Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Har nu läst 52 en del, eller de första 26 numerna iaf.
Det handlar om det år när de 3 stora ej deltar i DCUs problem efter krisen (WW ,Batman och Superman), så andra hjältar får ta över deras roller så gott de kan.
(ni vet nästan alla pågående serier nu från DC är "one year later" som det heter, så detta är det förlorade året)

Har inet varit så förtjust i den nya krisen alls, men jag tänkte tat jag skulle ta reda på vad som hänt.

Jag är givetvis långt efter, de har ju en ny långkörare redan som heter Countdown, som då tydligen leder till den slutliga krisen (suckar).

I varje fall är 52 rätt ok egentligen, huvudstoryn pågår i just 52 tidningen och inte i mängder av andra DC tidningar.
Visstt förekommer en hel del underliga personlighetsklyvningar som vanligt, men det är helt läsbart och inte för superallvarligt och lite trögt som tex Civil War.

Men jag har hälften kvar ännu, och tyvärr vet jag ju att en favorit kommer dö och ersättas redan, men jag får nöja mig med att han är med mycket i denna serie åtminstonde.

De vågade tom ta in Ambush Bug och fåna sig lite med, vilket var kul.

52!!!!!!
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Läste just nu ut Watchmen 1-6. (1987) Det har ju snackats lite om den här på forumet så jag kände att det var dax att läsa den. Oftast läser jag Marvel men jag tänkte att den här kunde vara intressant.

Jag läste ut den för 5 minuter sen. Det är verkligen en vuxentidning. Jag vill definitivt inte rekommendera den till yngre läsare. Den kommer sätta sig kvar i minnet ordentligt, det vill jag lova. Jag skrattade en hel del när jag läste den, det är ingen direkt komedi men den har sina komiska poäng. Den här killen rorschach som åker in i fängelset och säger till sina medfångar: "Det är inte jag som är infångad här med Er utan det är ni som är infångad med mig". Tungt.

Jag får väl erkänna att denna serie är bland de bättre jag läst. Elektra: Assassin var bättre (speciellt teckningarna ) fast kanske är Watchmen ännu mer mångdimensionell. Den är lite djupare än de mesta Marvelserierna jag har läst. Moore smyger sig in mer på djupet i karaktärerna, man får sätta sig in i deras liv mer. (Ibland för mycket..) Emellanåt är den mycket realistisk speciellt i kärleksscener och dialoger mellan de "pensionerade-superhjältarna". Sen sticker den iväg ordentligt åt det surrelistiska hållet speciellt när de befinner sig på Mars och Antarktis. Miljön på Mars är beundransvärd. Ett icke-materialistisk liv är fascinerande, det har jag alltid tyckt.

Jag tror inte jag greppade hela berättelsen, men det finns kanske någon expert här på forumet som kan tolka den åt mig. Jag tänker lite såhär, Hiroshima utplånats och nu halva New-York, rättvist? Kanske? Det var sådana tankar jag har just nu, men det var kanske inte alls så författaren tänkte. Fast man har ju alltid rätt till en egen tolkning, eller?

I helhet så tycker jag att Watchmen är lite för brutal i min smak, den är inte direkt censurerad. Ett tag under läsningen tänkte jag vad är det här för mordiska hjältar som beskrivs sen efter ett tag börja tycka det var ok. Har man låtit hundarna ätit upp en 6-åring så kanske det inte är mer än rätt att man gör processen lika hemsk tillbaka mot den som utfört illdådet.

Visst är man redo för en brutalt sjuk men också bitvis fascinerande berättelse, ja då tycker jag man skall läsa Watchmen. Det kan ha varit så att jag hade mått bättre av inte ha läst den, men man kan inte vara en barnunge hela livet.

Skall bli skönt med lite censurerad Marvel efter detta. Spider-Man: Blue blir en perfekt kontrast.

Har Moore gjort någon Marvelserie?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

det är 12 delar i Watchmen, låt den löpa sitt slut.

Märker att du som många andra ger Rorshach rätt till sina dåd.

Vi gjorde en poll på ett amerikanskt forum och han vann med typ 90%, ändå ville Moore at han skulle ogillas för sina dåd i vansinnet han lever i.

Watchmen var en flopp i Sverige, men en enorm sucsé i världen, felet är att Sverige hade för unga läsare.

Försöker tänka på om Moore gjort nåt åt Marvel och kan inte komma på ett skit, han hatade Marvel och snart nog DC med.

Men varför låta det hindar dig han har skrivit massor med bra serier som du har framför dig, jag avundas dig om du inte vet mer än så här.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Enligt wiki gjorde han Captain Britain ett tag åt Marvel (UK), och några andra småjobb för Marvel UK.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Moore
Har en lång telefonintervju med honom där han pratar lite om Miracleman och väldigt mycket om From Hell.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Watchmen kom bara ut i 6 delar i Sverige, se seriesam: http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=Watchmen
Dessa delar har jag, serien verkar avslutad i alla fall. Men det kanske kom ut 12 delar i USA. Förmodligen har de tryckt ihop det till 6 delar istället för 12 i Sverige?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Tack för tips, jag beställde just Captain Britain, schysst pris på amazon.com. Så här skriver de om Captain Britain på amazon:

I have to get this out of the way first: this book is a must-have for any fans of Alan Moore's work on Miracleman! I was unaware of his work on this Marvel UK title until a recent browse through a local comic shop. It might be a tad hard to come by, but it can still be found!
Collecting a classic and definitive run from the very early '80s, CAPTAIN BRITAIN features some outstanding writing and artwork. It's fascinating to see Moore and Davis in the very early phases of their careers. You can feel the presence of the great works to come from both highly-regarded creators. Moore's writing gives many hints of the more well-known adult-themes to come from him in the mid- to late '80s. Davis' style, while a bit rough at first, quickly develops as he gains more confidence with the characters (in fact, Moore spends almost the entire introduction praising Davis' work, and rightly so).

Be warned that the beginning of this book is not actually the beginning of the storyline, but it suffices. You are dropped into the middle of an ongoing story that the 2 inherited at the last minute. Within that last minute, however, a good chunk of the UK's superheroes are killed by The Fury, including Miracleman AND the title character! Using a format that will be familiar to readers of Moore's Swamp Thing, the Captain is resurrected and redefined, leading to a rematch that doesn't disappoint.

I am so happy to have found this treasure. I'm hoping that we will see more collections from Marvel UK in the future.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Är den här bra? (Fy f-n vad dyr)

1.Miracleman Book One: A Dream of Flying by Alan Moore, Garry Leach, and Alan Davis (Hardcover - Aug 1990)
1 Used & new from $395.00

Kan man hitta den billigare?



Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nej, tidningarna är billigare löst isf.

Felet är att det har varit bråk om rättigheterna till Miracleman mellan Gaiman och McFarlane i 10 år minst, kanske mer, så de har helt enkelt inte reprintats.

Bråket består i att McFarlane köpte rättigheterna till en massa figurer, och trodde han fått Miracleman med, men det visade sig att Moore ägde 50% av den figuren, Gaiman ägde även en del, Moore skänkte sin del till Gaiman, men McFarlane den löjliga divan har bråkat om det länge nu.

Gaiman ska ha figuren imho, endast han kan göra något med honom, tom. Moore har sagt att han kan tänka sig sriva en superhjältestory om Gaiman får rättighetrna, McFarlane kan inte skriva sig ur en pappåse ens.

Så tyvärr det är en modern klassiker som handlar om hur superhjältar på supermans nivå skulle kuna fungera i verkligheten, Moore tar isär figuren helt o bygger sen upp honom från grunden, en nästan unik grej 1985 när den kom ut, Gaiman skrev serien ett tag efter Moore.

Mycket snack från mig, observera att Miracleman ej är en DC figur, det var Eclipse tror jag som gav ut honom i staterna, från början är det en brittisk figur som är en direkt kopia på Captain Marvel och som börjades ges ut i UK när Cap. Marvel lades ned på 50-talet.

IMHO är det en lysande serie.

Captain Brittan av Moore är nog ytterligare äldre och väldigt speciell, men klart intressant att läsa, Moore vrider på konceptet med Cap. Britain rejält, men som sagt här är det Marvel som äger rättigheterna och ej DC.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="Agentum"]


McFarlane kan inte skriva sig ur en pappåse ens.
[/quote]

Jag vet inte om jag håller med dig. Men sättet du skriver detta på var bland det roligaste jag läst. Tack[^]

Captain Britain skall bli intressant. Ser framåt att läsa den, den dyker upp i brevlådan så småningom, amazon.uk, brukar vara rätt snabba. Miracle Man verkar bra, skall försöka få tag på den på något sätt, när jag har råd.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

OBS! Postat av lionboy.

det är en sak jag gått runt och tänkt är Batman nån mutant?[;)]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="labrador road 26"]

OBS! Postat av lionboy.

det är en sak jag gått runt och tänkt är Batman nån mutant?[;)]
[/quote]

Nej han är en vanlig människa, som tränat hårt. Det är väl framför allt Marvel som har mutanter, vet inte om det finns några alls i DC. Fast det kan forumets DC-experter svara på bättre.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
lionboy
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 10 sep 2007, 14:15
Ort: Sverige

Inlägg av lionboy »

vilka är de?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nej, det finns givetvis muterader varelser på ett eller annat vis men DC har inte använt sig av Mutanter säkerligen mycket pga att det skulle inkräkta på Marvel och dessutom skulle kännas fel i DC världen.

Hela spåret med Mutanterna mot vanliga människor är nåt Stan Lee kom på under 60-talet.

Marvels värld är i princip den samma som den var då på 60-talet iaf i grunden, DCU är mycket äldre och har genomgått fler förändringar, de är 2 sidor av samma mynt kan man säga, i den ena blir folk superhjältar av olyckor eller magiska ringar, de är utomjordingar eller så föds de med superkrafter, i den andra får de krafter av mutationer, eller radioaktivitet, kosmisk strålning mm, de är olika tidsepoker så att säga båda barn av sin tid.

DC använder begreppet "metamänniska" för att beskriva folk med superkrafter och Marvel gör det samma med sina icke muterade superhjältar som har superkrafter.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="lionboy"]

vilka är de?[/quote]

Forumets DC expert är väl Agentum, eller?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
the_king
Very Good
Inlägg: 103
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 08:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av the_king »

Hej på er alla glada serie läsare


Jag läste för en 10 år sen en batman som jag ricktigt fastnade för men som tyvär gått förlorad sen då.
Jag kommer inte i håg namnet men den var underbart tecknad, handlingen var vampyrer vs batman
en kvinnlig vampyr hjälper honom och i slutet dör hon efter att ha räddat batmans liv genom en blod överföring
och han får ett par fladermus vingar på ryggen.

hoppas någon här vet vad den hete då jag skukle vilja hitta den på nytt
http://www.monstersgame.se/?ac=vid&vid=21070890
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Batman and Dracula? Red Rain hette den första. i den trilogin, nästa Bloodstorm och den sista Crimson Mist(fick checka upp det).

Det lär ju röra sig om en elseworldhistoria iaf och inget officiellt, men det finns gott om sånna med Batman, dvs de är ej DCU officiella.

Den storyn skrevs av Moench i början av 90-talet, en trilogi är det.
Vill minnas att jag läst den men mins den inte exakt som du, utan Dracula är inblandad med The Joker och jag har för mig att Batman verkligen blir en vampyr och offrar sig så att säga för att alltid kunna vara Batman, men sen är det fler delar i serien som sagt, Batman blir dödad men återuppstår igen som vampyr bla, en hel skock med huvudpersoner går åt i det hela(som Catwoman och Alfred bla).

Fast det låter som om min story är lite mer påkostad på nåt sätt, det är ju inet unikt att koppla samman Batman med Dracula, de har ju i princip exakt samma klädsmak hehe.

Vill minnas att det ändå var en rätt sorglig historia som slutar mycket illa med som sagt alla döda (även the Joker) och en galen Batman vampyr.

Fins liknade Elseworlds med Superman, en jag gillar skarpt är Superman Red Son, läs den med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Hittade en gammal Batman i Garderoben. Batman Judge Dredd. (2, 1996, Magnum). Är det något att läsa? Har inte läst den en. Det är nog min sista Batman och en av mina sista DC tidningar. (Har Watchmen, Ronin och The Dark Knight Returns också och Stålmannen mot Spindelmannen (76) och Stålmannen med Spindelmannen (87) och Batman & Wolverine, fast de räknas ju knappt.)

Den är rätt schysst tecknad. Jag har sålt alla mina DC tidningar, kände att det var tillräckligt att samla på Marvel. (Ja.. jag vet en bra story är en bra story, förlag spelar ingen roll etc) Men hur som helst har jag sparat denna tidning och den verkar schysst. Väldigt bra tecknad, skall läsa den nu. Inga spoilers tack.

Edit: Det var den sämsta tidning jag någonsin läst. Hur skall jag bli av med den? Får väl slänga den.

Edit: Skall nu läsa Ronin igen, den måste ju vara bra i alla fall, det är ju Miller som skriver den och han har ju jobbat mycket på MARVEL [:)]

Edit: Ronin av Miller (DC) är riktigt, riktigt vass. Bland det bättre jag har läst. Jag har nu hunnit till hälften av serien. Mäktig berättarteknik. Tycker inte om teckningar så mycket även om det är ok. Däremot älskar jag storyn, den är hur bra som helst.

Edit: Börjar tycka om teckningarna också. Konstigt att man först kan tycka en tecknare är hur dålig som helst och sen börja fascineras av henne/honom.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Läs Millers The Dark knight strikes again (uppföljaren på hans hyllade DKR) så går det över :-D

Själv blev jag så förvirrad att jag tror jag eldade upp boken.
Nä önsketänkande, den finns kvar i hyllan ser jag, står där o garvar åt mig, en fenomenal uppvisning i att göra en serie helt värdelös på alla sätt men ändå veta att alla kommer köpa den, tack för den Miller.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Sant. Den var verkligen dålig. Dålig!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Tur att ni berättade det, skulle just köpa den.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Skriv svar