Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Menar du "Young Justice" som de börjat göra nya avsnitt på nu senste året? Jag tänkte på live-action "Titans" som finns på Netflix i Sverige. YOung Justice finns där också för övrigt. Åtminstone de tidiga säsongerna.

"Teen Titans Go" är ju kul också om man kollar på dem med ungar :) men den tvivlar jag på att du menade.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo jag tänker se live action tv serien.

Tenn Titans animerade filmen som jag tror det var är den jag menar, en film vara, nästan alla dör mot Akropolis horder, men de Jan på sluteråt reboota världen med hjälp av Flash eller nåt.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Ok, men det var väl en film med Justice League namn i titeln. Typ Justice League Apokalipse War eller nånting. inte Teen Titans.

Jag tyckte den var så våldsam och överdrivet "mature" att det slog fel och blev omoget.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo den är det.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Läst 3 nummer av DCs "Death Metal" av Scott Snyder och Greg Capullo.

Den är sådär. Teckningarna av Capullo är fina, även om det i visso sidor/rutor känns som att han antingen jobbar med allt för tighta deadlines eller
så orkar han inte själv bli så intresserad.

Snyder kan skriva helt underhållande saker, han har ett rätt roligt sinne för humor när han är i ett bra flow. Men den här serien känns överdriven på fel sätt. Första minin som kom häromåret var underhållande. Även om jag ogillar hans miljontals olika universum som är "Dark Universes" där allt är våldsamt och eländigt och det finns tonvis med onda versioner av Batman (yawn) , så var den serien underhållande. Mainstream serier ska vara underhållande.

Här känns det som han försöker dra "kolla hur galet allt är ! galet till max!" och det blir nästan som Grant Morrison fast korkat. Grant Morrisons grejer brukar ha en smart poäng, och han är i en klass för sig när det gäller använda det "galnaste" som finns i DC. Här känns det som Snyder bara suttit och tänkt vad är det mest löjligaste han kan hitta på, diverse hybridkaraktär, någon verkar ha Dr.Manhattans hjärna. En T-rex med Batmans hjärna, en Monster Truck med Batmans hjärna (jo) osv. Jag förstår att 30-40 åriga fanboys vill köpa dyra actionfigurer.

Jag läser nog färdigt detta, men kan inte rekommendera det.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Ok jag har sett reklam för dessa Metal serier, men ärligt det är nog inte min stil, sen förstår jag att det just kan sälja nya grejor med just den look allt har här vilket ger pengar, men jag har öht aldrig köpt nåt sånt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Bitarna börjar falla på plats efter personalförändringarna hos DC i Augusti. Marie Javins blir nu ny "editor-in-chief" och efterträder sålunda Bob Harras på den posten. Skall bli spännande att se vad detta kommer att innebära. (Men hon är inte första kvinnan på den befattningen. Jenette tog sig den titeln 1989 när hon klev av som "publisher" men behöll sin status som "president". Det var väl då hon började benämna sina kolumner i tidningarna "Don't call me Chief"...?) Reaktionerna i sociala medier verkar så här långt övervägande positiva.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Janett Khan har jag för mig tog över 1976 och skickade ut Infantino helt, car hon inte chef då eller då eic?

Hon imo räddade mycket av DC den gången genom att se vad som var nåt att ge ut och vad som inte var det.

Har jag fel?

En annan känd är Ju även Berger för Vertigo som höll stenhårt i det och gav oss mycket vi annars inte fått sett.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Agentum skrev:Janett Khan har jag för mig tog över 1976 och skickade ut Infantino helt, var hon inte chef då eller då eic?

Hon imo räddade mycket av DC den gången genom att se vad som var nåt att ge ut och vad som inte var det.

Har jag fel?

Det är den amerikanska titel-sjukan som grasserar. Från Jenettes wikipedia-sida: "Kahn was 28 years old on February 2, 1976, when she became publisher of DC Comics, a division of Warner Bros. and home to over five thousand characters, including Superman, Batman and Wonder Woman. Sol Harrison served as the company's president. Kahn stated in a 2012 interview that 'I can't really say that Sol and I had much of a working relationship. He, more than anybody, resented my being hired because he felt that the job [of publisher] was rightfully his.' In February 1981, she became president following the retirement of Harrison. ... In 1989, she assumed the title of editor-in-chief while retaining the office of president but stepped down as publisher."
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

K-E Lindkvist skrev:Bitarna börjar falla på plats efter personalförändringarna hos DC i Augusti. Marie Javins blir nu ny "editor-in-chief" och efterträder sålunda Bob Harras på den posten. Skall bli spännande att se vad detta kommer att innebära. (Men hon är inte första kvinnan på den befattningen. Jenette tog sig den titeln 1989 när hon klev av som "publisher" men behöll sin status som "president". Det var väl då hon började benämna sina kolumner i tidningarna "Don't call me Chief"...?) Reaktionerna i sociala medier verkar så här långt övervägande positiva.


Javins har bra bakgrund med serietidningar och jag tror hon kan vara rätt bra.Uppskattar att man anlitat någon som faktiskt gillar serietidningar. Litar inte ett dugg på Michele Wells och hon kommer inte bidra med något annat än projekt ingen kommer köpa.

Sen är frågan hur mycket (lite) Warner Media och AT&T kommer ens satsa på serietidningar längre.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Går snabbt hos DC...Michele Wells som jag nämnde verkar vara en av de många som får lämna....

https://bleedingcool.com/comics/dc-bloo ... -laid-off/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag läste för hastigt missade dit INTE otroluigt nog ledsen för det.

Jag ser heller inte nåt fel att vem var det Harras? Får gå och en kvinna får jobbet, det är inte det i sig som avgör utan vad de möjligen kan göra som EIC.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

DC har gjort av med tonvis med veteraner. De som jobbat länge brukar ha högre lön. Så man gör av flera positioner eftersom man kommer troligtvis även publicera betydligt färre serier. Man ersätter vissa med "billigare" ersättare, och många jobb försvinner helt som inte behövs ersättas.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Hur menar du, vilka är dessa veteraner?

Bob Harras?
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Jag postade ju länkar nyligen som berättade vilka som får gå. Liksom typ förförra inlägget:

Adam Philips, Director, Marketing Services at DC Comics, after 26 years working at the publisher, after being an editor at Welsh Publishing Group, and an editor of Consumer Electronics Monthly and Video Magazine
Stuart Schreck, Sales Manager DC Comics, after 21 years at the publisher, after managing a comic book store in New York.
Fletcher Chu-Fong, Events Director at DC Comics, after 18 years at the publisher, after working for both Marvel and Wizard.
Sandy Yi – SVP, Global Franchise Management, over 9 years at DC/Warners after working at HBO, Funny Of Die and Comedy Central.
Lissette Osterloh, VP Digital Marketing & Events after over 7 years at DC Comics and over 13 years at Warner Bros Online, Warner Bros Marketing and Warner Bros Television before that


Där har du några av dem.

Jag försöker få fram "the big picture" här. Man gör av med dem eftersom DC kommer jobba med betydligt färre människor, tidningar, och budget än tidigare. Man drar ner på verksamheten. Man kan inte använda någon "det är en bagatell, några kostymer ryker" på detta.

Marvel sparkade för övrigt just sin publisher John Nee också.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Saken är att kanske det behövs skäras ner på personer ej involverade i skapandet?
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Det skär ners på personer eftersom de man kommer ge ut betydligt mindre material. Göra av med folk på marketing eftersom man inte har något att hypa.

Skulle tippa att lönerna blir sämre för de som "skapar" och därefter kommer man även anställa b-nivå av serieskapare.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av smorkin »

Ryktena nu är att DC tänker lämna Direct Market, dvs i princip helt sluta ge ut fysiska månadstidningar och istället bara publicera liknande digitalt för att sen trycka samlingar. Kompletta nya album, typ deras böcker med superhjältar som unga inriktade på just unga läsare, skulle också fortsätta.

Men som sagt, rykten, även om det finns en del som talar för det med tanke på vad som hänt (DC lämnade Diamond i somras, ett av de två nya distributionsförlagen som skulle distribuera DC har redan hoppat av, massuppsägningarna nu).
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Wakuran »

smorkin skrev:Ryktena nu är att DC tänker lämna Direct Market, dvs i princip helt sluta ge ut fysiska månadstidningar och istället bara publicera liknande digitalt för att sen trycka samlingar. Kompletta nya album, typ deras böcker med superhjältar som unga inriktade på just unga läsare, skulle också fortsätta.

Men som sagt, rykten, även om det finns en del som talar för det med tanke på vad som hänt (DC lämnade Diamond i somras, ett av de två nya distributionsförlagen som skulle distribuera DC har redan hoppat av, massuppsägningarna nu).

Det behövs ju skapare som producerar även digitalt material, tycker man...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar