Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den

Inlägg av Kermit »

Aquaman brukar ju mest få skit, så det ska bli intressant att se om Johns lyckas göra honom spännande nu. Tycker också det är kul att Cyborg är med, det är RÄTT sätt att lyfta fram andra etniciteter, inte som de gör med Ultimate Spider-Man. Märks ju att de pushat Cyborg redigt mycket nu, började ju i Flashpoint.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den

Inlägg av Predabot »

En sak som jag inte fattar angående Cyborg i JLA dock... Förr så var han ju nästan exakt samma ålder som Robin ( finns bara en...), men nu så måste han väl ändå vara äldre, för att han ska kunna vara med i JL i början? Eller är det nåt som jag missuppfattat?

Vet inte riktigt vad jag tycker om att vissa hjältar rebootas medans andra inte görs det. Det brukar betyda enorma trubbel för vissa franchises och figurer, när all inte rebootas samtidigt eller lika mycket. CoiE hade ju just det problemet, där särskilt Legion blev lidande.

Är lite fundersam på om inte Teen Titans kommer bli dom som riktigt hamnar i kläm den här gången, då det nya teamet ledda av RED Robin är den första versionen i detta universum, om jag fattat det rätt. Det skulle betyda att en hel del av Dick Graysons historia och karaktärsformande historier blir... väldigt krångliga.

Hoppas DC har tänkt ut det hela riktigt noga den här gången.

Vilka titlar blir det för en själv då? =) Tja, det blir vällan följande:

1. Action Comics
2. JL ( America-delen är droppad, för dom som missat det)
3. Aquaman ( är lite tveksam, men Johns skrev han bra i Brightest D, så vi testar väl)
4. Batgirl
5. Batman Inc/Leviathan ( vilket inte är en launch-title)

Huh... kunde svurit på att det var nån fler, men det var nog faktist inget mer. GL är väl alltid lite intressant, men vet inte om jag kommer plocka upp den förrän på ett tag framöver. Blev jävligt jobbigt med alla titlar, tie-ins, events, miniserier, och olika Lyktor med alla de färger... Känns som att GL-linjen behöver skäras ner ganska rejält igen.

Just ja! Nu minns jag... SUPERGIRL!! ^^

Bild
Bild
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den

Inlägg av Nima »

Jag har för mig att jag läste i någon intervju eller något att Dick fortfarande ska ha varit med i TT eller något. Time will tell.

Teckningsstilen i Supergirl är för övrigt väldigt läcker.

Ang GL kan jag inte minnas någon miniserie öht. Och med tanke på att Gl-konceptet och Bat-konceptet är DCs två stora spelare så tvekar jag på att det kommer bli färre titlar. Är ändå inte så farligt med 4 titlar. Jämför med Batman.

Jag skulle hellre ha Martian Manhunter än Cyborg.
Och ska det finnas en leadre inom ligan så är det följande jag kan tänka mig (ingen speciell ordning):

Superman - Alla ser upp till honom (man kan ju hoppas att det fortfarande är så..), han är den första hjälten som visar sig öppet. Han är den mest ikoniska och totalt osjälvisk. Gör i princip allt för den goda sakens skull. En typisk ledarfigur.

Batman - Han är Batman. Egentligen behöver jag inte utveckla mer ( http://media.comicvine.com/uploads/3/34 ... _super.gif). Nej, men Batman är rättvis. Alltid. Han har principer och följer dessa. Han är en strateg. En general. Det är sällan (aldrig?) han har fel, och alla visar respekt för honom. Han har auktoritet så det bara skriker om det. Det enda minuset är väl att han inte litar på någon och skulle någon säga emot honom så blir det knas.

Aquaman - Kung över de sju haven. Sen skulle det vara intressant att se någon mindre välkänd karaktär vara ledare.

Problemet är Bats inte tar order från någon [:o)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den

Inlägg av Kermit »

Jag litar på att DC har tänkt igenom saken noga, det har de visat förut att de kunnat, tycker jag. Fast kan ju ha fel, är inte så djupt insatt i dess kontinuitet som sagt. Men jag håller med om att vissa figurer och grupper har det lite krångligare med att få ihop allt än andra. Vem är förresten Robin i kommande Batman & Robin? Damian? Tim? Hur gammal är Dick?

Tror inte heller att GL behöver skära ned, sen har det varit en hel del events med just lyktorna inblandade, om jag förstått saken rätt. Förhoppningsvis blir det lätt att följa framöver. Men GL är en serie som mår bra av en stor och lite komplicerad mytologi, trots allt. Det är lika mycket sci fi som superhjälte, lika delar Star Wars och Superman. :)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den

Inlägg av Kermit »

Hmmmm, det nya numret av Green Lantern verkar alltså ta vid precis där "gamla" Green Lantern slutar, vilket i och för sig redan omslaget skvallrar om. Och visst, Geoff Johns har lagt ner ett stort jobb att bygga upp en mytologi kring Green Lantern som också har haft mycket med eventsen som Infinite och Final Crisis (om jag förstått saken rätt?) och Blackest Night samt Brightest Day (just Blackest Night byggs ju väldigt metodiskt upp i GL). Och det är ju smart att ha med Sinestro så mycket när han tydligen är med mycket i filmen också, men hur lätt är det för en ny läsare att plocka upp det här? Ja, jag har läst in mig lite mer på GL sen min senaste post. ;)

Samtidigt är det så att det som kittlar och känns mest spännande med DC:s stora återlansering är när de har fräschat upp och omdefinierat sina hjältar! Det är ju tidigt att säga för mycket när inte ens alla #1 har kommit ut än, men just nu är det Action Comics som känns mest spännande och intressant! Hoppas på att Scott Snyder kan leverera med Batman, då jag har hört lite bra grejer om honom förut.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den

Inlägg av tfels »

Det var en site, minns inte vilken, som hade låtit 10-15 helt oinsatta personer läsa DC:s nya förstanummer. En majoritet av dem hade inte förstått vad som pågått i serierna och ville heller inte läsa fortsättningen.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Den

Inlägg av Peral »

På mig låter det som en enda stor felkälla!
10-15 personer är en alldeles för liten grupp för att kunna dra några slutsatser av det hela.
Sedan verkar det vara personer som av någon underlig anledning inte älskade serier
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den

Inlägg av pogono »

En fokusgrupp är en kvalitativ metod, inte kvantitativ. Det går visst att dra slutsatser av hur en liten grupp reagerar på ett stimuli, det kräver dock betydligt mer av den som gör analysen.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den

Inlägg av Kermit »

Får bara hoppas att det som de gör kommer att locka nya läsare, för seriebranschen behöver det. Men jag tror också att för många tidningar är för interna och kräver för mycket förkunskap redan nu. Däremot kanske DC kommer att locka över några missnöjda Marvel-läsare, som t. ex undertecknad?
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den

Inlägg av pogono »

Intressant läsning, även om metoden inte är pålitlig.
http://www.comicbookresources.com/?page=article&id=34344
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: Den

Inlägg av SpaceCowboy »

Ang. det här med testgruppen. Att läsa dessa nr: 1 helt utan förkunskaper kan jag förstå är svårt, och att vissa är svårare än andra. Som det står i artikeln som pogono länkade, så vet de flesta (i det här fallet amerikaner, men tror att även större delen av världen har lite koll) vem Superman är och lite basic kunskaper, som Lois Lane, Lex Luthor osv. Tror det samma är fallet med Batman där de flesta karaktärerna som Jokern är mer eller mindre allmänt kända.

Och för att locka fler ännu icke intresserade serietidningsfantaster tror jag att det krävs att man även satsar på andra medier tillsammans med "New 52" så som filmer, spel m.m. Och då tror jag att att det blir lättare och mer överskådligt för den nye läsaren, börja från nummer 1, och blir man då intresserad så backtrackar man med TP:s för att få ytterliggare backgrundshistoria. Men oavsett vilken tidning man läser så måste man på något sätt ha ett intresse, sen om det är serietidningar eller karaktären eller något annat man intresseras av är mindre viktigt. Tveksam över hur denna testpanels intressen såg ut.
Hannes
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 17 sep 2011, 05:16

Re: Den

Inlägg av Hannes »

Hejsan, jag är ny på forumet så detta är mitt första inlägg.

Undrar om någon hört nått om vad som kan komma i framtiden efter "The new 52" som typ några nya #1?
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den

Inlägg av Kermit »

Det är ju en intressant fråga hur man egentligen lockar nya läsare till mediet. Det har ju visat sig att filmerna inte har fungerat så, även om både DC och Marvel har varit ganska dåliga på att ta vara på filmernas succéer, bland annat genom att serierna de publicerat just då varit ganska oigenkänneliga. Ta bara Sam Raimis Spider-Man-filmer som dragit in sjukt mycket tittare och pengar, medans seriens Spider-Man är väldigt svår att känna igen om man vill se den Spidey som är på film. Eller att Ultimate Spider-Man nu är någon annan, när kommande film ska anspela mycket på Ultimate-varianten av Peter Parker. Nu kanske jag gled ifrån ämnet DC lite, men poängen är alltså att det finns tveksamheter kring hur de två förlagen har utnyttjat succéer i andra medier.

Jag hoppas verkligen att DC i första hand lockar nya läsare, för det är bra för seriebranschen i stort, och det kanske kan få Marvel att vakna upp/göra serier som även nya läsare kan läsa. Men tills dess tror jag som sagt mest att DC kanske får mer av marknadsandelarna, alltså lockar över lite Marvel-läsare istället.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: Den

Inlägg av SpaceCowboy »

Håller med dig Kermit, men tycker nog att exempelvis Batman, Batman begins och Dark Knight gör detta bättre och då speciellt de senare filmerna. Dessa tillsammans med spelet Arkham Asylum lockade mig att börja läsa först Batman och senare även andra DC titlar. Och tror att DC:s reset kan göra hoppet till serietidningarna lättare, känns iaf som det borde vara lättare att börja läsa ex. Batman #23 än Batman #712 även om det egentligen finns en massa backstory.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den

Inlägg av tfels »

Om det ska fungera måste alla tidningar vara begripliga för nya läsare. Och inte bara nr 1, utan alla nummer.

Testgruppen var ju förstås inte stor nog för att kallas vetenskaplig eller helt pålitlig, men om någon på DC läser artikeln så borde de börja fundera. Av de 13 testpersonerna var det bara två som ville läsa nästa nummer, och det var de två som begrep innehållet.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den

Inlägg av Kermit »

Jo, jag håller med dig. Sen kanske det är svårt att få precis varje nummer att vara lättillgängligt för nya, det är ju vanligare att en story pågår i flera nummer än det var förr i tiden. Action Comics och Justice League verkar dock vara exempel som hoppar lite i tiden, och då borde man kunna läsa varje story för sig själva utan att ha läst det tidigare. Förhoppningsvis är det så i alla fall.

Och precis, även om man inte kan dra för stora slutsatser av en sådan testgrupp så är det väl ändå värt att tänka på resultatet där?
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: Den

Inlägg av SpaceCowboy »

Absolut bör resultatet begrundas lite från DC:s sida. Men förstår även deras dilemma, man vill locka nya läsare (vilket iaf verkar fungerat med Justice League som säljer väldigt bra) men samtidigt måste man behålla de som redan köper tidningarna. Kan helt klart vara en svår balansgång. Sedan så kan denna test panel också avspegla själva kvalitén på innehållet, vad jag sett och hört av recensionerna så verkar många av de nya ettorna vara sådär. Vilket naturligtvis är lite av ett misslyckande då innehållet måste vara bra för att i sin tur locka till fler köp.

Om jag tittar på mig själv som ändå är lite insatt, men som tidigare bara prenumererade på Batman tidningarna. Så passar jag nu på att testa på flera tidningar, och kommer fortsätta med de jag gillar. Om fler tänker så här är iaf det en liten framgång för DC.

Batman #1
Detective Comics #1
Batman: The Dark Knight #1
Batman and Robin #1

Batman tidningarna kommer jag fortsätta med, lite mer tveksam på Dark Knight men skall ge den en chans iaf. Snyders Batman ser jag mest fram emot.

Batgirl #1
Nightwing #1
Catwoman #1

Barbara Gordon tillbaka som Batgirl, Dick tillbaka som Nightwing, Catwoman nu än mer tjuvaktig. Skall bli intressant att se hur de gör övergångarna och om historien ändras något. Men krävs att de är intressanta för att jag skall fortsätta.

Action Comics #1
Superman #1
Green Lantern #1
Justice League #1

Morrison på Action Comics kommer jag troligtvis fortsätta med, Superman mer tveksamt. Justice League har jag fått och läst redan och tyckte den var helt okej så fortsätter med den tillsvidare. GL behöver övertyga om jag skall fortsätta men ger den nog några nummer.

Green Arrow #1
All star western #1

All star western i gamla Gotham verkar intressant, nya Green Arrow verkar tydligen inte vara någon höjdare men får väl se. Dessa behöver övertyga direkt.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den

Inlägg av Kermit »

Ja, det är ju fler faktorer att tänka på än att bara locka nya till serier. Det är också nya läsare som i de som kanske läser bara Marvel eller Image, som nu kanske kan ge DC:s serier en chans. Och självklart ska man också behålla de läsare man har, så att de inte i vredesmod slutar läsa. Det var trots allt några som gav upp Spider-Man efter One More Day, samtidigt som de lockade tillbaka några som hade lämnat titeln.

Hoppas verkligen att Green Arrow blir bra, jag gillar verkligen karaktären skarpt. Men det var längesen han fick några bra serier nu.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den

Inlägg av tfels »

Kermit skrev:Sen kanske det är svårt att få precis varje nummer att vara lättillgängligt för nya, det är ju vanligare att en story pågår i flera nummer än det var förr i tiden.

Jag minns när jag började läsa Fantastiska Fyran (Atlantic-serien) på svenska. Det var många äventyr som var 4-6 nummer långa och dessutom fortsatte plottar vidare in i nästa äventyr. Vi snackar Stan Lee, Jack Kirby, John Buscema och George Perez med flera. Jag hade inga problem med att komma in i dem mitt i. Visserligen var de svenska utgåvorna sammansatta av två amerikanska nummer, men det är upp till Marvel och DC om de vill göra tunna eller tjocka tidningar. Det är klart det går att göra begripliga tidningar även idag och behålla kvaliten.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den

Inlägg av Kermit »

Ja, visserligen har du en klar poäng där. Det är ju därför serier av den här sorten ges ut i månatliga tidningar, eller det borde vara så i alla fall. Fler kör ju "waiting for the trade"-varianten nu.
Det är inte lätt att vara grön.
Skriv svar