När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av AndreasEriksson »

K-E Lindkvist skrev:Här kan det vara lämpligt att påminna om att David Lloyd är en stor beundrare av Tony Weare och därför såg till att han fick ge honom (Lloyd) ett handtag på V For Vendetta. Jag tycker mig minnas att han var helt ansvarig för skissandet i ett avsnitt och delar av två av de andra.

Wikipedia skrev:Tony Weare drew one chapter ("Vincent") and contributed additional art to two others ("Valerie" and "The Vacation")
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:
Vad är det förresten som gör västerngenren unik? Pangpang kan man få även i en sf- eller gangsterserie... I en krigs- eller agentserie kan pangpangandet dessutom vara inskrivet i en realistisk intrig. Kanske är det miljöerna och kostymerna som är det viktiga? Eller rättare sagt avsaknaden av miljöer och kostymer! Man drunknar inte i konstiga eller historiska miljöer och kostymer... det är bara relativt rena konflikter och konfrontationer mellan människor.... det är en avskalad scenbild som lyfter fram dramat?


Jag tycker du är inne på svaret själv. Fast det är inte pangandet som är det mest dramatiska utan vägen fram till det. Den nästan totala anarkin gör att dom personliga konflikterna lyfts fram. Naturen blir närmare och mer hotfull också. Samma natur som vi känner igen fast utan våra hjälpmedel. Så nära och ändå så långt bort.

När det snöar i en western då känner man hur tungt det går. Inga plogbilar , en häst som plumsar fram och hatten fastvirad runt huvudet. Ingen Lag och ordning, sheriffen är korrumperad och det är den rikaste ranchägaren som har makt. Det är också en anledning till att jag gillar Matt Marriot hans öppna avsky mot rika bankdirektörer och lata sheriffer.

krigsserier är inte samma...dom som krigar är ju en bricka i spelet i en western är det huvudpersonerna som spelar själva...dom kan välja vilken sida dom vill. Det är där agnarna skjiljs från vetet.

Ja det är konstigt att inte western finns kvar. Semic kunde ju ha kört Blueberry i den, istället för Fantomen. Och som du är inne på Jim Cutlass. körde dom alla Buddy Longway? Ni har bättre koll på kvalitetsserier från Frankrike än jag. Men det är ju någon som ges ut i album som liknar Blueberry till teckningsstilen. Det borde finnas fler.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av RioGrande »

Det finns väl rätt mycket fransk-belgiskt "som ser ut som" Blueberry teckningsmässigt (på ett eller annat sätt). Durango, Wanted, Jonathan Cartland, WEST... Ringler, federal agent osv Även Bouncer (som ju finns på svenska!) drar lite åt det hållet...
Men det är ju inte riktigt lika vasst på manussidan... Inte Charliers sköna mix av romantiska Dumas-äventyr och spaghetti.
Men gå in på Bedetheque och surfa runt lite.... vissa titlar har ämnesord "western", men inte alla... man får vara lite listig och uppfinningsrik....

http://www.bedetheque.com/serie-821-BD-Durango.html

Lite roligt att GANSKA MÅNGA av träffarna är hemska hemska Bessie, spårhunden! (Bessy) /// Man undrar ju lite varför de där belgarna, som har SÅ MYCKET fint ska behöva bry sig om sånt skräp som Bessie och Silverpilen. Men de har det OCKSÅ! Det är till och med DÄRIFRÅN (ja, eller Nederländerna) de här serierna kommer. De också! http://www.bedetheque.com/search/albums ... le=Western

....Äsch, sökningen följde inte med! Men skriv bara in "western" i rutan "Mot clé" (som ordagrant betyder nyckelord, dvs ämnesord)...... så får du fram listan!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av larsa66 »

Jadu pellefant, det finns tillfällen då jag önskar att jag borde läst franska i skolan.

Det här är ett sånt.

edit
vad säger du? är silverpilen fransk/belgisk? det hade jag inte en aning om. Den serien gillade jag skarpt som barn.
Ja efter att ha kikat på seriewikins uppslag är det klart. Man lär sig nåt nytt varje dag.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

larsa66 skrev:
K-E Lindkvist skrev:Här kan det vara lämpligt att påminna om att David Lloyd är en stor beundrare av Tony Weare och därför såg till att han fick ge honom (Lloyd) ett handtag på V For Vendetta. Jag tycker mig minnas att han var helt ansvarig för skissandet i ett avsnitt och delar av två av de andra.



Fina ord som sätter guldkant på serien.
Vet du om den finns i album? engelsk utgivning?



Nej, jag föll som en fura för stripen, den har verkligen nåt extra, så även jag tänkte att detta måste ju reprintats.

Nej, tydlgen inte, ofattbart och nästan att det störde mig då jag hade köpt rubbet, tänk att få det hela i bra tryck på vettigt papper.

Citering fixad.
/Admin
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av larsa66 »

En av Matt Marriotts sköna repliker som jag bara måste skanna in och dela.

Bakgrund: Matt Marriott har lämnat in en ökänd brottsling och fått den utlovade belöningen.
Killen det pratas om var en enkel farmare som fick sätta livet till och Matt har för avsikt att lämna pengarna till änkan.

Bild
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Haha underbart, precis det som gör stripen bra, likaså har han ofta ett bra minspel på figurerna så man kan se djuoare ivad de menar.

Sen r ju många av äventyren fruktansvärt roliga samtidigt som det inte är nå fars, som när han ska gifta sig och blir förhindrad på aa sätt av polaren haha.

Nä tråkigt att det inte finns samlat, men man får hamstra Western helt enkelt, dåligt tryck på dasspapper, men bättre än inget.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av larsa66 »

Agentum skrev:Haha underbart, precis det som gör stripen bra, likaså har han ofta ett bra minspel på figurerna så man kan se djuoare ivad de menar.

Sen r ju många av äventyren fruktansvärt roliga samtidigt som det inte är nå fars, som när han ska gifta sig och blir förhindrad på aa sätt av polaren haha.

Nä tråkigt att det inte finns samlat, men man får hamstra Western helt enkelt, dåligt tryck på dasspapper, men bättre än inget.


Ja du har rätt i humorn som finns där. Jag skrattar till högt flera gånger. Det är inte ofta man gör det nuförtiden när man läser serier.

Men det är ett råare skratt än då man läser Tintin t. ex.

Jag har nu läst fem avsnitt och är lite rädd för upprepningar eller kvalitetsdalar för varje gång. Men än har jag inte blivit besviken. Serien bjuder på nåt nytt varje gång.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:vad säger du? är silverpilen fransk/belgisk? det hade jag inte en aning om. Den serien gillade jag skarpt som barn.
Ja efter att ha kikat på seriewikins uppslag är det klart. Man lär sig nåt nytt varje dag.


Frank Sels ska ha varit den snabbaste tecknaren inom åtminstone Europa, där ett tag, och, tja, det är väl ganska habilt gjort, men rutinen vad gäller både manus och teckningar lyser igenom starkt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av RioGrande »

[:I] Lambiek-exemplet från Kleine Antilope var fantastiskt grymt mot tecknaren! (Fast kanske rättvist?) För att kunna hamna i axeln på det där viset måste pilen ha varit skruvad!
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Sir-L »

RioGrande skrev:[:I] Lambiek-exemplet från Kleine Antilope var fantastiskt grymt mot tecknaren! (Fast kanske rättvist?) För att kunna hamna i axeln på det där viset måste pilen ha varit skruvad!

Jag ser det hellre som att indianen som blev träffade vänt sig om efter träffen. Som jag ser det ät serier är trots allt inte frysta illustrationer utan dynamiska bilder som berättar en historia – eller i detta fall en händelse –: pilen skjuts iväg, träffar indianen som ryggar tillbaks inför träffen. Allt berättat i en bild. Jag tycker många tecknare missar detta och därmed gör serierna stela och långsamma i berättandet.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av RioGrande »

I så fall skulle den träffade indianen ha ett fartstreck istället för pilen, eller rättare sagt ett vridstreck som markerade rotationen.

Om man valt en annan vinkel hade man kunnat berätta detta mycket snyggare. Men det intresserade sig nog inte Sels för... (Alla har någon gång gjort såna här missar....)

Undrar lite hur de väljer bilder till Lambiek... Ibland tycker man att de kunde valt exempelbilder med lite mer omsorg, bilden ska ju (på sätt och vis) sammanfatta och ge en rättvis bild av en serie (som kanske består av flera tusen sidor allt som allt, tecknade under 28 års tid...).
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av mikaelbergkvist »

Han tog tydligen livet av sej - ganska ung också. Nån som har en aning om varför?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Wakuran »

mikaelbergkvist skrev:Han tog tydligen livet av sej - ganska ung också. Nån som har en aning om varför?

Det verkar som nyproduktionen för tyska Silberpfeil hade avstannat tidigare under året, men kopplingen däremellan är otydlig. Sedan så behöver det ju inte vara förlagets fel ändå, utan de kan ha avslutat samarbetet för att Sels inte längre levererade utan befann sig på ett sluttande plan. [B)]

Hittar annars inte mycket på en snabb googling, ens på övriga europeiska språk.

Jack Cole begick ju också självmord vid ungefär samma ålder utan att det någonsin riktigt fastslogs varför.



Hmmm, ComicBookDB lutar iaf åt den förstnämnda teorin. Sels levebröd togs ifrån honom.

http://comicbookdb.com/title.php?ID=30510
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Jack Cole kan man puzzla på, han sköt sig efter at ha lämnart ett brev til dels Playboygubben som han visade upö och sin fru som var hans allt, hon gifte om sig bara några månader efter hans död, troligne visste han om hennes affär och kunde inte ta det då han ansåg at de var ETT, tyvärr var han nog ensam om det, hon vägrade ens visa hans brev till henne för polisen.

Betänk att han hade fått det han vile dvs en stripserie som tidningarna tagit upp osv, han var inte längre fast vis serier(det var lägre stående då).

Visst inget asolut fins men denna har jag engagerat mig en hel del i och läst vad samtida upplevde, varför? jo jag tycket Jack Cole i princip var lika bra som Eisner.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Wakuran »

Det är svårt att spekulera om, då självmordsbrevet till Dorothy aldrig offentliggjorts. Art Spiegelman hade en teori om att det rörde sig om infertilitet.

http://www.paulgravett.com/index.php/ar ... jack_cole/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av RioGrande »

Wakuran skrev:
mikaelbergkvist skrev:Han tog tydligen livet av sej - ganska ung också. Nån som har en aning om varför?


Hmmm, ComicBookDB lutar iaf åt den förstnämnda teorin. Sels levebröd togs ifrån honom.


Hm..... Plötsligt förändras perspektivet. Nyss var Sels "den där usle, massproducerande tecknaren", nu blir han offer och tragedi. Föremål för vårt engagemang och vår sympati...

Verkar f.ö. ha varit ett hårt år för de europeiska västernserietidningarna, 1986. Samma år lades visst även Kapten Apache ned.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av mikaelbergkvist »

Jag har altid gillat Sels iof..
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av larsa66 »

Ja det var en skön stil. behagligt att läsa dom serierna, i varje fall vad jag minns. Den där skräckserien som är längst ner tycker jag mig också känna igen.

På tal om den klassiska konstnärsdöden, när en missförstådd skapare dör dramatiskt, så höjs hans konst till skyarna.

Finns det nåt sådant exempel i serievärlden också?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Wakuran »

Jag vet inte riktigt hur man ska definiera "missförstådd", men Yves Chaland blev väl nästan större efter sin död...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar