Hulk

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hulk

Inlägg av Agentum »

Han har uttalat sig om det hela tidigt, och han menade att Lee kom på namnet och resten gjorde han och så skrev Lee dialogen, Lee hade ingen direkt kontroll över själva historierna och bovar mm, han bestämde dock av och till ved som var bäst, sög vem Green Goblin var, Ditko ville ju att det skulle vara en okänd men Lee insåg att det skulle skrälla högre och ge nåt mer för framtiden om han var Osborn.

Och det du nämner var den pvertygelse han menade sug stå för, blucka inte bakåt enbart framåt det gjorde givet honom irriterad när folk såklart tyckte han gjort sitt bästa redan på 60talet med SM och Doctor Strange.

Han varven udda kuf, och väldigt inne i objektivism vilket märks tidigt, det här att välja vilken väg man ska ta, om man kan öndra sig och välja rätt väg senare, och inte ge upp utan lägga i ytterligare en växel för alla han livat skydda.
Det sista säg när han ligger under all bråte i ett rasat hus och tänker ge upp men sen med tanke på andra uppbpdar ny styrka, Lee avskydde de sidorna, det hände ju inget och såklart tvingade det ju honom att följa med dialgen vad Ditko teknat.

Lee hade öht dålig koll vad som fungerade i bild egentlugen, finns flera sånna exempel när han nästan skällt ut tecknaren, men pga tidsbrist tagit med det och senare har det blivit bland de mest lovordade sekvenser npgonsin., Då bytte han oftast åsikt.

Ska vi vara ärliga skrev ju aldrig Lee nåt riktigt fantastiskt bra han såg nog aldrig serier som nåt särskilt, ändå var han ju viktig för att få ut det som gjordes hos Marvel.
Han förblev ju hustomte hos Marvel långtvå efter han helt spelat ut sin roll, det var väl lite rött personer på rätt plats samtidigt dömt att misslyckas i längden men höll länge ng för att skapa figurer som ör med än idag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hulk

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Han har uttalat sig om det hela tidigt, och han menade att Lee kom på namnet och resten gjorde han och så skrev Lee dialogen, Lee hade ingen direkt kontroll över själva historierna och bovar mm, han bestämde dock av och till ved som var bäst, sög vem Green Goblin var, Ditko ville ju att det skulle vara en okänd men Lee insåg att det skulle skrälla högre och ge nåt mer för framtiden om han var Osborn.

Bara en inflikning, just den där Green Goblin-historian kan vara en efterkonstruktion av Lee, och det finns mycket som tyder på att även Ditko hela tiden tänkt att Norman Osborn skulle vara Green Goblin, och att han lämnade av helt andra orsaker.

https://www.reddit.com/r/Marvel/comment ... en_goblin/

http://www.dialbforblog.com/archives/695/ditko6.html
http://www.dialbforblog.com/archives/695/ditko7.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hulk

Inlägg av Agentum »

Intressant, det visste jag inte.

Jag utmålar inte nån som en skurk här men det klart de insåg rätt snart att de hade en Hit på gång ingen av den var ju ny i gamet.

Och som med Kirby kom ju tanken på att de gjorde så mycket av jobbet utan att nämnas ens, trots vad man kan säga om Ditko så var det såklart så att han ville lyckas och visste att han kunde och då stack väl det i ögonen att serierna presenterades av Stan Lee.
Dock i insändarsidor och dylikt så fanns ju namnen med ändå efter ett tag.

Första nämnda tecknare my byline var ju Wally Wood fö i Daredevil.
En annan udda figur som också intresserar mig.

Nåväl intressanta länkar där, du har koll, givetvis var det dåliga vilkor kvar på den tiden, mycket av det äldre materialet i amerikansja serier är ju rena slaverifasonerns för att klara sig på det de fick betalt, och det var ju dörflr de länge inte hade en tanke om att det skulle bli bestpende att deras unsatser skulle betyda nånting alls i framtiden.

Som med Eisner tex även om han ju klarade sig bra på reklam och dylikt tänkte han aldrig att tex The Spirit skulle vara värt nåt i en framtid, det var först ganska sent han besökte serie konvent och såg hur stort det var.

Nåväl Ditko var en speciell person med som vi vet sina egna levnadsregler och blev mer nitisk i dessa me åren, åndå gjorde han ju tex Squirrel Girl som ju definitivt är skämtsam själv.

Stan Lee behövdes ändå som nån katalysator, dels att samla hop rätt folk, och flr Marvels del att att få till det här Maje mine Marvel känslan i allt, jag menar han insåg att vara kompis med läsarna skulle betala sig.

Det att han tog på sig äran sved väl för de mest med egna egon, jag har sett nån intervju med Stan Lee där han tillfrpgas om Dirkis del och han söger att det ör ok för honom om Ditko nämns som dekad upphovsman til Spider-man MEN att det ju var han som hade idén från början ich att det därför borde vara han ensam som upphovsman och inte den som visualiserade idén.

Fö Stan Lees dåliga minne som han sa och standardberätelser kan nog blivit sanning i längden, vi vet ju att han hade sin reportear av historier om allt, mycket annat kunde han eller ville han inte minnas.

Inte för att jag trodde att det var Green Goblins alias som spräckte det hela ändå, det har jag aldrig trott men däremot har jag ju trott på historien i sig.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar