När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av RioGrande »

Det var franskbelgiskt från början i Western, även om den dominerades av britter. Comanche (Hermann) var med redan 76 och Jerry Spring (Jijé) började 77.

1987 hade de börjat köra Kapten Miki (som de väl lyft över från Buffalo Bill?) + en del spanskt material. Men det dök upp en viss procent spanskt tidigare också. Hm. Jag tänkte på Cobran, men den var visst argentinsk! Man får säga att Western-serier var ett hyggligt internationellt projekt! Colbell utgjorde ju även ett nordiskt inslag.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Sir-L »

RioGrande skrev:Det var franskbelgiskt från början i Western, även om den dominerades av britter. Comanche (Hermann) var med redan 76 och Jerry Spring (Jijé) började 77.

1987 hade de börjat köra Kapten Miki (som de väl lyft över från Buffalo Bill?) + en del spanskt material. Men det dök upp en viss procent spanskt tidigare också. Hm. Jag tänkte på Cobran, men den var visst argentinsk! Man får säga att Western-serier var ett hyggligt internationellt projekt! Colbell utgjorde ju även ett nordiskt inslag.

Jo, jag är medveten att det även under första åren var mycket blandat. Mitt minne var att det var en fransk/belgiskt boom runt senare delen av 1980-talet, men då räknade jag tydligen (i minnet) in en hel del spanskt och italienskt material. Så det var ju en bra blandning under alla åren, även om kvalitén kanske kändes frächare under senare årgångarna (även om jag gillar "Matt Marriot" tex, så var den jäkligt murrig och svårläst).

[Edit]
Serier som gått i Western-serier och ungefärligt årtal de gick (baserade på min samling, som har en del hål)

Matt Dillon [Gun Law] -1977
Catfish -1977
Casey Ruggles -1977
Jeff Slade [Wes Slade] -1977
Matt Marriott -1977
Tonto -1977
Hopalong Cassidy -1978
Comanche -1978
Jerry Spring -1978
Cobran [El Cobra] -1978
Buddy Longway -1978
Billy the Kid [Billy the Kid (IPC)] -1978
Jonathan Cartland -1980
Lance -1980
Ringo -1980
Hayawatha den lille hövdingen [Hayawatha] -1981
Äventyr i Springville [Welcome to Springville] -1981
Hombre -1981
Ray Walker [Los Guerrilleros] -1981
Sitting Bull [] -1981
Den siste Mohikanen [] -1981
Johnny Gold [Ultima Frontiera"] -1982
Bröderna Carter [] -1982
Kapten Miki [Capitan Miki] -1985
Winchester 66 [Historia d"un Fusil] -1985
De stora Westernlegenderna [Histoire du Far-West] -1985
Mestizo -1985
Jon-Khe -1985
Buffalo Bill [Buffalo Bill: Historien om Col. William F. Cody] -1988
De stora Westernlegenderna [Grandes mitos del Oeste] -1989
Kapten Rogers [Capitan Rogers] -1989
Det hände i western [Loco Sexton] -1989
Historien om Colt -1989
Smith & Wesson [Smith et Wesson] -1989
Latigo -1991
Simon Girty -1991
Jonah Hex -1992
Skalpjägaren [Scalphunter] -1992
Johnny Thunder/Johnny Komet -1992
El Diablo -1992
Rayburn -1992
Kinowa -1992
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Köpte en 70-80 st igår främst 76-87 ungefär mest äldre, får se vad jag tycker då jag alltid ignorerade den tidningen som barn och ungdom, jag läste mer av Tomahawk eller Hex då som var enbar DC serier, troligen var det därför kanske.

Men jag har inte plöjt min packe SM ännu hnaha, de här tidningarna nästan skänker de en så därför så fins de ofta i mängd.

Det blev inte ens en krona styck för Westernblaskorna liksom, foilk vill inet ta hem en hög sånt där mer.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av RioGrande »

Håller på med ett rätt sent nummer (från 88 tror jag). Noterar till min förfäran att alla tecknarnamn plockats bort. Det bildande och seriehistoriska arvet från Lundström och Hartler och Ruta och de andra skrattade man bara åt. Eller också ville chefredaktören att alla skulle tro att det var han (hon?) som tecknat och skrivit alla serierna? Obegripligt hur som helst, att man kan ta ett steg tillbaka på det viset. Casey Ruggles tecknad av ingen. Matt Marriott tecknad av ingen. Kapten Miki av ingen. Ni fattar hur absurt och gammalmodigt det är. Jeff Slade tecknad av Walt Disney.
Kollar nu i Seriewikin: Tydligen HADE de ingen redaktör under några år runt 88! Det förklarar kanske ett och annat...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Tyvärr är det där så vanligt i Sverige, de måste väl vetat var serierna var, men samam i många andra blaskor, de tstår inte vem som gjort dem utan man får ta det på stilen eller på att det ofta står vilket syndikat de köpt imn dem från.

Varför ansågs det så onödigt här att man kunde få veta vilka skaparna var?

Marvelserierna under Semic var väl undantaget där diskuterads det ju på brevsidor osv och stod med, Gigant hade under 70-tal en innehållsförteckning där allt står, skaparna och nummer det är från i original, sen togs detta bort igen, varför?

Det är som du skriver uppenbart bearbetat så namnen är borta, vad var vinsten?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av RioGrande »

En anledning till att redigera bort författare och tecknare kan ju vara att man inte ville att dessa skapare skulle få ersättning för reprispubliceringarna. Om en tecknare sitter som pensionär i England eller i och för sig fortfarande aktiv i Spanien har han ju begränsad möjlighet att kontrollera om de en gång sålda serierna körs i repris. Han är antagligen hänvisad (i bästa fall) till någon agent som gör stickprov och bläddrar i nya tidningar. Om det inte finns några namn utsatt i tidningarna så märker agenten inte om någon av de kreatörer vars intressen han bevakar blir publicerade. Fast redan själva serien borde ju få agenten att reagera. Men inte säkert. Vissa serier har dessutom helt andra namn i sina hemländer.

Vi tänker oss att denna person (agent eller vad han nu är) huvudsakligen sysslar med artiklar och bilder, som ju alltid är taggade med upphovsman, då blir det här med serier ganska svårt att hålla reda på. Han har förmodligen ingen koll på de olika tecknarnas stil. Alla serierna är svartvita, alla har gubbar med cowboyhattar. Jaha, massor av serier tecknade av Western... Därför heter tidningen Western-Serier... (i analogi med Walt Disney's serier). "Fan, att jag inte företräder denne Mr Western, han gör ju jättemånga serier..."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Jo, kanske, tråkigt isf, de man vill ska ha nåt för sitt jobb är ju inte förlag och syndikat direkt.

Disney's folk visste dock att de aldrig kunde omnämnas men i andra fall är det ju inte så vanligt iaf inte nyar3e än nån gång på 60-tal i USA och än tidigare i Europa gissar jag.

De mörkade ju ursprungligen en hel del i USA över lag särskilt under golden age, dels var det falska signeringar med då vissa utgivare ville att det skulle se ut som att de hade många tecknare osv men det var samma personer och som bar jobbade in brödfödan, många vet ingen vilka de var än idag än fler vet ingen direkt några detaljer om alls.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:En anledning till att redigera bort författare och tecknare kan ju vara att man inte ville att dessa skapare skulle få ersättning för reprispubliceringarna. Om en tecknare sitter som pensionär i England eller i och för sig fortfarande aktiv i Spanien har han ju begränsad möjlighet att kontrollera om de en gång sålda serierna körs i repris. Han är antagligen hänvisad (i bästa fall) till någon agent som gör stickprov och bläddrar i nya tidningar. Om det inte finns några namn utsatt i tidningarna så märker agenten inte om någon av de kreatörer vars intressen han bevakar blir publicerade. Fast redan själva serien borde ju få agenten att reagera. Men inte säkert. Vissa serier har dessutom helt andra namn i sina hemländer.

Vi tänker oss att denna person (agent eller vad han nu är) huvudsakligen sysslar med artiklar och bilder, som ju alltid är taggade med upphovsman, då blir det här med serier ganska svårt att hålla reda på. Han har förmodligen ingen koll på de olika tecknarnas stil. Alla serierna är svartvita, alla har gubbar med cowboyhattar. Jaha, massor av serier tecknade av Western... Därför heter tidningen Western-Serier... (i analogi med Walt Disney's serier). "Fan, att jag inte företräder denne Mr Western, han gör ju jättemånga serier..."

Var det där verkligen ett problem man tänkte på, på den tiden? Gjordes inte det mesta för stunden som slit-och-släng-underhållning? Och dessutom avsade man sig väl som tecknare alla rättigheter när serien väl var tecknad ändå?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Sir-L »

(Nu är det kanske lite off-topic, men det är ju ett intressant ämne)

I brittiska tidningar ville tydligen inte förlagen sätta ut namnet för att ingen serieskapare skulle bli mer populär än andra, och således vilja ha mer betalt. Det var enstaka serietidningar som bröt mot den normen, men det var inte många. Deras skäl för krediteringen var då att en anonym skapare kunde kränga iväg vilket skitjob som helst, men blev de krediterade med namn så skärpte dom sig (var tanken iaf).
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Har läst en del western nu från 76 och en bit in på 80tal.
En del är riktigt uselt och lider hårt av att blivit av med färgen, trycket är taskigt på vissa med.

