Sidekicks - vem är bäst?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Mcoolx
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 13 feb 2015, 22:58

Sidekicks - vem är bäst?

Inlägg av Mcoolx »

Tjena! Jag tänkte starta en tråd om sidekicks, vilken som är bäst är frågan. Med ''bäst'' så menar jag mest kunnig och den som är nästan lika ''bra'' som en superhjälte.


Ops! Detta är DC sidekicks vi pratar om inte marvel eller någon annan. T.ex. robin, speedy/red arrow eller nightwing ni får lägga till mer sidekicks så klart!
"Living without love is not really living. It's just sort of...existing"
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3059
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Sidekicks - vem är bäst?

Inlägg av Nima »

För mig så kommer originalet alltid vara bäst. Dick Grayson. Alla andra Robins bleknar i jämförelse med honom.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Sidekicks - vem är bäst?

Inlägg av Kermit »

Mest kunnig och nästan lika bra som en superhjälte? Det står väl mellan Dick Grayson, Tim Drake eller Wally West då.
Det är inte lätt att vara grön.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Sidekicks - vem är bäst?

Inlägg av mikaelsol »

Guran, naturligtvis.

(The Phantom har vid tillfälle gets ut av DC, så!)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Sidekicks - vem är bäst?

Inlägg av Agentum »

Ala yngre barn Sidekicks är värdelösa imo, de fanns för att man trodde barn då idetiferade sig bättre med serien, och det är möjligt.

Tyvärr tyckte alla andra att serien blev sämre vilket visade sig i att tex nämnda Batman blev solo igen sen.

Så för mig gäller det bra bara när sidekicken är äldre än huvudhjälten eller iaf är i liknade ålder.

Allt annat fördumar bar en bra serie.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Sidekicks - vem är bäst?

Inlägg av Kermit »

Fast Batman har ju haft en Robin bra länge nu. Han blev solo ett tag, sen kom en ny Robin, osv osv. Med andra ord var det inte misslyckat.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Sidekicks - vem är bäst?

Inlägg av super85 »

Fansen vill alltid ha Robin/Robin-liknande karaktärer. Så därför gör DC nya varianter på konceptet hela tiden.

Sen finns det ju tidningar där Batman är utan sidekick och sådana där sidekicken är närvarande.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sidekicks - vem är bäst?

Inlägg av Wakuran »

Jag vet inte. Fansen dödade ju Robin i en omröstning på nätet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Sidekicks - vem är bäst?

Inlägg av super85 »

Vad menar du?

Man "dödade" Jason Todd med telefonomröstning någon gång närmre 30 år sedan . Och Batman har haft/har fortfarande flertalet sidekicks/Robins efter det.

Man har återupplivat/dödat/återupplivat igen i stort sett alla Robins man försökt göra av med under åren.
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Sidekicks - vem är bäst?

Inlägg av Simpukka »

Hehe ja just det... "bringing him back would be a really sleazy move" eller vad det var som dåvarande Batman bossen Dennis O'Neil skrev efter "A Death in the Family"-telefonomröstningen ca 1989. Jag gillande faktiskt Jason Todd (post-crisis versionen då) som fansen dödade även om han var en dryg instabil snorunge (kanske just därför...) nåja... :p Hans bästa insatser var väll som jag tycker i Batman - The Cult och i Alan Moores Superman Annual "For the man who has everything".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Sidekicks - vem är bäst?

Inlägg av Agentum »

Saken är att ja de försökte få en ny Robin lite på gamla meriter men hjälften av läsarna ogillade honom, s¨nästa sväng gav de det mer av ett samarbete i stället så man kunde välja lite hur man ville när man skrev, och det var till fördel för alla.

Robin är ett stort namn för DC så jag begriper helt att de försöker hålla det kvar även om den riktiga Robin blev vuxen och tog sig ett eget liv.

Omröstningen kan ses i dåtidens blaskor och man ringde in helt enkjelt, rykten går at det bara var nån enstaka rösts övervikt till att han skulle dö av Jokers bomb.

Jag tror det var helt rätt och inget låstes upp i det gamla barnsidekick klädd i lysande färger ränner runt med farbror Dracula jättegfladdermus som försöker skrämma bovarna, funkar ej bra i kombo direkt.

Vi vet vidare att barnsidekickar ej behövs för nånting egentligen, de kom till för att man tänkte sig tat barn skulle identifiera sigf med tex Ribin eller Speedy, men det är en mycket bättre ide att ge dem lite år iaf och ge dem vissa fördelar som huvudpersonen inte har, först då är det en bra Sidekick imo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Sidekicks - vem är bäst?

Inlägg av Kermit »

Batman har ju haft en Robin betydligt längre tid (sammanlagt, eftersom det har varit en hel drös olika Robin) än vad han har varit solo. Det är okej att tycka att Batman fungerar bättre solo, man får tycka vad man vill, men det är fel att anta att ens egna åsikt delas av alla.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Sidekicks - vem är bäst?

Inlägg av Sir-L »

Kermit skrev:Batman har ju haft en Robin betydligt längre tid (sammanlagt, eftersom det har varit en hel drös olika Robin) än vad han har varit solo. [...]

Var det inte en tjej där ett tag? (och jag menar inte Carrie från DKR) Vad hände med henne?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Sidekicks - vem är bäst?

Inlägg av Agentum »

Det klart jag inte menar att alla tycker som jag.
Jag bara skrev just min åsikt i saken.

Den komiska sidekicken finns med i särskilt äldre superserier, typ the Spirit eller mer Plasticman där det funkar till varianter där man irreterar sig väldigt på saken säg JLAs Snapper Carr som de flesta helst alltid önskat olycka [:D]

Men som sagt en balans gillar jag, det ska inte vara svårt att se vem som är huvudpersonen men sidekicken ska finnas på egna meriter och ha saker huvudpersonen saknar.

Jag menar det får ju inte bli co-op då är det ju fler huvudpersoner säg Iron Fist är ju inte sidekick till Cage eller tvärtom.

Så sidekicken ska egentligen inte på egen hand kunna bära en tidning i längden, jo jag vet att så hänt många ggr såklart.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Sidekicks - vem är bäst?

Inlägg av Kermit »

Sir-L skrev:
Kermit skrev:Batman har ju haft en Robin betydligt längre tid (sammanlagt, eftersom det har varit en hel drös olika Robin) än vad han har varit solo. [...]

Var det inte en tjej där ett tag? (och jag menar inte Carrie från DKR) Vad hände med henne?


Stephanie Brown (annars känd som Spoiler) var Robin ett tag. Hon "dog" sådär som man gör ibland i superhjälteserier. She got better. ;-)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Sidekicks - vem är bäst?

Inlägg av Peral »

Bästa sidekicken är Harley Quinn, som var så bra att hon avancerade till att bli huvudfigur.
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Sidekicks - vem är bäst?

Inlägg av Simpukka »

Kermit skrev:
Sir-L skrev:
Kermit skrev:Batman har ju haft en Robin betydligt längre tid (sammanlagt, eftersom det har varit en hel drös olika Robin) än vad han har varit solo. [...]

Var det inte en tjej där ett tag? (och jag menar inte Carrie från DKR) Vad hände med henne?


Stephanie Brown (annars känd som Spoiler) var Robin ett tag. Hon "dog" sådär som man gör ibland i superhjälteserier. She got better. ;-)


Och så begick man ju karaktärsmord på Leslie Thompkins, en av de mest populära karaktärerna i Batman mytologin i samma veva med Wargames/Warcrimes så DC var ju så illa tvungen att deus-ex machina retconna det hela till slut som jag minns det. Sen var det väll oxå ganska så starka sexuella implikationer i tortyren på Brown som många fans reagerade på. Gjordes väll paralleller till "Women in Refrigerators"-plot devicen som Gail Simone var med och skapade etc etc...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sidekicks - vem är bäst?

Inlägg av Wakuran »

Simpukka skrev:Gjordes väll paralleller till "Women in Refrigerators"-plot devicen som Gail Simone var med och skapade etc etc...

Det där kanske bara var en olycklig formulering, men det var ju inte Gail Simone som skapade tropen. Det var hon som populariserade namnet och medvetet började ta upp den i en kritisk analys.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Sidekicks - vem är bäst?

Inlägg av Simpukka »

Ja men exakt. Menade just precis att det var hon som satte själva etiketten på fenomenet.
Användarvisningsbild
Mcoolx
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 13 feb 2015, 22:58

Re: Sidekicks - vem är bäst?

Inlägg av Mcoolx »

Har varit offline ett par månader nu och när jag tittar in på mitt account och ser att en av mina trådar har varit ganska aktiv så blir man genast glad och börjar läsa allt man kan :) Tackar!
"Living without love is not really living. It's just sort of...existing"
Skriv svar