Moon Knigt på senaste

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Moon Knigt på senaste

Inlägg av Agentum »

MK är en gammal favorit för mig och som haft det svårt genom åren att nå upp till var han startade under Moench och Sienkiewicz ok det var fler tecknare i början men han är väl den man mins mest.

MK var ju en udda figur med sin personlighetsklyvning och för tiden inte så vanliga stil att var villig att gå långt i fråga om våld (inte mord dock, inet som Punisher), han var instabil mentalt.
Serien var nog ansedd ändå då mycket av den faktikst gavs ut i Sverige i Serie tidningen eller nåt sånt namn men Månriddaren stod ju på omslaget stort, backup var Conan.
Nåväl sen blev det bråk med dåvarande Marvels EIC Shooter om framtiden för figuren och Moench hoppade av som författare vilket dödade tidningen rätt fort.

Sen följde en ny volym Marc Spector MK som Chuck Dixon skrev, det hade han kunnat strunta i, även om han tex skrivit Airboy tidigare som var bra så var det här så jäkla standardmässigt superhjältande så jag vet inte, nu ignorerades mentala problem och alternativa personligheter mm, det var väl för jobbigt eller nåt, dvs i princip allt som var intressant, konstigt nog höll den runnen en bra bit längre, ej särdeles läsvärd kan jag lova som ändå äger de där.

Sen användes figuren bar lite som bifigur i bla West Coast Avengers tex, den gick vad jag tror en lång tid till 90talets andra hälft iaf innan Doug Mench återvände för en miniserie som åter igen var bra.
Sen vet jag inte men nångång mitt på 2000talet startades ju en ny volym av MK igen och där den som skrev den ville försöka få med nåt av ursprunget, och jag tyckte det var helt ok, MK var inte klok och väldigt oförutsägbar och annorlunda igen, inte bar omgiven av en massa andra superhjältar osv, ok att han förföljs av månguden som en gång startade allting, och guden vill ha blod.
Det här var under den berömda Civil War tiden och MK ansågs för instabil för att öht blandas in i det av de andra, vilket ju var bra.

Så bytte de författare och tja det var väl ok först men snart blev det nåt annat va det och rätt obegripligt och segt, jag tröttnade då iaf på det.
Tror han var nån form av Avengerteam snubbe igen nåt som som förra svängen kändes totalt fel för figuren imo och många andra med som känner nåt för honom.

Shadowland mins jag att jag frågade om nånstans då han var med där och blev varnad å det bestämdaste att helt strunta i det hehe [:)]

Så nu.
En kortare run som Bendis skrev gjordes, den har jag aldrig läst, var den nåt att ha eller hade jag ogillat den bara? jag menar MK är inte teamupvänlig för fem öre så är det bara.

Marvel Now tyck ha haft en run av Warren Ellis, var den nåt bra och är den slut? var det meningen att det skulle var kort?
Warren Ellis kan ju var ganska bra och kanske kunde göra nåt som inte är helt förutsägbart.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Moon Knigt på senaste

Inlägg av Kermit »

Jag läste några nummer av Ellis Moon Knight och det var bra och i alla fall lite annorlunda. Vet inte om han lämnar, men skulle inte bli förvånad. Blir åtminstone en bra trade av det, kan tänkas.
Det är inte lätt att vara grön.
HasseAfKlas
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 09 okt 2014, 13:06

Re: Moon Knigt på senaste

Inlägg av HasseAfKlas »

Ellis är klar med MK vad jag vet, serien i sig fortsätter dock fast med Brian Wood bakom ratten. De nummer jag läst av Ellis har vart mycket bra och han har fortsatt lite med sin stil från secret avengers med en ny story för varje nummer.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Moon Knigt på senaste

Inlägg av Wakuran »

HasseAfKlas skrev:Ellis är klar med MK vad jag vet, serien i sig fortsätter dock fast med Brian Wood bakom ratten. De nummer jag läst av Ellis har vart mycket bra och han har fortsatt lite med sin stil från secret avengers med en ny story för varje nummer.

Alltså att varje nummer innehåller en avslutad berättelse? Kanske ett bra sätt att locka nya läsare, iofs.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Moon Knigt på senaste

Inlägg av MAD »

Jag fick nyligen hem de första 7 nr av nya MK. Ellis hade skrivit de första 6st och sen tog Wood över som HasseAfKlas säger.

Jag tyckte det Ellis skrev var intressant. Jag har inte läst så mycket MK sen jag var liten och hade de flesta som gavs ut på svenska så jag har inte riktigt följt vad som hänt med honom. Nu jobbar han iaf ensam och polisen verkar acceptera hans metoder och har inget emot hans hjälp.

Alla nr av Ellis är avslutade berättelser och fungerar i mitt tycke bra som en nystart på karaktären. Första tidningen av Wood gav mig inte direkt mersmak men å andra sidan är det väl lite svagt underlag att döma med bara ett nummer.
TimmyZillen
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 04 apr 2016, 07:30
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Moon Knigt på senaste

Inlägg av TimmyZillen »

Jag köpte härom dagen min första MK-tidning! Senaste #1:an, efter den blev veckans "pull" på Reddit /r/comicbooks.

Jag har nog aldrig förr läst en tidning med honom i, men varit sugen sedan "nystarten" som jag hört mycket gott om.

Jag funderar på att handla alla trades sen nystarten för att få lite mer koll på herrn, det var en massa information och vet inte om jag greppade allt på första läsningen.

Men jag gillar den! Jag gillar hur den är skriven och att det hoppar lite mellan olika verkligheter. Riktigt laddad att se vart det går någonstans.

Och den ser riktigt bra ut. Serierutorna tyckte jag mycket om, och färgläggningen (speciellt på nattscenerna) är helt underbar!!
Skriv svar