Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Vad jag förstår har DC blivit mycket bättre på sista tiden, i alla fall enligt vissa här på forumet. På vilket sätt har de blivit bättre. Miller har väl gått över till DC, men det var väl länge sen. Vad är det mer som händer i D-Världen? Varför skall man läsa DC serier?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Jodå, DC har blivit bättre på senare år. Och ska jag rekomendera något så får de bli Green Lantern och Green Lantern Corps där Geoff Johns precis avslutat den kanske bästa Green Lantern storyn någonsin, The Sinestro Corps War. Sedan man Green Lantern: Rebirth för något år sedan så har Green Lantern-seriena konsekvent varit en av de bästa titlar DC gett ut.

Ett annat tips är de senaste tre numren av Action Comics (858-860) där Superman reser till 30:e århundadet och möter den klassiska versionen av The Legion of Super-Heroes. Tre nummer återstår av denna story och för mig så är detta bland det bästa jag läst under 2007, men så är jag också väldigt svag för Legion.

Övrigt som man bör kolla in är serien 52 och Infinite Crisis. Sen vad gäller Miller så jobbar ju han nu med All-Star Batman & Robin the Boy Wonder, en tidning som fått allt annat än bra kritik och som jag tycker man bör undvika. Kolla hellre in All-Star Superman av Grant Morrison istället, den är mycket bättre.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag avskydde Rebirth, yellow fear monster, vilket jävla larv, dock väldigt snyggt tecknad med fantastiska färger.
Jag ogillar starkt Hal Jordan, boyscout nummer 2 efter Superman.
Nä det ska vara Guy Gardner annars får det vara med lanterns för mig, ok jag accepterar orginalet Alan med trots han otroligt knasiga utstyrsel.

52 håller jag med dig om, trots att jag är bitter över att så månag av mina personliga favoriter är borta efter det här krisandet så är det en jäkla genuin story för att vara utgiven veckovis, för mig är den riktig superhjältematerial och inget Civil War trams.

I'm the goddamn Batman! har kanske inte direkt rosats, det är sant, men jag tror folk har lite för stora förväntningar, jag har läst nummren som finns och de är inget särskilt, Miller skriver med vänsterhanden typ, automatik, han har inget stort register egentligen om man ser på hans serier.
Alan Moore kan skriva vad fasen som helst nästan men Miller han är väldigt fast i sin genre, dvs råa hårda busar som svär.

Morrisons All-star Superman är helt ok, men det är ingen Supreme av Moore, jag tycker Morrison var bättre förr, ibland blixtrar han till och gör nåt intressant som tex Seven Soldiers för ett tag sen.
Men mycket är faktiskt lite halvtramsigt i min mening, han har blivit för stor på nåt sätt, Animal Man är fortfarande det bästa han gjort imo.

Varför man ska läsa DC serier? tja, varför inte?
Men om man inte vet så mycket om DCU så bör man nog kika runt lite om vad folk tycker, och kanske nämna vilken typ av serier man gillar, DC är imo betydligt bredare i sitt utbud än Marvel.

En sak du dock bör läsa är ju Moores The League of Extrodinary Gentlemen, man är inte hel som seriemänniska utan att ha läst den.
Är iofs ABC utgivning på den men ägs av DC.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Tack Agentum och Hyperion63 för tips. DC är nog bättre nu, 80-talet tyckte jag inte var någon höjdare läste ganska mycket DC då. Visserligen tyckte jag Serietidningen var rätt skön. Hette den så? Batman/Robin och Superman var med i alla fall. Kan tyvärr inte köpa något nu, nyårslöfte för att komma tillbaka på fötter, men 2009 kommer jag tillbaka starkt.

League of Extraordinary Gentlemen, säger du:

[img]http://www.war-ofthe-worlds.co.uk/images/league_of_extraordinary_gentlemen_l.jpg[/img]

Är den lik filmen?
[img]http://ricardo.turnodanoite.com/media/extraordinary_gentlemen.jpg[/img]

Jag har inte sett filmen, men den var ingen höjdare va?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="hyperion83"]

Jodå, DC har blivit bättre på senare år. Och ska jag rekomendera något så får de bli Green Lantern och Green Lantern Corps där Geoff Johns precis avslutat den kanske bästa Green Lantern storyn någonsin, The Sinestro Corps War. Sedan man Green Lantern: Rebirth för något år sedan så har Green Lantern-seriena konsekvent varit en av de bästa titlar DC gett ut.

Ett annat tips är de senaste tre numren av Action Comics (858-860) där Superman reser till 30:e århundadet och möter den klassiska versionen av The Legion of Super-Heroes. Tre nummer återstår av denna story och för mig så är detta bland det bästa jag läst under 2007, men så är jag också väldigt svag för Legion.

Övrigt som man bör kolla in är serien 52 och Infinite Crisis. Sen vad gäller Miller så jobbar ju han nu med All-Star Batman & Robin the Boy Wonder, en tidning som fått allt annat än bra kritik och som jag tycker man bör undvika. Kolla hellre in All-Star Superman av Grant Morrison istället, den är mycket bättre.
[/quote]

Bra tips. Har aldrig läst Green Lantern.Den verkar bra. Har alltid varit Marvel-inriktad.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nej Filmen är tyvärr en mycket blek sak, som förolämpade Moore och oss andra med som läst serien.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nu har jag iaf läst hela 52 och det var värt all tid det tog.
Den handlar om det förlorade året i DCU när de 3 stora drog sig undan världen (Batman, Superman och Wonder Woman), vilka kan ta upp kampen? vilka kan rädda universum från att förintas?
Övriga DC tidningar hoppade fram ett helt år mao och denna serie beskriver vad som hände under året, många mindre kända hjältar får här chansen att visa vad de går för utan uppbackning från de största kanonerna.
Betydligt mer involverande och överraskande handling än man kan tro från början, jäkligt snyggt hopvävt.

Efter att ha blivit besviken på DC's Identity Crisis och liknade på senare år så hade jag inte höga förhoppningar på denna 52 tidningar långa veckoserie.

Visst känner jag viss besvikelse för de hjältar som dött i serien, vissa får dock en ny chans vilket käns positivt.
Jag utnämner 52 till den absolut bästa maxiserie jag läst på senare år, otroligt att de kunde hålla standarden trots att det var veckoutgivning.

Marvels Civil War bleknar i jämförelse, så här ska man skriva superhjälte serier om man ska hålla sig till förbestämda regler (DCU).

Efterförljaren Countdown sägs inte nå 52s standard, men jag har inte velat ge mig på den än.

En sak ska dock sägas, jag har alltid en förmåga att fastna vid B och C list-hjältarna och föredrar dem vilket givetvis påverkar mig här, andra skulel säkert grymta "bluä ingen Batman, vicke skit!".

Frågan är om DC inte kommer gå om Marvel om det fortsätter så här, imo har Marvel satsat på fel spår och på fel författare.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Jag håller helt och hållet med dig Agentum!
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="Agentum"]
Frågan är om DC inte kommer gå om Marvel om det fortsätter så här, imo har Marvel satsat på fel spår och på fel författare.
[/quote]

Det skall väl ganska mycket till att DC går om Marvel igen. Marvel leder ju med hästlängder. Fast en del av Marvels bra författare har ju gått över till DC så man vet ju aldrig....Spelar roll förresten. Om DC gör en Elektra så går jag över till dem. Jag handlade en rätt ovanlig Elektra tidning (Marvel Saga någonting) på Amazon.com för ett tag sen(07). Fick hem den tidningen för några dagar sen och säljaren hade skickat med en massa andra tidningar på köpet bl a en hel del DC serier, skall bli kul att läsa lite sånt också. Riktigt schysst säljare, nice att få 6 tidningar extra på köpet, det tackar man ju inte nej till även om de kanske inte va av bästa kvalité.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Vet inte 2007 års siffror ännu men 2006 skiljde det 5% i ren försäljningsvinst på enbart serierna mellan DC och Marvel, så hästlängder, nej du, den tiden är förbi för länge sen.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jaja ingen ville kommentera denna chockande sanning.

Jag läste om Ronin av Miller nyligen igen, och jag tror att mina år hjälpt mig en del, efter så många serier jag läst sen sist så kändes den mycket djupare, en av Millers bästa anser jag om man ser det som en story, egentligen tror jag fasen den skulle funka som film.
Den har det mesta, man vet inte upp eller ner, man vet inte vad som pågår riktigt, vad är verklighet och vad är en dröm.
Och så ett slut jag måste säga att jag gillar skarp, jag är så speciell så den typen av slut lockar mig.

Var gick han fel?

Ja miller alltså, Sin City var ju skitbra senare, Batman Year one kanoners.
Men alltså vad tog det åt karn, blev han för stor på nåt sätt? kolla in Moore som exempel, han offrar inget för en bra story, det är inet fråga om att spela stor i korken.

Nä Miller får landa igen, vad han gjort på senaste don't cut it!
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Dionysos
Fine
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 16:12
Ort: Sverige

Inlägg av Dionysos »

Miller är väl mest upptagen med film nu för tiden, både Sin City 2 och 3 samt The Spirit. Är också en jättestoor fan av honom, men har inte läst så mkt av det han gjort på 2000-talet (vet knappt vad han gjort då heller) förutom DK2, som inte var så mkt att hurra över.
I love the smell of arsenik in the morning
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Han har gjort allstar Batman tex.

So city 2 och 3 redan låter ju helukt, jag tror att EN flm til går men ytterligare en kan sabba hela skiten, jag vill inte att det händer, då är liksom seriefilmer av typen Sin City eller 300 ute.

