vad jag vet.

APenny4YourThoughts skrev:OT2: Apropå Fredrik Böök, så heter en av gatorna i Kristianstad kommuns invandrartätaste miljonprojekt just Fredrik Bööks väg. Undrar om det är medvetet eller ett väldigt bisarrt sammanträffande. :)


Medvetet? Jag förmodar att Kristianstad kommun har uppkallat gatan efter honom för hans litterära gärning.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Rudolf Naftalins äventyr 1929

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Anders1 skrev:Medvetet? Jag förmodar att Kristianstad kommun har uppkallat gatan efter honom för hans litterära gärning.


Aah, glömde skriva att jag tror att gatan har döpts om i modernare tid.
Jo, det är klart att det är för den litterära gärningen, men jag kan tycka att det är ett tveksamt val ändå.

Lite som att döpa paradgatan i Oslo till Vidkun Quislings gate för hans humanitära insatser i Ukraina på 20-talet. Saker av större vikt kan kanske överskugga andra gärningar.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Rudolf Naftalins äventyr 1929

Inlägg av Labrador Road 26 »

APenny4YourThoughts skrev:OT2: Apropå Fredrik Böök, så heter en av gatorna i Kristianstad kommuns invandrartätaste miljonprojekt just Fredrik Bööks väg. Undrar om det är medvetet eller ett väldigt bisarrt sammanträffande. :)

Fullständigt OT.

Andra gator i närheten heter exempelvis Hjalmar Söderbergs väg och Frans G Bengtssons väg, så temat följer väl bara så som det är på de flesta svenska orter. Antingen heter gatorna efter massa konstiga fisksorter eller fåglar, eller så är det just författare och andra boklärda som fått namnge. Det är inget märkvärdigt med det.

Det är heller inget konstigt med att en del såg utvecklingen i Tyskland som positiv. Den del de kände till eller bara den del de såg som just positiv. Att de slapp köra en skottkärra med sedlar när de skulle handla en limpa har i alla fall jag svårt att se som negativt, den förbättrade infrastrukturen med bland annat autobahn var ju också ett steg i rätt riktning. Men som vanligt vågar man inte ens nämna positiva saker. För Böök är det säkert smickrande att få en väg uppkallad efter sig, hellre att man döper gator efter folk som faktiskt utfört något, vad det än må vara, än döper alla till Havrevägen och Vetestigen. Slut OT.

EDIT: Helt annan OT.

Enligt uppgifter jag läst och hört, har inte provat själv. Så smakar människokött som kyckling ungefär. Det får i alla fall mig att tänka på Hannibal när jag hör den här reklamen.
http://www.youtube.com/watch?v=R8d7pXJ8ecg

Så nästa finare bjudning ni går på där det serveras kyckling kan ni ju ha det åtanke. Nästan som en gryta med Livingstone. Mums. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar