Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Läste nyligen

Batman : Urban Legends #1

Namnet på tidningen är sådär, det finns redan någon "Legends of The Dark Knight" nysatsning (tror det finns flera, har dålig koll) och det här är påmer om en antalogi. Korta "episoder" av flera olika team per nummer.

Chip Zdarskys och Eddy Barrows startar en story med Red Hood i fokus. Rätt skapligt. Skrivet av någon som har en hum och karaktäerna och teckingarna är bra. Bäst i den här, kommer läsa #2 i stort sätt på grund av detta.

en Harley Quinn/Poison Ivy story av Stephanie Phlips och Lauraine Braga. Rätt kasst, skapliga teckningar men storyn totalt ointressant.

en "Outsiders" story av Brandon Thomas och Max Dunbar. Med Black Lightning och Katana...ok, inte fantastiskt, men ok.

sen avslutande "Grifter" av Matthew Rosenberg och Ryan Benjamin. Tillräckligt OK för attjag vill läsa kapitel två, och därefter kommer jag som sagt
läsa Batman Urban Legends #2.


Känns som denna säljs med Chip Zdarskys namn i stort sätt. Han är en någorlunda populär författare, och han får skriva Batman nu efter ha skrivit Daredevil för Marvel om jag uppfattat det rätt. Sen skriver han Red Hood/Jason Todd rätt bra här.

Själv tidningen är ju extra-tjock, och rätt dyrr. 7.99 US dollar, men 64 sidor får man för pengarna.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Wakuran »

super85 skrev:Läste nyligen

Batman : Urban Legends #1

Namnet på tidningen är sådär, det finns redan någon "Legends of The Dark Knight" nysatsning (tror det finns flera, har dålig koll) och det här är påmer om en antalogi. Korta "episoder" av flera olika team per nummer.

Chip Zdarskys och Eddy Barrows startar en story med Red Hood i fokus. Rätt skapligt. Skrivet av någon som har en hum och karaktäerna och teckingarna är bra. Bäst i den här, kommer läsa #2 i stort sätt på grund av detta.

en Harley Quinn/Poison Ivy story av Stephanie Phlips och Lauraine Braga. Rätt kasst, skapliga teckningar men storyn totalt ointressant.

en "Outsiders" story av Brandon Thomas och Max Dunbar. Med Black Lightning och Katana...ok, inte fantastiskt, men ok.

sen avslutande "Grifter" av Matthew Rosenberg och Ryan Benjamin. Tillräckligt OK för attjag vill läsa kapitel två, och därefter kommer jag som sagt
läsa Batman Urban Legends #2.


Känns som denna säljs med Chip Zdarskys namn i stort sätt. Han är en någorlunda populär författare, och han får skriva Batman nu efter ha skrivit Daredevil för Marvel om jag uppfattat det rätt. Sen skriver han Red Hood/Jason Todd rätt bra här.

Själv tidningen är ju extra-tjock, och rätt dyrr. 7.99 US dollar, men 64 sidor får man för pengarna.

Hmm, med tanke på hur proportionerligt dyra amerikanska serietidningar har blivit, så kanske den där antologivinkeln är ett vettigt grepp i fortsättningen, annars. Och längre historier kan göras direkt för albumen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Är ju uppenbarligen ett sånt grepp.

Du har Batman namnet, du har dyra priset med extrasidorna. Sen kan du visa andra karaktärer förut den som du gör reklamg för (Batman), eftersom ingen kommer ge grönt ljus till mindre kända karaktärer. Sen har du en "toppförfattare" (i dett fall Zdarsky) som säljer det hela.

Ser att DC ger ut en hel del av den här typen av serier.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Händer mer hos Warner Media/AT&T

Ny merger med Discovery.


En artikel om DC och hur företaget varit med om många company mergers.

https://www.hollywoodreporter.com/movie ... 234954536/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Man väljer ju själv när man slutar följa sånt här.
Det har ju klart blivit hur man som äldre för se på det, jag f!rvånas om vi nånsin ser nåt stort igen, de har ju givit upp ändå.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Absolut. Min länk var dock mest en poäng om hur märkligt tillstånd hela det där gigantiska företaget är i.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

jo sent om sider, men jag håller med, det käns som att de verkligen vill sumpa allt trots att Coronaviruset inte längre kommer vara ett hinder på samma sätt.
Det tar hellre vägen att de e blivit v med folk och sen blir det ointresserde som ska göra serier, det blir ju intressant, tillbaka till silver age, säkert många med ideer som vill jobba i nåt sånt idag, men just ja serier är ju inget riktigt medium som dåliga filmer är.

Jo jag vet även skitfilmen drar in pengar, men man önskar dagen kom när de gick bck på nåt av sina standradiserade skräpfilmer för att ingen ville se skiten.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Appropå DC så är ju Gaimans Sandman nu klart för TV serie, ärligt begriper jag inte saken, det är för löst sammanhållet, visst finns ju en grundstory, frågan är om de bara ska köra denna?

Jag menar att mycket av det bästa i serien är det som inte är där, det som stack ut som one offs.

Men Gaiman är såååååå glaad tydligen, så det blev nog en slant.

Folk är upprörda och han kalla all att de inte läst serien ens och förstått, lite väl enkelt, vadå förstått? det är knappast nåt han skulle pratat om när den ännu var på gång, typiskt locksnack.

Väldigt mycket kvotering som känns underlig, men som väl inte måste bli fiasko, men att kalla detta för det som spelt upp sig i snubben som gör seriens huvud i 30 år är att ta i, då har de spelt fel det är då klart iaf.
Väldigt mycket om precis hur perfekt alla är som val, det tror jag när jg ser det, normalt följer man på ett ungefär vad man baserar nåt på och nej så mång svarta var inte med i Sandman, men det är inte att hjälpa eller förnya nåt att byta ut det, tex Death spelas v en svart tjej.

Det är liksom onödigt som val, ingen öht kn ha velat det.

Nu påpekar jag bar saker jag vet inget mer utan just hur infon om det hel är gjord, löjeväckande i min mening, om nu allt är så perfekt och upspelat i huvet så är det väl inte de här valen man gör, sen må serien ju inte bli skräp för det.

IMO borde inte ens ett försök gjorts, det är ingen serie man för över till TV live action alls.
Hur kan man ens veta att man får avsluta det hel, ska man ha med hyfsat v allt vilket jg tvekar över så har man ju X antal säsonger isf, annars blir det mycket gnäll då folk inte kommer ju st FÖRSTÅ tv serien, folk är i allmänhet lite mer korkade som enbart ser på TV än de som möjligen löst det här.

Nu måste man ju inte se nånting som sagt.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Har själv inget större intresse av Gaiman eller Sandman . Tillhör inte riktigt målgruppen till det. Har uppskattat hans få superhjälteserier han skrivit åt DC.

Självklart blir det en slant.

Ja han själv säger att han i 20 år tackat nej till diverse dåliga pitches på materialet och nu när han jobbar med nuvarande så är han glad över det och gillar det man gör. Det är ju creator owned så om han skulle vilja sälja det till Macdonalds så skulle han få göra det.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Klart han får, jag säger inte det, jag märkte dock att vissa nästan uttryckte sig så.

Valet är ju hans eget.

Men har inte DC nån del i det då det ju gavs ut innan Vertigo i början iaf?
Jag mins inte hur det är, jag menar DC har kanske bara rättigheter att reprinta det för det har de ju gjort X antal gånger.

Då Gaiman inte tog Sandman från DCs egen variant men dock fanns väl lite av DCU och vilden age det med i storyn särskilt i början, misstänker de klipper det Mao isf.

Sandman mystery theathre kom ju inte långt efter vilket otroligt nog var en jäkla bra serie den med och då är det just äldsta golden age Samman med slmngaspistol och uråldrig gasmask, Matt Wagner, den har de dock bara delvis reprinta två ggr de bovarna.

Men att han gör vad han vill det är väl fakta, jag skrev det här mest för att DC var utgivare av denna och den med tex Alan Moores tenor ledde ju till Vertigo som gjorde DC mycket nytta, mer än de förstår.
Mycket sålde knappast mest i lösnummer men det gick utanför de som vanligtvis läser serier och kommer att reprintas till bolaget går under.

Annat det än det mesta deras lågprisfolk kommer kakka ihop. :D

För om inte DC haft folk som ville ge ut det,vem skulle gjort det då på den tiden? Knappast Marvel de har nästan i get som liknar Vertigo öht och har ju bytt sitt på samma samma samma, vilket givet bra runs osv men egentligen inget annat.
Men det har vi ju diskuterat hur dessa efter nästan konkursen och tom ett tag före när allt var på väg när gjorde sina bästa serier egentligen nästan någonsin med vissa äldre saker man kan ta med.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Jo alltså reprint-rights har ju DC.

Vad jag förstått så har skaparna betydligt mer att säga till om när det gäller film-rättigheter osv. I alla fall var det så tidigare med Vertigo-serier. Sen sket ju sig Vertigo eftersom de bara gav ut skit i flera år.


Sandman Mystery Theatre är bra, absolut.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Läste nyligen en intervju på Hollywood Reporter med Jim Lee och Daniel Cherry. De som på pappret ska vara DCs chefer.

Artikeln var uppenbarligen betald av Warner, och kändes som mest PR spinn där Lee och Cherry försökte ge smarta svar, och de flesta av frågorna de fick var inte speciellt svåra. Fnissade lite åt det.

Är inte något stort fan av Rich Johnston på Bleeding Cool, mestadels alltid sett honom som typ "Jokern" , någon som vill bara skapa kaos och oreda i serieindustrin. Den här artikeln han gjorde, där han tog citat från Lee och Cherry och skrev "what it really means" var dock rätt rolig

:

https://bleedingcool.com/comics/the-sof ... dc-comics/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Lite underligt att de menar att en del är de vanliga fansen och andra är de stora fansen, grötigt, en fan till DC är ju en fan, inte nåt annat.

Rätt intetsägande imo, och Sherry? Vem ungefär? activision liksom spelmakarekonsult eller nåt trist.
Äh jag tror inte de vet var skeppet är på väg riktigt, och beter sig som politiker.

Sög som det är i stället, så märkvärdiga är de inte imo, Mao säg vad Warner tänker sig och vad möjligheterna är, men då får de väl sparken, fegisar, Jim Med har jag aldrig gillat riktigt som höjdare, visst mycket pengar men gå över lik imo, sälja sig totalt.

Visst han borde veta som jobbade som tecknare, men folk ändras, redan när han sålde sitt bolag till DC tvekade jag enormt, och snart var det ju slut på allt med, det var bara en manöver för att få en bra possition hos DC som han ju lyckats bevara.

Det är för mycket kostymer som pratar imo, säkert finns det branschfolk fristående som vet sanningen, iofs ser vi det i de röda översättningarna här med.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Rätt intetsägande imo, och Sherry? Vem ungefär? activision liksom spelmakarekonsult eller nåt trist.
Äh jag tror inte de vet var skeppet är på väg riktigt, och beter sig som politiker.


Ja, därav att Johnston kommenterar sarkastiskt på vad de där kommentarerna betyder. Sen är det väl rätt uppenbart att
de anställer någon som Cherry , som inte har bakgrund med serietidningar. Inte så att de försöker liksom utöka sin serieproduktion.

Visst han borde veta som jobbade som tecknare, men folk ändras, redan när han sålde sitt bolag till DC tvekade jag enormt, och snart var det ju slut på allt med, det var bara en manöver för att få en bra possition hos DC som han ju lyckats bevara.


Lee är kvar i sin position på grund av lång och trogen tjänst. Duktig tecknare, men ingen ledare, och ingen som har fantastiskt nyskapande ideer och koncept precis.

Det är för mycket kostymer som pratar imo, säkert finns det branschfolk fristående som vet sanningen, iofs ser vi det i de röda översättningarna här med.


Det där är en köpt artikel av AT&T och Warner Media. Finns inga svåra frågor och allt är gulligt och lätt. Om detta vore en riktig artikel så skulle
frågorna vara i stil med "Hur kändes det göra av sig med typ 50% av era anställda?, lägga ner över hälften av det ni producerade, och höja priserna på alla era produkter?" .
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Försök med web-serier för mobiler/surfplattor av DC.

https://www.gamesradar.com/dc-and-webto ... ile-users/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo men tidigare så har det ju varit en enorm liten del, och om de inte tänker ha nån kvalitete vad ska det då bli?
Visst det är inte min sak att avgöra, frågan hur mna får formatet att funka på telefonerna isf, på min 10" platta kan man läsa en vanlig serietidning liksom, men knaöpast på en telefon.
DEt måste ju till nån teknik för att så att säga följa rutorna snyggt och enkelt, inte bar en digitalisering, noterbart är ju tat alla går med telefonen i vertikalt läge framför ansiktet ständigt.

Men vad vet jag? inget som vanligt.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Jag tror inte på att det där blir en kioskvältare heller. Och det står i artikeln att det material de ska producera är "Web serier" som är gjorda för att läsas på mobil.

Det är inte så att de ger ut kända serietidningar i det där formatet. Utan att företaget de jobbar med hjälper till att skapa serier för just den där platformen.

Såg bara artikeln, och postade inlägget för att en gångs skull så försöker Warner Media och DC göra nånting med "serietidningar". Vanligtvis handlar nyheterna om TV-spel, medelmåttiga animerade filmer eller sketna TV-serier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo jag menade inget illa, det är väl inget fel att posta detta.

Sen att man funderar över saken lite är en sak, det är knappast nåt du gjort.

Jag är ännu undrande hur DC i sig sja fungera, vist reprinter finns ju, men då är man ju död och så har du väl inte tänkt, egentligen kanske just outsourcing till ett mindre fristående bolag vore det bästa, de kan kanske få allt att gå ihop och även ha vad jag tror är oundvikligt populära team bakom en del som görs som kan kosta lite mer.

Allt som med Marvel med är så stort, jätteflretag ägandes varandra, allt blir trögt och folk förstår inte vad det handlar om mm, Disney liksom vilken sophög ärligt talat, produktion av skräp är otrolig idag vad är Marvel i det, en utklädd till Wolverine?

Och DC är nu inte långt efter heller, det har blivit som det tydligen ofta blir, se biltillverkare eller tekniktillverjare, den är delägare i den som äger den och i slutändan ägs av något manni te bs vet vad det är.

Så för mig är det smartaste att låta någon annan ta serierna i sig, så kan de ägna sig åt spel eller Lego och liknande med värdet av namnet på!figurer mm.

Visst då blir det inte DCU, men du som jag har sett de hemska försök som gjorts kring DC figurer under år nu, så det känns som det kvittar om de bara kan skriva och teckna nåt läsvärt igen.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Brukar ha som regel när jag kollar upp grejer från DC och Marvel att jag undviker det som är "nuvarande kontinuitet"

Händer att jag läser saker som är i kontinuitet om det är av rätt skapare. Men vanligtvis så slipper man aggressioner om det är något som inte är bundet till något speciellt. T ex Jeph Loeb och Tim Sale ska göra en ny "halloween specialare" i Oktober som utspelar sig under "The Long Halloween". jag har förbeställt den redan. Kan mycket väl suga, men det lär åtminstone se bra ut, och jag jag behöver inte bry mig om något dumt DC gör med karaktärerna för tillfället.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jaha ja Justice League of America vol3 Omnibus Bronze age.
Nu är det senare 70tal till 1980.

Man får säga att DC höll ihop när det gäller tecknarna, men historierna läcker som såll och massor av prat och tänkande för att berätta saker.
Visst jag tar det som humoristiskt och att Viggen och Dematteis inte hade mycket fel när de drev med det hela.

Men småtrevlugt ändå, ytterst udda skurkar och ibland någon som försökt göra nånting som inte var helt genomskinligt, DCs editors är troligen begränsande för hur komplicerat nåt får vara.

Jag har inte hunnit igenom den här ännu, men det känns lite som det tappat fart sen vol2, Julie Schwartz var editor här, jag har aldrig tyckt han varit nåt av intresse.

Men som sagt med superserier för man blunda lite, de var väl för yngre än jag är och onekligen betydligt bättre tecknade än Marvel oftast, det är väl att känslorna ligger uppepå kan vi säga, folk beter sig underligt men lättbegripligt.

Och ja jag inser att bara jag läser sånt här, men det finns en befrielse i det med, dels mins jag ju en del från svenska Gigant, och så var saker inte om. Mord och våldtäkter som det ju blev långt senare, och snyggt är det även om historierna är genomskinliga.

Det här är egentligen före innan jag blev ett fan, det hände först när New Teen Titans kom ut på svenska och Byrnes man of Steel mm även döknupp här.

Gigant köpte jag ju dock, det var en tanke att fler hjältar ju bättre, garva gärna men jag var väldigt ung då.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar