J. M. DeMatteis-intervju

Diskussioner om superhjälteserier.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

J. M. DeMatteis-intervju

Inlägg av Göran Semb »

För den som liksom jag är en fan av serieförfattaren J M DeMatteis kan kanske den här intervjun vara av intresse. Han pratar om serier han håller på med, animation, att skapa berättelser etc. (Podcasten börjar med ca fem minuter "stöd oss genom att…" av intervjuaren.)

http://wordballoon.libsyn.com/word-ball ... 1-and-more
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: J. M. DeMatteis-intervju

Inlägg av Simpukka »

Nice! Är själv fascinerad av DeMatteis och Giffens Justice League Europe/International från början av 90-talet som han själv kallar för ett slags "situational commedy"-subgenre med superhjältar i denna intervju:

https://www.youtube.com/watch?v=ugCjhTYHXOg

Som han själv säger så var detta tydligen det enklaste jobbet han någonsin haft... ibland blir det kanske lite väl oseriöst, om än på ett sympatiskt sätt :P

(notera gärna vid 1:55 i videon när Batman knockar Guy Gardner med "one punch. ONE PUNCH!" Helt lysande!)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: J. M. DeMatteis-intervju

Inlägg av Agentum »

Det är iofs snarare sent 80tal 8ch in på 90tal.
De gjorde ju några reunions renare med plus mer liknande för ett annat bolag.

Imo var det lagom och föll först när andra tog över och försökte gör samma sak

Det ersatte Detroiterans gäspiga JLA, ett klart lyft.

Men den där historien är över, det funkade då DCär nästan humorlöst senare bara Marvel vågar sig på oseriösa eller iaf halvoseriösa blaskor

Alla i JL eran dog ju med i princip ja B igurerna då, vissa ersattws av skräp typ Blue Beatle eller liknande.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: J. M. DeMatteis-intervju

Inlägg av super85 »

Giffen&DeMatteis har på senare år gjort "Justice League 3000" och uppföljaren Justice League 3001.

Rekommenderas till de som gillade JLI/JLE etc.

Tecknat av Howard Porter

http://www.dccomics.com/graphic-novels/ ... rday-lives

http://www.dccomics.com/graphic-novels/ ... amelot-war

http://www.dccomics.com/graphic-novels/ ... over-again
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: J. M. DeMatteis-intervju

Inlägg av Agentum »

Ok, tack för det, jag ska kika på det.
9mm, i'm never further away than that.
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: J. M. DeMatteis-intervju

Inlägg av Simpukka »

Ja jo JLE började redan tidigt 89 såg jag nu.. :P

Mm kan tänka mig att det funkade så länge det var dom två som skrev. I superhjältesammanhang så är det ett jäkligt unikt tonläge dom träffade. Alltså nästan slappstick humor med superhjältar... ha! på pappret låter det ju inte direkt som något som borde ha fungerat... sen fanns det ju dessutom rätt så mycket självdistans också till den "amerikanska imperialismen" och att det skulle vara helt oproblematiskt att smälla upp ett superhjälte högkvarter i Frankrike med (nästan bara) amerikanska superhjältar. I ett nummer tvingas ju JLE gå på språkkur för att alla fransmän vägrar prata med dom haha!

Mjo har svårt att se att konceptet skulle gå att göra igen idag..
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: J. M. DeMatteis-intervju

Inlägg av Agentum »

JL kommer dessutom före det ett par år.innan det delades mellan Europa och US.

Jo de går på franskspråkkurs samtidigt med de alltid misslyckade bovarna iInjustice league hehe
9mm, i'm never further away than that.
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: J. M. DeMatteis-intervju

Inlägg av Simpukka »

Ok hade bara läst Europa som fristående, ingen större koll på hela bakgrunden. Men DeMatteis pratar ju om att han fick döda av massa JL medlemmar som ingen brydde sig om! Men det är väl fortfarande post-crisis som avses?

Haha ja i den språklektionen gick liksom allting fel! :D
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: J. M. DeMatteis-intervju

Inlägg av Agentum »

Appropå DeMatteis.

Jag såg ne animersd rulle nu Batman- Bad Blood som var helt ok av honom skriven.

Det görs en del animerat ännu, och är de i Bruce Timm anda är de ofta bra ,är de inte är de skräp, mer eller mindre.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: J. M. DeMatteis-intervju

Inlägg av super85 »

DC släpper ju sina animerade filmer med jämna mellanrum. Har inte sett "Bad Blood" än, såg en trailer och tyckte att animationstilen kändes lite billig.

Bruce Timm är ju till och från inblandad med dem, lite thread-drift här, men Timm håller ju på och jobbar med animerad version av The Killing Joke.
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: J. M. DeMatteis-intervju

Inlägg av Simpukka »

På tal om animerat blev jag ordentligt överraskad av hur bra Under The Red Hood var som jag såg för några år sen skriven av Judd Winick. Man tänker sig ju att dom ska göra det barnvänligare men icke!

Helt ok uppdatering av A death in the family (Sarajevo istället för Etiopien och ingen Joker som utnämns till Irans ambassadör av Ayatolla Khomeini... :D

Jokerns crowbar på Jason kändes ändå in i ryggmärgen på en hehe! Produktionen och framförallt röstskådespelarna höll riktigt hög klass. Aja OT men men...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: J. M. DeMatteis-intervju

Inlägg av Agentum »

Jo flera av dessa är ju ett ihopdrag av vad som hänt i serietidningarna innan, ok förkortat och förenklat men ändå så får man nåt av vad som hänt hos DC oftast iofs inom säg Batman familjen eller Superman familjen dock.

Så är Bad Blood med skulle jag tro, lite up to date vad som gäller nu, vilka Bat figurer är aktuella och deras villains.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: J. M. DeMatteis-intervju

Inlägg av super85 »

Sen är majoriteten av de här animerade filmerna ju PG-13, så de är "vuxnare" medans de mer barnvänligare projekten går på TV.

Den senaste som Bruce Timm gjorde manus/designs på var "Justice League: Gods and Monsters" som var en ren Elseworlds. Verkligen annorlunda, men en välgjord film.

Projekten de gör är lite ojämna, bra blandat med sk*t. En av mina favoritserietidningar nånsin är "Batman Year One" men den animerade filmen baserat på den var riktigt tråkig och seg. Däremot var animerade "The Dark Knight Returns" förbannat lyckad.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: J. M. DeMatteis-intervju

Inlägg av BoJustBo »

På tal om DCs animerade filmer. Jag tyckte filmen baserad på Darwyn Cookes The New Frontier var ganska urusel. Och jag hade inte äns läst serien. Läste senare serien eftersom jag gillar Cooke's teckningar och den är ju seriöst en av DC's bästa serier någonsin, top 100 serier någonsin kanske.

edit: detta kanske borde flyttas till tråden om superhjälte filmer?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: J. M. DeMatteis-intervju

Inlägg av Agentum »

Nej jag gillade både serien som, jag läste först och filmen på "Frontier", men hade iofs inte de förväntningar du hade, jag tycker det är en bra story men kanske inte världsbäst.

Såg en Superman med för et tag sen Unbound, vet inte vad jag ska säga om den riktigt, gillade nog Bad Blood bättre där.

I varje fallöa finns det en del at se som är direkt till DVD om man orkar gräva fram dem, de är oftast bar för USA marknaden dock.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: J. M. DeMatteis-intervju

Inlägg av super85 »

Ett annat problem med de är att Warner Brothers vill att de ska vara runt 70 minuter långa eller så, av budgetskäl och annat. T ex "The New Frontier" är en alldeles för lång story för att göra så kort. Det enda undantaget de gjorde var att de gjorde The Dark Knight Returns med en PART 1 och PART 2.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: J. M. DeMatteis-intervju

Inlägg av Agentum »

ja där har du rätt, allt går inte att klämma in bra på 70 minuter.

Allt behöver inte 70minuter men då jag vet vad som gäller tx Cartoon Networks idéer om deras serier blir jag inte förvånad, de köper alltså oftast redan förutbestämda antal avsnitt oavsett kvalitet ofta i förbestämda säg 3 säsonger tom, därför har ofta många serier känts hastigt avbrutna, bar för att CN inte hade tänkt köpa mer oavsett intresset och andra klart plågsamt förlängda.

Allt som sänd den vägen är bara brus, man struntar i om det kan funka för alla åldrar eller bara för barn, det bara sänds.

Pengarna kommer automatiskt av de som köpt kanalen så det finns liksom inget intresse i kvalitet eller vad det handlar om utan bara att det betalas.

Och många strunatr väl i det, föräldrarna betalar sina kanalpaket och ungarna begriper ju inget bättre iaf.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: J. M. DeMatteis-intervju

Inlägg av super85 »

När det gäller animerade serier av den typ så går de också mycket på snabba pengar angående leksaksförsäljning etc.

Det är ett sätt de kollar om något ska förnyas. Vad jag uppfattat så ladde man ner populära "Young Justice" eftersom målgruppen "all ages" inte bidrar till lika mycket reklamintäkter/leksaker som t ex "Teen Titans Go!" som är riktade till yngre. Nu har de ju ryktats att Young Justice ska få en fortsättning på Netflix, men jag tror på det sen när jag ser det.

De här animerade filmerna är WB/DC också väldigt konservativa med. De har noterat att PG-13 "vuxna" animerade filmer säljer, men det är nästan alltid Batman/Superman/JLA relaterade grejer eftersom de säljer DVD:er och snabbt och man är ute efter snabba pengar där.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: J. M. DeMatteis-intervju

Inlägg av BoJustBo »

Agentum skrev:men hade iofs inte de förväntningar du hade

Du missförstår. Jag läste serien först säkert 5 år efter jag såg filmen. Och då helt på tecknarens styrka.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: J. M. DeMatteis-intervju

Inlägg av Agentum »

ok jag hade läst serien först, kanske blev det att man puzzlade ihop filmen lättare åt det hållet.

Jag var rätt säker på att serien skulle bli bra så jag var på den direkt och har den även i Absolute idag.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar