Den stora Marvel-tråden.

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Borde nog förtydligat att jag tänkte mer på Bond som i böckerna och absolut inte Moores version, inget fel på Roger Moore men det passar inte i det här sammanhanget. Kopplingen till Bond var också i agent/spion hänseendet. Tänkte inte heller på stereotypa drag utan mer en rak manlighet utan tveksamheter och machodrag. Kanske även Biggles skulle kunna dela en del drag med Fury i avseendet om någon slags outtalad hederskodex gentemot fienden/skurkarna. På sätt och vis lite ovanlig Marvel-karaktär då han vad jag sett saknar psykologiska brister som annars är ganska vanligt bland Stan Lees figurer. Med tanke på att han precis som Cap är mer av den gamla skolan kanske de låter honom gå ett tragiskt öde till mötes, hoppas inte.

Får nog ta och läsa de Fury-tidningar jag har som ligger olästa.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Kanske skall läsa Fury album från 1979 nu också. Han är lite lik Captain America men han känns inte ett dugg patriotisk vilket gör det lättare att ta till sig honom. Jag önskar att han hade "bättre" fiender. Hade han haft det är jag säker på att han hade funnits kvar som serietidning. Det är väldigt viktigt det där med tydliga fiender i "superhjälte-världen". Undra varför det är det. Man är väl fascinerad av "bovars" bakgrund. Marvel har blivit lite bättre på att beskriva bakgrunden till bovars beteenden nuförtiden, tycker jag.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ja en hjälte blir ju aldrig bättre än nivån på motståndet. Marvel kryllar ju inte av internationella skurkar även om det finns några som de skulle kunna använda. Skulle kunna tänka mig en bra story med Fury och Dr. Doom (när han är som bäst, inte som i filmerna), på sätt och vis tråkigt (ur skapar-synpunkt) att kalla kriget är över. Kanske även Wakanda går att använda som fiende på något sätt när Black Panther och Storm är borta på gullegull-semester.

Men visst behöver Fury några bra ärkefiender eller grupper såsom Hydra, A.I.M. eller några andra att tampas med.

EDIT: hittade en rejält utförlig Marvel-blogg när jag letade efter någon bild till nya tävlingen. Här kan man bland annat läsa om Marvels/Timelys golden age-figurer.
http://thewastebasket.blogspot.com/2005/08/omu-golden-age-part-one.html
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nick är en hårding helt enkelt, det kan man inte missa.
Han har ju levt väldigt länge med och sett det mesta.

Han tvekar liksom inte att anlita Punisher för ett jobb som måste göras på ett annat sätt än tex. Cap. America kan göra det.
Han är skrupellös egentligen, sen varierar ju givetvis även beskrivningen av honom en del, han har ju varit betydligare hårdare de senaste 10 åren än förr.

Den Fury som finns i Ultimate universumet är ju en riktig skitstövel imo, den varianten gillar jag inte alls egentligen.

Vanliga 616 varianten är ju inte en falsk typ på samam sätt, det är väl därför han avvek under Civil War med, ersättaren var ju bedrövlig där, det är mer likt Ult. varianten isf.

Sen blev det ju Stark, där hoppas jag Fury kan komma dyka upp med livremmen, den karln är inte klok som han beskrivits, frågan hur de ska kunna få honom redeemed igen liksom, det blir ju som Ant-man i Ultimate världen en hustrumisshandlare som alla hatade, han liksom bara måste gå ut med en bang i ett försök att rädda det lilla av sin kredibilitet han har kvar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Snubblade på denna överspelade tävling, men vilken kille Gene Colan är, så tuff grej.
http://www.genecolan.com/fancovers.htm
Inte alla tecknare som verkar nojiga över upphovsrätt vilket är trevligt att se.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo jag gillar Gene Colan, han har dessutom utvecklats sig med åren.

Han är duktig på skuggningar och sånt, man kan lätt läsa Tomb of Dracula utan färg o det ser jäklar bättre ut en den tidens färgläggda tidningar.

Byrne gjorde ju narr av Colan, men jag anser att han piskar Byrne som tecknare.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
lionboy
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 10 sep 2007, 14:15
Ort: Sverige

Inlägg av lionboy »

mm

Sådana här typer av enradsinlägg tillför inte forumet något. De kommer att raderas om de görs fler gånger. Det är bättre om du väntar med att posta tills dess du har mer att säga om något. Rekommenderar också att du läser igenom dessa två sidor om du inte redan gjort det.
http://www.serieforum.se/rules.asp
http://www.serieforum.se/faq.asp
Hälsning LR 26 - Moderator.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag har just läst New Avengers nummer 1-20. Tycker de borde gjort något bättre med dessa karaktärer. Den här Sentry är riktigt tråkig. Jag har svårt med dessa jättestarka typer. Tacka vet jag gamla "Friendly Neighbour Hood Spider-Man". Allt är så äckligt avancerat nu, Iron-Man, Stark, har ju gjort Spider-Man till "högteknologiskt" proffs. Jag känner inte igen Spidey, jag saknar honom bittert. Den där Spidey som var fattig och hade det tufft ekonomiskt. I New Avengers blir verkligen Spidey en fjantig figur. Jag antar de har gjort honom "liten" för att de andra skall få glänsa mera. De vill väl sälja mer av de andra tidningarna. Spider-Woman är intressant trots allt. Fast det där med att hon är en Shield-agent etc känns tjatigt. Visst Fury och Shield är bra att ha men är det inte dax att komma på något annat "superhjälteursprungsconcept". Alla skall vara inblandade i Shield, Spider-Woman, Elektra, Wolverine, etc. Marvel måste byggas upp mer med mer kött på benen. Jag börjar tröttna. Nu har jag faktiskt gått och köpt mig Watchmen nr 1-6, (50kr på Tradera, grymt bra) tack vare en viss person på forumet. Skall bli intressant läsning. Första gången jag läser någon annan serietidning än Marvel på länge.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

spindelmannenelektra: du får inte glömma att läsa Deadpool, han har vissa drag gemensamt med ol' webslinger, ett skönt pikande av motståndarna. Sedan är det någon slags udda humor som påminner om Spidey också, kan inte riktigt sätta fingret på någon detalj, men jag fick ganska starka Spidey-vibbar när jag läste DP första gångerna.

Att S.H.I.E.L.D. är extra viktiga/framtonade nu är inte så konstigt, de hade ju en central roll i hela Civil War-upplägget. Har inte läst NA än, men medlemmarna känns ovanliga för att vara en Avengers-titel, och Spidey ska förstås vara solo, allt annat är galet.

- See what you have done Stark, I will get you for this.

Har tyvärr inte läst ASM och de andra titlarna innan CW så jag har missat hur han kunde hamna i klorna på den där hopplösa typen. Känns som om så fort man börjar tycka att Iron Man/Tony Stark är ok, så ändrar de honom till en påfrestande alkis eller manisk pajas, går aldrig att gilla karln särskilt länge.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Det är relativt intressant att se Spidey i ett team, NA. Men han blir så liten och så svag. Jag kan rekommedera NA i alla fall. Det är kul eller snarare tragiskt att se vad som händer med Spidey. Spidey tackade ja till Iron-Mans erbjudande att vara med i New Avengers för de hade haft en sån tuff fight tillsammans och så behövde han ett hus att bo i. Nej, så mesig som Spidey är i New Avengers har han aldrig varit. Ibland småmobbar de han också, de tycker jag inte är ok. Han blir alltid slagen, det är alltid han som inte orkar och som inte fixar det. Pinsamt att Iron-Man och Captain America skulle vara tuffare än Spidey, pinsamt. Men det är klart de vill ju att Cap och Stark skall bli populärare. Tycker ändå om NA, det är dax att Spider-Man blir mer av än Team-kille. Fast det är värst vad Iron-Man kör med honom. Han är riktigt "under-the thumb". Pinsamt. Deadpool, kanske....Det jag har läst har varit väldigt "sömnaktigt". Det är som jag sagt förut i en annan tråd inte min humor.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Cap?????? Nu hänger jag inte med, han är ju död. För du menar väl Captain America? Jag opponerar mig mot att Spidey ska vara en team-kille också, han ska vara solo så är det bara. De har ju testat några gånger förut med att låta honom vara med i grupper, men det blir liksom aldrig bra. Wolvie funkar det med för han skapades till en grupp även om han egentligen är en klassisk solo-kille. Men jag ska läsa NA och se vad jag tycker, senaste tiden har det mest blivit Marvels små-serier, de som har en liten men trogen skara läsare.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Död? Inte i nr 1-34 i New Avengers i alla fall? Nr 34 kom ut alldeles nyligen. Se själv:

http://www.midtowncomics.com leta efter New Avengers, se omslag nr 34.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Nu blev det verkligen konstigt, Captain America dog i februari (tror jag det var) i år, alltså Steve Rogers, den riktiga Captain America. Jag har inte sett några uppgifter på att Marvel återupplivat honom, även om alla räknar med att det sker så småningom. För New Avengers utspelar sig väl i nutid, efter Civil War?
http://en.wikipedia.org/wiki/Captain_america

Står så här långt ner:

Return
On October 11, 2007, Marvel announced the return of Captain America. In a story starting in issue #34, a new person will be taking up the mantle armed with a new suit, guns, the classic shield, and a knife.[50]

Framgår inte vilken titels #34 men det mest logiska borde vara egna tidningen:
http://www.scifigenre.com/subs/browseTitleDetail.aspx?sid=QO0WLI1RSJX10HT&nTitleID=1029

Vem som gestaltat Cap i NA #1-34 vete tusan, men har svårt att tro att det är Steve Rogers.

EDIT: här är nyheten från Marvel.
http://marvel.com/news/comicstories.1640.Captain_America_Lives

[img]http://www.marvel.com/i/content/st/1582new_storyimage2051207_full.jpg[/img]

Tydligen har de återgått till WWII-stuket med ammoväskor och dumpat ringbrynjan.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Steve Rogers var med i NA serien fram till nr 24. Jag har inte nummer 25 men då kanske han har dött? I nummer 34 verkar han vara med igen. Jag väntar på nummer: 25, 27-35 kommer i brevlådan snart, då får man väl lista ut vad som hänt. Skall läsa nummer 26 nu med Hawkeye och Scarlet Witch.

Edit: Civil War börjar i nummer 21 i New Avengers. I nr 24 diskuteras det om Iron-Man måste ta död på Cap. Han är kanske död i nr 25.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Cap dör efter CW, precis i efterdyningarna, och det är inte Iron Man som dödar honom. Det är i #25 vol. 5 släppt den 7 mars som han dör.
http://www.scifigenre.com/subs/browseIssueDetail.aspx?nIssueID=20719&sid=QO0WLI1RSJX10HT
http://www.scifigenre.com/subs/browseTitleDetail.aspx?sid=QO0WLI1RSJX10HT&nTitleID=3914
http://abcnews.go.com/US/story?id=2934283
http://www.marvel.com/universe/Captain_America_(Steve_Rogers)
(Man får klistra hela länken)
http://edition.cnn.com/2007/SHOWBIZ/books/03/07/captain.america/
http://www.comicbookresources.com/news/newsitem.cgi?id=9902

Ligger väl också några filmklipp i Youtube-tråden om Caps död om jag inte minns fel.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag har nu läst om de senaste numren av svenska Spider-Man nr 12 2006 till nr 10 2007. Jag har lagt in någon negativ kommentar om Civil War i en annan tråd förut men då hade jag inte läst så mycket om det. Det har jag inte nu heller endast dessa svenska Spider-Man nummer och de mesta Amerikanska New Avengers nummer. Det måste vara tufft att sitta i Sverige och välja ut vilka nummer man skall publicera i den svenska varianten. Det finns så oändligt mycket i de Amerikanska numren, speciellt när det är en sån här omfattande berättelse. Tycker de har fått med en hel del här i Sverige, vi läsare får i alla fall en liten hum om vad Civil War handlar om. Det är klart man kan ju inte få in allt.

Jag måste erkänna att jag blir lite sugen på att läsa mer om Civil War efter att jag läst det jag har läst. Inte för att jag tycker det är jättespännande men det är trots allt underhållande. Captain Americas patriotiska ideér är trots allt inte så tokiga. Jag har nog aldrig tyckt om Cap så mycket som när jag nu läste dessa sista Spider-Man numren. Just det här med att våga gå sin egen väg och verkligen stå för det man tycker. Det var väl filosofen Kirkegaard också inne på: "A cold fish follows the mainstream". Ungefär som Iron-Man gör.

Jag måste nog prenumerera på de Amerikanska serierna igen, ett tag prenumererade jag på 18 titlar men nu på sista tiden har det bara blivit Amazing Spider-Man och lite New Avengers. Nej, det är dax att börja läsa lite mer igen. Spider-Mans nya dräkt är trots allt ingen höjdare, tacka vet jag den gamla dräkten. Jag är väldigt orolig för att Spidey skall få för mycket superkrafter. Som så många andra diskuterat här på forumet så håller jag också med om att desto mer superkrafter desto tråkigare blir hjälten. Fast det är klart det är kul när utvecklingen går framåt.

Mary Jane och Faster May har verkligen fått vara med i matchen under de sista svenska Spider-Man äventyren. De får bekänna färg, det är bra. May är listig det är kul att se. Skall bli spännande att läsa nästa svenska Spider-Man nummer. Dessutom köpte jag Spider-Man Blue 1-6 på Tradera idag. Denna serie skall bli en höjdare att läsa. Det är alltid kul att läsa lite om Gwen Stacy.

Älskar Spider-Man serier. Tror aldrig jag läst någon riktigt dålig serie om Spider-Man. Han är coolast helt enkelt.

Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Läste just Wolverine: The End (1-6). Wolverine är 220 år gammal. Hade en hel förväntningar på denna eftersom jag tyckte Woverine: The Origin var intressant. Men jag måste säga att jag är mycket missnöjd. Kunde de inte skriva om Wolverines slut på ett bättre sätt. Som i alla Wolverine skall han hitta någon att döda. Sen jagar han dem igenom hela boken och sen blir det en stor strid och så vinner Wolverine. Ointressant. Fast det var lite kul med Professor Xs spöke. Att Wolverine skulle gråta på Sabretooths begravning var i och för sig ganska komiskt. Dessa framtids X:Men var riktigt boring. Usch ångrar att jag köpte denna paperpack. Får väl läsa mer Alan Moore istället.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja de där The End hit o dit suger elefantdisco b***e helt enkelt.

Jag har läst massor med dåliga Spider-man, speciellt de som är från typ miten av 90-tal och några år frammåt, det är rent uselt skräp.
Jag hatar Byrnes Spider-man han gjorde där på 90-talet med, den stinker.

Klonsagan är heller inte så kul i längden zzzzzzzzz, särskilt som de aldrig kom nånstans med det hela.
Jag blev också direkt less på de här symbiterna som poppade upp överllt o väsnades, snarkafton deluxe.

Nej Marvel förlorade helt greppet där et tag, och de konkade ju också i slutet av 90-talet, nya krafter tog upp det hela och förstod att det var innehållet som gjorde serierna inte löjliga plojomslag mm.

Fins en bok om det hela som heter Comic Book Wars, där får man reda på vad som hände bakom de stängda dörrarna i företagen som ägde och var involverade i Marvel under 90-talet, jag kan säga att det var ett fruktansvärt vanstyre och de ska vara glada att figurer som S-M och X-men var så starka som de var annars hade inget Marvel funnits kvar idag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag kan hålla med om att 90-talet inte var en höjdare. Läste knappt Spider-Man då, tröttnade faktiskt. Fast Spider-Man är alltid Spider-Man, det går nästan alltid att läsa. Ok Spider-Man for kidz, där går gränsen för mig. Marvel Age Spider-Man fixar jag inte heller. Men Untold Tales of Spider-Man är helt ok. Å andra sidan är jag totalt såld på Spider-Man, så jag kan läsa det mesta. Fast tidningar där de bara slåss och slåss kan jag bli väldigt uttråkad av. Jag tycker bättre om lite relationsproblematik, bakgrundstjafs etc.

Ibland kan man märka att en författare är lite less på att skriva då kan serien blir rätt monton och händelselös. Jag tycker det har varit lite så med Spider-Man när det har haft samma författare ett långt tag. Det är alltid bra med lite nytt blod, lite nya ideér. Hade gärna läst Spider-Man med Moore som författare. Fast risken är ju att han förstört honom totalt. Spider-Man har väldigt hög moral, vilket jag tycker om. Vet mycket lite om Moore, så jag skall kanske inte yttra mig. Men Watchmen var grymt bra vilket fall som helst.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag gillade Marvel Knights Spider-man, den påminde mig om gamla tider innan S-M var allt för uppbunden.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar