Den amerikanska serietidningsmarknaden

Diskussioner om superhjälteserier.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Det är säkert kul för de som läser "Young Adult" och sånt som Scholastic publicerar.

Sen ska man inte glömma att det inte är enbart DC och Marvel som har svårt. Vi har postat flertalet exempel från andra förlag här också.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av smorkin »

super85 skrev:Det är säkert kul för de som läser "Young Adult" och sånt som Scholastic publicerar.

Sen ska man inte glömma att det inte är enbart DC och Marvel som har svårt. Vi har postat flertalet exempel från andra förlag här också.

Absolut; den klassiska serietidningsmarknaden har det riktigt svårt. Själv är jag orolig för IDW där rykten har gått länge om ekonomiska problem, och jag skulle verkligen sakna deras utgivning av klassiska dagstidningsserier om den las ned :-/

Det vore tråkigt om de typiska seriebutikerna i USA försvann, finns många jag gillat där. Jag gillar iofs bokhandlar också, men det behövs ju någonstans där framförallt nya läsare lätt kan hitta någonting bra. Och det är väl där just Scholastic varit så framgångsrika, med sina egna ambulerande bokmässor som besöker skolor osv, och där man lyckats fånga upp nya unga läsare av serier (och av böcker, givetvis). Att det är i USA som serier f.n. säljer bra är i princip helt Scholastics förtjänst; deras försäljningsframgångar gör alla andra förlag avundsjuka, men tack vare framgångarna finns det nu en hel generation som vill läsa mer serier i bokform och det kan alla förlag utnyttja. Jag vet inte om något annat land har haft någonting jämförbart med Scholastic, men det vore intressant att se om någon försökte härma dem. Svårt förstås i ett så litet land som Sverige där det bara finns en trettiondel så många potentiella läsare :-(
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Wakuran »

smorkin skrev:Jag vet inte om något annat land har haft någonting jämförbart med Scholastic, men det vore intressant att se om någon försökte härma dem. Svårt förstås i ett så litet land som Sverige där det bara finns en trettiondel så många potentiella läsare :-(

Undrar om det skulle kunna funka med mer samtryck och samarbeten inom Skandinavien, och kanske även Tyskland och Holland. Fast marknaderna kanske är för olika...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

IDW sluttar klart nedför såg jag i antal sålda enheter.

Det klart de mindre för problem, dels är procenten serieböcker och samlingar en stor del av deras utgivning, och förlust i försäljning tar hårt.

Men det innebär ju inte att allt är över, någon kommer ändå ge ut eller reprintat bra serier till slut även efter nedgången är klar.

Ärligt har jag mycket dålig koll på vad som kommer ut tex i Tyskland från USA idag, att de som vi har ett system med samlingsböcker och album är helt klart då jag fram hittar spanskspråkiga eller tyskspråkiga serier från belg-franska området, ofta fler än brittiska eller amerikanska.

Sverige var ju enormt stora konsumenter sett till mängden människor av album, men det är ju före 90tal främst.
Det får vi ju aldrig igen givetvis.

Jag tog i tråden främst upp USA för att man kan läsa av till och se hur det är,Europa är mycket komplicerat särskilt alla språk osv, man känner att man inget vet.

Men jag tror åter gen inte på död för serierna, men det blir aldrig massmarket igen, men nöd kan skapa nya vägar, för vi "stofiler" räcker inte till, vi kan inte köpa allt även om vi kan verka helt galna av och till.

Det brukar ta ett tag innan man inser att man inte kan följa allt och får koncentrera sig på vissa serier.

Men reklam, och saker via smarphones kan vara nåt tex, enirmt mycket tid läggs på dessa idag av de som är yngre.
Så det är marknaden som måste anpassa sig, även om de inte kan slå spelfilmer eller liknande.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Rich Johnston (som man kan ha många åsikter om) skriver artiikel om hur DC slutar betala sina toppförfattare de summorna de vill ha.

https://bleedingcool.com/comics/gossip- ... mics-2021/

Artikeln är inte speciellt välskriven. Men den har några bra poänger. Tycker den tyder rätt bra på att DC inte satsar på monthlies så som man är
van att de gör. Man har ju noterat att man inte längre hypar tecknare, nu kommer man inte hypa författare heller. Jag skulle gärna slippa Brian Bendis och Tom King i monthly serier, men det säger en del om man inte har intresse av att fortsätta deras kontrakt.

Vissa av dem, Grant Morrison och t ex Geoff Johns lär ändå bara ge ut något i specialformat.

Intressant poäng också hur James Tynion jobbar med Batman monthlyn för småpengar.

Gulligast är väl ändå när Johnston avslutar sin artikel ungefär med "Nu när man betalar kassa löner kanske man får mer mångfald när okända människor kan jobba för en billigare peng!" [:D]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Jo Disney all THE way kan vi säga i serieväg, skitsamma i kvaliteten ös på.

De har dessutom fel ingen marknad som när det gäller böcker är så byggande på författaren, det säger sig självt.

Folk följer författare de gillar och inget annat.

Att folk slutade följa tecknare enbart beror på att serier växte upp en del och hur de skrevs fick en betydelse, tecknaren är ju inte oviktig men det var blivit att man matchar dem, dvs passar tecknaren till storyn, och i många fall är de ju båda starkt inblandade i det som görs, helt beroende på om de arbetar från fulla beskrivningen scripts eller deltar ner aktivt vilket ju blivit vanligt.

Det är vansinne att tro att folk följer figurerna de gillar, det är barn som gör detta, de har en idol figur, jag har själv gjort det, men det blir alltid att man upptäcker vad man gillar ner och vad man inte gillade.

Några år med på nacken vet man vad de heter sen utgör man mer från detta än figuren.

Men vänder man sig till väldigt unga år det nog sant, men isf har de fel folk anställda öht.

Det finns andra utgivare, tack och bock typ.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Att folk slutade följa tecknare enbart beror på att serier växte upp en del och hur de skrevs fick en betydelse, tecknaren är ju inte oviktig men det var blivit att man matchar dem, dvs passar tecknaren till storyn, och i många fall är de ju båda starkt inblandade i det som görs, helt beroende på om de arbetar från fulla beskrivningen scripts eller deltar ner aktivt vilket ju blivit vanligt.


Folk slutade aldrig följa tecknare.Serietidningar är ett visuellt medium. Folk vill ha både bra storys och snygga teckningar. Jag själv läser hellre medelmåttiga storys med superba teckningar än någon skaplig story som ser ut som skit. Båda är viktiga. Att serier nånsin växt upp håller jag inte med om alls, de flesta exemplen på att något växt upp i serier är att om man gör nånting jättevåldsamt och den får färre läsare än det man är van vid.

Poängen med den artikeln jag postade är att nu verkar det som det blir ännu mer fint och jämställt, man betalar inte tecknare ELLER författare bra för att ge ut monthlies. Den visar ointresset att satsa på det.

olk följer författare de gillar och inget annat.


Om det skulle handla om vanliga böcker, sure. Men inte när det gäller serier. Varför säljer serier bättre om de är tecknade av Andy Kubert, Adam Kubert, Jim Lee, Jason Fabook, Gary Frank , George Perez etc än om det är någon av samma kaliber som man ser teckna Marvels och DCs vanliga serier nuförtiden? och man följer oftast de karaktärer man gillar också.

Det är vansinne att tro att folk följer figurerna de gillar, det är barn som gör detta, de har en idol figur, jag har själv gjort det, men det blir alltid att man upptäcker vad man gillar ner och vad man inte gillade.


Det är inte VANSINNE. Det är marknadsforskning och historia. Vad baserar du dessa åsikter på?. Det är väl uppenbart att Batman och Spindelmannen säljer mer än
Aquaman och Luke Cage?. En industri som innehåller samlare och folk som prenumererat på vissa tidningar i årtionden oavsett vem som skriver. Hur många barn känner du som läser superhjälteserier? När Tom King skrev Batman så började han tappa fans efter något år på tidningen (eftersom hans berättelser började suga hårt) men Batman sålde ändå skapligt i jämförelse med andra tidningar. Och inte f*n var det barn som höll siffrorna uppe, det var de samma människor som prenumererat i årtionden som fortsatte troget plocka upp tidningen. Tom Kings sågade Batman var ändå en av DCs bäst säljande tidningar, även om den inte sålde vad den borde.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Förr existerade inte författare som viktigt, det var alltid vilka som var favorittecknare det handlade om i superserier, detta berodde på att de var väldigt formalistiska.
Du tex använder alltid i princip dig av författarnamnet angående en tidning, och inget konstigt i det, men så var det inte tidigare då angav man tecknaren i första hand.

I modernare tid säg 80-tal och framåt blev författaren nånting folk pratade om, det råder ingen tvekan ens att det är så, och givetvis beror det på äldre läsare som vill få ut nånting av tidningen om så bara underhållning.

Så att det nte skulle ha betydelse när man säljer samlingar är nonsens, såklart kommer populära namn sälja, att bara ha vilka som helst som gör det hela kommer straffa sig det är jag säker på.

Visst är det väl så att vissa tidningar alltid ligger högst oavsett, nån gammal vana antar jag, och sen får ju inte vem som helst göra de populäraste tidningarna heller, dör satsas ju på säkra saker.

Däremot som samlingar säljer det som har ansetts bra inte vad som helst, det kan man ju se i listorna.
De vill väl nå en ny publik och jag tror inte på att det viktigaste är figuren och allt annat är underordnat.

De blir väl av med de få de har idag i längden, ingen måste ju jobba åt DC eller Disney tex som ju är just en sån utgivare om än i andra hand, det går att sälja där med och det finns inget annat än figurerna.

I Sverige käns inte så aktuellt här, det här är ju USA, här har superserier gjort sitt.
Men som sagt de bör ju veta vad de gör får man anta, men det blir svårt att hålla nån kvalitet tror jag, jag som tex jag skulle läsa.

Att serier inte vuxit upp nånting genom alla år är ju fel, sen att det kanske inte motsvarar en del andra medium är ju en sak, men Jo det är en skaplig skillnad.
Sen kan givetvis en del dra ner det igen, men trots det har ju serier gjort som inte bara är fina eller tuffa bilder.

Och när nånting blir mer allmänt uppskattat brukar det bero på att det vuxit upp, att sen serier med rätta har dåligt rykte är ju mycket samhällets inställning till att det är barnsligt med serier, att man inte kan läsa utan måste ha bilder osv, men ändå kan samma människor prata om Tintin som det var nåt helt annat eller en stripserie från förr Kalle och Hobbex tex.

Det är serier det med.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

I modernare tid säg 80-tal och framåt blev författaren nånting folk pratade om, det råder ingen tvekan ens att det är så, och givetvis beror det på äldre läsare som vill få ut nånting av tidningen om så bara underhållning.


Rätt säker på att man pratade om serieförfattare tidigare också. T ex Stan Lee fick brev från High School och College ungdomar på 60-talet och Dennis O'Neill fick det på 70-talet. Jag vet också besattheten vissa har av författaren, men de flesta kända "legendariska" runs på diverse superhjälteserier har ofta varit sådana att både författaren och tecknaren nämns.

Däremot som samlingar säljer det som har ansetts bra inte vad som helst, det kan man ju se i listorna.


Och oftast är det den typen av samlingar och runs där folk har både gillat berättelserna och teckningarna. Själv brydde jag mig vad "samhället tyckte" om mina hobbys och intressen tills jag var kanske 25. Efter det så har jag totalt sk*tit i vad folk tycker och tänker. I Sverige går folk och ser BECK filmer på bio och kollar på Ullared. Jag står utmärkt till med mina barnsliga intressen .

De vill väl nå en ny publik och jag tror inte på att det viktigaste är figuren och allt annat är underordnat.


Tror de som jobbar hos DC och har kvar sina jobb försöker på något sätt övertyga sina corporate overlords att man kan få intresse i att
sälja serier på det gamla klassiska sättet. Däremot så är resurserna knappa och man kommer se "det bästa man har råd med" på stora tidningar. Och mindre tidningar lär försvinna i större skala. Kan tänka mig att B och C figurer (historiskt sätt, jag ogillar många b figurer) kommer kanske dyka upp
som back-up serier i de tidningar man fortfarande ger ut.

Att någon som Mark Waid nämns här, känns som att A) Han kan tänka sig jobba för en betydligt kassare lön än de som säljer bättre B) han har själv skrikit att får han jobba hos DC nu när de som han bråkat med (DiDio, Harras) inte längre finns kvar.

Personligen är jag inte intresserad av Waid, mestadels för att han spenderat de senaste 10 åren att vara just den typen av Twitter-Stolpskott som med jämna mellanrum bråkar med fans och skriker och allmänt beter sig infantilt. Som författare har han dock gjort vissa bra grejer i sin karriär. T ex Flash och hans sammarbeten med Grant Morrison på JLA.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Det finns alltid undantag givetvis men historiskt har det varit som jag beskriver, men nu är vi i nutid.

Jag är tveksam till att de som givit DC bra serier inte ska få mer pengar helt enkelt, jag kan chansköoa nåt av någon jag vet brukar göra nåt bra, i andra fall så är det fråga om att man får tips eller liknande.

Jo jag struntar även jag i om nån vet att jag läser serier, men vissa gör det inte men ok det är deras problem.

Just nu är det riktigt dåliga tider jag vet det, det är oroande då mycket läggs på is rent allmänt nu.
Visst ska DC försöka det hör om det ökar vinsten, annars går de ju under till slut.

De har ju alldeles för många tidningar, det är nog bra att koncentrera sig på det ner säkra och ha några färre testobjekt, för utan det hittar man ju inte nya talanger heller.

Man ska väl som vanligt inte säga nåt innan man sett vad som kommer, vi är ju rätt överens om att just nu ett tag har det varit rätt intetsägande med några få ljus i mörkret hos DC.

Marvel har som sagt ännu sina marvelites, otroligt nog, men få bryr sig om seriehistoria såklart, de kan sälja vad som helst dessa läser inte nåt från andra utgivare oavsett kvaliteten, så jag får väl ändå ge dig rätt i att tidningar mm kan sälja sig själva på namnet bara.

Tyvärr tycker jag personligen det är trist men jag är liksom många som ännu läser sånt här i Sverige lite extremfall jämfört med standard personen i USA som läser det.

Mark Waid har gjort bra serier förr men det är möjligt att han gjort sitt, att bråka med ledningen officiellt vet jag inte om det ger honom nåt.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Jag är tveksam till att de som givit DC bra serier inte ska få mer pengar helt enkelt, jag kan chansköoa nåt av någon jag vet brukar göra nåt bra, i andra fall så är det fråga om att man får tips eller liknande.


Man har inte längre pengarna att ge dem monthlies. Det är ju det som är problemet, man ska försöka enbart sälja grejer på att karaktärerna är populära. Blir svårt att hypa något som har mestadels okända tecknare och författare. De borde kanske låta Jim Lee göra omslag till typ varenda tidning för att hålla någon form av hype på grejerna. De här "A-list" manusförfattarna lär kanske få göra någon 3 delad prestige miniseries per år om DC har någorlunda koll på stålarna.


De har ju alldeles för många tidningar, det är nog bra att koncentrera sig på det ner säkra och ha några färre testobjekt, för utan det hittar man ju inte nya talanger heller.


Det har man haft länge, nu kommer ju inte DC ha det problemet eftersom yxan kommer gå på många många tidningar.

Man ska väl som vanligt inte säga nåt innan man sett vad som kommer, vi är ju rätt överens om att just nu ett tag har det varit rätt intetsägande med några få ljus i mörkret hos DC.


Tror mycket kommer vara medelmåttigt. Jag önskar att jag har fel. Jag kollade t ex någon "Milestone" satsning de ska göra. Jo, jag fattar, det ligger i tiden och jag gillar Milestone helt ok från 15-20 år sen. Bra karaktärer där och vissa bra stories. Men jag läste någon "Return of Milestone" serie som jag tror var gratis på Comixology. Komplett sk*t. Tror inte någon kommer läsa det. Predikande pekpinnar om rasism , skrivna som det vore en halvdum tonårfing som skrivit manus. Dräkt-designerna lika hemska som på 90-talet. Enbart usla serier. Duktiga redaktörer är en bristvara. Jag förstår inte ens varför man investerar i saker som redan ser så kasst ut från konceptstadiet. Artikeln tidigare nämner att man gör av sig med Bendis från Superman-tidningarna även om Bendis själv pratade för inte alltför länge sedan att han ska jobba med Superman "lääänge!". Bendis run var som sagt oläsbar. Jag prenumerade det eftersom jag ville prenumerera på Superman tidningar, men det gick inte ens att läsa.


Marvel har som sagt ännu sina marvelites, otroligt nog, men få bryr sig om seriehistoria såklart, de kan sälja vad som helst dessa läser inte nåt från andra utgivare oavsett kvaliteten, så jag får väl ändå ge dig rätt i att tidningar mm kan sälja sig själva på namnet bara.


Det är såpass få som läser monthlies, så jag tror att rätt många av de som läser Marvel läser DC tidningar och tvärtom. Om man orkar ta sig till seriebutiken under en pandemi så lär man kolla alla hyllorna lite snabbt. Om man nu inte enbart har en pull list.

Mark Waid har gjort bra serier förr men det är möjligt att han gjort sitt, att bråka med ledningen officiellt vet jag inte om det ger honom nåt.


En av många tjafsare i industrin. Om man nu tar över några DC tidningar som artikeln antyder, så känns det som en "namn vi har råd att betala" anställning.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Ändå finns pengar, men jag antar att allt måste bära sig nu när serier inte är så stort.

Och visst dyrare team på speciella olika långa limitedserier kan iofs bli bra i sig.

Trots allt kan vissa leverera ännu, men visst många är väl borta från det hela idag och andra kanske gjort sitt, Bendis skrev halva Marvel där ett tag och ärligt verkade han bli utbränd, han gjorde sitt bästa på enskilda figurer Daredevil var inte så dum faktiskt tex, men det är ju en evighet sen, även Powers i början är helt ok.

Vi får väl se om han då återgår till Marvel igen mao, han känd ju just som en sån som skulle kunna fortsätta med serier oavsett.

Mark Waid var ju bra en gång, han borde inte klaga, han har ett namn i branchen iaf och har levt på det, jag menar det kunde varit mycket värre.

Sen ska vi väl säga att för att serierna är blir sämre igen så finns de gamla kvar, klart man vill att nåt nytt av vikt ska komma.

En hel del fristående har ju förr varit lyckat, men de styrde allt mot ett DCU så att säga, det var viktigt att det passade in.
Angående Coronan så antar jag att mycket hanteras via listor dvs folk besöker inte nån längre stund seriebutikerna, och det här lär väl ta död på en del av dessa med.

Systemet har kanske i stort gjort sitt och det är dags för andra ställen att visa sig på, tyvärr är ju lägre kvalitet inte så kul då.

Det blir givetvis vissa större butiker kvar men kvartershökaren lär nog få hitta på nåt annat tror jag, men det trodde jag har även om det inte sett ut såhär, det räddade ju serier tidigt 80tal med Direct Market men det var jäkligt länge sen.
Så jag har trott på en nedgång iaf, folk besöker inte de där ställena på samma sätt, serier i den form de nu blir måste nog finnas där annat finns igen.

Det är helt enkelt inget att spara på specifikt för serier tycker jag.

Även utan Corona, en dag måste alla ju leva med det om det inte går att bota ens.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Ändå finns pengar, men jag antar att allt måste bära sig nu när serier inte är så stort.


Finns betydligt mindre pengar för DCs serietidningar. Därav att man gör av sig med folk och tidningar.

Vi får väl se om han då återgår till Marvel igen mao, han känd ju just som en sån som skulle kunna fortsätta med serier oavsett.


Får se. Tror Marvel kommer minska sin andel av tidningar snart också. Vet inte om han bara går på autopilot numera när han skriver. Jag är inte tankeläsare eller nånting, men hans DC grejer kändes antingen som han inte ens försökte göra något intressant, och oftast blev det som jag sa, oläsbart.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Jo jag menade att det klart det enorma bolaget har pengar, om än inte på serier.

Det saknas inget, de vill bli ännu rikare men även sånt kan kosta.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Warner Media ska minska sina kostnader med 20%. Tusentals riskerar att bli uppsägda.

https://bleedingcool.com/movies/warnerm ... reduction/

DC Comics åkte ju på en smäll redan i Augusti. Får se om det blir smäll nummer 2 nu.


Givetvis är pandemin en anledning Warner Media använder, sen har de väldigt stora skulder. Så det är "bra läge" om man säger så att
kunna börja spara.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Sen suger ju filmerna nästan alltid, även om de verkar gå med vinst.
Men det finns förstås många av dem.


Kanske är det dags för de stora att falla med, trots allt för mängder ned kostymer sina löner i detta när det borde gå till skaparna främst, musikbranschen åkte ju på jordens smäll tidigare och har fått till del ändra sig.

Men jag ska inte föranleda nåt, men såklart är Corona ett bra skäl att spara, Det tråkiga är väl om det blir som här om än inte i statliga verk, dvs man kastar ut de som behövs men behåller svågern och bruntungirna.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Filmerna är som jag sagt oftast betydligt bättre än det som "skaparna" skapar åt serietidningarna idag. Inte för att jag anser att filmerna/tv-serierna alltid är bra. De flesta av TV-serierna går knappt att titta på.

Skulle vara intressant att se någon av dagens serieskapare att ruska ut nånting såpass intressant som "Joker" filmen som släpptes häromåret. Inte för att det riktigt är det mästerverk som filmkritikerna tyckte, men den är ändå bättre än den dyngan som för det flesta DC och Marvel släpper serietidningsform.



Men anledningen varför jag postade länken är givetvis för att jag gissar att det kommer bli många som tyvärr förlorar sina arbeten. Och DC lär inte bli
skonade helt den här gången heller.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Ingen aning vad de skapar idag i serierna, filmerna har varit usla länge, folk gör på skiter per automatik, sen går några år och kan får höra vad de verkligen tyckte när de inte skäms längre.

Ok de absolut yngsta borträknade de tycks inte bry sig vara nåt händer.

Imo är det sjal på torra land hur dåliga filmerna blivit, man blir glad när nåt är ens sevärt, och serier från förr finns det gott om som är bra, massor att ta från, varför måste man följa nånting alls i det fallet, felet är oftast vi kan bättre folket i Hollywood, och givet massor av folk är inblandade det kan inte bli säg några personers historia på det sättet, jag tror det är där de måste ändra sig.

Ok Jo det blir nog en del som gör gå, nu finns andra seriebilar och de som ännu har nåt kvar och vill kan fortsätta där, Corinakrusen kommer inte hålla oavsett, människor tröttnar, de kanske nöjer sig med rent allmänna skydd bara, en risk man får ta helt enkelt.

Men visst jag förstår att WB passar på att rensa folk, men jag vet inte längre om jag bryr mig.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Du måste förstå att Warner Media /AT&T är ett gigantiskt bolag. Allt kretsar inte kring DC. Däremot kommer de drabbas givetvis eftersom så många drabbas i det bolaget.

Ingen aning vad de skapar idag i serierna, filmerna har varit usla länge, folk gör på skiter per automatik, sen går några år och kan får höra vad de verkligen tyckte när de inte skäms längre.


Skulle hjälpa säkert att bilda uppfattning om du kollade skiten som DC och Marvel publicerar så du skulle fåtta nivån. Sen har du kört den där "sen går det några år" grejen i åratal. Filmindustrin, precis som musikindustrin och t om "vår egen" serietidningsindustri publicerar en massa dynga. Vissa saker blir kassa, vissa saker blir bra.

"The Dark Knight" filmerna kom ut för flera år sedan men de hamnar fortfarande i böcker och tidningar som rankar de bästa moderna action/mainstream filmerna. Jokern som kom ut ifjol hade 13 Oscars-nomineringar om jag minns rätt. Logan var nominerad till bästa film några år sedan.

Sen gör man saker som är mindre bra också.

Skillnaden här är att jag brukar läsa serier (så gott det går att hitta sånt som är läsbart) och se filmerna så jag har lättare att jämföra. Tvivlar på att du
ser ens på dem speciellt mycket.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av trimble »

Agentum har en mycket unik förmåga och det är att han kan sitta att recencera saker som han inte har läst eller sett?
Skriv svar