Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Predabot »

Batman Inc. -serierna ska du absolut läsa på en gång, Groda! =) Riktigt bra och fantasifulla Batman-historier. Man får verkligen känslan av att Morrison verkligen trycker ner händerna djupt i Batmans historia, och gräver fram alla fina gamla prylar, som kanske aldrig fick den polish dom behövde. Han använder alla leksakerna i kistan, kan man säga!

Själv är jag lite sur för att Morrisons Batman-epos, ( avslutande delen dessutom) blivit avbrutet och ändrat pg a den här nedrans DCnu -omvandlingen. -_-

Skulle nog vilja säga att Batman Inc. var värd ett i övrigt avsomnat DC universa! Banne mig mer värd än alla rebootade böcker jag läst hittills tillåme', på min ära!

Storymässigt då, givetvis. Ekonomiskt sett så är det nog tvärtom dock, med tanke på DC's höjda försäljningssiffror, även om Batman Inc. alltid varit DC's högst säljande vanliga titel. ( som inte är nåt event då.)
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Kermit »

Jag vet inte riktigt hur det är med det, är Morrisons Batman-epos verkligen avbrutet? Eller ändrat för den delen?Fick känslan av att han var klar med det, och det verkar ju inte som att Batman börjar om så värst mycket, nästan så att man hade hoppats på mer reboot med Bats också. Och Green Lantern verkar ju t. ex vara en titel där de bara fortsätter, kanske liknande med Batman? Men Batman Inc. är absolut på min att läsa-lista.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Nima »

Stör mig lite vid DC. Det där omslaget är inte nytt. Har legat på nätet ett bra tag.

De 2 första numren av INC var faktiskt riktigt bra. Jag tycker att nummer 3 och framåt.. *musiken stegras* - suger.
Inte nog med att det är komplicerat som attan, de är inte intressanta. Och i ärlighetens namn tycker ja hela INC-idén är ganska kass.

Batman och GL är som sagt de två karaktärer vars historia rörs vid minst (om nåt). Allt som har hänt Batman är fortfarande canon.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Kermit »

Det är fara och färde om det blir för komplicerat, jag har precis läst Blackest Night, och den är ganska tungrodd egentligen. Och herr Morrison kan ju också vara lite svår, på gott och ont så att säga. Fast utan att ha läst just Batman Inc så är allt jag har läst av Morrison fantastiskt bra. Visserligen var All-Star Superman bra mycket bättre än hans Batman.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av SpaceCowboy »

Håller med om att INC idén inte är det bästa från Morrison, och tidningarna är av mkt skiftande kvalité. Ändå tycker jag serien verkligen peppar upp en inför Levithan som att detta bygger upp till något stort, hoppas på det iaf.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Kermit »

Så Bruce Waynes "död", hans återkomst och Batman Inc är serier man måste kolla upp för att förstå de "nya" Batman-serierna?
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Nima »

Kermit skrev:Så Bruce Waynes "död", hans återkomst och Batman Inc är serier man måste kolla upp för att förstå de "nya" Batman-serierna?


Nej. Du behöver inte ha läst något för att förstå Batman i relaunchen.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Kermit »

Har hört att Batwing och Batman Inc ska kräva en hel del förkunskaper. Men det låter betryggande. Kanske borde kolla upp lite Batman av Scott Snyder dock, mest för att se varför hans serier är så rosade av kritiker och fans, det vore ju f-n om inte Batman fick åtminstone EN riktigt bra tidning nu i relaunchen!
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av SpaceCowboy »

För att förstå INC är det en det en klar fördel att läsa Morrisons tidigare verk då allt mer eller mindre hänger ihop, det är dock inget krav. Men man får mer ut av dem med förkunskaperna. Hur det blir med de nya Batman tidningarna vet jag inte, men som sagt så tror jag det är en klar fördel att ha läst morrisons grejjer innan så man iaf vet vem Damian är och varför han är Robin, att Bruce nu är Batman igen o.s.v.

När det gäller Batwing så kom han ju till i och med INC som en del av alla nya brottsbekämpare som batman rekryterat. Så det är snarare för att få lite mer humm om hur han kom till men kommer säkert bli lite info om detta i de första tidningarna av Batwing också.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Kermit »

Man kan ju undra varför DC inte ger ut en titel där Dick Grayson eller kanske Tim Drake (för han är väl också känd ifrån tecknade Batman?) är Robin istället för den framklonade (?) Damian Wayne. Kanske är tjatig, men jag är lite orolig för att Batman ska gå bra i den här relaunchen, Detective Comics var mest osmaklig och annars känns det lite lätt förvirrat med allting... :/
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av SpaceCowboy »

Beror väl mycket på hur man är som person också. Jag själv vill ha så mycket bakgrundsinfo som möjligt. När det gäller Robin så antar jag bara att i de titlar som Robin kommer vara så är det Damian (och far/son relationen kommer helt klart bli intressesant att följa), Dick har blivit Nightwing igen och Tim Red Robin. Men håller med dig till viss del att det hade varit trevligt med en tidning där även "gamla" äventyr tas upp i modern tappning, dvs. med de äldre Robin pojkarna. Dock kanske detta bara krånglar till det för nya läsare.

Ang. de nya ettorna så vet jag inte än, bara läst Justice League än så länge, batman serierna kommer nog i nästa pren. omgång. Men ser som sagt mest fram emot Snyders Batman, och han har fått välförtjänt gott rykte enligt mig och min smak. Har dock inte nått emot Tony Daniel heller och vad jag har hört så tyckte nog flesta ändå att nya Detective Comics var bra, så får se jag är inte särskilt orolig iaf :)
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Kermit »

Ja, det perfekta är ju om det funkar både om man plockar upp nummer ett och bara kör på det eller om man gör samma sak men blir intresserad och börjar gräva lite bakåt. Så var det för mig när jag började läsa Marvel-serier, det var ju massor som man kunde rota reda på även om man fick det förklarat lite kortare emellanåt om man inte ville det.

Jag har ju läst Detective Comics, och tyckte inte riktigt om den, men samtidigt så är det ju bara ett nummer, man kanske ska bedöma lite mer efter att ha läst åtminstone en story. Fast jag vidhåller att det är märkligt att Batman och Green Lantern bara verkar tuffa på i stort sett. Är det för att de har fått några filmer?
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Predabot »

Kermit skrev:Har hört att Batwing och Batman Inc ska kräva en hel del förkunskaper. Men det låter betryggande. Kanske borde kolla upp lite Batman av Scott Snyder dock, mest för att se varför hans serier är så rosade av kritiker och fans, det vore ju f-n om inte Batman fick åtminstone EN riktigt bra tidning nu i relaunchen!
Själv har jag aldrig varit nog imponerad av denne nykomling Snyder, för att testa ens. Han känns som en Scott McDaniel mer, ganska medioker i jämförelse med dom största författarna på Batman.

Varför läsa hans Batman, eller McDaniel, eller Finch's, när man har Morrisons?

Batman Inc. kan faktiskt läsas helt fristående från dom tidigare delarna också, även om man får ut mer av den om man gjort det, då Morrison har många fina nyanser och röda trådar som många har lätt för att missa. ;)

Kungnima antar jag menade DCnu -relaunchen som Snyder's bok ingår i.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Kermit »

Har ju inte läst något av Snyder, men vad jag har förstått så är han flera klasser bättre än herrar Daniel och Finch. Om du inte ens har testat, är inte det ett lite djärvt påstående att komma med? Vem vet, han kanske är en "litterär mästare" i klass med...säg, Fraction eller Hickman? ;)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Predabot »

Kermit skrev:Har ju inte läst något av Snyder, men vad jag har förstått så är han flera klasser bättre än herrar Daniel och Finch. Om du inte ens har testat, är inte det ett lite djärvt påstående att komma med? Vem vet, han kanske är en "litterär mästare" i klass med...säg, Fraction eller Hickman? ;)
Hickman har potentialen att växa till en närmast Morrisonsk kvalité, så det tror jag blir svårt. ;)

( Morrison är som du vet den yngsta av dom riktigt tunga gubbarna, som frontas av Gaimann, Miller, och Moore, som står i en närmast onåbar klass för sig inom branschen, och den västerländska seriekonsten)

Dock kan han säkerligen vara lika bra som Fraction, eller Bendis för den delen. Men då ligger han ju ändå i rejäl lä mot Morrison, så jag fattar fortfarande inte varför man ska läsa nåt annat än Morrisons Batman. ^^

Var samma sak när jag läste Morrisons New X-men, eller hans All-Star Superman. Austen och Claremont's X-men som var samtida var riktigt bleka i jämförelse. Likaså var Azzarello och Simone's Superman totala sömnpiller när man hade All-Star Superman.

Sen är det ju inte bara Morrison som har ett sånt här fenomen, när man VET att en bok är bättre än dom andra på marknaden. Och har man bara råd med 1-2 böcker av den serien, då väljer man den som är bäst. Som när Whedon gjorde Astonishing X-men, där var det också solklart att man icket behövde göra sig besvär med dom andra böckerna, för hans var trots allt bäst.

Fast... en poäng finns det ju... Om man BARA läser Batman, och relaterade titlar. Om man verkligen älskar Batman, och har honom som absolut favorit, då kan det ju bli ganska tråkigt att endast läsa 1-2 tidningar. Då kan jag förstå att man vill läsa mer.
Senast redigerad av 1 Predabot, redigerad totalt 0 gånger.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

All-Star Superman är ett sömnpiller. Gaiman också, plus att Miller verkar ha gjort sin grej. Man tycker så olika!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Predabot »

tfels skrev:All-Star Superman är ett sömnpiller. Gaiman också, plus att Miller verkar ha gjort sin grej. Man tycker så olika!
Miller har väl blivit lite som Byrne, som jag vet att du och Kermit gillar skarpt.

Han var bra på 80-talet, men nu så har han härsknat lite. Vilket iof kan sägas om några till från den eran, som t ex Chris Claremont.

All-Star Superman hädar man icket mot dock! :P

*Vars har jag lagt fantom-zons projektorn?? Vars har jag lagt den nu igen...*
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Kermit »

Mja, jag är inte helt såld på John Byrne, det är väl hans FF som är bra då. Och det han gjorde tillsammans med Chris Claremont i X-Men. Spider-Man Chapter One var ju en katastrof, och jag brukar väl inte jaga allt som herr Byrne skriver direkt. Och visst har Chris Claremont inte riktigt samma appeal nu, men hans X-Men var i stort sett förbannat bra under hela sin 16 år (tror jag det var) långa sejour med allas våra mutanter.

Grant Morrison tycker jag också är en fantastisk serieförfattare, och det är bara hans och Joss Whedons X-Men-serier som har varit bra och värdiga "uppföljare", tycker jag. Men självklart finns det flera grabbar och töser som kan skriva Batman, och nu när jag tappar intresset för det mesta av Marvel mer och mer så kan DC mycket väl få fylla det tomrummet. Men jag förstår vad du menar, även om Snyder bara har fått bra kritik och definitivt är värd en chans IMHO.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Tycker att Byrnes Next Men, som han gör nu är klart bra. Inte alls härsken. Men som sagt, man tycker så olika.

Just ditt citat från All-Star Superman illustrerar väl varför jag inte gillar den riktigt. Ok, den är bra, men inte bättre än annat.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av SpaceCowboy »

Antar att jag inte är så kräsen, iaf inte när det kommer till en favorit karaktär som Batman. Å andra sidan höjer jag inte direkt någon specifik författare till skyarna heller, men det jag gillar just med Snyders omgång på Detective Comics är att den är okomplicerat bra skriven på något sätt, om man jämför med Morrison som mer är komplicerat bra skriven på sina ställen. Jaja nån kanske förstår vad jag menar med det. Sen så visar Snyder detektiven Batman (trots att det är Dick) på ett mycket bra sätt som påminner lite om Loebs Long Halloween, iaf fick jag de vibbarna. Sen är det gillar jag att det var mkt fokus på Gordon.
Skriv svar