Den amerikanska serietidningsmarknaden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Åjo jag har försökt sett det mesta.

Men ibland har recensionen från super85 varit nog känd det som, gillar inte han det gillar absolut inte jag det, jag är klart mer kritisk till innehållet.

Och ja bra filmer görs, men en hel del hyllas först, sen ruttnar det så att säga.

Vad Marvel och DC producerar exakt i serietidning sväng har jag givit upp sen länge, jag köper främst samlingar eller då vissa rekomenderade nyare saker vilket blir allt mer sällsynt.

Marknaden har ju klart om inte kraschat så absolut gått ner så har jag så fel om serierna inom detta?

Nu är de flesta frilansande författare eller tecknare så de är inte direkt anställda av tex DC, det är få som är det sen länge, detta för att fritt kunna jobba med vilken utgivare som helst.
Men såklart kommer de få färre jobbtillfällen då det inte vara gäller superserier utan just nu går säg IDW ner farligt mycket tex, risken är att en del får slå igen och det är juninte bra för serier i allmänhet, pengarna finns i USA och kan man inte lyckas där så är det inte bra för att kunna sprida nånting utanför sitt egna lilla område.

Kort sagt hamnar allt i en kris, det kommer hämta sig men det tar ju ett tag, allt hänger inte på DC och Marvel det är väl vara att de traditionellt varit de stora med pengar och nu är det inte så längre och draget tycks vara kontrakt med lägre löner osv, dvs mer halvdana serieskapare.

Att jag inte har gillat filmerna från DC de senaste 5 åren tex JLU och Siucide Squad är väl personligt men jag tycker att även om de gick med vinst är de dynga kan inte vill se en gång till, de hade kunnat varit bra men JLA tex dör utmanövrerades serieförfattare av Hollywood folket och porr så var det den typiska "har du sett trailers, har du sett filmen" style.

Det går att sälja vad som helst, jag ännu, men inget är för evigt inte ens för filmindustrin, dels stiger kostnaderna för med, kända namn kostar hejdlöst.
Och även om effekttillverkningen sjunker kostar den ändå massor, en dag blir det inga reella vinster för heller.

Plus att folk kan tänka sig skita i att gå på bio och inte vara pga Corona utan av bekvämlighet och se filmer hemma.

Det produceras ju inte precis klassiker längre, det hela har blivit ganska trött.

Även det bra är inte lika bra som det som var bra förr, det hänger ner än Hollywood tror på rätt skådisar, att de gör i princip mer av sin roll än sitt jobb ungefär, ofta är det ju så iron Man tex, knappast att utan huvudrollsinnehavaren att de fortsatt det.

Men är inte diskussionsforum tyckande? Är det nån form av enbart fakta för alla som gäller? Lätt att kommentera ointresserat men själv inget tillföra alls.
Det är juninte bråk på gång, det hela är som det är och en diskussion förs, fel eller rätt?
9mm, i'm never further away than that.
kentakofot
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 19 okt 2020, 20:47

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av kentakofot »

Jag förstår mig inte på marvel(och dc) utgivning. Nu är jag inget jättefan av superhjältar generellt. Men jag kan tänka mig att läsa om det är en bra berättelse, som watchmen t.ex.

Men majoriteten utav marvels utgivning är ju bara hopplös att ge sig in på. Ingen början, inget slut, hundratals omtolkningar, elseworlds, berättelser som löper över flera olika serier, där man måste köpa allt för att hänga med. På det hela taget blir det extremt svårt som oinsatt att börja läsa.

Nu gör det inte så mycket eftersom de mesta av marvels serier är rätt ointressanta för mig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Wakuran »

kentakofot skrev:Jag förstår mig inte på marvel(och dc) utgivning. Nu är jag inget jättefan av superhjältar generellt. Men jag kan tänka mig att läsa om det är en bra berättelse, som watchmen t.ex.

Men majoriteten utav marvels utgivning är ju bara hopplös att ge sig in på. Ingen början, inget slut, hundratals omtolkningar, elseworlds, berättelser som löper över flera olika serier, där man måste köpa allt för att hänga med. På det hela taget blir det extremt svårt som oinsatt att börja läsa.

Nu gör det inte så mycket eftersom de mesta av marvels serier är rätt ointressanta för mig.

Jo, det där är väl ett klassiskt problem som hindrar nya läsare annat än gamla nördar som läst i decennier och bara blir äldre. Det behövs väl olika nysatsningar för att locka in nya målgrupper.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Jo men det går inte om du ska ha en absolut löpande handling.

Ett universum som hänger samman.

Så det gör ju att bara alternativa grejor funkar för nån som inte är så insatt.
Men vi har ju som sagt haft tider när tex Brubaker, Ennis mfl skrev tex Daredevil, Punusher och Cap. America är läsvärda av sig självt, dvs man kan skita i resten.
Men det har blivit mindre av den varan helt enkelt det har bara blivit trassligare, det som är dåligt enligt mig är editor styrningen i hur allt måste passa ihop exakt på hur jävla många tidningar som helst, det gick under säg 60ralet men några få titlar vara främst skrivna av Stan Lee.

DC satsade ju på 52 tidningar tex plötsligt, helt bortkastat då det dels inte ändrade ett piss och massor fick läggas ner nästan direkt, då kör de en andra våg med massa nya tidningar åter igen, de lärde sig inget.
Sen droppar kan skiten och så är det Rebirth förstår ni åter igen samma och ändrar absolut inte ett band mer än att de blir rätt tråkiga de flesta.

Så kan man inte hålla på idag, folk stödköper inte som de gjorde förr, och nu tänker man alltså ha en massa nollor skriva det mesta, lysande grabbar.
Billigt jämfört med utpriset säkert men helt fel sätt att försöka få mer marginaler för vinst.

De gamla tiderna är över och man kan inte ha intetsägande tråkiga rund som man kunde förr för att de sålde av sig själva.
De borde satsa hårt på de största figurerna och bara ha några få andra blaskor för testning är av nytt folk och intresse.

Tyvärr är ju även de andra utgivarna på nedgång fast de inte håller på med superhjältar just nu, och det är ju synd för det är ofta där man hittar nånting av intresse, många har varit bundna till de två stora och egentligen inte velat skriva vara superhjältar, det är väl därför de mest lyckade har varit de figurer utan superkrafter, det har varit lättast för dem att skriva dessa.

De som var bra år gamla idag eller tom döda, inte mycket till generationsskifte har skett, det gjorde det ju förra omgången det var först de som var amerikanska fans sen kom generationen med britterna och amerikaner som ville lyfta lite på locket, efter dem just ingenting.

De verkar inte tro att serier görs av människor och deras egna fantasi utan att man kan pressa fram det bara, lycka till säger jag.

Det finns tillräckligt med oläst äldre material för mig så jag bryr mig inte ens.

Det dåliga är som sagt att nedgången påverkar världen, tex belfrabskt gör inte att ge ut i USA osv, då sjunker det med då även om de säljer vara en bråkdel så är det ändå mycket för den utgivaren.
Det är det jag är rädd för, för sen kan jag inte läsa dessa heller då jag inte förstår de sprk de möjligen kan ges ut på.

Japansk Manga begriper jag mig inte på, hela team som sitter och gör en sida var löpande band hur pissenkelt tecknat som helst tycks vara grejen, men de säljs väl så med, tjocka mindre siftcovers kan går in och handlar på sig, dekomorimerat och utdraget dra nonsensaktigt material.

De går inte att likställa med de amerikanska pga av att framställa de amerikanska är enormt mycket svårare teckningsmässigt, sen blir de väl inte perfekta verk för det, men inga likhetstreck tack, då underskattar man grovt tecknare, tuschare och förläggare imo, det är en annan värld än normalmangan.
9mm, i'm never further away than that.
kentakofot
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 19 okt 2020, 20:47

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av kentakofot »

Japansk Manga begriper jag mig inte på, hela team som sitter och gör en sida var löpande band hur pissenkelt tecknat som helst tycks vara grejen, men de säljs väl så med, tjocka mindre siftcovers kan går in och handlar på sig, dekomorimerat och utdraget dra nonsensaktigt material..


Är det inte lite tvärt om? Jag kanske talar mot bättre vetande här, jag är lite av novis när det kommer till serier och manga. Men görs inte manga av primärt av en person, så kallad mangaka. Det är samma person/mangaka som kommer på konceptet, äger konceptet, skriver, tecknar, tuschar.. En manga är nästan alltid en persons/mangakas vision. Medans klassiska amerikanska comics nästan alltid skrivs av en person, ofta ett redan färdigt koncept ägt av något bolag, ritas av en annan, färgläggs av flera stycken. Dessutom kan dom byta ut tecknaren mitt i serien, så att stilen helt ändras.

Om mangan däremot blir framgångsrik så får mangakan hjälp av assistenter, typ lärlingar som gör de mindre roliga sakerna som tuschning, eller vad det nu kan tänkas vara. Och säkerligen produceras super mega hits som one piece av teams. Men generellt så är det mer av en persons verk än comics.

Men det är väl just det som är mangas styrka, att det är en persons verk. Med en början, mitten och ofta ett slut.

Nackdelen med manga är väl att "the brand"/märket" eller vad man nu skall säga är serien i sig, t.ex dragon ball, one piece, och inte författaren. Man köper serien för att det är dragonball. Vilket gör att många drar ut på berättelsen med en massa filler, precis som amerikanska tv-serier.. Det blir en otrolig risk att lansera en ny manga. Mangakan får då i princip börja på noll.



Bild

Jag håller med om att manga teckningarna ofta av lägre kvalitet än comics och europeiska serier. Men manga har ofta ett mer direkt och naturligt bildberättande där det är enklare att titta på bilden och förstå vad som händer. När jag läser manga börjar jag oftast med bilden. Medans jag tycker att jag dras mer till texten i comics och europeiska serier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Ok man ska väl aldrig generalisera egentligen, men du har nog rätt att manga är någons koncept som görs på löpandeband stil pga de mängder med sidor som ska fram.
Sen är inte alla japanska serier så antar jag tex kom tex Lone Wolf and Club tex som ju är nåt jag klart kan respektera mer, men väldigt lite sånt tycks intressera japaner.

Även USA är inte så enkelt längre att enbart löpande evighetserier finns, dels finns då som jag skrev även sk "run" mitt i en utgivning av en superhjältes alla jäkla nummer men skriven av en visst team som helt enkelt påbörjar och slutar sin berättelse så man slipper läsa nåt annat.
Ibland blir det inget mer utan en helt ny volym för påbörjas.

Sen finns mycket serier inte öht anslutna till superserier, de kan vara vad som helst, det är några som äger det materialet men det trycks och ges ut av en utgivare, de har ju ökat mycket.
De är om vad som helst egentligen och liknar ju mer europeiska serier av idag, förutom att de ju är för en amerikansk marknad.

Det som främst har tappat stil nu är helt enkelt just evighetserierna men det drar med sig hela marknaden, men de är dessa som längre inte har stjärnskott till författare bakom sig och folk ledsnar på, de vill inte betala 4 dollar vad det nu är per 20sidor.

DC har fler haft en bredare utgivning kom Vertigoserier som säg Sandman och liknande men det avbröt de av dumdristighet, Marvel har varit de som lagt alla äggen i samma korg.

Men som sagt även figurer ägna av utgivarna har ju särskilt skrivna separata serier som funnits genom åren och i längden är det de sen kunnat sålt i 20-30 är om så, men det mesta är knappt värt att trycka en gång till.

Problemet med Manga har väl varit allt material som översatts har varit för barn främst.

Jag menar i Sverige finns väl inget värt pappret längre ens, och Samuraj som serietidningen hette är från sent 80-tal och ett tag framåt.
Det är möjligt att man missar saker, jag blir dock heltokig av att en och samma berättelse Jan vara 15 pocketböcker det är ett unikum imo.

För så funkar det ingen annanstans inte ens det tristaste dekomprimerade superhjälte material kräver nåt liknande innan man kan spola det, beroende på att nya team tar över.

Därför menade jag att man kan hålla sig till det man gillade och skita i resten, men det kan du inte i manga då det ju är en berättelse du inte bara kan strunta i att ha hela så lätt.
Du har dock rätt i att en tecknare kan bytas tex pga oförmåga att leverera ner material eller annat, det är inte ovanligt när det inte gäller högprestigeserier.
Men annars är tecknaren och författaren ju teamet så att säga.

Nu har jag problem ändå med det sk traditionella manga stilen, jag förstår inte varför figurerna reagerar som de gör osv beroende på att jag inte är Japan så jag har inte läst mycket av det då jag inte förstår vad som pågår.
Det kan man väl inte dömma dem för, men risken att man inte skulle först en amerikansk serie av normalsnitt är ju väldigt låg som exempel.

Europeiska serier är närmare de amerikanske men ändå inte det samma, men ja text och bild har en viktig symbios, det ska inte behöva sägas vad som syns.
Det är krävande att få fram dem helt enkelt, men det gör inte författaren ointressant, sen 70talets andra halva åtminstone har den rollen ökat ner och mer, trots allt vill man ha ut nåt av serueläsningen särskilt ned lite högre ålder.

Alan Moore blev ju tom allmänt känd tex, nog för att han är Britt och de började före amerikanarna att framställa serier som var mer än bara teckningar med trist formalistisk stelhet i övrigt.

Visst folk tar ofta upp Stan Lee men jag vet inte, det är ingen annan som kunde gjort sånt, han skrev vad vi idag enbart en plot och script inget annat, resten fick tecknare och tuschare göra.
Dessutom finns ännu äldre bra serier om än att de är pre code eller stripserier då.

USA har fått lärt sig från Europa även om de inte gärna velat erkänna det, men ju vill de alltså börja med fasta priser för en sida som förr igen, dvs det kvittar vem personen är, det är ett skott i foten.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

kentakofot skrev:Jag förstår mig inte på marvel(och dc) utgivning. Nu är jag inget jättefan av superhjältar generellt. Men jag kan tänka mig att läsa om det är en bra berättelse, som watchmen t.ex.

Men majoriteten utav marvels utgivning är ju bara hopplös att ge sig in på. Ingen början, inget slut, hundratals omtolkningar, elseworlds, berättelser som löper över flera olika serier, där man måste köpa allt för att hänga med. På det hela taget blir det extremt svårt som oinsatt att börja läsa.

Nu gör det inte så mycket eftersom de mesta av marvels serier är rätt ointressanta för mig.


Att DC och Marvel har för många crossovers som är svåra att komma in i är ju sånt folk sagt i 20 år. Lite som Agentum skrev tidigare. Däremot så har DC och Marvel även alltid gett ut material som man kan läsa om man är intresserad av själva genren. Jag ser fortfarande att problemet är att man mestadels ger ut skit nuförtiden. Ett tecken på det är att även de trogna inte verkar bry sig lika mycket om olika events som förut.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av MAD »

Nu tror jag mest det handlar om att du inte har hängt med så mycket vad gäller manga :-)

Först och främst är det visst mängder av japaner som tycker om Lone Wolf, den är nästan ett nationalepos och det har gjorts ett flertal filmer och TV-serier om den. Sen finns det en hel del liknande ifall du letar plus att Koike som skrev den har skrivit ett gäng andra serier som är liknande plus att han skrev en fortsättning på Lone Wolf för några år sedan.

Den manga som översatts till engelska har en väldig bredd med saker för små barn upp till vuxna, det går inte att generalisera till att översatt manga skulle vara för barn.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Wakuran »

MAD skrev:Först och främst är det visst mängder av japaner som tycker om Lone Wolf, den är nästan ett nationalepos och det har gjorts ett flertal filmer och TV-serier om den. Sen finns det en hel del liknande ifall du letar plus att Koike som skrev den har skrivit ett gäng andra serier som är liknande plus att han skrev en fortsättning på Lone Wolf för några år sedan.

Mitt intryck är att samurajmanga ofta kan vara mer vuxen, typ mer seriös och poetisk, och rikta sig till gymnasie-universitetsstudenter och uppåt, även om den fortfarande kan vara rätt utdragen och såpig... Du skulle ju kunna kolla in "Vagabond" och "Blade of the Immortal", som känns litet likartade...

