Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

Jag funderar på att köpa lite trades eller liknande om just JSA och JLA. Finns det några du kan rekomendera. Du kan ju DC som handen i handsken medans jag famlar runt och letar en nål i en höstack så jag tänkte att jag tar en super magnet ( du Agentum) och hittar det jag söker på direkten istället. [:o)]
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det finns massor av sånna trades.

Morrisons JLA kom faktiskt ut på svenska otroligt nog, men det märkte tyvärr ingen, de finns dock som trades om mna vill.
JSA har nog i princip allt som är utgivet sen starten i trades, ja utom det senaste förstås, finns en del äldre trades med som är miniserier främst(typ JSA returns).
Själv är jag väldigt förtjust i JSA Liberty files, som är en story som utspelar sig på 40-talet, en sk alternativ värld kan man säga, den andra miniserien finns i samma trade där får man träffa Superman på ett sätt man aldrig sett förr vill jag lova.

Den är klart på min topplista i det här, men är ju lite egen så att säga, en del tycker säkert inte om att den är mer "realistisk" och att vissa personifieras på ett okänt sett.

Titans har jag inte läst nåt av på evigheter likså Outsiders.

Jag lever lite i det förgångna och har svårt för ge mig på Titans som du nämner då jag "vet" att det aldrig kommer slå The New Teen Titans med Wolfman och Peréz, serien som kanske räddade DC från att gå i kokurs och sålde bättre än självaste X-men ett tag.

Så tyvärr är jag inte så uppdaterad som man kanske skulle kunna tro, jag gräver mer och mer i äldre serier från DC.
Så jag har mest läst JSA och lite Green lantern corps som är modern, annars är det dåligt.

Åren går så fort med, man tycker att saker är moderna och så kollar man upp det och är de 5-6 år gammla liksom:-D

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Åhhh... New Teen Titans av Wolfman/Perez. "The Terror of Trigon", helt fantastisk! Finns den samlad?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

Jag har faktist fyra tjocka svenska tidningar med JLA hemma. Där superman har en annan dräkt och andra krafter i det mesta av serien.

Så det är New teen titans man skulle prenumenera på. Det klangade inte lika mycket som bara Titans därför valde jag Titans. JSA Liberty files ska jag defenetivt kolla närmre på.
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

tfels skrev:
Åhhh... New Teen Titans av Wolfman/Perez. "The Terror of Trigon", helt fantastisk! Finns den samlad?

Det finns en Archive iaf, men det lär ite täcka allt presis.

Löstidningarna är dock billiga så jag har dem iaf.

Serien gavs ju ut i Sverige med i några olika tidningar, dock ej komplett utn det var rut 14 nummer tror jag, eller nåt liknade, plus en hel del i svart-vitt.
Det var väl där jag läste det första gången, rätt tjocka luntor först.
Blev helt såld mins jag:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Visstja, Serietidningen hette den tidningen! Det var grejer det!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo och sen hoppade de över i Gigant tror jag, så det var lite brokigt, men jag mins vilken påverkan det hade på mig.

Jag mins fan när jag köpte den tjocka Serietidningne, visste inte vad det "nya tonnårings gänget" var ens, sen hängde man med vill jag lova.

Skönt fast man är en gamling att man fick se det där när det var mer aktuellt även om det alltid var efter i Sverige.

Jag mins tex när de körde GL & GL i Gigant, hur impad jag var av det och då var det ändå typ 10 år efter det gavs ut i USA.

För att hålla sig till DC nu alltså då jag har starka minnen från mer grodformat med Marvel med förstås:-)

Man var liksom med på den gamla goda tiden som man brukar säga:-D
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Du var bättre förr! ;)
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

Teen Titans i Serietidningen var definitivt en läsupplevelse utöver det vanliga (som dessutom räckte osedvanligt länge) och när serien upphörde (eller i alla fall tog ett långt uppehåll) blev jag så irriterad att jag började köpa lösnummer från Fantask i Köpenhamn vilket fortgick till till nummer #44 och annual #3 då "The Judas Contract" var färdigberättad och jag drabbats av en viss övermättnad.

Jag har aldrig läst om alltihop från början, men ett enskilt nummer som jag återvänder till och läser om då och då är det här:
Bild

Utan att ha fullständig koll på Marv Wolfman tvivlar jag på att han åstadkommit mer än en handfull historier som håller denna nivå. Det är så mycket han lyckas knöka in i samma nummer, inte minst får Dick Grayson visa att han faktiskt är en detektiv att räkna med. Superhjältandet lyser nästan helt med sin frånvaro till förmån för en rejäl titt på hur huvudpersonerna interagerar när de är civila. Och jag får fortfarande tårar i ögonen när jag kommer till slutet på sidan 17. Ibland är det inte fel att vara riktigt sentimental. Jag lyckades haffa Wolfman i San Diego och berätta för honom "that he's the only person who have written a comic book story that have made me cry , in a positive way".[:p] Men jag har för mig att #38 också vann något fan-pris för "bästa enskilda nummer" av en serietidning eller liknande...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Det var ju inga dåliga tecknare heller. George Perez och Romeo Tanghal. Hur många nummer gjorde Wolfman och Perez tillsammans? Varför går det (som det verkar i alla fall) inte att göra om bragden med denna kvalitetsserie?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

tfels skrev:
Hur många nummer gjorde Wolfman och Perez tillsammans?

Perez klev väl av med nummer 50 40 eftersom han skulle göra Crisis on Infinite Earths? Wolfman fortsatte med bland andra Jose Luis Garcia Lopez och Ed Barreto som tecknare.

UPPDATERING: Så fel man minns ibland...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Ahhh, vilka vackra namn, jag menar otroliga tecknare! Särskilt Jose Luis Garcia Lopez! Vad gör han numera?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Judas Contract var kanon, det är ju då en av mina favorit badguys dyker upp Deathstroke, jo jag vet ett typiskt cool namn men han vara mångsidig, aldrig genom ond eller så, det kändes fräscht.
Han var dessutom ingen de bara kunde klappa till så var dte över utan blev ju en motsvarighet till en Batman om han vore en hyrd mördare.

Hans egna serie är klart underskattad skrevs av Wolfman och är väldigt actoin, men höll uppåt en 60 nummer faktiskt.

Han förnedrar halva JLA på ett intressant sätt, särskit Hal Jordan, nästan så jag aplåderade då(men det hade verkat sinesjukt heh).
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ok, jag läste igenom Absolute The New Frontier av Cooke, den som de gjorde animerad film om med.

Jag har ju aldrig varit förtjust i DC's silverage, tänk om det haft den här början i stället.

Man får iofs ut mest av den om man känner till en del om DC's mellanbperiod på 50'talet, vilket jag var lite dålig på.

Men många av silverages figurerna är så mycket mer här på nåt sätt, som Hal Jordan(GL) tex. eller Barry Allen (Flash), de är ju urtråkiga egentligen annars.

Nä, mäktigt och pampigt liksom den förkortade animerade filmen, nåt man kommer minnas helt enkelt, blivande klassiker.

Gilar hans tekningstil med som är mer lös så att säga, det är lite animerat Timm och även en del Golden Age stil av duktiga tecknare från den tiden stilmässigt, tja folk kanske vet hur Cooke tecknar, det är inte Ross realism om vi säger så.

Gillar hur han väver ihop det på slutet med JFK's tal om den nya tiden, the New Frontier, han får det att passa ihop med 60-talets hjältars återkomst på ett sätt som gör att man önskar att det riktiga silverage inte fanns.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Re: Den

Inlägg av anteqwerty »

Har nu även fått hem de tre första numrerna av den nya tidningen JSA allstars.

Har inte riktigt fått grepp om vad den kommer handla om. Just nu är det mer ett internt krig hur de ska uppföra sig och vem som ska vara ledare i den nya gruppen som brutit sig ur den andra gruppen JSA. Sen är det någon superskurk som vill att en av medlemmarna av JSA allastars ska bli kär i honom? Power girl är med med sina överdimensionerade bröst. Hon skulle nog vara en mer intressant karaktär om de slutade fokusera på dem. Förhoppninsvis kommer denna serie att finna vad den ska handla om annars får jag nog lägga ner den prenumerationen.

Har även fått hem Titans där de verkar vara i samma dilemma fast mer att de kanske får lägga ner Titans för att det är brist på erfarna medlemmar. Annars verkar den vara mer läsvärd.

Har också fått hem ett nummer av Justice Leauge of america som jag ej hunnit läsa ännu.

En annan prenumeration som kommer trilla ner senare är en serie som heter JUSTICE LEAGUE THE RISE OF ARSENAL vet ej vad den handlar om, så som det såg ut så är det fyra nummer som kommer än så länge.
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Power Girl utan bröst är som J-Lo utan rumpa. @_@

Luba har annars ännu större bröst, och hon är ju en intressant karaktär, ändå...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Den

Inlägg av Zara Hero »

Kan denna Powergirl göra något med brösten? Flaxa? Fightas? Ge di till sina barn? Spruta mjölk i ögonen på bovarna? Spruta eldsflammor, som grillar motståndarna?
Eller är de bara i vägen?
Kanske är brösten en sorts krockkuddar, DET skulle ju faktiskt vara ganska praktiskt om man flög omkring som en liten toka mellan hus och höga murar och framrusande farkoster.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den

Inlägg av Wakuran »

Power Girl har väl kryptoniska krafter, så de är väl knappast i vägen för något (bara killen är vig nog, typ)...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den

Inlägg av Labrador Road 26 »

Zara Hero skrev:Kan denna Powergirl göra något med brösten? Flaxa? Fightas? Ge di till sina barn? Spruta mjölk i ögonen på bovarna? Spruta eldsflammor, som grillar motståndarna?
Eller är de bara i vägen?
Kanske är brösten en sorts krockkuddar, DET skulle ju faktiskt vara ganska praktiskt om man flög omkring som en liten toka mellan hus och höga murar och framrusande farkoster.

I serien fyller de väl inget syfte vad jag vet, inte ens som distraktionsmoment för manliga skurkar. Det är mest en gimmick-grej från DC, det var någon som gjorde dem något större för varje avsnitt. OM jag inte minns helt fel så var själva idén en kvinnas, fast vem det var kommer jag inte på nu. Efter det experimentet har de numera hållit sig till i stort sett samma storlek, med vissa smärre variationer beroende på tecknare. Den PG-titel som rullar nu har i alla fall fått goda recensioner. Hennes civila karriär verkar dock inte så framgångsrik.
http://www.youtube.com/watch?v=IUiNFzzF-ZI
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den

Inlägg av Wakuran »

Jag har hört att det var gamla snuskhummern Wallace "Wally" Wood som sakta gjorde dem större och större bara för att se om någon skulle stoppa honom, och numera har de blivit ett så... öhmm... karaktäristiskt kännetecken att ingen kan tänka sig att ändra på dem.

Stålis har ett emblem på bröstet, Powie har emblematiska bröst, typ...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar