Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Såg i mitt comixology att jag läst något nummer av det.

Var sådär. Lagom medelmåttigt, inte kasst alls, finns betydligt värre tittlar hos DC, men ingen superbt heller tyvärr.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Det stämmer nog bra det, jag trodde den var slut, kom hur det ju blev efter sådär 12 nummer.
Men visst är det den.

Jag känner igen att de var bestsellers inom sci-fi och belönats med priser.

Imo är det jag läste just mer sci-fi än normalt även om GL kom Johns särskilt blev väldigt mycket om allt annat än jorden såsom de äldre serierna ofta var.
Nä värre finns, tro mig, men det kändes kanske som att de ville berätta nåt annat ibland helt enkelt att HL blev en bakgrundsfigur nästan i det stora hela.

Morrison för ska ha skrivit en del GL innan dessa Seasons som nämns här men folk tycks inte gilla dessa, de fyller två trades precis före de nuvarande.

Jag läser den vanliga GL nu som tog över efter Johns, men som sagt även Morrisons JLA som börjat komma igång på det dör sättet att det inte behövde stå vem som skrivit det hela, man kan gissa, men det dör är väl nåt man gillar eller inte gilla r, det blir komplicerat och konstigt, men i slutändan binder han ihop allt trots allt och man får ut nåt av det.

Hans Batman är ju heller inte helt lätt tex, man börjar undra efter ett tag var som pågår, men så faller det på plats.

OBS att jag inte menar att det måste vara simpelt för att det är superhjältar, men kan förstå att en del kan tycka att de inte vill engagera sig så mycket och gnäller.

Tyvärr har vi väl fått våran dos av sånt nu, övriga som kunde matcha det var ju även de lämnat fältet, en epok är över, dels de som kom in som fans och gjorde serier för seriernas skull och så den brittiska vågen.
Men de äldre serierna finns kvar och jag har inte läst allt.

Nu ska jag väl inte måla fan på väggen, dels finns andra serier som troligen kommer fortsätta med sitt, serier har ju räknats ut helt många ggr och det blir inget massmedium men de ska minsann basera massor av tv serier mm på dem som ju är massmedia.
De var dock svårt att sätta punkt imo, de har ofta en bra tid, men de kör dem i botten hela tiden.

Gör gärna tv serier men se till att ha ett slut redo säger jag.

Gaimans Sandman som TV-Serie tex käns som vansinne, det finns inte en chans att de kan få det att fungera och då har man bränt det namnet med.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Gaiman håller ju själv på och producerar TV-versionen av Sandman till Netflix.

Kommer vara garanterat massa ändringar, och ändringar som han själv varit med och skapat.


När det gäller diverse duktiga Sci-fi författare eller TV/filmförfattare som får jobb hos DC eller Marvel så känns de väldigt hit and miss. Vissa "fattar" hur man skriver serier, medans andra gör väldigt medelmåttiga serier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag är tveksam att Sandman gör dig som TV serie oavsett Gaiman som för ändrats en hel del sen den tiden, jag tror inte det blir lyckat utan isf blir nåt helt annat isf, men de får försöka, jag kunde tänka mig bättre idéer.

Jo hur bestseller den ene och filmmakare den andre skriver serier har vi sett förr, det varierar väldigt och flera var fått haft ytterligare en person i mellan sig och tecknaren som kan göra seriemanus som ju är mer som film än böcker.

Så att inte vilken ny tvärsugen snubbe skulle få till det bättre vet man inte, men namn kan dra lite jag först.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Läst de två första nummren av Batman White Knight Presents: Harley Queen

För det första så ett bra exempel på varför redaktörer nuförtiden suger. Titeln är skit-knaglig. Något normalare och kortare skulle ha varit fint.

Detta är ju en spinoff på Sean Murphys "Batman White Knight" serier som jag recenserat lite här förut. Den första "White Knight" var en väldigt underhållande snygg Batman Elseworld, som tog det bästa från Batman TAS, Batmans långfilmer och Batmans serietidningskontinuitet. Det var underhållande rakt igenom och hade fina teckningar. Uppföljaren var däremot rätt kass, den hade precis lika snygga teckningar, men storyn var ibland väldigt korkad, och man märkte att Sean Muprhy blivit lite för stor för att redaktörer skulle bry sig om att säga till att "det här är kasst, skriv om det"

Den här miniserien har ett manus skriven av Murphy och hans fru Katana Collins. Det är väl gulligt. Men redaktören surfar troligtvis på nätet eller sitter på dass (eller gör båda samtidigt) eftersom manuset har flertalet grejer som borde ha skakats bort innan man publicerade detta. Harley Quinn är en karaktär som inte är perfekt, hon är smart, men hon f*ckar upp saker med jämna mellanrum. Tidningen är ju visserligen en "elseworld" så ett argument är att man ska acceptera det därför, men det är tillräckligt "nära" originalet att detta bara stör. Man har flera sidor som visar hur förträfflig hon är och hur karaktärer berättar hur fantastisk hon är.

Det funkar inte, och det tappar flow.

Teckningarna görs av Matteo Scalera. De är toksnygga.

Den här minin är alltså en spinoff på Murphys egna "Batman Universum". Jag är säker på att tanken för några år sedan var att detta skulle bli en stor grej och att man skulle ge egna miniserier till t ex Catwoman och Nightwing etc. Alltså denna universums versioner av dem. Jag är skeptiskt till att
detta kommer att hända eftersom industrin krymper såpass mycket hela tiden. Möjligtvis att Murphy för göra en Batman-miniserie till eftersom de sålt rätt ok med dagens mått.

Jag ville ge Murphy en chans eftersom han är "normal". Han är en duktig tecknare och beter sig civiliserat på nätet och är inte någon skrikande aktivist av något slag. Tyvärr så är denna serie också rätt medelmåttig. Och han har tappat en hel del goodwill därför.

Teckingarna är som sagt fina här, men det är ungefär det enda jag kan säga är bra med denna.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Den är som den alternativa när hon går i skolan som de ned släppte, Harleen eller nåt.
En figur används pga populäritet men inget har med figuren att göra just.

Jag gav upp de här label grejorna, jösses så mycket trams de kunnat skriva nån annanstans, men då hade det inte sålt nåt, jag menar kommer man in och vill berätta nåt, se åtminstone till att det är bra, men NEJ!, det är inte min åsikt om materialet även om jag inte läst just denna.

Eller den pinsamma kopieringen av gamla Sinus Nä Live men helt utan humor fullständigt, hette typ Harley Loves Joker eller nåt liknande.
Ärligt fy fan! Att dels gärna en klassiker men göra det uselt, långdraget och helt ointressant.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Den är som den alternativa när hon går i skolan som de ned släppte, Harleen eller nåt.
En figur används pga populäritet men inget har med figuren att göra just.


Inte riktigt. Eller jo, att det är en alternativ historia ja, men det finns oändligt många "utanför kontinuitet" historier. De funkar bäst när det är antingen tillräckligt nära originalet, eller så långt borta från originalet att det funkar som en egen grej. Denna är till utseendet väldigt nära både standard-versionen av karaktären i serierna och Batman TAS version. Därför blir skillnaderna mer irriterande. Likaså de jobbiga alternativa versionerna av karaktärens ursprung.

Jag gav upp de här label grejorna, jösses så mycket trams de kunnat skriva nån annanstans, men då hade det inte sålt nåt, jag menar kommer man in och vill berätta nåt, se åtminstone till att det är bra, men NEJ!, det är inte min åsikt om materialet även om jag inte läst just denna.


Black Label märket var menat att vara där för serier utanför kontinuitet, gjorda av riktigt kända författare och tecknare. T ex Superman Year One av Frank Miller och John Romita Jr. Sen blev det en massa sk*t , allt möjligt Joker och Harley relaterat. Något som vi diskuterat förut. Sen gav DC sparken till de flesta som jobbade i Black Label redaktionen. Nu känns det som att den där "Black Label" grejen är där i förhoppning av att kunna sälja lite mer. Lite som Geoff Johns och Jason Fabooks "Three Jokers" hade en black label lapp även om den hade hypats i flera år i Johns mainstream DCU events.

hette typ Harley Loves Joker eller nåt liknande.
Ärligt fy fan! Att dels gärna en klassiker men göra det uselt, långdraget och helt ointressant.


kasta sk*t på väggen för att se vad som fastnar.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

ok så dt är inte fullt så illa men dåligt nog, jag kanske kan ta mig en titt på det.

Men oftast om du ogillar nåt så gör jag det med har jag märkt iaf i serieväg.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Jag skulle inte rekommendera det jag läser nu. Alltså Harley Minin. Själv köpte jag den i pappersform med prenumeration och allt. Inte alls tillräckligt bra för att rekommendera.

Första "Batman The White Knight" är bra. Sen går det utför. Ett coolt koncept som skaparen borde lämnat i fred efter första.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo men det är som du skriver, det lyckas och då krävs det ett försök till trots att det inte är så lätt att backa upp en tidigare lyckad berättelse.

Det har lyckats, men knappast av sig självt.

Det är ju många gånger man tänkt att det här skulle de inte gjort, men det klart det säljer på att första försöket ju var bra, så jag Jan förstå det även om man ibland önskar de bakom serien sagt nej för att de inte haft mer i den vägen.

Ok att det inte förstör det som var bra i sig men det vattnar ur saken.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Mer rykten om DC comics.

Rich Johnston är något av en skavller-ödla, han vågar inte skriva namnen. Rika fans funderar/försöker köpa licensen för serietidningarna hos DC. Inte för att Warner Media nånsin skulle släppa resten, de gör ju pengar på TV-spel, Tv-Serier och film, men just serieavdelningen som någon form av licens-avtal alternativt köpas upp helt av "rika fans"

https://bleedingcool.com/comics/dc-comi ... -of-money/

Det är givetvis Steve Geppi, Diamond chefen, och sen även Robert Kirman som ryktas som vara folk som vill köpa/få licens till serietidningarna.

Är ju enbart rykten. Men skulle inte nödvändigtvis vara en dålig grej.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

super85 skrev:Mer rykten om DC comics.

Rich Johnston är något av en skavller-ödla, han vågar inte skriva namnen. Rika fans funderar/försöker köpa licensen för serietidningarna hos DC. Inte för att Warner Media nånsin skulle släppa resten, de gör ju pengar på TV-spel, Tv-Serier och film, men just serieavdelningen som någon form av licens-avtal alternativt köpas upp helt av "rika fans"

https://bleedingcool.com/comics/dc-comi ... -of-money/

Det är givetvis Steve Geppi, Diamond chefen, och sen även Robert Kirman som ryktas som vara folk som vill köpa/få licens till serietidningarna.

Är ju enbart rykten. Men skulle inte nödvändigtvis vara en dålig grej.

Jimmy Palmiotti vill att Power Girl i så fall borde hamna i goda händer... [:)] (Troligen inte helt allvarligt menat.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Steve Geppi!!!!!är han inte i fängelse eller nåt?

Det vore ett värsta som kunde hända han är en skojare i min mening.
Väldigt ofta bakom när nåt stulits eller bluffats ned samlingar av svindyra tidningar och svikna ord, men iofs jobbar man ju så i USA om man ska få monopol.
Han körde ju EC archives utgivningen ni botten, nu tog den som blev blåst över men ändå det är ingen snubbe man skulle lita på, pengar är fan inte allt.

palmiotti? Skämtar nog, han har ska skriva västern typ Jonah Hex imo, släpp de där tjejgrejorna nu. [:)]
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Nej det skulle inte vara det värsta som skulle hända. Det skulle vara någon som vill publicera serier, du vet lika mycket som jag att vare sig Disney eller Warner har något större intresse av att ge ut papperstidningar i framtiden.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Nej det har de inte men Geppi har inget äkta intresse heller utan är en ren affärsman på gränsen till skojare, han har kommit undan vara.

Jag tror inte nåt sånt skulle fungera alls, dels för då den enda fö misslyckade distributören ägande av serierna i sig och kan förstora rejält för de utgivare han då inte äger.

Saken är att han sänkt en hel del och därför behövs vettigt folk imo, men jag inser att pengar måste fram, för som du skrev de kommer vara kunna licensiera figurerna för serier inte öga dem, det är inte De nämnda beredda att släppa.

Jag tror på folk som inser att det kan gå att göra ned vinst men inga enorma summor, men att det går att driva ännu, att söka nån enorm vinst för går inte längre.
Och herr Geppi är just en sån person, och när det går fel lämnar han allt bara.

Man önskar sig nån serieintresserad som kan lägga pengarna men låta folk som kan branschen sköta resten, inte Dusmonds jävla ägare.

Inser att det väl är en utopi, snabba pengar styr ju allt idag, det kan gå med vinst men inte som man trott och då är det liksom åt helvete.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Tror det inte handlar om snabba pengar. Det handlar om att få in någon form av vinst/intresse, och de senaste åren har de inte gjort det.

Folk gillar också alltid att hänvisa till diverse YOung Adult böcker och t ex mangagrejer och det är fine and dandy, men brukar inte hjälpa DC/Marvel och de andra mainstream förlagen hemskt mycket.

Vet inte om han lämnar, han har ju byggt upp Diamond och inte lämnat det skeppet. Sen får vi se vad som blir av alla dessa rykten, men jag börjar luta mig åt att om DCs och Marvels tidningar fortfarande ges ut om några år , så är det inte Disney eller Warner som ger ut dem.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Eftersom han äger distributionen var han väl intresse i saken, han har ju helt tagit över där och inte behövt backa.

Det är som sagt ingen jag vill se som aktiv ägare, så jag hoppas inte det blir just så det går till.

Men som sagt ingen idé att spekulera ännu, med lite tur kan det ändra sig till att ev licensoriduktion görs av folk som förstår att serier kräver nånting för att säljas, det har ju dagens ägare börjat släppa, dvs de tror inte det spelar nån roll vad det är i dem utan det är figurnamnen som betyder nåt.

Det var varit så men då såldes serier till varenda unge till vardags, det var ett medium alla kände till, det var ju rätt länge sen.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

de mest kända karaktärer borde ha bästa tecknarna och bästa författarna. Problemet är att man på ett antal år lyckades göra det så att ingen bryr sig om varesig skapare eller figurer. Det är urvattnat och kasst.

Sen finns det kombinationer som fortfarande säljer. T ex "Batman Three Jokers" sålde för att det var en kombination av Batman och Jokern, att Geoff Johns skrev "riktiga mainstream Batman" och att man hade en såpass bra tecknare som Jason Fabook. Det lockade även nog in gamla läsare som minns när Johns hypade Three Jokers (jösses typ 5 år sedan!) och ville se vad han skulle göra med karaktärerna.


Rent allmänt så sk*ter folk i både karaktärer och skapare. "ingen" har brytt sig om att Bendis skrivit serier, fleratalet Monthlies för DC i flera år. Själv försökte jag mig på hans serier, och jag förstår varför ingen energi eller hype skapats.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag förstår helt, att dra ner som de gjort har på några år gjort att de hör "bästa" har försvunnit i annat, för trots allt varför ska de inte kunna få bra betalt för en bra produkt?
Det där har jag svårt för, de är ju som sagt frilans och sänka har inga anställningsskydd öht, de lever på vad de gör defenetivt, tiden när man kunde köra med folk hur kan ville är över, de behöver inte Marvel eller DC längre, förr var det en väg in men det är över.

Ha Bendis skrev ju halva Marvel nu gör Johns det samma sen ett bra tag vid DC.

Jag tror ändå många bryr sig om serierna är bra, sen om de inte kan namnen eller liknande är en sak, men du underskattar liksom DC och Marvel att man kan sälja konserverad gröt på figurernas namn bara.
Det är en äldre publik och fler av dem läser serier som de gillar, de släpper dem lättare idag än förr, vissa figurer som säg Batman eller Spider-Man kan överleva på det möjligen, men kritik kommer komma till slut.

Så ok jag håller med namnen är inte viktiga för alla men det finns ju alla möjliga serier idag, varför ska jag läsa DC eller Marvel om de är sega, vilket du vet att de redan är i många fall, inbilla mig inte att de inte tappar läsare på det även om det möjligen kan ta ett tag.

Nu tror jag iofs inte att du menar det så drastiskt, att det säljer vad än det är, men det vet jag att ägarna struntar i.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Läste färdigt Batman White Knight Presents: Harley Queen som jag pratade om tidigare.

Herrejösses vad medelmåttigt det var. Medelmåttigt "mysterium" , scener där folk äter mat, och märkliga flashbacks som
saknar flöde. Sean Gordon Murphy och Katana Collins borde kunnat ha prestera nånting roligare än detta. Jag trodde först att detta var typ 8 eller 12 delars serie, men det var visst bara 6 delar.

Rating: Väldigt medelmåttigt, bra teckningar.


Crime Syndicate #1 (miniserie

Manus: Andy Schmidt Teckningar : Kieran McKeown,
Bryan Hitch(backup story på 4 sidor)


DC har haft tourettes på att göra serier med onda versioner av sina hjältar. Det är något som fungerar möjligtvis i en liten dos (som t ex i Batman V Superman och Justice League filmen som en alternativ hemsk framtid som man vill förhindra) men att göra flertalet titlar med det temat är för mig totalt ointressant. Jag är intresserad av att se hjältar och skurkar, inte att hjältarna blir vidriga äckel enbart för att de haft en dålig dag.


DCs otagliga reboots (senast Dark Metal) har gjort att detta numera utspelas i Earth-3 med Crime Syndicate. Elaka versionerna av Justice League, med Ultraman, Superwoman och Owl-Man. Det är inte kul läsning, eftersom dessa är vidriga människor utan moral. Men det är en skaplig serietidning, och jag har lättare för detta eftersom dessa är ju menade att vara badgus. Schmidts manus är ok, ett snäpp ovanför medelmåttigheter, Kieran Mckeowns teckningar är bra.

Backupen på 4 sidor är tecknad av Bryan Hitch och är Ultrmans "origin story" . Helt ok.

Rating : Ok skrivet och snyggt tecknat, kommer att läsa #2 också.
Skriv svar