Urhunden-nomineringarna för 2005 är klara

Här hamnar trådar som är inaktiva, men som är för värdefulla för att kastas i Papperskorgen.
Gammelsmurf

Urhunden-nomineringarna för 2005 är klara

Inlägg av Gammelsmurf »

Det här är nominieringarna till Urhunden 2005 för 2004 års bästa originalsvenska seriealbum:

(Klippt och klistrat från SEF:s mailinglista.)


-Alfredson, H./Åhlin, P.: Grus : släkten som ändrade världen : kanske-sanna
historier (Wahlström & Widstrand)
-Andersson, M./Sjunnesson, L.: Bosnian flat dog (Kartago)
-Asker, N.: Det går över (C'est bon kultur)
-Berglin, J.: Berglinska tider (Ordfront Galago)
-Furmark, A.: Amatörernas afton (Optimal press)
-Gran, R./Stigzelius, P.: Inget under (Optimal press)
-Hemmingsson, N./Olausson, S.: Hjälp! (Kartago)
-Krantz, G.: Vänster vänster (Optimal press)
-Lindengren, J.: Jag Joakim (Optimal press)
-Lindström, S./Oliw, T.: Queer as Karin (Kabusa)
-Pirinen, J.: Ingens bästa vän (Norstedt)
-Sjunnesson, L.: Om kriget kommer (Ordfront Galago)
-Tjärnström, F.: Avstigning för samtliga (Kartago)
-Wanloo, J.: Satan i tyrolerhatt. - (De äventyrslystna karlakarlarna ; 3)
(Optimal press)



Det här är nominieringarna till Urhunden 2005 för 2004 års bästa till svenska översatta seriealbum:

-Hergé: Tintins äventyr 1 (Bonnier Carlsen, belgisk)
-Hernandez, J.: Wig Wam Bam (Epix, amerikansk)
-Rehr, H.: Tribeca sunset (Optimal press, dansk-amerikansk)
-Sakai, S.: Usagi Yojimbo 2 (Epix, amerikansk)
-Satrapi, M.: Persepolis 1 (Ordfront Galago, fransk)
-Satrapi, M.: Persepolis 2 (Ordfront Galago, fransk)

Mer information om Urhundenplaketterna finns på
[url]http://www.serieframjandet.com/om_sef/urhunden/[/url]



Så, vad tycker ni? Några personliga favoriter? [:)]
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

Man har ju läst så lite av de där nyare sakerna. Ofta är de lite yngre tecknarna såna där svårmodiga gynnare som tecknar serier om sina självmordstankar under mellanstadietiden. Sånt vill fan ingen läsa så därför håller man sig till det gamla vanliga. Därför borde jag egentligen inte uttala mig i frågan eftersom den enda av ovanstående böcker jag läst är Lindengrens Jag Joakim. Den var dessutom av tveksam kvalitet, tyckte jag......... [V]
[img]http://www.seriejournalen.dk/billeder/sjnyhed/jagjoakim_joakimlindengren.jpg[/img]

Jag har förresten läst Wanloos pockets om sina äventyrslystna karlakarlar också. I varje fall nr 1 och 2. Inte heller det uppskattae jag riktigt. Ja, jag är kräsen......... [;)]

Wanloo var däremot klockren i Johan Wanloo Rules....... [8]
[img]http://www.raptus.no/profiler/Wanloo_Johan/wanloorules.jpg[/img]
Användarvisningsbild
gambolputty
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 19:28

Inlägg av gambolputty »

Jag hoppas Gunnar Krantz, Joakim Lindengren eller Jan Berglin vinner
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Berglin är väl en av de få jag läst mycket av. Kalasbra, nästan alltid rolig. Wanloo tyckte jag länge mest var påfrestande, men man ska ge serieskapare mer än en chans. Till slut kom fullträffen (när han analyserar vilka namn folk ger sina barn), och vips har han vunnit en som läsare.

Själva albumen ovan har jag inte kollat, men som sagt, jag skulle nog plocka upp Berglin och Wanloo först. Lindegren är ojämn tycker jag, men bara Disney-omslaget till "Jag Joakim" är nästan värt investeringen!

Finns det inga kvinnliga tecknare i albumutgivningen?
Användarvisningsbild
Mira
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 16 mar 2005, 16:56
Kontakt:

Inlägg av Mira »

De enda titlar ovan jag känner igen är de som är Tintin eller Kalle Anka relaterade.. fast Bergling har jag iofs sett gästspela här och var och han har en vass och underhållande stil :)

Finns det några kvinnliga tecknare överhuvudtaget i Sverige? :/
Hmm, den enda kvinnliga tecknare jag kommer på just nu, är inte svenska utan norska.. hon som tecknar Nemi.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Jag vet inte hur aktiva de är, men jag kan flera stycken. Lena Ackebo är en, skämttecknare som bland annat publicerats i MAD. Cecilia Torudd, "Ensamma mamman", är en annan, kanske den allra bästa. Och så har vi "Ärligt talat", lite som Rocky men ur tjejperspektiv och i bättre stunder riktigt bra. Minns inte namnet på tecknaren, tyvärr.

"Musses planet", om Katten Musse, gjordes inte den av en kvinna? Jag är inte riktigt säker där, kan mycket väl ha fel.

Och om vi går utanför Sveriges gränser så fanns ju Tove Jansson! Hon ritade faktiskt Mumin själv under flera år (men ledsnade till slut och lämnade över till brodern). Även om hon är borta nu så kan hon ju vara förebild i alla fall.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

quote:
Originally posted by Mira

Finns det några kvinnliga tecknare överhuvudtaget i Sverige? :/



En som heter Li Östberg har gjort ett album som heter Johanna, som jag rekomenderade under ribriken "Svensk realism" här för ett tag sedan.

I övrigt är det nog ont om svenska kvinnliga teckare, utom de du och Ingemar nämner ovan. Dai Darell (som jag är ganska säker på att är en pseudonym, men jag minns inte hennes riktiga namn) var en framstående manusförfattare i Fantomen under åttion och nittiotalet.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Förra årets "Nya svenska serierna" dräller ju av tjejer! Det är faktiskt bara tjejer, och ändå är det inte alls "tjejtema" eller nåt. Två av dem är riktigt bra:

Jenny Holmlund, "Malmøbea" (http://www.jennyholmlund.com/)
Kristin Lindström, "Grand hotel"
(och de andra kanske man skulle vänja sig vid, men de är lite kantigare i mitt tycke - de är i alla fall fullt i klass med vilka Svenska Serier-serier som helst)

I en tidigare utgåva fanns också Malin Svedjeholm, "Plåstra". (Har även gästspelat i Pondus.)

"Malmøbea" är den mest lättillgängliga, riktigt kul! Har den inte hittat till andra tidningar? Humorn är lite som Arne Anka, men i tjejperspektiv. Bra nog för egen tidning!
Låst