Inga kortsikttiga stålar please!
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

[quote="Agentum"]

Var gick han fel? Ja miller alltså, Sin City var ju skitbra senare, Batman Year one kanoners. Men alltså vad tog det åt karn, blev han för stor på nåt sätt?[/quote]
Jag tror att han helt enkelt gick på myten om sig själv -- efter en lång serie (pun intended) av kritikerrosade succéer är det lätt att sluta anstränga sig och börja tro att vad man än gör så blir det bra. Han har ju inte direkt varit ödmjuk inför kritiken mot sina senare verk heller.

Jag har bara skummat delar av All-star Batman (vilket iofs rekommenderas; Jim Lees bilder gör dem högst skumnings-värda) och det fanns lite pärlor där han påminde om fornstora dagar - jag älskade Batmans åsikter om Green Lantern, t.ex - men på det stora hela var den bara dåligt skriven.
Och Batman som kronisk surpuppa nu igen... Visst, Miller var med och skapade den aspekten av figuren, men nog börjar den vara rätt uttjatat vid det här laget?
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Jag har också bara skummat delar av All-star Batman och jag håller med dig Rosen. Miller är långt ifrån bra just nu. Batman är en av mina favoritkaraktärer, men den bild av Batman som Miller målar upp i All-star blir nästan bara förbannad på. Visst Batman har varit sur, tvär, lätt psykotisk och våldsam tidigare men det Miller gör gränsar nästan till löjligt.

Nej, skippa All-star Batman säger jag. Läst hellre Grant Morrisons All-Star Superman, den är bra mycket bättre.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="Agentum"]


Jag läste om Ronin av Miller nyligen igen, och jag tror att mina år hjälpt mig en del, efter så många serier jag läst sen sist så kändes den mycket djupare, en av Millers bästa anser jag om man ser det som en story, egentligen tror jag fasen den skulle funka som film.
Den har det mesta, man vet inte upp eller ner, man vet inte vad som pågår riktigt, vad är verklighet och vad är en dröm.
Och så ett slut jag måste säga att jag gillar skarp, jag är så speciell så den typen av slut lockar mig.
[/quote]

Det är bra [:)]då valde jag rätt pris till dig. Funderade på att skicka de svenska Nick Fury-albumet men bestämde mig för Ronin. Skall läsa om den nu. (Min egen kopia är lite sämre kvalité)
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
luqaz
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 30 aug 2007, 03:37

Inlägg av luqaz »

[quote="hyperion83"]

Läst hellre Grant Morrisons All-Star Superman, den är bra mycket bättre.
[/quote]

Jag såg på nätet att Frank Quitely har tecknat dessutom. De nummer av X-men som Grant och Frank producerade inop är de bästa X-men jag läst, ingen konkurens. All-Star Superman verkar väldigt lockande.

För någon som inte läst så mycket DC, skulle ni rekommendera att börja med Crisis of infinite earths? Känner att det skulle vara en bra startpunkt, så som jag förstått så är det väl startpunkten för dagens DC-kontinum. Dessutom så känns det konstigt att läst så mycket superhjälteserier i sina dagar, men inte ha läst en sån klassiker som Crisis...
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Det är egentligen i uppföljaren Legends (av John Byrne) som den nya kontinuiteten presenteras ordentligt. Den publicerades på svenska i Månadens Äventyr (tror jag det var). Crisis ansågs vara för krånglig för den svenska marknaden.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Quitley: hehe jag har nämt hans problem med ansikten, alla ser ut som om de har jäytteunderbett.

PÅ ett forum var han själv in eller någon av hans närmaste och hojtade åt mig tat sluta klaga och att han utvecklat sig nu.

För i mina ögon ser det rent larvigt ut i New X-men eller The Authority när ett gäng på 15 gubar har exakt samma uttryck i ansiktet.

Visst är det hemskt att ge sig på eliten, men vad fan jag tyckte jag hade rätt att säga vad jag tyckte.
Det borde vara Editorns grej, men de gör oftasr nada idag då de är så glada att ha fått ihop superteam för sina serier.

Men jag håller inte käft:-)

Folk som menar at Morrison New X-men är det bästa de sett är ofta newbies, personerna i historien är väldigt ofta helt utanför sin normala personlighet, sen är det möjligt tat det krävts för storyn, men alltså vakna till och kolla in Anima Man tex av Morrison så kanske ni begriper vad som är vad.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
luqaz
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 30 aug 2007, 03:37

Inlägg av luqaz »

[quote="tfels"]

Det är egentligen i uppföljaren Legends (av John Byrne) som den nya kontinuiteten presenteras ordentligt. Den publicerades på svenska i Månadens Äventyr (tror jag det var). Crisis ansågs vara för krånglig för den svenska marknaden.
[/quote]
Jo, jag har läst Legends i Måndadens äventyr. Är det ingen idé att läsa crisis om man saknar kunskap om all olika Earth 1-8 och paralella superpojkar och dylikt? Eller kan man tycka att det är kul ändå? Är den bra, alltså?
Skriv svar