Man ser ju att det amerikanska är stripserier från 40 och 50tal.

Segare läsning än seriemagasinet, men jag hoppar över sån skit son hopalong cassidy så slipper jag det värsta eländet i dålig dramatikvästern.
Imponerande att det kunde överleva så länge, visst en hel del är väl passabelt annat bra, men ärligt talat vilken misshandel det är, iofs många sidor och vi som levde då vet ju hur vana vi var vid låg kvalitet i svartvitt.

Konstigt också är de visar vad som är i numret men inte tar med allt, Jerry Spring som jag vet många gillar nämns inte ens ibland, sånt som Caseuy Ruggles är huvudnummer typ, det är ju en taskig såpa bara även om det är bra tecknat.

Bäst är de som nästan bara har huvudfiguren som bakgrund och kan handla om allt möjligt som skulle kunnat hänt i omgivningarna, kända profiler mm som knappast odelat hyllas så som de tyvärr annars blir.

Skillnaden på skurkar och revolvermän som anses som hjältar är hårfin.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av RioGrande »

Flera av strippserierna i sjuttiotalets Western-serier var brittiska: Matt Dillon, Matt Marriott, Wes Slade.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Säkert, de är över lag bättre än de amerikanska.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Tänkte efter och dels fanns ju då denna och den med dc serier, Tomahawk och så Buffalo med då, vad var i den då?
Fanns säkert andra jag glömt men västernserier var verkligen inmutat här i landet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Wakuran »

Det gavs ju ut drösvis med billiga västernserier under 50-talet. Nu känns väl det mesta otroligt tråkigt och daterat idag, men i alla fall.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av RioGrande »

Buffalo (Bill) var en tidning som fanns väldigt länge, med varierande biserier. Huvudserien var ursprungligen en gammal amerikansk dagspresserie, som senare började licensproduceras i Sverige (Svenska manus, spanska tecknare). Medan jag läste den, i slutet av sjuttiotalet, var biserierna Kapten Miki (It.), Bob Crockett (It.), Frisco Kid (Am.) (fast tecknad av Salinas (argentinare)) och en massa korta utfyllnadsserier.

http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Buffalo
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Hur många blaskor var de tvugna att ha den därhopalong cassidy i?

Den är helt värdelös, dock lik de dåliga amerikanska västernfilmerna rån tiden före Europas intåg.
Folk ä r klädda precis som i nån pratvästern, hj älven har en tight skjorta och snusnäsduk runt halsen och sån d ä r fånig större hatt.
Den gick i Fantomen med, alltså vem ville läsa det i alla seruetidningar:-D

Misstänker en äldre läsgrupp iofs.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av RioGrande »

Hm. Jag gillade förstås Hopalong Cassidy, både som serie- och filmfigur. De körde någon av de gamla filmerna (från trettiotalet?) på tv när jag var fem eller sex år. Sedan var jag västernfrälst för livet. Nu gillar jag mer europeiska serier som Blueberry och sådant. Men det var definitivt Hopalong Cassidy som var startskottet. Och jag gillar fortfarande Hopalong (dock har jag aldrig lyckats läsa någon av böckerna). Sedan kan det ju förstås hända att du räknar mig som äldre? Född 1967.

Den här boken (fast en annan utgåva) äger jag (har aldrig kommit mer än två eller tre sidor in i den): Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Wakuran »

Annan länk till första bilden (som byttes ut):

Bild
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av RioGrande »

Tack. Jag lyckades inte få den att synas! Sedan kan jag förstås inte vara säker på att det är denna jag har heller, för skyddsomslaget saknas. MEN det ÄR en ganska gul bok... så det kan vara denna.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Huvudintresegruppen tror jag är mycket äldre än du normalt sett.

Omslagen ser då klart mer dramatiska ut än seriens motsvarighet.

Nåväl det tråkar ut mig p å nolltid iaf och är en del i varför alla tröttnade på västernfilmer och sånt i usa tror jag, det är inte särskilt vasst plottat direkt även om de hade bra tecknare.

Det är lite kanske av det där med folk som tycker en västern det är en överspelande stor Jhon Wayne, genren var död när Europas filmer kom, plötsligt var västern hårdare än nånsin även om det förstås var båg, sen ändrade de sig ju efter det de med.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar