Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Kermit »

Fast Flash ser väldigt bra ut när Manapul tecknar honom. Jag gillar det där med att strecken lyser upp. :-)
Det är nog hugget som stucket mellan New 52-dräkten och den han har i Man of Steel. Båda funkar väl, men varför osårbare Stålis ens behöver rustning är jag lite fundersam kring.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Där har vi just att filmdräkten försökte inte se ut som en rustning. Av nån anledning så gör seriedräkten det. Jag skulle den betydligt mer om den såg mer ut som tyg. Som i filmen.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Kermit »

Även om de gör Stålis dräkt lite överdrivet komplicerad med detaljerna runt midjan och handlederna. Ungefär som att Spiddes dräkt i ASM också är lite för mycket.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Har inte läst så värst mycket DC på sistone. De har nog slarvat bort en del av den chans de hade, i alla fall för min del. Har några tpb:s stående olästa i bokhyllan. Bland annat Flash, Justice League och Justice League of America. Nån som har tips på nåt värt att köpa och läsa numera?

Skulle gärna se nya serier med Doom Patrol, New Gods och Omega Men. Men inte i några events.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Doom Patrol introducerades i senaste numret av Justice League.

Jag gillar Johns/Romita JRs Superman, sen är Harley Quinn riktigt bra.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Någon som vet om det planeras någon riktig Doom Patrol-titel?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Det är lagom traditionellt att DC med jämna mellanrum försöker sig på en Doom Patrol tidning. Hittils så har jag inte läst nånting om en egen tidning för dem,i Justice League #32 medverkade de "ordentligt" även om Geoff Johns hintat om/visat dem i tidigare nummer av Justice League och även i Forever Evil minin.


Annars så läste jag idag Multiversity #1 av Grant Morrison och tecknad av Ivan Reis [|)] . Sen läste jag om den ;) . Det är annorlunda, galet, halva Marvels universum verkar vara med i den (ja det är en DC tidning) och den är ibland väldigt Meta. Är den lite knepig? japp, är det underhållande och välskrivet? ja det tycker jag. Folk brukar ha en tråkig inställning ofta om de inte fattar nånting, jag tycker att Morrison ofta är så underhållande och kul i sitt sätt att skriva att jag gärna läser om hans runs på tidningar och även om det finns grejer jag inte fattar så gör det absolut inte. Det är ändå superhjälte-serier och grundkonceptet har för mig alltid varit att de ska vara underhållande, kul och snyggt tecknat :).

För de som är nyfikna så har DC en bra sida som förklarar i artiklar och video vad storyn handlar om. Redan det är kul nog för mig, att man förklarar saker som kan kännas allt för förvirrande [:)] .

http://www.dccomics.com/blog/2014/08/21 ... ty-origins
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Kan man inte sparka både Didio och den verklighetsfrämmande imagefjanten Lee tro?
Det kunde vara ett bra drag för DC serier iaf:-)
Den förstnämnda har man tröttnat på hur vindflöjelaktig och intetsägande karsloken varit i alla år och som sagt den andre kan pensionera sig med sina millioner och aldrig komma igen för min del iaf.

De har en gubbe på rätt plats ungefär Geoff Johns.

Domm Ptrol tror jag är lite svårt pga att den som skriver det måstye var lite skruvad, tom originalet innan Morrisons var rätt udda, och nu är det nog rätt pinsamt att dels försöka härma det eller försöka ändra alltihop och misslyckas med nåt sånt, DC jagar väl iofs 52 som nedlagda antal titlar sen new52 [:D]
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Jim Lee är en bra tecknare och en av de mest populära tecknarna inom superhjälteserier de senaste 20 Åren eller så. Skulle vara lagom tjänstefel att försöka bli av med honom. Tror han är väldigt bra när det gäller saker som att utveckla/designa tv-spel , utveckla digitala serier osv.

Didio kan visa upp tillräckligt bra resultat varje år. Därför får han fortsatt förtroende. Om de högst uppsatta inte skulle vara nöjda så hade han fått lämna sitt jobb.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Ok, sant, jo han kan teckna mm men nu är han på nåt sätt ena halvan av ansvarig utgivare.

DC kan inte uppvisa "bra" resultat det har vi förstått, och det är möjligt att bara jag tänker just på ledningen tillkortakommanden om hur världen ser ut idag för serier.

Dan Didio har jag aldrig gillat, han verkar som sagt var helt ointresserad av produkten, han har ingen bakgrund annat som kostym, det tror jag inte imponerar värst på andra än kostymer:-)

Men som sagt det är vad det är och det är väl bar att hoppas att dessa serier kan finnas kvar som iaf en grund för allt annat, för man glömmer ju lite hur mycket det är som kommer in i form av all annan licensiering, detta har ju varit en akilleshäl för DC tidigare, de har utnytjat det "dåligt", jag gör så inom parantes eftersom inom tex animerade serier var de totalt förhärskande och krossde Marvel helt, mne det är iofs en personlig åsikt:-)

Alt DC var pampigt och stort, Marvel var mjukpopp och cheesy.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av smorkin »

super85 skrev:Jim Lee är en bra tecknare och en av de mest populära tecknarna inom superhjälteserier de senaste 20 Åren eller så. Skulle vara lagom tjänstefel att försöka bli av med honom. Tror han är väldigt bra när det gäller saker som att utveckla/designa tv-spel , utveckla digitala serier osv.

Didio kan visa upp tillräckligt bra resultat varje år. Därför får han fortsatt förtroende. Om de högst uppsatta inte skulle vara nöjda så hade han fått lämna sitt jobb.

Lee har sina poänger som tecknare men design? Med tanke på den gräsliga nya Superman-kostymen i New 52 som han är ansvarig för känner jag mig ytterst tveksam. Att vara en bra tecknare och att vara en bra designer är helt olika saker, något han bevisar alldeles utmärkt :)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag tror han tänker på honom lite som Mcfarlane som ju har haft sina problem som tecknare men verkar klarat sig bra på just design av leksaker osv, de är ju barn av sin tid de här.

image av det gamla snittet var tacksamt en gång i tiden, inte idag och det är iaf jag evigt tacksam för:-)
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

DC kan inte uppvisa "bra" resultat det har vi förstått, och det är möjligt att bara jag tänker just på ledningen tillkortakommanden om hur världen ser ut idag för serier.


Jo, nu är det jo så att DC och Marvel har inte handlat "mest om serietidningar" på väldigt länge. Didio kan visa framgångar på mycket, därför får han stanna kvar. DC är en del av Warner Brothers vilket är ett "lagom" stort amerikanskt företag. Man blir inte långvarig om resultaten är ett fiasko och man inte drar in pengar.

Dan Didio har jag aldrig gillat, han verkar som sagt var helt ointresserad av produkten, han har ingen bakgrund annat som kostym, det tror jag inte imponerar värst på andra än kostymer:-


Didios bakgrund är i animation som manusförfattare innan han började jobba med DC. Att han inte har någon lång bakgrund inom företaget ser jag enbart som en bra sak. Eller lång och lång, han har jobbat hos DC sen 2002 och tidigt där så skrev han diverse serier i korta små runs, t ex Superboy.

Lee har sina poänger som tecknare men design? Med tanke på den gräsliga nya Superman-kostymen i New 52 som han är ansvarig för känner jag mig ytterst tveksam. Att vara en bra tecknare och att vara en bra designer är helt olika saker, något han bevisar alldeles utmärk


Jag vet inte om Smorkin haft dunken med hembränt i handen när han svarat mig, men jag kommenterade Lee som designer för grejer som tv-spel. T ex "DC Universe Online" etc som han jobbat för, och absolut som någon nämnde diverse leksaker osv. Tror han är riktigt duktig på sådant. Nuvarande Superman-dräkten är inte en höjdare, men sen har han designat andra grejer jag tycker är rätt bra.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Kermit »

Synd att det inte pratades mer om Multiversity här! Har själv inte läst den, bara kollat på videon på sidan som super85 länkade till, och det verkade vara lite "my head hurts!". Brukar gilla det Morrison gör (fast okej, hans Action Comics började lovande men tappade helt fokus för mig), men DC:s multiverse kan kännas lite...förvirrande för en Marvel-nörd som jag. Första numret kostar 38 kr på DC:s app, kanske skulle vänta tills priset sänks i alla fall.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Grejen Är..den Är inte såå svår :). Multiversity alltså. Om man accepterar att det är en galen, meta, något kosmisk superhjälte-serie med karaktärer man inte känner till så är det kul.

Sen skrev jag ju att stora delar av Marvels universum är med i första numret :).
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Kermit »

Det gör mig alltid förvirrad i alla fall. Inte just att det finns alternativa världar, utan att jag inte känner till dem så värst bra. Läser man t ex Earth two av Morrison eller varför inte slutet av Snyders Court of Owls så är det som att man behöver känna till de här alternativa figurerna, att man missar en sjukt massa referenser annars.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Predabot »

Jag tror jag vet faktiskt vad Kermit menar. För den som inte hängt med, så innehåller Multiversity en hel del referenser till gammal DC -kontinuitet, specifikt t ex Morrisons arbete på JLA, Final Crisis, och Superman Beyond. Även hans Action Comics refereras till.

Men det är även en del saker utanför det, som tycks vara med i serien, t ex grejor från första CoIE tillåme.

Har man, som Grodan, inte läst ALLT detta, är det lätt att man känner sig lite vilse.

Jag har ju förstås gjort det, så jag förstår det mesta... sen verkar jag även ha nån sorts liknande störning i huvudet som Morrison själv, för ibland får jag den känslan när diskussionen går online, att dom andra som har läst numret inte riktigt hängt med i vad han vill säga.

Det är lustigt nog samma feeling när jag ska lösa pussel - jag lyckas aldrig lösa vanliga pussel av gulliga hundar lika snabbt som genomsnittet - men bilder som målningar av diverse konstnärliga galningar, som t ex Van Gogh, tycks jag kunna lösa före genomsnittet. Lätt barockt och makabert, men så förefaller vara fallet.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Kermit »

Oftast fattar jag ju Morrisons serier, även om det krävs två läsningar. Gärna en när numret kommer och sen en till när allt är samlat. Ibland blir det ju bara bättre ju mer man läser det. Man behöver tålamod med Morrison, vilket jag gillar. Nu har jag i alla fall KÖPT Multiversity #1, ska se till att läsa det senare idag. Jag kommer säkert bara att fatta delar, men får väl ta det för vad det är och lita på att saker och ting visar sig med tiden.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Sen är det ju inte så att all gillar allt eller MÅSTE förstå allt, Morrison har aldrig varit helt lätt, vissa saker faller iaf jag för direkt det var skitbra annat begrep jag inte syftet med alls det var för skruvat för mig.

Då hoppar jag över det bara, det finns väl nåt annat som är värt tiden.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av smorkin »

super85 skrev:
Lee har sina poänger som tecknare men design? Med tanke på den gräsliga nya Superman-kostymen i New 52 som han är ansvarig för känner jag mig ytterst tveksam. Att vara en bra tecknare och att vara en bra designer är helt olika saker, något han bevisar alldeles utmärk


Jag vet inte om Smorkin haft dunken med hembränt i handen när han svarat mig, men jag kommenterade Lee som designer för grejer som tv-spel. T ex "DC Universe Online" etc som han jobbat för, och absolut som någon nämnde diverse leksaker osv. Tror han är riktigt duktig på sådant. Nuvarande Superman-dräkten är inte en höjdare, men sen har han designat andra grejer jag tycker är rätt bra.

Hehe, inget hembränt här inte! Men sant, jag har definitivt mest koll på Lee när det gäller design i seriernas värld (där jag alltså tycker han är rätt usel), har inte sett hans spel & leksaksdesigner så de har jag ingen åsikt om :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Skriv svar