Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den

Inlägg av tfels »

Den ser jag fram emot. Liksom Resurrection Man och Suicide Squad.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den

Inlägg av Nima »

Tydligen ska Darkseid vara den första skurken som dyker upp i Justice League. Kom ihåg att första storyn utspelar sig 5 år tillbaka i tiden. Ska bli intressant.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den

Inlägg av Nima »

Har en fråga.
Läste i går Whatever happened to the man of tomorrow av Alan Moore för första gången. På svenska läste jag den.

Är Lois man Clark/Stålis? Förstod inte riktigt ifall det var meningen att det skulle tolkas på det viset.

EDIT: Hittade svaret, och så var det visst.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den

Inlägg av Predabot »

Förtitt på nya ActionSerier.

STÅLMANNEN LEVER!! :twisted:

http://www.newsarama.com/php/multimedia ... ama.com%29

Och må den bedragare som har utgivit sig för att vara Stålmannen i 65 års tid ALDRIG mer visa sig! :evil:

Det här kommer bli så jäkla bra... Förväntansfull! ^^
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Den

Inlägg av Nitro74 »

Predabot skrev:
http://www.newsarama.com/php/multimedia ... ama.com%29

Och må den bedragare som har utgivit sig för att vara Stålmannen i 65 års tid ALDRIG mer visa sig! :evil:



75 år ska det vara. Detta verkar för övrigt vara en återgång till Stålmannens första tid som serie, då han faktiskt kämpade mot korrumperade hyrevärdar och slavdrivare i kamp för social rättvisa. Detta var innan WWII. d han blev mer av den boyscout och konservativa ikon vi känner idag.


Citering och länk fixad.
Mod/Kungnima
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Den

Inlägg av Bufkin »

Penny Arcade:
Bild
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den

Inlägg av pogono »

Jag har lyssnat på lite DC-paneler från Comic-Con om omstarten. Det enda jag nu är helt säker på är att Dan DiDio är vad amerikanerna kallar en ”douch”. När han får frågan om varför omstarten resulterar i en minskning från 12 procent till 1 procent kvinnliga serieskapare är han bara så dålig.
http://robot6.comicbookresources.com/wp-content/uploads/2011/07/HireWomen1.mp3
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den

Inlägg av Wakuran »

"Douche" vet jag inte, men han verkar helt ställd av frågeställningen.

Edit: Eller enligt http://www.urbandictionary.com/define.php?term=douche verkar det som "douche" kan betyda idiot i allmänhet, men jag har alltid tolkat det som en förkortning av douchebag http://www.urbandictionary.com/define.p ... =douchebag vilket snarare betyder självgott arsle. Möjligen lika korkat, men alltid med en svada av självcentrerat bluddrande för att dölja det.

http://hockeysverige.se/blogg/pettersso ... s.-kvinnor

Edit 2: Tänkte fel...
Senast redigerad av 2 Wakuran, redigerad totalt 0 gång.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den

Inlägg av Nima »

Har varit mycket om det där på internet.
1-2 dagar efteråt lade ut något om att det skulle komma fler kvinnliga serieskapare, på sin blogg.
Var kan man hitta fler sådana ljudklipp?

EDIT: Personligen bryr jag mig mer om kvalitetsserier än om skaparens kön, så hela "debatten" har varit ganska tråkig och ointressant för mig MEN Didio lät väldigt otrevlig där, måste jag medge.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den

Inlägg av Labrador Road 26 »

pogono skrev:Jag har lyssnat på lite DC-paneler från Comic-Con om omstarten. Det enda jag nu är helt säker på är att Dan DiDio är vad amerikanerna kallar en ”douch”. När han får frågan om varför omstarten resulterar i en minskning från 12 procent till 1 procent kvinnliga serieskapare är han bara så dålig.
http://robot6.comicbookresources.com/wp-content/uploads/2011/07/HireWomen1.mp3

Han låter lite arg men svaret blir lite svårt att avgöra när man inte hört mer av konferensen/panelen/debatten eller vad det nu är för något. Jag antar att de valt att anlita de som de tycker passar bäst för respektive titel, och utbudet på kvinnliga serieskapare är ju inte översvallande precis och för tillfället var det väl ingen som matchade vad de eftersökte. Kan inte säga att jag blir upprörd av det, speciellt då jag inte hört mer en detta lilla brottstycke ur paneldiskussionen. Jag kan heller inte kvinnliga DC-tecknare/manustjejer så jag kan säga vem/vilka som som skulle vara lämpliga. Den enda jag kan namnet på är Amanda Conner, men jag känner inte till om hon är kontrakterad att jobba med nya DC-tidningarna. Jo Duffy, Ann Nocenti, och andra från Marvel vet jag inte om de är tillgängliga för DC eller inte. Lite underligt att killen som ropar ut inte kommer med några förslag, och de som är längre bort i lokalen hör jag inte alls vad de säger. Fast han hade kunnat förklara varför de inte fortsatte att anlita de där 11 procenten som inte är kvar. Min gissning utan att veta är att de inte platsade av en eller annan anledning, eller att tjejerna inte kunde för att de bokat upp sig för andra saker.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den

Inlägg av Predabot »

Det där är ju gammalt.

Flera veckor sen det var aktuellt, och anklagelsen var inte helt kosher till att börja med.

1. Nu är det inte så dåligt som först kan tros, för DC har trots allt avslöjat i pressmeddelandet som följde det här, med att rätt många projekt med kvinnliga serieskapare är på G, men dom är inte färdiga, och det blir i våg 2 av Nya DC som vi kommer få se dom.
( sen har jag för mig att fansen gjorde en ny räkning, och att det inte var nån större förändring då, men citera mig inte på det)

2. Det fan som frågade det där lider av nån sorts antisocial personlighetsstörning och hade förföljt alla DC's representanter PÅ VARENDA PANEL PÅ COMICON. Hon hade en agenda att sätta, och inget annat.
( hon var sur för att nya Batgirl blir ersatt av originalet Barbara Gordon i nystarten)

Nu bryr jag mig förvisso inte ett vitten om könet på dom som gör serierna, så jag har säkerligen ett kraftigt bias, utan dess like.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den

Inlägg av Labrador Road 26 »

Predabot skrev:2. Det fan som frågade det där lider av nån sorts antisocial personlighetsstörning och hade förföljt alla DC's representanter PÅ VARENDA PANEL PÅ COMICON. Hon hade en agenda att sätta, och inget annat.
( hon var sur för att nya Batgirl blir ersatt av originalet Barbara Gordon i nystarten)

Hon? Trodde absolut det var en man, för jag antar att du menar personen som hörs i Pogonos länk. Han säger ju också "Thank you SIR" vilket brukar innebära en man. Inte för att det spelar någon roll, blev mest lite paff bara.

Själv är jag lite Barbara Gordon-frälst så jag ser det som positivt att hon är tillbaka.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den

Inlägg av Predabot »

Jag har då fattat det att det var en kvinna, enligt det chatter som var på dom amerikanska forumen, men det kan ju bero på att personen i fråga var utklädd till Stephanie Brown/Batgirl III.

Antog då automatiskt att det var en hon... 0_o
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den

Inlägg av pogono »

Panelerna jag lyssnade på finns som podcast: http://itunes.apple.com/se/podcast/dc-comics-podcast/id95174409

Ja, det var en del tjatter om det här runt Comic-Con. Det var därför jag kunde hitta ett klipp med just det avsnitt jag studsade på. Får man inte ta upp saker som har ett par veckor på nacken, eller? Det är ju inte precis så att saken är utagerad i och med deras loja bloggpost. http://dcu.blog.dccomics.com/2011/07/29/we-hear-you/ Det verkar mer som deras pr-avdelning vaknat.

Här finns en intervju med kvinnan med "antisocial personlighetsstörning":
http://dcwomenkickingass.tumblr.com/post/8130151171/bgsdccinterview
Hon är alltså inte personen som få det bisarra hätska bemötandet av Dan DiDio i klippet jag först länkade till. Däremot får även hon allt annat än ett bra bemötande av såväl paneldeltagare som publik när hon ställer sina frågor om varför det är så ont om kvinnliga figurer och skapare hos DC.

Att killar på amerikanska forum reagerar på samma vis som killarna i publiken förvånar mig inte.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den

Inlägg av Labrador Road 26 »

Predabot skrev:Jag har då fattat det att det var en kvinna, enligt det chatter som var på dom amerikanska forumen, men det kan ju bero på att personen i fråga var utklädd till Stephanie Brown/Batgirl III.

Antog då automatiskt att det var en hon... 0_o

Det är tydligen två helt olika personer, den som hörs i ljudklippet är en man, precis som jag trodde, vilket tjejen också säger i intervjun länkad här ovanför.

"For example, in the beginning of the panel he took questions from the audience, and one man asked, “Why did you go from 12% to 1% women on your creative teams?” Didio responded, “What do those numbers mean to you? Who should we be hiring?”"
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den

Inlägg av Predabot »

Jag tycker dock att det är förståeligt att Didio var på ett väldigt dåligt humör, för det här fanet hade ju som sagt förföljt dom på hela dagen, och bara frågat negativa frågor av panelisterna, igen och igen.

Sen känns det som att det är en hel del dubbelstandard på G... Varför ska DC hållas till svars för detta, när Marvel har betydligt färre kvinnliga serieskapare i sitt stall? ( dock så har dom tydligen betydligt fler kvinnliga redaktörer.)

Jag ser i princip ingen som klagar över detta... Jag själv är förvisso inte en av dom heller, för jag gillar ju det som ges ut, och ser ingen anledning till nån drastisk förändring.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den

Inlägg av Kermit »

Så vad tycker folk här? För mig har Action Comics varit roligast läsning, men även Justice League, Justice League International och Batgirl har varit klart lovande! Detective Comics var...hmmm, får vänta och se vartåt det barkar innan jag säger någor.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Den

Inlägg av Bufkin »

Jag hade beställt Swamp Thing och Animal Man men impuls köpte också Action Comics (grant morrison är ju ändå grant morrison). Eftersom jag inte brytt mig om hypen innan så värst mycket så blev jag lite förvirrad. Superman dyker upp i Swamp Thing men det är tametusan inte samma superman som i Action Comics. Hur har de tänkt? Annars var Action Comics numret bra men en besvikelse samtidigt... numret var helt okej men "This extra-sized debut issue is the cornerstone of the entire DC Universe!" kändes ganska kort, tog typ 1/3-1/2 av tiden att läsa som Animal Man eller Swamp Thing.

Animal Man var dock riktigt bra och lovande och Swamp Thing håller jag mig smyg positivt avvaktande till än så länge.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den

Inlägg av Kermit »

De utspelar sig under lite olika tid, tidningarna. Exempelvis så är Justice League för fem år sedan när hjältarna träffas för första gången, men Action Comics lär ju utspela sig före den (och även Swamp Thing, då) eftersom Stålis inte flyger och har en ganska enkel dräkt på sig. Sen har jag fattat det som att även om det är en reboot så har mycket av tidigare händelser också hänt, men kanske lite annorlunda ibland. I Batgirl kan vi t. ex läsa att Barbara blev skjuten av Jokern men inte blev lika illa skadad, hon satt i rullstol ett tag. Så dels utspelar sig tidningarna i lite olika tidspunkter och dels har *vissa* grejer av "det gamla" också hänt här. Känns genialt, men också krångligt. :)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den

Inlägg av tfels »

Jag avvaktar och väntar på samlingarna. Lär dröja. Hittills verkar det vara blandade reaktioner på DCnU, men i stort sett ganska bra.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Skriv svar