stiltje

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

stiltje

Inlägg av tfels »

Det är väldans lugnt och stilla här i superhjälteforumet märker jag. Själv har jag inte köpt nåt nytt i genren på några månader. Dels för ekonomins skull (det kostar att trycka Nordens Stjärnor-albumet). Dels för att det blir så svårt att följa och njuta av serier som avbryts eller påverkas av events och omstarter. Vad säger ni andra? Varför råder det stiltje här?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: stiltje

Inlägg av larsa66 »

Ja, bra fråga.
Folk kanske laddar upp inför SIS :)
Själv är jag bara inne för att läsa recensionerna om spiderman-filmen.
Jag såg den igår så nu törs jag äntligen läsa.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: stiltje

Inlägg av Mithroth »

Har också märkt av att den här delen har avstannat. Verkar som om många av personerna som höll superhjälte-delen aktiv har minskat sin aktivitet här på forumet.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: stiltje

Inlägg av RioGrande »

JAG har i alla fall läst ett halvt superhjältealbum (under de senaste veckorna). Watchmen. Annars läser jag nästan inte alls superhjälteserier.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: stiltje

Inlägg av tfels »

[:o)] Trevligt RioGrande. Vad tycker du hittills?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: stiltje

Inlägg av RioGrande »

Det är galet bra. (På alla plan: story, disposition, tuschning...)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: stiltje

Inlägg av tfels »

Rio, har du läst klart den? Jag menar Watchmen.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: stiltje

Inlägg av RioGrande »

Gott som varar länge! Jag håller FORTFARANDE på med den... Har faktiskt läst några kapitel idag! /// Måste vara ett av de mest avancerade litterära experimenten någonsin. Joyce spring och göm dig.
Det är så mycket fint att upptäcka i denna serie. Det är en hyllning till seriekonsten. Seriekonsten både i Europa och i USA. Och samtidigt --- pang --- kommer det citat från Nietzsche och andra gestalter ur litteraturen och filosofin. Slår ner som yxhugg.
Visst MÅSTE antingen Moore eller Gibbons ha läst Blake & Mortimer? Varför skulle annars en figur heta Edgar Jacobi?
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: stiltje

Inlägg av Kermit »

Ja, det blir lätt att tappa sugen med vissa serier när det kommer events hela tiden. På senare tid har jag kommit efter lite med det som är nytt, utan jag har läst om Brubakers Cap-run, börjat så smått med klassiska Uncanny X-Men (har läst Roy Thomas och Neal Adams serier och ska tackla hela Claremonts svit), och ska ge mig på Giffens/Abnetts/Lannings stora kosmiska Marvel-svit. Samtidigt har jag gett lite nya Image-serier en chans. East of West var lite tråkig, så den gav jag upp, men Black Science, Saga och Velvet är kul läsning. Low skulle kunna bli något också.

Tråkigt att det blev stiltje här. Själv tröttnade jag lite, det blev så bråkigt stundtals, men det var andra som skrev betydligt mer än vad jag gjorde.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: stiltje

Inlägg av Agentum »

Jag ska inte säga tat jag tappat sugen, mne jag läser äldre superserier och sånt jag insåg inte var det andra här brydde sig i.

För att kontra ovan så var det också allt för mycket underligt ifrågasättande av vanliga åsikter, som att man måste ha rätt och ha sista ordet.

Iaf i de mest etablerade, Imagebaserat och liknade gick alltid bättre att diskutera.
Det är som sagt ingen idé att bråka över det här och ointressant att liksom vinna med vad man själv tycker så jag slutade helt besöka denna del, till de flestas glädje skulle jag tro.

Sen läser jag idag så mycket andra typer av serier att superserier inte längre är så viktigt, mne bra serier är bra serier så de kommer givetvis upp ibland, mne jag ignorerar helt att nåt är gammalt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: stiltje

Inlägg av Nima »

Jag följer mina vanliga tidningar i vanlig ordning. Batman, JL, Superman Unchained..
Ser just nu mest fram emot Batman: earth one vol 2. Geoff Johns visade just omslaget till den på Twitter. Otroligt fin att se på.

Annars har det väl varit mycket på senaste och har inte läst så mycket som jag önskar att jag skulle. Blir snart flytt också, men sen ska jag verkligen försöka komma igång. Läsa mer överlag, och där ingår serier och förhoppningsvis mer superhjälteserier än tidigare!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: stiltje

Inlägg av Kermit »

Mja, det har väl alltid handlat om att man inte vill se någon t ex klaga på en serie utan att motivera sina åsikter. Inte att någon alltid skulle ha rätt. Där har du nog missförstått eller läst lite slarvigt.

Det är väl många som gillar gamla såväl som nya serier? Klassiska Batman, Spider-Man och X-Men har ofta diskuterats. Sen har jag personligen svårt för när man förkastar en serie utan att ens ha läst den för att det var bättre på sjuttio-talet. Det kanske det var, men har man ingen djupare åsikt än så...ja, det är liksom synd. Likaså om det är tvärtom, om man bara gillar det nya och bara klankar ner på det gamla. Det är okej att gilla eller ogilla vad man vill, men berätta gärna varför. Det blir lite enklare att diskutera då. Sen är att någon inte gillar samma serier som en annan INTE ett personligt påhopp...
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: stiltje

Inlägg av Agentum »

hmm, och så var det dags igen.

Så, jag får inte tycka så som jag skrev heller för at då har du ett riktigt svar på hur allt ligger till?:-)



Dessutom tror jag att just jag inte besökt just den del av forumet har väldigt lite med den sk stiltjen att göra och mer på att andra som förr var aktiva helt enkelt inte är här längre eller driver andra siter mm.

Folk kommer och går och tja har vi tur kommer mer folk till siten som helhet igen, jag vet inte vad som saknas? intresserade so faktikst kan tänka sig diskutera serier? eller att nåt med forumet inte är vad folk söker?
Vi har ju så att säga haft betydande bättre dagar.

Jag ska inte peka ut ledningen då jag inte isf vet exakt vad jag skulle ändra på.

Det kanske helt enkelt är så här eländigt, få är så intresserade av serier at tde verkligen skulle vilja besöka ett forum för att snacka lite om det trots att inga krav på kunskaper finns alls.
För ändå så har vi ju både folk som jobbar i branchen och folk som gör serier, folk med just den mer "proffesionella" sidan här med, ok att de kanske inte är världskända men ändå.

Folk lägger ut sina alster för kommentarer, från nybörjare till folk som har blivit publicerade ett bra tag, jag kan liksom inte se det dåliga.

Så nä det måste vara stljte i hela landet eler?

Ok vi täcker inte de absolut imo (sorry nu) hypernördigaste grejorna som abstrakta diskussioner om tex ankism eller det som enbart handlar om ren skicksamling.
Inte heller det politiska och föreningsaktiga som vissa gillar, de har ju egna siter för just det.

Jag hoppas iaf att alla(ja de som besöker forumet) som har siter upp med serieinnehåll vad det nu är, recensioner eller vad har en länk hit på den.

Så nej jag tror inte småbråk eller tyckande si eller så är anledningen egentligen, just superhjältar är väl det som är minst "svenskt" och som har så mycket i form av amerikanska forum.

Superhjältar var dött när jag kom hit också, vi var då några som propsade på denna avdelningen och vi fick några trådar klistrade och några fler dök upp och så växte det lite ett tag så vi kom upp i nivå med Disney, men sen så vände det helt enkelt.

Det VI kan göra som ännu iaf kommer in här är väl att se om vi kan skriva nånting, eller starta en ny tråd även om det käns långsökt, för utan sånt finns inget forum.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: stiltje

Inlägg av Kermit »

Nej, du får väl tycka som du vill? Skrev bara vad jag tycker. Vem har sagt att den ene ska ha rätt? Bara du som har gjort det.

Det svåra med ett sånt här forum (alltså just superhjältar) är ju också att folk har läst olika långt och mycket. Vad kan man skriva om eller inte? Ibland vet man mer och ibland mindre liksom. Jag kan t ex inte särskilt mycket om DC (förutom Batman, där har jag ändå läst en hel del) alls. Känns nästan dumt att fråga saker som kanske är självklart för många? Nåja, bara ett exempel.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: stiltje

Inlägg av Agentum »

Det gick som sagt bra förr och en hel del kring sånt här är väl unerversialt med.

Om man har trådar som baserar sig på det absolut senaste kan man ju isf skriva att de inte är bra att läsa för de som sen tänkt sig läsa just den serien.
Annars blir det givetvis hopplöst då ingen kan följa allta samtligt nytt eller ens för det mesta det de vill läsa på en gång utan saker får tas i omgångar.

Jag menar många som jag läser ju trades, vilket ju automatiskt blir att man hamnar efter, men det stör en ju inte då man inte vet nåt ändå, jag gissar att andra blandar lite mellan lösnummer och samlingar.

Det försatte ej denna forumdel ur funktion förr och gör det inte på andra forum.

Det bör gå bra att helt enkelt starta trådar man vill utan att man förstör nåt tycker jag, därför är det ju inte hela världen att inte alla känner till exakt samma saker.
Jag tycker inte heller man är dum om man frågar saker, men ok det är väl upp till en själv.

Annars att läsa en tråd om nåt man visserligen inte känner till nåt om ännu behöver ju inte vara dåligt, det är ju heller inga krav på säga att du måste lära dig DC Comics för att gå in i en sån tråd och fråga nåt.
Men struntsamma jag tror mer att just iaf nu finns det inte många aktiva medlemmar som besöker denna forumdel bara.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: stiltje

Inlägg av tfels »

Jag kan ju bara säga varför jag skriver mindre här nu. Jag läser mindre. Pga alla dessa events som förstör allt. Och för att andra skriver mindre.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: stiltje

Inlägg av Agentum »

Undrar om det är en ond cirkel det där?

Alltså folket iaf här ha rtröttnat på ständiga events av de stora utgivarna och har därför lagt det hela på is (iofs finns ju Image och liknade) och därför anser de inte tat de har nåt att skriva om här på forumet.

Då jag inte följer nån av elegfanterna så får jag väl fråga är det ännu tätare mellan sk events nu?
Jag ledsnade ju ur på dem redan när det bar väg mot 52 och det där året som försvann med allt möjligt kring som tog för evigt, Marvel hade sina secret war invasions osv.
Jag mins att jag läste hela 52 veckotidningen DC hade och som jag nog ändå tyckte var rätt bra.

Sen lackade jag när det fan aldrig tog slut, folk dog eller blev psyksjuka ofta utan nån direkt poäng OCH så plötsligt så tvångstartar men 52 titlar efter att ha nött på så där innan, jises.

Då var dock andra positiva ännu mins jag, events gav intresse och läsare, allt deta var räddningen för iaf DC, Marvel vet jag inte.

Skönt att se att någon känner sig klart tveksam till konceptet och kanske tom all editortoppstyrning som sker, allt ihoptvingande av alla titlar.
Nåja om det ännu är detta som håller dem vid liv är det nog tyvärr inget annat än att strunta i det då, som tur finns idag andra som ger ut serier i USA.

OBS ej påtvingade sanningar och påståenden utan bar lite kallprat i tråden om det, det är inte alls säkert att det är samma trötthet tfels har nu som jag fick för några år sen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: stiltje

Inlägg av Kermit »

Jag är ju också trött på ständiga events. Ja, de kommer ofta och det blir dyrt om man försöker sig på att läsa allt. Original Sin håller på just nu, och har inte bemödat mig att läsa den. Snart börjar Spider-verse, där Dan Slott ska skriva om alla möjliga sorters alternativa Spidde. Suck. Forever Evil av DC gav jag också upp. Fler är trötta på events än vad du verkar tro, Agentum. Och de som vill läsa allt får se till att plånboken är välfylld.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: stiltje

Inlägg av super85 »

Jag läser ungefär lika många tidningar som förut. Brukar uppdatera det jag läser ibland på DC tråden.

För tillfället så ger DC ut många tidningar jag verkligen gillar, och ett helt gäng som jag tycker är kassa. Så det är lite som det alltid varit tycker jag.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: stiltje

Inlägg av Kermit »

Ja, det är väl samma med Marvel. X-Men och Spider-Man brukar jag följa, för att sedan tappa lusten lite, för att sedan återvända. All-New X-Men och Uncanny X-Men av Bendis var en liten nytändning, Bendis är ju precis lika pladdrig som Claremont var. Hände kanske lite mer i Claremonts serier i och för sig. All-New X-Men tecknas av Stuart Immonen, och jeflar vad bra det ser ut!
Det är inte lätt att vara grön.
Skriv svar