Den stora Marvel-tråden.

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 20 feb 2009, 00:36

SE: 100 stycken gjordes det har jag sett även på andra ställen. Möjligtvis har jag samtliga omslagsbilder samlade på något ställe också.

[quote="Nemesis"] citerat från en annan tråd.

Har nyligen läst på ordentligt på Seriewikin om både Marvel-serier och DC-serier och måste erkänna att det är fascinerande berättelser i helhet när man läser sammanfattningarna på Seriewikin, men när man köper en tidning för att ge serien en chans så står man inför det återkommande problemet med superhjälteserier. Nämligen Evighetshistorierna. Man fattar ingenting av handlingen, vilket gör att det känns lite segt, och man fattar att man måste börja samla gamla nummer för att fatta bra.
[/quote]
Vet inte riktigt hur de är med DC men skulle säga att efter 4-5 nummer är man med i handligen helt och hållet, och efter 10 nummer är man som gamla bekanta. Du kan egentligen hoppa in var som helst och börja läsa därifrån, inte många som har möjlighet att starta från #1 av Fantastic Four exempelvis. Ett lämpligt ställe att hoppa på en långkörare kan vara när en ny manusförfattare kliver ombord. De vill ju snabbt sätta sin egna prägel på serien så det brukar vara lite av en nystart.

Det finns ju också en uppsjö med mini-serier som du kan testa med valfri karaktär som verkar intressant. De brukar vara runt 4-8 nummer så dessa är hyfsat lätta att få kompletta innan läsningen startar.

Eller så finns det titlar som är som one-shots fast de ingår i en serie, exempelvis Marvel Team-Up med Spidey och någon annan hjälte, eller Marvel Two-In-One med The Thing och en gäst. What If titeln är upplagd på liknande vis, i varje nummer är det en egen alternativ historia som berättas.

[img]http://media.comicvine.com/uploads/0/4/21797-2576-24313-1-marvel-team-up_super.jpg[/img]

[img]http://media.comicvine.com/uploads/0/4/19932-2696-22237-1-marvel-two-in-one_super.jpg[/img]

[img]http://media.comicvine.com/uploads/0/4/16838-2918-18756-1-what-if-_super.jpg[/img]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Kontakt:

Inläggav Nemesis » fre 20 feb 2009, 01:22

[quote="labrador road 26"]

[quote="Nemesis"] citerat från en annan tråd.

Har nyligen läst på ordentligt på Seriewikin om både Marvel-serier och DC-serier och måste erkänna att det är fascinerande berättelser i helhet när man läser sammanfattningarna på Seriewikin, men när man köper en tidning för att ge serien en chans så står man inför det återkommande problemet med superhjälteserier. Nämligen Evighetshistorierna. Man fattar ingenting av handlingen, vilket gör att det känns lite segt, och man fattar att man måste börja samla gamla nummer för att fatta bra.
[/quote]

Vet inte riktigt hur de är med DC men skulle säga att efter 4-5 nummer är man med i handligen helt och hållet, och efter 10 nummer är man som gamla bekanta. Du kan egentligen hoppa in var som helst och börja läsa därifrån, inte många som har möjlighet att starta från #1 av Fantastic Four exempelvis. Ett lämpligt ställe att hoppa på en långkörare kan vara när en ny manusförfattare kliver ombord. De vill ju snabbt sätta sin egna prägel på serien så det brukar vara lite av en nystart.

Det finns ju också en uppsjö med mini-serier som du kan testa med valfri karaktär som verkar intressant. De brukar vara runt 4-8 nummer så dessa är hyfsat lätta att få kompletta innan läsningen startar.

Eller så finns det titlar som är som one-shots fast de ingår i en serie, exempelvis Marvel Team-Up med Spidey och någon annan hjälte, eller Marvel Two-In-One med The Thing och en gäst. What If titeln är upplagd på liknande vis, i varje nummer är det en egen alternativ historia som berättas.[/quote]

Hm... Du gav mig något att tänka på. Jag vet inte heller hur det är med moderna DC-serier eftersom de enda DC-serier jag har hemma är två st. Stålmannen från 70-talet och eftersom jag inte precis kan åka till Coop Extra eller Ica och köpa en tidning från DC. Jag har faktiskt varit lite sugen på nämnda serier med one-shots, i synnerhet What If, ett tag nu. Ett återkommande problem är ju dock det som jag skrev i samma inlägg som du citerade ifrån. Nämligen att det inte är så stor chans att det blir av att spendera tid och pengar på att införskaffa (än värre börja samla på) nämnda titlar. Särskilt inte nu när Serieboden i Örebro (tydligen) är borta.
Nemesis

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » fre 27 feb 2009, 21:53

Håller på att läsa Marvel Mangaverse. Fy f-n vad cool den är. Jag diggar den skarpt. Kul att se lite Mangastuk på marvelhjältarna. Också intressant att se dem i helt nya roller. Fast Punisher och Iron-Man som tjejer var väl lite off. Men MJ som hjälte fungerar riktigt bra och Nightcrawler som ond är också en höjdare.

[img]http://ecx.images-amazon.com/images/I/61WFB11BZ0L._SL500_AA240_.jpg[/img]

[img]http://ecx.images-amazon.com/images/I/215ka-jV56L._SL500_AA180_.jpg[/img]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » tis 03 mar 2009, 23:46

Elektra Dark Reign 1-5 är på gång. Äntligen lite Elektra action igen. Var får jag tag på dessa nummer snabbast någon som vet? Gud vad härligt att få reda på lite hur det går med henne. Gud vad jag har längtat. Fast jag vill ha tag på dessa serier snabbt och till ett vanligt pris.

Tror de kan bli riktigt bra och spännande nummer:

[img]http://www.legionofcomics.co.uk/acatalog/DARK_REIGN_ELEKTRA.jpg[/img]

[img]http://www.legionofcomics.co.uk/acatalog/DARK_REIGN_ELEKTRA_3.jpg[/img]

[img]http://www.legionofcomics.co.uk/acatalog/DARK_REIGN_ELEKTRA_2.jpg[/img]

Länkar:
http://marvel.com/comics/onsale/lib/view2.htm?filename=/comics/onsale/covers/0309/DRKRELEK001_cvr.jpg

http://marvel.com/comics/onsale/lib/view2.htm?filename=/comics/onsale/covers/0309/DRKRELEK001_cvr-var.jpg

Var köper jag amerikanska serier snabbt och till utsatt pris? Jag vet att jag kan prenumerera på serier från Marvel och att jag köpa från milehighcomics och midtowncomics. Sen kan jag ju köpa trades och äldre och vissa nya nummer från Amazon.uk och amazon.com. Visst tradera och e-bay har lite nummer men de är ju oftast inte dagsaktuella serier. Men var köper jag enstaka, miniseries? Detta undrar jag, måste få tag på denna miniseries snarast innan jag blir galen[:)]. Finns det någon affär i Sverige som köper in kortare serier? Någon som vet..Vet att Outland i Norge köper in det mesta från Marvel. Hur är det i Sverige?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Kontakt:

Inläggav hyperion83 » ons 04 mar 2009, 08:12

Släng iväg ett mail till Comics Heaven eller Staffars Serier, de kan säkert hjälpa dig att få tag på dessa nummer.
http://www.shazam.se

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » ons 04 mar 2009, 12:09

[quote="hyperion83"]

Släng iväg ett mail till Comics Heaven eller Staffars Serier, de kan säkert hjälpa dig att få tag på dessa nummer.
[/quote]

Tack, tack.[:)]
Idrottsläraren

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 04 mar 2009, 19:44

Marvel tar steget till $4 per tidning nu såg jag, ett litet väl stort påslag tycker jag, en dollar mer än förr för samma 22 sidor.

Hopas det inte påverkar tradsen så mycket.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Rosen » ons 04 mar 2009, 19:53

[quote="Agentum"]

Hopas det inte påverkar tradsen så mycket.[/quote]
Hoppas det. För nyutgivningen lär det ju bara öka mängden scans på nätet...
"I wear eyeliner like a superhero mask."

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 04 mar 2009, 22:05

När jag var liten bodde det en.....närå, men även i de svenska Marveltidniongarna förekom Tge White Tiger, det var nåt slags smycke som en latinokille bar för att bli White Tiger.

Vad händfe med detta, finns det nån White Tiger idag, är Hector eller vad han nu hette borta ur bilden.

ör jag minns at man läste om honom som bifigur i andra Marveltidningar på svenska, jag får erkänna att jag bara just kom på att jag undrade vad som hände honom.
För om jag känner Marvels hemliga krig osv så är han väl borta sen länge.

Alltså ett krig som är hemligt, hur vet nån om det då?

Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Rosen » ons 04 mar 2009, 22:38

[quote="Agentum"]

även i de svenska Marveltidniongarna förekom Tge White Tiger, det var nåt slags smycke som en latinokille bar för att bli White Tiger. Vad händfe med detta, finns det nån White Tiger idag, är Hector eller vad han nu hette borta ur bilden.[/quote]
Vita Tigern, ja... Det var tre amuletter, fö - ett tigerhuvud och två tassar. Före honom fanns det ett gäng som kallade sig Tigerns Söner (fast var inte en av dem en tjej?) som bar varsin.

Hector Ayala är död, jo. Han blev skjuten under något ovärdiga omständigheter. En brorsdotter till honom ärvde amuletterna och blev den nya White Tiger. (Googlar... Angela Del Toro heter hon.)

Edit: Näe, Sons of the Tiger var visst grabbar alla tre. Både de och Hector debuterade fö i 'Deadly Hands of Kung-Fu' (svenska "Mästaren på Karate") med Iron Fist och gänget.
"I wear eyeliner like a superhero mask."

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 04 mar 2009, 23:00

Fasen, det borde jag veta som samlar på Masters of Kung-fu.

Vill minnas när jag tänker hårt att fler personer hade smyckena då.

Triost att han gått ur tiden, jag mins att jag tyckte han var häftig när jag var liten, dels att han var anti mot Spider-man och ville följa sina egna val.

Död är död är iofs inte Marvels starka sida.

Användarvisningsbild
Trubaduren
Very Good

Inläggav Trubaduren » ons 04 mar 2009, 23:08

[quote="Agentum"]

Marvel tar steget till $4 per tidning nu såg jag, ett litet väl stort påslag tycker jag, en dollar mer än förr för samma 22 sidor.

Hopas det inte påverkar tradsen så mycket.
[/quote]

Verkar inte vara alla titlar som prishöjs, eller?

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 04 mar 2009, 23:19

Vad jag förstått så gäller det iaf alla mainstream serier.

Jag hade nog önskat ett $3.50 steg.

Så svaret är att de höjer en hel del, DC är ännu inte med på höjningen.

Ok i independece serier har man ju fått betalt mer sen länge, men det är ändå en skillnad, det handlar om små utgivare och inte alls lika mycket reklam i tidningen.
Inga stora happenings, utan bara raka serier.

Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Kontakt:

Inläggav hyperion83 » tor 05 mar 2009, 08:42

Det finns en ny White Tiger, en tjej en här gången. Angela Del Toro heter hon och ska visst släkt med Hector Ayala. Mer info om henne hittar ni här t.ex.: http://en.wikipedia.org/wiki/Angela_Del_Toro
http://www.shazam.se

Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine

Inläggav spacemonkey » sön 08 mar 2009, 17:05

Så har man läst Civil War. Inte jätteimponerad av den kanske. Har läst:
- The road to Civil War
- Civil War
- Frontline 1-2

Är inte speciellt mycket för det här med crossovers. Det blir för mycket karaktärer på för få sidor. Allt händer för snabbt och för kort.
Började läsa Road och Civil War. Dessa kändes inte helt gjutna. Dock var Frontline bra och ökade behållingen även av de två andra titlarna. Fördjupningen av Speedballhistorien och Bens grävande av historien bakom kändes intressant. Kommer kanske att tycka huvudhistorien blir allt bättre ju fler sidotitlar jag läser, om jag nu kommer att läsa några mer.

När jag nu har en referenspunkt skulle jag vilja höra era synpunkter på:
- House of M
- Planet Hulk (kanske inte en crossover egentligen, men ändå ...)
- World War Hulk

Är någon av dem något att ha?
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511

Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine

Inläggav spacemonkey » sön 08 mar 2009, 17:07

Nu blir det att läsa Annihilation och Annihilation: Conquest. Se om de kan vara bättre än Civil War.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511

Användarvisningsbild
Mneth

Inläggav Mneth » fre 13 mar 2009, 14:35

[quote="spindelmannenelektra"]
Var köper jag amerikanska serier snabbt och till utsatt pris? Jag vet att jag kan prenumerera på serier från Marvel och att jag köpa från milehighcomics och midtowncomics. Sen kan jag ju köpa trades och äldre och vissa nya nummer från Amazon.uk och amazon.com. Visst tradera och e-bay har lite nummer men de är ju oftast inte dagsaktuella serier. Men var köper jag enstaka, miniseries? Detta undrar jag, måste få tag på denna miniseries snarast innan jag blir galen[:)]. Finns det någon affär i Sverige som köper in kortare serier? Någon som vet..Vet att Outland i Norge köper in det mesta från Marvel. Hur är det i Sverige?
[/quote]Har alltid handlat av [url]http://www.alvglans.se/[/url]. De brukar alltid leverera, även om de ibland blir utan tidningar från USA och därmed blir det en liten fördröjning i leverans till mig. Dock vet jag inte hur de ligger till prismässigt jämfört med de andra nämnda seriebutikerna.

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » fre 20 mar 2009, 19:18

[quote="Mneth"]

[/quote]Har alltid handlat av [url]http://www.alvglans.se/[/url]. De brukar alltid leverera, även om de ibland blir utan tidningar från USA och därmed blir det en liten fördröjning i leverans till mig. Dock vet jag inte hur de ligger till prismässigt jämfört med de andra nämnda seriebutikerna.
[/quote]

Bra tips. Tackar. Jag hoppas verkligen Elektra Dark Reign kommer med i den svenska Spider-Man serien så småningom. Då skall jag lätt köpa massa nummer av den. Kids borde läsa mer Spidey istället för att spela data.
Idrottsläraren

Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Kontakt:

Inläggav Nemesis » fre 20 mar 2009, 21:47

Kids borde läsa mer Spidey istället för att spela data.
[/quote]

Kloka ord![^] Nu är ju (som många nog fattat vid det här laget, så jag ber om ursäkt om jag är tjatig) inte så inne på superhjälteserier, men jag läser klart hellre Spidey än spelar WOW, CS och andra spel som mina gerationsfränder ägnar sin fritid åt. Håller förresten på och provläser en del marvelserier. Team-ups med Spidey, en miniserie med Nightcrawler, 10 nr av Silver Surfer och 6 What Ifs.[:)]
Nemesis

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » fre 20 mar 2009, 22:12

[quote="Nemesis"]

Kids borde läsa mer Spidey istället för att spela data.
[/quote]

Kloka ord![^] Nu är ju (som många nog fattat vid det här laget, så jag ber om ursäkt om jag är tjatig) inte så inne på superhjälteserier, men jag läser klart hellre Spidey än spelar WOW, CS och andra spel som mina gerationsfränder ägnar sin fritid åt. Håller förresten på och provläser en del marvelserier. Team-ups med Spidey, en miniserie med Nightcrawler, 10 nr av Silver Surfer och 6 What Ifs.[:)]
[/quote]

Gott lite mer Spidey läsande, de behöver nog alla. What ifs är riktigt härliga mina favoriter är. What if Gwen Stacy had not died och en What if med Elektra. What if Elektra had not died heter den väl. Skall nog köpa lite What ifs Essentials, för det finns väl en del. Tycker om Nightcrawlers egen serie också, har den hemma också. Silver surfer är rätt bra den med. En del Spidey-Team-Up tycker jag är riktigt bra.
Idrottsläraren

Återgå till "Superhjältar"