Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag har börjat läsa om Robinsons Starman, en av 90-talets kanske starkaste lysande verk inom denna genren.

Anledningen är att nu har de börjat släppa hela klabbet i 6st HC och SC, köpte första HC nu, de ska ha med allt denna gång de skar ju bort en tiotal viktiga tidningar i de gamla tradesen, men nu kommer Shades miniserie och alla de andra tidningarna med.

Varför de undvek dessa är en gåta, jag har de flesta av dem som lösnummer och de hör till så att det skriker om det.

Nåväl jag fann iaf att historien är lika bra även nu, anars kan man ju bli lite besviken när man läser om serier man gillat förr.

Ge för fasen ut Ostranders 90-tals The Spectre med, en otroligt story, jag hoppas hoppas, trots att jag har alla tidningarna utom några enstaka.

Det är kul med superhjälterelaterade storys man blir rörd av, Starman handlar ju om så mycket annat än att slå skurkar på käften, den handlar om livet helt enkelt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sandman
Fine
Inlägg: 211
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 03:38
Ort: Sverige

Inlägg av Sandman »

Ja! Starman är riktigt bra. På tal om lite äldre DC serier. Vet du om hela "Hitman" (Ennis) serien kommit i trades. Annars har jag nr 1-34 i lösnummer plus-Annual 1997 och Hitman "one million". Hur många har jag missat?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Finns trades, men bara över en liten del, 4 trades över de första nummerna, Hitman kom ut med 60 nummer och en Annual.
Du tycks ha missat en del tyvärr, Annual 1 och en hel hög andra Ennis skrev, tyvärr äger jag inget av denna serien.

Jag var visserligen grymt inne i Demon av Alan Grant, en av de roligaste serier i denna kategori jag läst, se tog ju Ennis över och serien bombade helt, och då blev jag sur på Hitman med som dök upp just i The Demon.


Fy fan Alan Grants nummer döär de sjunger genom hela serien som nån jävla musikal, jag garvade så jag höll på o dö.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sandman
Fine
Inlägg: 211
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 03:38
Ort: Sverige

Inlägg av Sandman »

Ja The Demon har jag komplett från den tiden. Den är ju så j#vla rolig som du säger. Hitman har jag garvat åt en hel del också faktiskt, men det var ju [}:)] att jag missat så många. Dr Fate från 88,89 var ju också ganska rolig i allafall de första nr. med den lille demonen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

DR. Fate v2 har jag komplett, men har inte läst dem ännu.

Är de kul?

Vill minnas att de fick göra om hela skiten till det gamla vanliga?

Anledningen till att jag köpte dem var att DEMatteis var inblandad och jag älskar hans dialog från JL och JLI tex.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sandman
Fine
Inlägg: 211
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 03:38
Ort: Sverige

Inlägg av Sandman »

Det är ju de som ÄR gjorda av DeMatteis och Shawn McManus som är kul! Nr 1-24. Många gästspel av andra hjältar! Sedan tog William Messner Loebs, Gross och några till över. Det Blev en kvinnlig Dr Fate och serien tappade det mesta. (inte pga kvinnan)Men humorn "försvann".
Så läs de första dialogen är De Matteis. Skippa resten.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Fate är en av de där figurerna med tex Hawkman, Powergirl och Wondergirl som har en sån underlig bakgrundshistoria så man kan få ont i huvet för mindre.

De lappar och lappar hela tiden, saker går ur kontinuitet sen tillbaka igen.

Egentligen borde de strunta i att försöka lappa ihop det hela det blir bara värre se tex. Zero hour, urk.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sandman
Fine
Inlägg: 211
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 03:38
Ort: Sverige

Inlägg av Sandman »

Ja det är väl därför jag mest vill läsa berättelser med ett definitivt slut! Ingen återuppväckning eller konstgjord andning skall helst få förekomma för det är ju oftast "bolagens" sätt att mjölka ur kossan ordentligt. Crossovers blir ju ofta löjliga pg a allt som man skall ta hänsyn till från massor av olika serier. Marvel har jag inte orkat med alls nästan på senare tid, för mig är det mest en salig röra som jag inte vill slänga ut pengar på. Nej!, lite längre trades med ett riktigt slut, satsar jag helst på.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo, ser man vad man tycker har varit skitbra så inte är det de stora grejerna.
Men de säljer tidningar och det är ju det de vill.

52 är det enda jag tyckt varit skapligt på senare år, Marvels Civil War mm har mest gjort mig besviken.

Oftast så är ju team som får vara i fred från editorstyrning som gör bäst ifrån sig, eller så Vertigo eller andra liknade koncept utan direkt anslutning till huvudströmmen, det ger mer frihet.

Smaken är iofs som baken, men jag har aldrig varit den där som bara snackar om det senaste hela tiden, jag söker snarare sånt som jag ser att det verkar passa mig, sen ligger jag lite lågt med nytt så jag kan avgöra om det är nåt för mig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

HaH!!! revenge, Blue Beetle ska läggas ner hahaha, käns som jag vunnit nåt, det var rena dyngan alltihop.

Leve Ted Kord och ner med den nya BB.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Är detta en tidning eller är det bara ett påhitt?

[img]http://www.comicartfans.com/Images/Category_13175/subcat_25913/Avengers%2083%20Layton%20Cover.jpg[/img]

Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det är påhittat men kul.

[img]http://ianpberger.com/Rutland_Halloween/Avengers_83.jpg[/img]

Så ser den ut egentligen, det är alltså Marvel tjejor egentligen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Det finns faktiskt ett gammalt nummer av Justice League of America där de möter Avengers. JLA upptäcker en parad där folk klätt ut sig till seriefigurer (till Avengers). På nåt sätt får de utklädda människorna samma krafter som sina förlagor. Självklart fajtas de sedan. Har publicerats i ett nummer av svenska Gigant under 70-talets början tror jag.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
kallenokkos
Very Good
Inlägg: 144
Blev medlem: tor 01 maj 2008, 13:41
Ort: Köping
Kontakt:

Inlägg av kallenokkos »

Är det nån som ska börja prenumerera på nya *adventure comics*? Den verkar intresant superboy och legion of superheroes ska vara i den, det verkar så iallafall. Men synd att superman inte ska vara med i *action comics* mer.
Följ mig på Twitter: http://twitter.com/RetroKalleN
Jag har även FaceBook: http://www.facebook.com/kalle.nokkos
Användarvisningsbild
Jaerven
Very Good
Inlägg: 94
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 17:37
Ort: Sverige

Inlägg av Jaerven »

Varför ska de ta bort superman från action comics? har inte det varit hans tidning sen... typ för alltid? Vad är Adventure Comics för tidning?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

En gammal slitvarg från förr, innehöll Superboy och sen Starman och sådant, nu snackar vi 40-tal då alltså.

Och ja Action Comics 1 var Supes första framträdande, Vad ska de ha i Action Comics i stället?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

[quote="tfels"]

Det finns faktiskt ett gammalt nummer av Justice League of America där de möter Avengers. JLA upptäcker en parad där folk klätt ut sig till seriefigurer (till Avengers). På nåt sätt får de utklädda människorna samma krafter som sina förlagor. Självklart fajtas de sedan. Har publicerats i ett nummer av svenska Gigant under 70-talets början tror jag.
[/quote]
Det stämmer, DC hade även nån elaking grupp som var klart snarlika Avengers som de slogs mot på 70-talet några ggr.
Finns ett kul nummer från den humoristiska eran av JL där de hamnar i en anna dimension de är pyttesmå och de hamnar i Avengers kåk, ok kopiorna av Avengers kåk då, alla Avengers sitter och gnäller, och det är nästan krig om vem det är mest synd om, rätt träffande och kul.

Men sen gav de sig, Marvel däremot har använt sig en hel del av deras JLA kopia, Squadron Supreme.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Adventure Comics är kanske mest känd det Legion of Super-Heroes material som publicerades i tidningen från 50-talet och framåt och vad jag har förstått så kommer LSH att vara med även i nya Adventure.

Vad gäller Action Comics så har jag läst att där kommer de kryptonianska superhjältarna Nightwing och Flamebird att ta över tills dess att Superman kommer tillbaka till Action, i alla fall är det som verkar vara planen för DC.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det blir lite konstigt med 2 st Nightwing?

Eller menar du att de verkligen tänker ge Dick Batmandräkten nu? isf BUUUUUUU!
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Nej jag tror inte att de kommer att ge Dick Batman dräkten, eller för den delen ge honom ett nytt namn.
http://www.shazam.se
Skriv svar