Tillåten auktionsbeskrivning på Tradera?

Här hamnar trådar som är inaktiva, men som är för värdefulla för att kastas i Papperskorgen.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Tillåten auktionsbeskrivning på Tradera?

Inlägg av AndersL_ »

Eftersom jag har en del information som jag upprepar i slutet av alla mina Traderaauktioner (t.ex. betalnings- emballage- och portoinformation) funderade jag på hur jag kunde minska denna.
Lösningen blev följande: http://www.tradera.com/auction/aid_22072089 och själv tycker jag att det blev både tydligare och framförallt personligare än det skulle ha varit om det hade skrivits som vanlig text.
Jag kollade i Traderas regler och tolkade det som att det var okej med bilder så länge som själva auktionsbilden visar auktionsföremålet. Dessutom ser jag inga nackdelar med att ha en del av auktionsbeskrivningen som en extern bild, det är snarare en fördel eftersom informationen kan uppdateras samtidigt i samtliga auktioner om jag ändrar den någon gång i framtiden. Så vad jag tänkte höra efter är om ni andra säljare också tycker att det är okej att göra på detta sätt, med extern frakt- och betalningsinformation som en jpg-bild? Eller uppfattar ni det som ett brott mot traderas regler? Jag har bara testat det på en enda auktion som knappt har haft några besök för att visa hur jag menar, så om det skulle göra auktionen olaglig orsakar det ingen större skada.

Diskussionen har arkiverats. -AndersL_
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

Det där ser ju jättebra ut. Det har ju precis som du säger också den fördelen att eftersom bilden ligger externt så kan du byta bild och då byta information i alla dina auktioner.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Snyggt och inte för mycket, säger det viktigaste (om emballage och porto). Ser bra ut. Jag vet inte om Tradera ogillar externa bilder, men jag ser inget problem med det.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

citat:
Ursprungligen postat av Ingemar

Snyggt och inte för mycket, säger det viktigaste (om emballage och porto). Ser bra ut. Jag vet inte om Tradera ogillar externa bilder, men jag ser inget problem med det.



Ifall det är just att det är externt som är problemet så borde det gå bra med någonting internt i html. [:)] Jag testade precis att göra ytterligare ett exempel på detta: http://www.tradera.com/auction/aid_22072090
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Jag har skickat ett mail till Traderas support nu och frågat om det är okej med externa bilder i auktioner. Med tanke på att 24hshop, en av de allra största säljarna, har det i alla sina auktioner är jag nästan säker på att det går bra.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Det är vanligt med jpgs på ebay, det blir mycket snyggare än att göra med standardfonter.

Problem: Om du tar bort bilden när auktionen går ner så kan inte köparen gå tillbaka och se vad du utlovade för porto t.ex.

Bild tar mycket längre tid att ladda ner än text. Du kan komprimera din bild mer, 65K stor, borde gå att få ner till 20K.

(En helt annan femma: du kunde skaffa stativ till kameran och bara ta bilder i dagsljus. Snyggare bild = bättre bud).
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

citat:
Ursprungligen postat av Thomas E

Det är vanligt med jpgs på ebay, det blir mycket snyggare än att göra med standardfonter.

Problem: Om du tar bort bilden när auktionen går ner så kan inte köparen gå tillbaka och se vad du utlovade för porto t.ex.

Bild tar mycket längre tid att ladda ner än text. Du kan komprimera din bild mer, 65K stor, borde gå att få ner till 20K.

(En helt annan femma: du kunde skaffa stativ till kameran och bara ta bilder i dagsljus. Snyggare bild = bättre bud).




Du har rätt i att bilden kan vara mindre, jag brydde mig inte om att komprimera den särskilt mycket just den här gången eftersom det bara var ett exempel som jag använde i en enda auktion.

Och angående snyggare bild så har jag faktiskt använt stativ till bilden i den auktionen som jag använde som exempel. Att det inte blir ännu bättre beror på att jag använder en leksaksdigitalkamera för barn när jag tar mina bilder. Jag ska skaffa en ny, bättre kamera så småningom.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

En köpare kan också vilja klippa och klistra informationen (kanske för att använda som "mall" vid egna autktioner eller helt enkelt för komma ihåg som sas vid auktionstillfället). Det är ju lite besvärligt att göra med en bild. Dessutom finns det ju folk som ser dåligt och behöver förstora texten eller till och med få den uppläst av datorn. Det går ju inte heller att göra när texten ligger i en bild.

Så jag tycker helt klart att ditt andra exempel (det med "inramade" textregler som html) är bättre!
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

citat:
Ursprungligen postat av rkaj

En köpare kan också vilja klippa och klistra informationen (kanske för att använda som "mall" vid egna autktioner eller helt enkelt för komma ihåg som sas vid auktionstillfället). Det är ju lite besvärligt att göra med en bild. Dessutom finns det ju folk som ser dåligt och behöver förstora texten eller till och med få den uppläst av datorn. Det går ju inte heller att göra när texten ligger i en bild.

Så jag tycker helt klart att ditt andra exempel (det med "inramade" textregler som html) är bättre!



Det tänkte jag inte på över huvud taget när jag gjorde om auktionsinformationen till en bild. I så fall är det kanske bättre med en blandning av bild och text, som i http://www.tradera.com/auction/aid_22356313 . Där har jag bara använt grafik runtom ett textfält, så att innehållet kan markeras om det behövs.
Nackdelen med det är förstås att man måste uppdatera texten i samtliga auktioner om man ändrar auktionsinformationen, men det finns kanske något sätt att lösa det på, exempelvis att man hämtar text från en textfil (precis som jag har hämtat grafiken från bilder). Någon som vet hur man gör det med html-kod?[xx(]
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jo, den varianten var snygg ... Och det går nog att använda en extern text (html) också, om du länkar till den som en object eller iframe.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Jag har uppdaterat auktionsbeskrivningen ytterligare och börjar äntligen bli nöjd: http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=22356527 Den borde Tradera inte kunna klaga på, för all text är trots allt inuti auktionen.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Ah, nu börjar det bli riktigt snyggt! Och jag antar att du kan ha koden för det mesta av den rutan färdig och klistra in när du sätter upp en auktion ...
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Japp, så gott som allting kan läggas in i Powerlister. [:)] Det enda jag behöver ändra är raderna om skick/författare m.m.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Iframes fungerade förresten inte i auktionsbeskrivningar, så jag lägger fortfarande till auktionsinformationen till varje ny auktion.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

object-taggar fungerade inte heller.. tydligen tillåter Tradera bara tråkiga html-taggar, men det är kanske tur att de har den begränsningen så att man inte kan göra auktionerna alltför avancerade. Annars skulle det antagligen bli möjligt att skriva funktioner som javascript.onStart="lägg ett bud på 1 miljard kronor på auktionsföremålet".
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Jag fick precis svar från Tradera och de har ingenting emot att man använder externt material i auktionsbeskrivningarna. [:)]

citat:
Hej Anders

Det är ok att lägga till denna information på varje auktionsbeskrivning.
Ju tydligare information till budgivarna desto bättre.

Ha en trevlig jul och lycka till med dina auktioner,

Med vänlig hälsning

Malin på Tradera.com
- - AndersL - -
Låst