Den stora Marvel-tråden.

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Jinime »

Jag vet inte om det var det bästa numret någonsin, men det var en bra avslutningen på en bra berättelse. Jag har blivit ett fan av Thor på senare år. Tidigare har jag haft svårt för Thor på grund av att serien står i stor kontrast till Valhall-serien som jag alltid älskat samt Snorres Edda. Jag har läst arkeologi och därigenom mycket om nordisk mytologi på universitetet så det skär lite i mitt hjärta när de ändrar ALLT från våra gamla sagor, men nu tar jag det för vad det är, en amerikansk superhjälteserie. Har gillat Thor ända sedan Michael Straczynski började skriva serien. Jag vet att många tycker att Walt Simonsons Thor är den bästa, men jag avskyr den versionen, med Beta Ray Bill och alla andra galenskaper.
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Jinime »

Predabot skrev:Har just läst Jason Aaron och Ribic's senaste nummer av Thor : God of Thunder - och jag är slagen av häpnad...

Kanske det bästa numret av Thor NÅGONSIN! Det kan faktiskt vara en såpass bra final, att det saknar motstycke, så här bra har kanske Thor-serier aldrig någonsin varit!


Har du läst nr 12 nu? Det tycker jag var Aarons bästa nummer hittills. Kul att se Thor flyga runt i Midgård som Stålmannen och hjälpa vanliga människor, inte bara slåss mot monster och dyligt som han brukar göra.
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Jinime »

Har köpt ett par hardcovers från Marvel NOW och måste säga att jag är mycket besviken på formatet. Sidorna går lixom ihop så att man inte ser vad som står i alla pratbubblor om man typ inte förstör boken genom att platta ut den så att ryggen spricker. Billigt av Marvel tycker jag! Jag har många äldre marvel böcker med mycket bättre kvalité så fattar inte varför dom helt plötsligt bestämt sig för att trycka värdelösa böcker.

Bild

Marvels deluxe böcker är i en helt annan klass. Det går att vika upp sidorna helt utan problem:

Bild
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av tfels »

Aj! Det såg illa ut! Hoppas de lär sig av misstaget, även om de borde lärt sig det tidigare.

Själv väntar jag på tradesen från Marvel Now. Men de flesta verkar dröja riktigt länge. Någon som vet när de kommer? Tänker på t ex Indestructible Hulk, Thor, All New X-men och Avengers. F4/FF och Superior Spider-man har ju redan kommit som trades för länge sedan.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Jinime »

Thor och X-Men verkar komma i januari, och Hulk och Avengers i februari. Jag brukar söka på amazon.com för release datum, det är enklare än att bläddra på dccomics.com och marvel.com. Segt och tråkigt att vänta på trades, men jag kommer nog också göra det hädanefter. Kan som sagt inte rekommendera hardcovers när det gäller Marvel NOW. Det är tråkigt att de är så tunna också (bara 5 serier/bok) och att de inte har borttagbart bokomslag (kommer inte ihåg vad det kallas) som DC har på sina hardcovers.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Predabot »

tfels skrev:Aj! Det såg illa ut! Hoppas de lär sig av misstaget, även om de borde lärt sig det tidigare.

Själv väntar jag på tradesen från Marvel Now. Men de flesta verkar dröja riktigt länge. Någon som vet när de kommer? Tänker på t ex Indestructible Hulk, Thor, All New X-men och Avengers. F4/FF och Superior Spider-man har ju redan kommit som trades för länge sedan.


Det är lite konstigt att dom faktiskt har börjat med HC's som har dålig bindning helt plötsligt, för 2-3 år sen bara, så var alltihopa TOPPKLASS!

Det är just detta som gör Jinime lite extra sur, eftersom det är nåt dom fixat egentligen sen länge, men som nu återvänt som problem... Förbaskat irriterande, faktiskt!

Men iallafall... Ang. varför TPB'na kommer senare, har för mig att Marvel avslöjat att det är av rent ekonomiska skäl, HC'arna säljer MYCKET bättre, märkte dom, om dom kommer INNAN det finns en billigare TPB. Därför släpps ofta HCarna innan tpbarna.

Så enkelt är det, och rent affärsmässigt så måste jag väl säga att det är tyvärr närmast perfekt logik. HCarna har tuffare marginaler för att vara näringsrika, så därför behöver dom en liten head-start, för att alls komma ut.

Dom som gillar enbart hårda versionerna, är rätt få. Folk gillar billigare och sladdrigare TPB's överlag, tillåme jag... Fast All-star Superman skulle jag fanimig velat ha i HC istället... men den var slut! BAH!!!
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Jinime »

Predabot skrev:Dom som gillar enbart hårda versionerna, är rätt få. Folk gillar billigare och sladdrigare TPB's överlag, tillåme jag... Fast All-star Superman skulle jag fanimig velat ha i HC istället... men den var slut! BAH!!!


Jag gillar hardcovers på grund av att man inte behöver vara lika rädd om böckerna när man bläddrar i dem. De håller bättre än paperback. Tycker att det är rätt snyggt med inbundna böcker i bokhyllan också. Men största anledningen att jag köper hardcovers är att jag slipper vänta ytterligare månader på paperback versionen!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Marvels karaktärer enligt MBTI (Myers Briggs Type Indicator), Magneto, Cyclops, Daredevil och Abigail Brand som jag inte vet vem det är för min del stämmer nog rätt bra. Jag skulle dock sätta Deadpool som introvert, inte extrovert.
http://2.bp.blogspot.com/-ncClkirAy1c/U ... vel+MB.jpg
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

Är det några fler som har sett Guardians of the Galaxy? Jag såg den igår och älskade den. Vissa kanske klagar på plotten, men för det första hänger det ihop med de "Infinity gems" som egentligen har figurerat i nästan varje Marvel-film nu. Här byggs det mot något större. Dessutom är karaktärerna det viktiga. Bra dialog och jag brydde mig verkligen om allihop.

Om någon annan gillade filmen och vill läsa lite serier med dem finns det ju en Guardians of the Galaxy-tidning, likaså en Legendary Star-Lord och en Rocket Raccoon. Bendis skriver den förstnämnda. Men det bästa och de serier som VERKLIGEN har inspirerat filmen har i alla fall några år på nacken nu. Annihilation av Keith Giffen, Annihilation Conquest av Dan Abnett och Andy Lanning, War igår Kings, Realm of Kings och den förra volymen av Guardians of the Galaxy rekommenderas varmt. Det är ju också lite events, men de håller sig för sig själva mer, så det blir helt enkelt en lång, episk rymdsaga med samma härligt knäppa stil som filmen har. Förr volymen av Nova av Abnett/Lanning är också självklar här.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av super85 »

Jag har sett filmen och jag gillade den. Gillade Groot och Drax mest av karaktärerna . Minns knappt kvinnorna i den. Skönt soundtrack och ett par underhållande timmar på bio . Handlingen kunde ha varit roligare. Men rent allmänt riktigt underhållande film.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

Va? Gamora, den dödligaste kvinnan i galaxen, tycker jag var riktigt minnesvärd. Nebulös var också cool. Glenn Close som Nova Prime var väl kanske inte med så mycket dock.

Du kanske saknade lite mörka dräkter och backbrytning till storyn? ;-)
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av super85 »

Jag gillar Zoe Saldana men tyckte inte karaktären var speciellt rolig. Fanns en kul scen *mini spoiler* där hela teamet går i slow motion och hon ser lagom...trött ut :). Det var kul. Nebula minns jag knappt.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

Tycker hon fick lite extra djup, och Nebula var också cool. Kul att man fick se hunden Cosmo (också en medlem i serien) och t om Howard the Duck, oväntat nog! Nova Corps var också coolt att se, och jag hoppas se mer av dem (Richard Rider!!!) till uppföljaren, eller om Nova t om får en egen film. Bug, Mantis och Adam Warlock vore också najs. :-)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av tfels »

Har just läst en Avengers tpb. Avengers World. Hickman skriver. Han har stora idéer om Avengers, världen, universum och själva existensen och kring detta skriver han alltså en superhjältestory. Tycker att han tyvärr dundrar på lite väl mycket även om vissa idéer är intressanta. Det blir lite väl högtravande och att han blandar upp detta innehåll med vardagligt småprat hjälper inte. Det blir en babblig dialog av det. Här och där är det dessutom lite otydligt vad som sker. Hm. Serien är helt ok men ett typexempel på hur det går när författare vill vara speciella istället för att berätta en bra historia.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

Ja, jag började läsa Hickmans Avengers, men det skulle bli en del att läsa om man skulle hänga med och det blev som du säger lite väl högtravande. Gillar att Hickman har stora idéer, men jag tycker aldrig han får en som läsare att känna för karaktärerna tillräckligt mycket. Idéerna och koncepten är viktigare än personerna.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av tfels »

Precis Kermit. Det engagerar lite så där halvhjärtat.

Men för att väga upp gnället. Har läst All New X-men vol 2 tpb av Bendis. Tyckte ettan var ganska bra men lite Bendis-seg. Tvåan börjar lite trögt men tar efter hand god fart. Konceptet är ju lite annorlunda även för en X-serie. Men rätt så spännande. Det blir helt enkelt tummen upp och tvunget att läsa tpb 3! Känns fett najs!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

Ja, All-New X-Men gillar jag också. Som jag brukar säga, Claremont var ju också lite pladdrig, även om det var i textrutor mest, och även med honom fick vi spendera mycket tid med mutanterna när de är "lediga", så Bendis passar rätt bra med X-Men. Det är lite längre fram, men jag rekommenderar verkligen Cyclops av Greg Rucka också. Kul rymdäventyr! :-)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av tfels »

Aha. På vilket sätt är Cyclops kul? Slipper man det pretentiösa?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

Cyclops åker runt med sin pappa rympiraten Corsair och ser sig om/har äventyr i rymden. Långt ifrån pretentiöst men väldigt underhållande läsning. :-)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Predabot »

Vänner, vänner, vänner...! En massa saker jag måste tilla, här! xD

Guardians of the Galaxy -filmen var utmärkt! =) En av dom allra bästa hittills, mycket tack vare det fantastiska soundtracket, och karaktärsbyggandet. Ronan the Accuser blev en väldigt blek skurk dock. Ett problem som endast Captain America inte har drabbats av, förresten - bleka skurkar.

Vilket är lite konstigt, för i regel skulle jag ju sagt att Marvels skurkar har mer dimensioner än DC's, men av nån anledning så sätts alltid krutet på hjältarna, i filmerna.

Dock så har vi ju som bekant olika uppfattningar om herr Hickman. ;) Han är min nya idol, och kanske den enda lovande författaren ur sin generation, den enda som verkligen kan tänka STORT, och utmana läsaren, till den yttersta gränsen! Lite av en Grant Morrison, ma o.

Det ska medges att han är stelare än Morrison dock, och just hans Avengers har varit bland det stelaste han gjort, men han kan mer karaktärsbyggande - tror att han helt enkelt varit överjobbad med Avengers, med tanke på utgivningstakten och antalet titlar, så är det inte direkt o-troligt.

Hans serier, som hans S.H.I.E.L.D som äntligen kommer fullbordas i år, ( bara några månader kvar...! Bara några sidor kvar som ska slutföras) är annorlunda och bör inte läsas på riktigt samma sätt som traditionella superhjälteserier - fokuset är på mytologin, på att bygga världar bortom dom flestas fattningsförmåga.

Det ser jag dock inte som något dåligt, det finns trots allt så många karaktärsfokuserade författare, som t ex Matt Fraction - som är URdålig så fort han ska bygga världar och ha sig (Thor), men fantastisk när han väl enbart fokuserar på karaktär (Hawkeye), att det knappast känns som att jag saknar karaktärsfokuset - det finns så många andra som gör det ändå. Det är uppfriskande med någon som är en brutalt talangfull världsbyggare.

Ang. Kermits förslag på GotG -serier förresten, så håller jag med om det mesta, till en viss punkt. Dessvärre var herrarna Abnett och Lannings senare nummer väldigt svaga, och jag själv blev rätt förbannad, kände mig sviken rent ut av, och slutade köpa tidningarna.

Brytningen är någon gång kring Realm of Kings - som var bottennappet, så just tidningarna från den tiden kan ni skippa. Thanos Imperative var något bättre, men fortfarande svag - delvis måhända p ga dom vedervärdiga teckningarna, som var ett riktigt bottennapp.

Cyclops har jag funderat på, ser kul ut. =) Dock vette farao hur det ska gå till, läser redan abnorma mängder.

Förresten, visst har vi ett fan av FF's tidigare uniformer på det här forumet? Nu kan denne äntligen andas ut, för nu kommer dom BLÅA tillbaka! ^^ Dock så är det ju en ny variation, men väldigt lika originalen är dom.

http://comicbook.com/blog/2014/08/20/th ... er-easter/

Bild
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Skriv svar