Den stora Marvel-tråden.

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Hoppas det inte är den där miniserien när han är son till en demon, den var värdelös.

Nightcrawler var bäst när han var den gamle swashbucklern, jag gillade aldrig den djupt religöse varianten och dessutom förstod jag aldrig varför man måste förändra att Mystique är hans morsa på nåt sätt, om de nu inte gör sin vanliga föryngring.

Uppriktigt sagt så suger Marvels tidssystem, här sittervi med figurer som inte ändrat sig sen 60-talet knappt och de skriver allt mer korkade berättelser för att etablera att figurerna ännu minsan bara är 20 something.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="Agentum"]

Hoppas det inte är den där miniserien när han är son till en demon, den var värdelös.

Nightcrawler var bäst när han var den gamle swashbucklern, jag gillade aldrig den djupt religöse varianten och dessutom förstod jag aldrig varför man måste förändra att Mystique är hans morsa på nåt sätt, om de nu inte gör sin vanliga föryngring.

Uppriktigt sagt så suger Marvels tidssystem, här sittervi med figurer som inte ändrat sig sen 60-talet knappt och de skriver allt mer korkade berättelser för att etablera att figurerna ännu minsan bara är 20 something.
[/quote]

Den där religiöse Nighcrawler fungerar helt ok för mig. Tycker all den där mystiken kring honom är rätt ball. De är väl närmare 30 nu känns det som. Sen faller man ju ofta för serier som typ handlar om äldre grabbar & tjejer, Millers Batman, Elektra, Marvel 1985 (cool farsa i denna serie) Universe X etc. Svenska Spider-Man är väl också runt 30 nu, han har gått tillbaka till Betty Brant. Skall de få till de igen, eller är de bara vänner? Spidey har ju ändrat sig rätt radikalt sen One Moore Day det kan man väl ge han kredit för. Tycker den nya bossen på Daily Bugle är rätt ball. De har kommit på en ny story där, och stackars Jameson. Tycker det är intressant. Och Betty som var full i förra numret och Parker som får ta hand om henne. Hon känns som 30+. Luke Cage i New Avengers känns också som runt 30+ och resten av gänget också. De blir trots allt lite äldre med åren. I Spider-Girl är Parker runt 40. Klart det skulle vara kul att läsa någon serie när de är ännu äldre. I Next Avengers är Iron-Man runt 50 i alla fall.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Marvel 1985 är jag helt såld på förresten, någon annan som läst den? Skrev en utförlig och för mig genomtänkt recension om den förra veckan på recensionsdelen och så försvann den precis när jag skulle publicera den. Skit dator. Orkade inte skriva ner den igen. Men Marvel 1985 är en av mina favorit stories, påminner lite om Marvels. Ett helt nytt perspektiv att se marvels hjältar på. Vår värld får besök av deras värld. Och Lizard och resten av superskurkarna blir minst sagt rätt läskiga i vår värld. Ja marvel 1985 njöt jag av ordentligt. En riktig pärla, den rekommenderar jag varmt. Episoden när den lilla serieläsandekillen från vårt universe besöker marvel universe och hittar Parker är hur skön som helst. Då vill man ju nästan själv vara med.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

[quote="spindelmannenelektra"]

[quote="Nemesis"]

[quote="spindelmannenelektra"]

Kids borde läsa mer Spidey istället för att spela data.
[/quote]

Kloka ord![^] Nu är ju (som många nog fattat vid det här laget, så jag ber om ursäkt om jag är tjatig) inte så inne på superhjälteserier, men jag läser klart hellre Spidey än spelar WOW, CS och andra spel som mina gerationsfränder ägnar sin fritid åt. Håller förresten på och provläser en del marvelserier. Team-ups med Spidey, en miniserie med Nightcrawler, 10 nr av Silver Surfer och 6 What Ifs.[:)]
[/quote]

Gott lite mer Spidey läsande, de behöver nog alla. What ifs är riktigt härliga mina favoriter är. What if Gwen Stacy had not died och en What if med Elektra. What if Elektra had not died heter den väl. Skall nog köpa lite What ifs Essentials, för det finns väl en del. Tycker om Nightcrawlers egen serie också, har den hemma också. Silver surfer är rätt bra den med. En del Spidey-Team-Up tycker jag är riktigt bra.
[/quote]

Om du menar What If Spider-man had rescued Gwen Stacy så är det en av de som jag ska provläsa. Har dock inte kommit till den än.

[quote="Agentum"]
Hoppas det inte är den där miniserien när han är son till en demon, den var värdelös.[/quote]

Är visserligen bara på nr 3 av 4, men efter en snabbtitt genom miniserien så tror jag inte att det är den. Men jag kan ju förstås ha missat något...
Nemesis
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="Nemesis"]
What If Spider-man had rescued Gwen Stacy så är det en av de som jag ska provläsa. Har dock inte kommit till den än.
[/quote]

Det stämmer. Den är schysst om man tycker om Gwen. Fast avslutningen är lite kort & trist. Kul att Parker nästan hittar den "rätta" kärleken. Förlåt skall inte avslöja mer.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

[quote="spindelmannenelektra"]

[quote="Nemesis"]
What If Spider-man had rescued Gwen Stacy så är det en av de som jag ska provläsa. Har dock inte kommit till den än.
[/quote]

Det stämmer. Den är schysst om man tycker om Gwen. Fast avslutningen är lite kort & trist. Kul att Parker nästan hittar den "rätta" kärleken. Förlåt skall inte avslöja mer.
[/quote]

Nemas problemas![8D] Tror jag ska läsa den och de andra "What Ifarna" när jag är klar med Nightcrawler.
Nemesis
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Faktum är att what if... serierna ofta var ganska bra då teamet hade fria händer obundna av kontinuitet.

Att de inte börjat komma ut som Essentials är mycket konstigt imho.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="Agentum"]

Faktum är att what if... serierna ofta var ganska bra då teamet hade fria händer obundna av kontinuitet.

Att de inte börjat komma ut som Essentials är mycket konstigt imho.
[/quote]

Trodde de fanns som essentials? Nej just de ja de kallas för Classic Volume. Fast de är ju billiga och bra de med:

[img]http://ecx.images-amazon.com/images/I/51jRfpne9RL._SL500_AA240_.jpg[/img]

[img]http://ecx.images-amazon.com/images/I/51YaOEI%2BAQL._SL500_AA240_.jpg[/img]

Är de sådana volumer du har Nemisis?

De kom ut några härliga What if nummer i ett Spindelmannen Album på 80-talet. Älskade det albumet. Och Hulken albumet med Rick Jones som Hulken var helt underbart.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Gud vad härligt det var när de kom ut lite Spidey pocketar och album. 80-talet var härligt. Det fanns så mycket härliga serier att välja på i Sverige då. Lite OT-DC tonårsgänget tyckte jag om. Stålmannen, Stålpojken, Läderlappen, Tarzan, Korak Tarzans Son, Hulken, She-Hulk, Tarantella, X:Men, Fantastiska Fyran, Conan, Atlantic Special. Spindelmannen, Spindelmannen Album, Spindelmannen pocketar, Spindelmannen extra sommarläsning. Det fanns ju hur mycket som helst för en parvel att vraka och välja på. Jag tror Sverige behöver en nystart. Fast Spider-Man for Kids går väl rätt bra va? Man diskuterade ju serier som liten unge då, nu diskuterar man ju mest filmer bland barn.

Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

[quote="spindelmannenelektra"]

Är de sådana volumer du har Nemisis?[/quote]

Det ser ut så. Ska kanske också nämna att jag har nämnda serier i digital form som jag har fått av labrador road 26.

Gäsp, nu går jag och lägger mig så jag inte är jättetrött på min händelserika födelsedag imorgon (snarare idag) när jag kanske ska läsa Marvelserier med en gammal klasskompis. Go´natt! Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz...
Nemesis
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Grattis. Soft att läsa serier med polare. Va f-n är min 30+ polare att läsa serier med? [:)] Tur att man kan få tjata serier här på forumet annars skulle man ju bli totalt knäckt. Nej shit man har ju inte en enda polare som är intresserad av serier. Men alla älskar att titta på marvelfilmerna. Skumt att de inte läser serier....
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

Tackar, tackar![:)] Kompisarna på min nuvarande skola har nog mer av inställningen till serier som de du beskriver, medans några som gått på samma skola som jag och han som jag träffar idag är något mer serieintresserade. Jag vet inte varför. Jag har, typ, 2 gamla klasskompisar som jag, in real life, kan diskutera serier med utan att de slutar lyssna, somnar, byter ämne eller kommer med en tråkrealistisk kommentar i stil med "Men det är ju bara tecknat!". Det är en så´n där kommentar som jag tror irriterar alla serienördar oavsett om man är marvelnörd, DC-nörd, ankist, tintinolog, 91:an-nörd eller annan fritidspseudoforskare.

OT-varning...[?]
Nemesis
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Gud vad mycket skumt Marvel har kommit ut med egentligen. Såg Marvel Barbie Comics i en butik nyligen och Marvel Wrestling och Marvel Bill & Ted's Adventure. Ja Marvel verkar ha kommit ut med det mesta. Alf Marvel Comics: [:D]

[img]http://www.ufopop.org/images/1990/Alf28.jpg[/img]

[img]http://www.thecomicshop.com.au/scifi/australianprints/aus-barbie-13-poor-marvel_small.jpg[/img]
[img]http://www.thewrestlingfanatic.com/images/magazines/nwa_wcw/wcw_comics/wcw_comic_1.jpg[/img]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo fjantwrestling, Hulk Hogan har ju fått tillstånd för sitt namn från Marvel, undrar om det var några pengar inblandade?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Inlägg av Happy Hamster »

Apropå Alf, så gjorde Bill Sienkiewicz omslaget till ett nummer.
Bizarrt.
[img]http://image2.milehighcomics.com/istore/images/large/02282954988.2.gif[/img]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

hahahahha, fan han kan vara serievärldens Picasso eller nåt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Inlägg av Happy Hamster »

Jo, den tidningen skulle kunna vara kul att äga just för omslagets skull. :)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

SpindelElektra: om du gillar udda Marvel-titlar så får du inte missa Peter Porker the spectacular Spider-Ham.

Det är Jonah J. Jameson som hänger där.
[img]http://media.comicvine.com/uploads/0/4/60536-3499-93531-1-peter-porker-the-sp_super.jpg[/img]
[img]http://media.comicvine.com/uploads/0/4/60537-3499-93532-1-peter-porker-the-sp_super.jpg[/img]
Spindel-grisens version av ett klassiskt omslag.
[img]http://media.comicvine.com/uploads/0/4/60540-3499-93535-1-peter-porker-the-sp_super.jpg[/img]

Serien dras tyvärr med en för stor uppsjö av grisskämt, och andra djuranspelningar.
http://www.comicvine.com/spider-ham/29-8682/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag delar din bedömning, tyvärr är serien lite för påtvingad rolig för att vara riktigt bra.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="labrador road 26"]

SpindelElektra: om du gillar udda Marvel-titlar så får du inte missa Peter Porker the spectacular Spider-Ham.

Det är Jonah J. Jameson som hänger där.
[img]http://media.comicvine.com/uploads/0/4/60536-3499-93531-1-peter-porker-the-sp_super.jpg[/img]
[img]http://media.comicvine.com/uploads/0/4/60537-3499-93532-1-peter-porker-the-sp_super.jpg[/img]
Spindel-grisens version av ett klassiskt omslag.
[img]http://media.comicvine.com/uploads/0/4/60540-3499-93535-1-peter-porker-the-sp_super.jpg[/img]

Serien dras tyvärr med en för stor uppsjö av grisskämt, och andra djuranspelningar.
http://www.comicvine.com/spider-ham/29-8682/
[/quote]

Peter Porker Spectacular Spider-Ham. Klockrent namn. Kanske har sett den förut men vilket fall som helst verkar den riktigt off/rolig/svårt att säga.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Skriv svar