När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Wakuran »

Sam Peckinpah gjorde iofs hårda westerns i USA också... Det var runt 60-70-talet. Jag tror han sa att alla hans filmer handlade om cowboys, oavsett miljön runt om.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av RioGrande »

Riktigt hårda amerikanska västernfilmer finns:
1 Peckinpah förstås (som Wakuran sa), allt av Peckinpah är hårt (hårdare än kronisk förstoppning!)
2 Walter Hill. The Long Riders, Extreme Prejudice....
3 Ford. The Searchers. Två red tillsammans.
4 Cimino, Heavens gate (extremt mycket pangpang)
5 Sturgess, Sju vågade livet
6 Eastwood: Ja, men han har ju gjort en hel rad... varav den ondaste och sjukaste väl är Mannen med oxpiskan.
7 Brooks, Det våras för sheriffen
8 Jodorowsky, El Topo (inte Hollywood dock)
9 Burt Kennedy, Welcome to Hard Times
10 Brando: One-Eyed Jacks
11 Penn, The Missouri Breaks

(Finns många fler intressanta... ja, denna är nog ett måste också: Bild Och någon Bronson också... kanske denna: Michael Winner, Chato's Land. (Samma regissör som Death Wish-serien. Oerhört hård, otrevlig och dyster historia...)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Wakuran »

Nicolas "Ung Rebell" Ray's "Johnny Guitar" är också ganska rolig. Feministisk Western där Johnny själv mest hakar på Vienna som löser alla problem med intelligens, aktivt motstånd och jävlaranamma...

http://en.wikipedia.org/wiki/Johnny_Guitar
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Labrador Road 26 »

När jag var liten gick han under namnet Hopalångkalsong Cassidy i mina kretsar. Jag gillade den inte heller, däremot Tex Willer tyckte jag var rätt bra och Buffalo, där framför allt tjejen, Blå Fågeln eller vad hon hette var cool.

Som sidnot kan nämnas att Ratata (som jag antar tog sitt namn efter jycken i Lucky Luke) hade en låt på första skivan som hette just "Tex Willer".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ratata_%28musikalbum%29
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Apache tycker jag att det på de där andra fanns en som hette.
Helt otroligt för en genre som i princip är borta idag
Sen kan ni inte diskutera västernfilmer i usa som kom till efter de europeiska, den ändringen var ju självklar.

Det gäller även serierna när de började få vara lite tuffa igen.

Faktum att det där ju hänt med fler amerikanska genreer, superhjältar blev förändrade av den brittiska invasionen, ibland behövs nån utifrån för att se hur nåt ska få nytt blod antar jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av RioGrande »

Åtminstone Peckinpah, Ford, Sturgess och Hughes var igång långt innan spaghettivågen rullade igång i mitten av sextiotalet. Burt Kennedy gjorde också också västerns innan Leone var igång. Hard Times (67) (som bygger på en roman av Doctorow) var knappast påverkad av italienarna heller. Brandos One-eyed jacks kom 61.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Dock kan de inte haft rätt stil, genren ansågs avliden i usa, de struntade ju i Leones dollarfilm med, den gick i Europa först.

Spagettivästern finns från fler länder än Italien, i förlängningen från usa.

Idag kan det kvitta då inget görs alls längre, men dt finns hejdlöst med eurowesterns att glo på kan jag säga, råa och så men lustigt nog inte blodiga.

Inga arvtagare kom till de man kopplar till filmtypen, det käns lite sådär när nån stjärna från nåt annat gjort nån.

Hur är det med europeiska serier då?

I usa har ju främst dc och Dynamite givit det en vettig chans imo, Hex om de inte sabbar det med sitt larvande om ett universa en klar överlevnadsmöjlighet iaf, de skulle dock inte ändrat nåt.

Marvel harinte haft nåt bra i genren egentligen, en del skulle gå att piffaupp men det är nog inte troligt, de hittar på en x titel i stället.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Matt Marriott som nog är en brittisk strip är rätt kul, osannorlik givetvis men dråplig i alltihop med.

Den här som gör Buddy Longway mm tecknar ju djur och miljöer bra men det är ganska ointressant i övrigt även om det inte blir så kast som det amerikanska gamla eländet som är med.

Fast i svartvitt gör det sig kanske inte så bra, människor är lite för överarbetade med tycker jag.

Comanche är bra med.
Jery Spring är ok

De som är platsbundna kan vara bra till och från beroende på storyn.

Ray Walker kan vara helt ok.

