Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Jaerven
Very Good

Inläggav Jaerven » fre 05 dec 2008, 10:57

Vem är den här andra Nightwing då?

Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Rosen » fre 05 dec 2008, 11:49

[quote="Jaerven"]

Vem är den här andra Nightwing då?[/quote]
http://en.wikipedia.org/wiki/Nightwing#Superman

Jag förmodar att det är Van-Zee och Ak-Var de funderar på att ta upp igen, då.
...om de nu fortfarande finns efter Crisis Femtioelva.
"I wear eyeliner like a superhero mask."

Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Kontakt:

Inläggav hyperion83 » fre 05 dec 2008, 16:55

Här har ni en bild på den nya Nightwing. Vem som döljer sig under masken har än så länge inte avslöjats.

[img]http://media.comicvine.com/uploads/0/9241/610362-sin_t_tulo_super.jpg[/img]
http://www.shazam.se

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 05 dec 2008, 17:21

Men alltså den där stan finns väl inte förminskad i en skål längre, det försvann väl med 1987 krisen.?
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Kontakt:

Inläggav hyperion83 » lör 06 dec 2008, 10:36

Nope, Kandor är tillbaka och det med besked. I nya arcen som går i samtliga Superman-serier just nu (New Krypton) har Kandor återfått sin naturliga storlek och ligger i Antarktis vilket betyder att jorden fått en tillökning på så där 10,000 kryptonianer som ställer till vissa problem för Superman.

Användarvisningsbild
kallenokkos
Very Good
Kontakt:

Inläggav kallenokkos » tor 01 jan 2009, 00:45

Jag har lite mer nyheter om superman. Superman kommer inte vara med i superman tidningen på tolv månader fr.o.m. mars, då det kommer en mini serie som heter SUPERMAN: WORLD OF NEW KRYPTON.

http://dccomics.com/dcu/comics/?cm=11291 http://dccomics.com/dcu/comics/?cm=11288

Hoppas ni alla får ett gott nytt år!

Följ mig på Twitter: http://twitter.com/RetroKalleN
Jag har även FaceBook: http://www.facebook.com/kalle.nokkos

Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine

Inläggav anteqwerty » sön 11 jan 2009, 19:34

Har läst mycket spider-man på senaste för det är ändå min huvudserie men skulle behöva läsa något annat och undrar om det kommit ut något bra från dc i trades på senaste. En annan fråga har dc något i form som marvels essential??

Edit: Nu har jag hittat svaret på mina frågor så tack alla som läste inlägget.[|)]
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!

Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Kontakt:

Inläggav hyperion83 » tor 15 jan 2009, 10:18

DC:s svar på Marvel Essentials heter Showcase Presents. Det mesta som finns här är Silver Age-material från ca. 60- och 70-talet men det finns flera guldkorn här. Äger bara en Showcase själv och den kan jag rekomendera varmt. Det är Showcase Presents: Batman and the Outsiders Vol. 1. Andra Showcase värda att titta närmare på är Booster Gold, Challangers of the Unknown och Suicide Squad.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 15 jan 2009, 11:13

Glöm inte Jonah Hex, fast han inte är en superhjälte så är den showcasen en av de bästa ihop med Booster God och Batman & outsiders.

Jag har problem med silver age materialet, Green Arrow är botten utom just på slutet i boken.
JLA är fruktansvärt mardrömsdåligt så länger Gardner är författare.

GL är läsbat men mest historiskt sett och att man börjar se en värld dyka upp och nya lite mer vågade serierutor mot annat material från den tideen (60-tal).

Smaksak givetvis, man det är inte tillrådigt att läsa mer än ett par berättelser per dygn om man säger så[:D]
Annars blir det insanity points.

Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Kontakt:

Inläggav hyperion83 » tor 15 jan 2009, 14:41

Vad gäller nyare DC material så skulle jag rekomendera de fyra trades som samlar serien 52, vilken handlar om vad som hände direkt efter infinite crisis och ett år framåt (alla DC-serier hoppade fram ett år i sina storys efter infinite). Jätte bra serie och fokuserar på lite mer okända karaktärer.

Ett annat starkt tips är Green Lantern: Sinestro Corps War, en fantastisk episk rymdopera med Green Lantern Corps. Väldigt mycket action, bra skriven och fantastiskt tecknad.

Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine

Inläggav Nimrodil » mån 09 feb 2009, 19:05

Har kikat in en auktion med Infinite Crises och alla miniserierna kring den. Men kommer man kunna hänga med utan att först ha läst Crisis on infinite Earths eller överhuvudtaget har dålig koll på DCU:s utveckling de senaste 20 åren? Läsvärd eller bara blä?

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 10 feb 2009, 22:00

Jag ogillade krisens inledning helt, skräp i min mening.

52 däremot är suverän, fast man bör nog känna till lite DC persongalleri, för de stora hjältarna är borta och B-gänget får ta över under det förlorade året.

Jag skulle säga tat du kan skita i de senaste 20 åren första krisen var, man det finns givetvis mängder med helt otroligt bra serier under de 20 åren.

De flesta som har nån smak i amerikanska serier kommer snart att haja att det är DC som gäller, ion Vertigo och Wildstorm + DCU så har de obegränsade möjligheter att skapa vad som helst nåt som Marvel med sin ensidiga superhjälte utgivning i princip helt saknar.

Det är liksom som en Marvel fan och en DC fan träffas, ska man börja slänga totala dunderklassiker så ligger Marvel fanmen snart och snyftar, nästan ingen av riktig revolutionerande klass har släpts av dem, bara Earth X och Squadron supreme från 80talet.

Ok nu är jag lite hård, jag menar inte tat Marvel ger ut bara skit, men faktum är att det är ganska snålt med nåt som ens kan mäta sig mot Watchmen, Sandman, Preacher, DKR, Fables...........ja jag kan hålla på et tag:-)

Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine

Inläggav Nimrodil » tis 10 feb 2009, 22:52

Jo, känner lite just så "redan". Vertigo har jag ju upptäckt ordentligt senaste halvåret och det är väl i princip "bara" det jag har läst sedan jag började plocka upp serieintresset igen. Hur kul som helst, tidigare hade jag bara läst Sandman-albumen och det lilla som gick i Inferno men det finns ju hur mycket bra som helst. Det samtidigt som jag som yngre kände precis tvärtom. Läste, samlade och älskade Spindeln, Conan, X/mutantserierna osv. under tonåren som Semic gav ut (och Atlantic innan dess). Och visst har de fortfarande kvar en plats i seriehjärtat, men det är inget jag brinner för att följa upp 20 års utveckling av. Då känns det närmare till hands att gå vidare till Ion, Wildstorm (planetory är jag väldigt nyfiken på just nu, och jag har även fyndat lite lösnummer av The Authority som jag väntar på) osv. Plus att det ju kommer andra kul serier från Dynamite osv. The Boys osv. Fast nu känns det nästan mest som om jag har börjat följa upp vissa författare snarare än utgivare. Läste till exempel Ennis första 12 nummer av Punisher och den var super så då blir ju Marvel högintressant igen. Och folk som Ellis, Moore osv. verkar ju också ha hoppat runt en del:-).

När det gäller den aktuella auktionen så struntade jag i krisen den här gången och köpte i stället en lot med lite blandade "runs" med "nya" Gröna Lyktan (som jag läste någonstans att du inte gillade alls men jag vill ändå ge en gammal favorit från Gigant-tiden under barndomen en chans:-).

Får se vid nästa lön om jag får råd att köpa en rejäl Starman lot också, verkar väldigt spännande.

Batman är ett lite eget kapitel. Gillar ju honom i grunden, men det känns som om det finns så j-klar mkt. olika att välja på så jag vet inte var jag ska hugga in. Har inte läst Batman sedan "Mörkrets Riddare" släpptes i Sverige ungefär:-). Marvels mutanter har väl ungefär samma problem; känns som en jungel som jag inte ens vet om det är värt besväret att försöka börja hitta en karta till....

Edit: Earth X ska jag kolla upp i alla fall, hade jag inte ens hört talas om förrens nu.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 11 feb 2009, 09:59

Ett tips är att du skaffar Ellis Stomwatch (Wildstorm) och läs före hans The Authority.
Imo är den vassare än den mer kända efterföljaren.

Ennis Punisher är suverän, jag har den där 1200 sidiga Omnibusen och de HC Max Punisher de släppt.

Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Kontakt:

Inläggav hyperion83 » tor 12 feb 2009, 09:44

Final Crisis är ju slut nu och undrar lite vad ni tyckte detta event. Själv så känns det, efter att ha samlat sig från alla spridda intryck man fick av serien, att det hela mer eller mindre föll ganska platt på slutet. För något riktigt omskakande slut med några långtgående konsekvenser för DC-universumet kunde i alla fall jag inte riktigt se (undandaget Batmans "död")... Vad tycker ni?

Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine

Inläggav anteqwerty » tor 12 feb 2009, 10:47

Final crisis serien ska jag köpa hem nästa månad när pengarna trillar in igen Just nu har jag köpt BosterGold showcase och två Superman showcase som jag ska läsa har även köpt Några Essential från marvel. Ni som läst final crisis kan gärna få berätta vad ni tyckte om den och att den är så bra som jag förväntar efter jag läst serien 52.
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 16 feb 2009, 10:53

Jag tyckte mindre bra om final crisis, det är för utdraget helt enkelt och förvirrat.
Jag vet inte hur man ska tolka alltihop, är död verkligen död osv.
Du får förklara det hela för mig när du läst Final crisis [:D]

Identity crisis, infinite crisis och final crisis, hjälp!
Kanske kan Superboy prime komma in och göra en retcon punch så man kan glömma att allt hänt.
Ingen som har en jättegaffel?

52 tyckte jag var bra med tanke på att den var veckovis, impad faktiskt att de kunde riva av den.

Ok, jag är lite anti mot "big events", det är ju så få man mins positivt efteråt, man det säljer ju tidningar så man får väl ta det.

Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine

Inläggav spacemonkey » ons 18 feb 2009, 13:55

Blev lite intresserad av att fortsätta läsa mer on Batman efter att ha läst om Batman: Year One, The Long Halloween, Dark Victory och When in Rome. En väldigt trevlig svit om fyra böcker där de tre sistnämda helt hänger ihop (funkar även att läsa separat) och Year One är uttalad insperation till The Long Halloween (om jag minns förordet rätt). The Dark Knight böckerna och The Killing Joke har även lästs. Vad ska jag fortsätta med? Helst HC, men inget absolut tvång. Min lista på kanskeböcker är:

- Hush
- Batman Illustrated by Neil Adams
- Batman: Private case Book
- Gotham Central
- Tales of the Batman: Tim Sales

Kanske kan Catwomans böcker vara något att ha?

Hjälp önskas för att ta mig vidare i mitt Batmanläsande.

Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 19 feb 2009, 08:30

Hush är snygg men saknar handling, Lee har bara vräkt in alla figurer han kunnat hittat på och så har de låtsas att det finns nån form av story skriven.

GC är väldigt indirekt bara en Batman serie, det handlar om poliserna i Gotham.
Batman av Neil Adams finns på svenska med, 2 kartonageböcker, 70-tals Batman i högsta form.
Det finns egentligen hur mycket som helst med figuren, vi har ju även besläktade serier som Birds of Prey, Nightwing, Robin och Catwoman nämner du ju.

Catwoman med Brubaker fick bra betyg iaf, jag har tyvärr inte läst en enda ur den (vol.3) Catwomanserien.

Batman & Outsiders finns som Showcase, den är bra, men kanske inget för en som vill ha Hardcovers.

Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Kontakt:

Inläggav hyperion83 » tor 19 feb 2009, 09:02

Jag vill bara passa på att påpeka att i Batman: Illustrated by Neal Adams så har DC varit framme och "förbättrat på" färgerna. Det är inga stora grejer de gjort, och så vidare man inte är perfektionist så tycker jag att det inte spelar någon större roll, men lite tråkigt är det och en del av känslan i serierna går förlorad tycker jag.

Återgå till "Superhjältar"