Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Kermit »

Jag tillhör de som hellre följer en karaktär än en författare också, och vi har ju sett flera exempel på när författaren anser sig vara större än hjälten. JMS är väl ett ganska tydligt sådant.

Ska absolut kolla in Snyders Detective Comics då, låter lovande. :)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Rosen »

På tal om inget - om namnet "DC" kommer från "Detective Comics"...

...så är "DC Comics" alltså "Detective Comics Comics". [?]
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Predabot »

Det stämmer oerhört bra det, Rosen! :D

Varför det blev så, det vet jag inte riktigt...

Enda gångbara hypotesen jag kan tänka mig, är att först var det inte så, utan dom bara sa DC, ( eller detective comics), men sen blev DC med runda loggan ett stort varumärke, så då måste man visa att det var just serier, så då lades comics till.

Men ja... det är nog faktiskt ett lite korkat och fånigt namn, att ha DUBBLA benämningar, egentligen. :\

tfels skrev:Tycker att Byrnes Next Men, som han gör nu är klart bra. Inte alls härsken. Men som sagt, man tycker så olika.

Just ditt citat från All-Star Superman illustrerar väl varför jag inte gillar den riktigt. Ok, den är bra, men inte bättre än annat.
Jodå, den är mycket bättre än 99% av allt som nånsin gjorts med Superman. Så bra är den. ^^

Dock var inte mitt meddelande om fantom-zonen ett citat, utan det var bara trams som jag själv kokat ihop. :oops: :lol:

Det är roligt att höra att det finns nåt Byrne-material som är bra nu, för hans fans har ju fått vänta en hel del på det, tyvärr.
Jag själv läste hans Blood of the Demon som fick mig att må illa av allt våld, alternativt somna av ointresse. Hans Spider-man Chapter One och Amazing Spider-man likaså var... ja, svårt att beskriva dom, men svaga var dom iallafall. Eller nä... dom var bara dåliga.

Kikade lite på hans Jurrassic Park -serier också, och dom kändes riktigt tråkiga dom med, är jag rädd. ( jag tycker dock inte många licensserier håller hög kvalité nuförtiden, så där är han faktiskt inte värst.)

Det är väl lite därför som jag tycker Byrne, liksom andra herrar från Shooter-eran, har börjat tackla av. Det är för många fadäser i deras sena karriärer. ( egna favoriterna Michelinie och Layton kan nog tyvärr räknas ha fått samma syndrom. :( )

Intressant att Byrne börjat jobba på Next Men igen. Det är väl en av hans gamla egna serier som många hoppats han skulle köra igång igen i rätt många år. Själv var jag tyvärr aldrig fångad av konceptet själv, då det finns lite för många varianter på grund-idéen: superhjältar som dyker upp plötsligt i en värld utan dom, som är gjorda på ett väldigt realistiskt sätt. Började redan med Shooters New Universe ( självfallet även Marvels remake: NewUniversal från några år sedan), DC's Watchmen och sen fortsatte det med Valiant, Marvels Supreme Power, tv's Heroes, och kanske till och med Marvels Ultimate ( till en del, iaf)

Känns som att det har gjorts nog med versioner på det här temat, så det är väl därför man aldrig fångats av det, som att Byrne's version av det hela är lite blek i jämförelse med konkurrenterna.
Senast redigerad av 4 Predabot, redigerad totalt 0 gång.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Magnus »

Predabot skrev:Det stämmer oerhört bra det, Rosen! :D

Varför det blev så, det vet jag inte riktigt...

Enda gångbara hypotesen jag kan tänka mig, är att först var det inte så, utan dom bara sa DC, ( eller detective comics), men sen blev DC med runda loggan ett stort varumärke, så då måste man visa att det var just serier, så då lades comics till.

Men ja... det är nog faktiskt ett lite korkat och fånigt namn, att ha DUBBLA benämningar, egentligen. :\


Förlaget hette från början (1934) National Allied Publications, men sen bytte man namn efter den populäraste titeln.

Vet inte vad det kallas när förkortningen betyder samma som det utskrivna ordet, "redundant förkortning" kanske?
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Onödiga tillägg är ju rätt vanligt, exempelvis cd-skiva och dvd-skiva, om dock på två olika språk där, men ändå.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Kermit »

En tautologi, eller tårta på tårta, som min gamle svensklärare sa. :)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Eller en tårtologi.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Rosen skrev:På tal om inget - om namnet "DC" kommer från "Detective Comics"...

...så är "DC Comics" alltså "Detective Comics Comics". [?]

Man kan ju även se det som the Distinguished Competition Comics om man hellre vill det. [;)] Men skämt åsido så är det nog så att DC blivit ett egennamn numera. Även Marvel har lånat sitt namn från en av sina titlar på gamla Timely-tiden.
http://www.comicvine.com/marvel-comics/49-18577/
http://www.comicvine.com/marvel-mystery ... /49-19137/

Skulle inte förvåna mig om det lite var för att pika DC som de valde just det och kunde inmuta namnet så DC var tvungna att döpa om Captain Marvel till Shazam (på omslagen).
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Inlägg: 267
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 15:18
Ort: Blekinge
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av mohsart »

Rosen skrev:...så är "DC Comics" alltså "Detective Comics Comics". [?]

OT
Jag bor i Hanviken. Viken som fått ge namn till området heter följdaktligen Hanviksviken.
Det smala sundet i Drevviken som fått ge namn till Trångsund heter Trångsundssundet.
Men kanske vanligare i naturen/ortsnamn osv än företagsnamn...

/Mats
Riggare, segelmakare och repslagare. Pysslar även med teckning samt fin- och fulsnickeri
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Predabot »

Labrador Road 26 skrev:Man kan ju även se det som the Distinguished Competition Comics om man hellre vill det. [;)] Men skämt åsido så är det nog så att DC blivit ett egennamn numera. Även Marvel har lånat sitt namn från en av sina titlar på gamla Timely-tiden.
http://www.comicvine.com/marvel-comics/49-18577/
http://www.comicvine.com/marvel-mystery ... /49-19137/

Skulle inte förvåna mig om det lite var för att pika DC som de valde just det och kunde inmuta namnet så DC var tvungna att döpa om Captain Marvel till Shazam (på omslagen).
Nja... riktigt så var det inte. Namnet Marvel kommer från första numret av första tidningen, men Marvel började heta det redan 1961, DC däremot började inte pubba' Shazam förränns 1972, då dom licenserade rättigheterna från Fawcett.

I tiden mellan att DC stämde Fawcett ( och förstörde en hel del, om jag får säga det själv) - 1953, och när DC började pubba han själv, så hade Captain Marvel sen länge blivit ett mer eller mindre bortglömt namn inom serievärlden.

Så det var nog inte ursprungligen för att smolka lite i DC's bägare, utan för att ha sin egen karaktär med bolagets namn. Numer är det mycket möjligen lite för att ge ett hår av hin, åtminstone delvis, för det är ju lite roligt på så sätt. ;)
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Å andra sidan så får ju Marvel knappast ge ut någon tidning eller ha någon figur som heter Shazam, så det jämnar ut sig.

Stämmer det att DC emellanåt har haft rättighetskrångel med namnet Shazam?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Predabot »

tfels skrev:Å andra sidan så får ju Marvel knappast ge ut någon tidning eller ha någon figur som heter Shazam, så det jämnar ut sig.

Stämmer det att DC emellanåt har haft rättighetskrångel med namnet Shazam?
Det är inget jag känner till? Inte med namnet Shazam iallafall.

Kan hända att det är ett för generellt namn, för att trademarkas? Vanligtvis så ges äldre varumärken ett undantag från dom nya reglerna som är satta för att göra det svårt att trademarka saker som är allt för vanliga för att trademarkas, dock.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Det kanske bara var spekulationer som hade att göra med att Billy Batson ersatte Shazam som trollkarl i hans grotta och att de andra Captain Marvlarna inte ropade Shazam, utan istället Thunder eller nåt sånt. Hm, jag kanske rör ihop det.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Wakuran »

Shazam verkar vara ett påhittat ord från Captain Marvel-serien, av vad jag kan se:

http://dictionary.reference.com/browse/shazam
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Vilka nya titlar skulle ni vilja se i DC:s omstart?

Jag har några önskemål.

-Camelot 3000. Vore coolt att få ta mer del av den världen i en ongoing.
Bild
-Haywire. En gammal Vertigo-lik superserie om en kille som får tag på en rustning skapad av myndigheterna. Enda kruxet är att han själv inte vet att han använder den.
Bild
-Jemm, Son of Saturn. En gammal pärla, lite annorlunda i sitt berättande om en telepatisk varelse från Saturnus.
Bild
-Omega Men. DC:s rymdteam i vår tid. Rätt speciell, den serien var före sin tid och en av DC:s första med fint tryck på fint papper. Stämningsfull.
Bild
-Doom Patrol. Av Morrison. Han gjorde den bäst, gör det igen!
Bild
Senast redigerad av 1 tfels, redigerad totalt 0 gånger.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

tfels skrev:Vilka nya titlar skulle ni vilja se i DC:s omstart?

Jag har några önskemål.
-Camelot 3000. Vore coolt att få ta mer del av den världen i en ongoing.

Jag har inte full koll på hur nya upplägget är, men trodde tanken var att allt skulle befinna sig i samma tid och samma värld. Hur ska man i så fall baka in ett gäng från 1000 år in i framtiden, tidsresor? Camelot 3000 var väl alltid planerad som en maxi-serie dessutom, alltså 12 nummer och inget mer?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Legion of Superheroes utspelas också i framtiden. Dessutom har ju DC 52 världar, så det borde gå att klämma in. Jo, det var en maxiserie, men inte den enda som blivit en ongoing. Det är ju bara att göra det om viljan finns.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

tfels skrev:Legion of Superheroes utspelas också i framtiden. Dessutom har ju DC 52 världar, så det borde gå att klämma in. Jo, det var en maxiserie, men inte den enda som blivit en ongoing. Det är ju bara att göra det om viljan finns.

Är inte tanken nu att det inte ska vara 52 världar utan att alla ska samsas i samma universum/dimension? Eller har jag missuppfattat det?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Hm, jag vet faktiskt inte. Några av de nya titlarna verkar ju inte hänga samman med resten riktigt, men det kanske de gör på nåt sätt. Jag har i alla fall fått för mig att det kan finnas fler än en värld även nu, men kan ju ha fel i det. Nån som vet?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Nima »

Demons titel utspelar sig ett par hundra år tillbaka, men i samma universum. Av intervjuerna att döma kommer titeln att påverka nuet.

Multiverse (52 världar?) existerar fortfarande och det kommer att vara fokus på konceptet i miniserien som kommer nästa år, med samma namn. Det är Grant Morrison som skriver den och det kommer vara olika tecknare. Ska väl vara 8 nr och ett nr kommer att handla om watchmen-karaktärerna medan någon annan kommer att handla om Marvel-familjen osv.

Sen så blev det ju klart för några veckor sedan att Justice Society fortfarande finns, men i Earth-2 (kan typ inget om det där).

Sen ska det komma en ny våg med nr 1 nästa år. Tror det blir under sommaren och jag vet inte hur många. Antar att de flesta kommer att ersätta de titlar som säljer dåligt.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Skriv svar