Men Sitting Bull är bedrövlig såpa imo, att de orkade koka ihop den så länge.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av RioGrande »

Hm. Jo... visst var Sitting Bull (Dut) en soppa och en såpa. MEN samtidigt en fantastisk chans att ta del av unik seriehistoria! (I en kommersiell svensk serietidning!) En av de allra första franskbelgiska västernserierna, föregångare till (framför allt) Blueberry. Det finns tågåkningsscener som är direkt överlyfta från denna serie till sviten om Järnhästen och Stålhanden. Bara en sådan sak som att Sitting Bull är med i Blueberry som en aningen felcastad hämndängel (det är ju indianen som tar boven i båda verken).
http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Dut
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Det är lite som en tv serie med taskiga skådisar kan man säga haha.
Allabryter saman/skriker/aggerar i valfritt gråt/ilska/hat/sorg/utmattning/död de kunde haft flervalsmöjligheter kanske vid varje tillfälle.

Ho hum för mig även om det förstås finns en poäng med att ha med alla kända namn och situationer i en svit.

Den är ju gammal med.

Problemet ärinte teckningarna utan plot och dialog.
Trycket i de här är inte så bra som vanligt, de förstörde mycket mex sinbkassa kvallitet får man säga.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av RioGrande »

Ja, det var väl en drömlaguppställning? (Minns inte exakt.... Men det var väl Wild Bill, Buffalo Bill, Crazy Horse, Sitting Bull, Custer. Ytterligare någon verklig person? Var skurken också någon kändis?)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Har inte sett slutet.
De du räknar upp är med ja, inte samtidigt alltid då Hickok ju blir död mans hand.
Skurkarna är jag inte med påom de var verkliga nån med franskt namn först och Custer kan välanses som skurk egentlig3n.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av RioGrande »

Jo, han drar väl på sig en skurkroll i och med med indiankrigen. Det är sant.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Jag är mitt i 1982 nånstans, väldigt många av de äldre blaskorna som sagt.
Så ha överseende med kritiken, det är inte rättvist att dömma nåt nu, men jag läste inte western helt enkelt.

De brukar dock finnas i större mängder begagnat och när det blev runt kronan styck så köpte jag ett hundratal bara för att kolla.

Förutom de här småtidningarna som var motsvarande krigstidningarna från UK så läste jag bara Tomahawk/Jonah Hex när det begav sig.
Men som sagt biliga, ingen vill ha dem verkar det som så varför inte köpa och läsa, gjorde j lika med seriemagasinet tidigare, och för det en ändå tidning i helt lässkuck kostar är det inte bortkastade pengar
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Wakuran »

Jag har för mig att på Comics Heaven sålde de Serie-Magasinet och liknande för 1 kr stk, och bytte in till halva priset, och det verkade vara någon kund som satt i system att köpa ett par tidningar och byta in till nya när han läst klart. Det blir rätt mycket läsning för pengarna om inte annat.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Jo, jag tycker det iaf, det som är skit kan man bara strunta i, det är ju så tjocka tidningar, och seriemagasinet är faktiskt rätt bra tycker jag, vid ett påseende kan den verka urtråkig med sina svartvita serier med okända namn kanske.

Sen är det väl op och botten perioder i det där med, western här har ju en mer överskådlig utgivning, seriemagasinet har ju en längre utgivning, den täcker inte jag upp precis.

Ock har väl en hel del läst de här redan, men har man det inte i nån större utsträckning och de knappt kostar nåt så köp bara, drt är liksom inte 91an eller nåt som man har svårt att ens läsa även om de vill ge bort en till en nästan haha.
Har de inte uti vår hage får det vara.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Var kom Mestizo från?

Korta avsnitt som inte slutar lyckligt, huvudpersonen är just mestizo, dvs då blandat europe och indian, troligen spansk halva.

Riktigt bra tycker jag och som sagt Matt Marriott borde reprintas, ingen actionwestern alls men bland det bättre de tryckte i blaskan, synd på drt dåliga trycket dock, detta var en brittisk stripserie som guck ända in mot sent 70tal men det har inte reprintas trots att det kör över i orincip alt samtida amerikanskt och bara det franska kan komma på tal i övrigt.

Serier är inte som filmer och därför funkar den, den är tydligt gjord flr vuxna och bygger inte på soagetti western alls.

Kapten Miki borde vara nån form av rekird i uselt skräp, en 12 åring so tydlugen är revolvermästerlig kapten, ärligt fattar jag inte ett smack, slöseri med uttrymme.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Wakuran »

Nu är jag osäker på om det är den här serien, men i så fall är den brittisk... Tecknad av Carlos Ezquerra som väl mest är känd för Judge Dredd.

http://www.bestofbattle.sevenpennynight ... .uk/?p=610
http://britishcomicart.blogspot.se/2009 ... stizo.html
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Nej, den hittade jag med, och folk verar ha gillatden men nej det är inte rätt.
Den kan vara rån nåt land där namnet på serien är npt helt annat helt enkelt.
Norma tycjs vara syndikatet iaf om det nu säger nåt om geografiskt ursprung.

Vild gissat så käns den mer fransk än brittisk tex.

Det är ingen stripserie i ursprung utan har producerats med serietidningslayout.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Wakuran »

Norma är ett spanskt syndikat/ förlag huserat i Barcelona, men jag tror de inte enbart syndikerade spanska serier.
Skriv svar