(Kazuo Koike överlag kan vara rätt slaskig, klyschig och over-the-top, däremot. Det känns inte nödvändigtvis som att om man gillar Lone Wolf, så kommer man gilla annat som han har skrivit...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
kentakofot
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 19 okt 2020, 20:47

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av kentakofot »

Berserk. Världens bästa serie.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Jo men jag gör med på det, men det är väldiglite vi får jag i väst får se av den kalibern.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av MAD »

Jupp, Vagabond är en av mina absoluta favoriter, jag bara hoppas att den blir färdigskriven nån gång också :-)

Jo, självklart kan man inte ta allt Koike skrivit och tro det är samma som Lone Wolf men åtminstone Path of the Assassin och Samurai Executioner är ju ganska liknande.

Agentum, vi i väst får ju massvis av manga i den kalibern vilket är vad jag försökte uttrycka, bara för att du inte sett den betyder det inte att den inte finns.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Det är sant men ofta får jag svaret här i Sverige att det främst varit för barn det som valts.

I USA finns väl mer men det gäller att veta nånting med, jag känner till det ni nämner som genremässigt Lone Wolf and Club dock.

Men jämfört västerläbsk serieutgivning kommer det totalt sett inte lång känd det som, mycket säker för olika inställning till mediet självt, de nämnda pocjetböcerna i Japan eller blandtidningar masstillverkning som inte nye tar slut så länge nån köper det.
Där har ett varit en skillnad mot USA tex, man kan bryta och börja rätt lätt nånstans mitt i en evighetserier pga de team jag nämner, man behöver inte läsa 500 tidningar.

Och allt mer har blivit ägt av de som skapat det vilket givit avslutade berättelser, ungefär som Europa eller UK.

Jag tror att när Manga var stort där ett tag skrämdes vi äldre av big Ryds skall mouth trenden och alla unga tonårsflickor som avfärdade allt utom det.
Sen dig trenden igen inte oväntat, man skulle läsa baklänges tex, hopplöst.
I Japan gissar jag att serier från väst inte har nåt fäste alls, därför utvecklas inte mangan heller, mycket är ju väldigt fånigt men antagligen genremässigt.

Med det menas inte att all manga eller Anime är strunt, så är det ju inte, och såklart var jag inte sett så mycket, jag brukar ordna när jag inte kan se vilket kön figuren har ens, spetsigt här och enorma svärd etc.

Men jag vidhåller att efter Samuraj tidningen i Sverige har just inget varit mycket att ha egentligen, lustigt då jag köpte den tom.

Tyvärr säger nye mycket manga nåt om Japan, Usagi tex är ju amerikanskt men ger mycket mer än nåt jag sett från Japan.

Men visst tex klassiker Valley of the fireflies är ju tung Anime som har nåt att berätta imo men även den gammal idag.

Men som sagt man kan alltid tycka Si eller så om olika typer av serier, ofta finns ändå nånting bra att finna där.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av MAD »

Ah, jag trodde det var den amerikanska utgivningen vi pratade om, den svenska har jag dålig koll på och det är mycket möjligt att det är fler barnserier än för vuxna. Hellsing vet jag visserligen att den gavs ut men fler kommer jag inte på på rak arm.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Wakuran »

MAD skrev:Ah, jag trodde det var den amerikanska utgivningen vi pratade om, den svenska har jag dålig koll på och det är mycket möjligt att det är fler barnserier än för vuxna. Hellsing vet jag visserligen att den gavs ut men fler kommer jag inte på på rak arm.

Under "mangavågen" var det ju rätt barntillvänt, men numera har ju översättningen närmast avstannat. Svenska tecknare i mangastil gör ju iofs oftast barngrejer, men de enda som översätter från japanska till svenska i nuläget är ju Ordbilder, och deras utgivning är ju rätt alternativ.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Jo det var väl jag som halkade iväg, för visst var det väl den amerikanska utgivningen främst som var på tapeten.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Marvel sparkar sin publisher John Nee. Nee hade tidigare höga poster hos DC och hade haft den här rollen hos Marvel i bara ett par år. Artikeln nämner också att Marvel kommer göra av sig med fler personer inom en snar framtid.

https://www.gamesradar.com/marvel-comic ... ly-let-go/
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Börjar kännas lite som att en anledning varför folk var så glada att Marie Javins fick toppjobbet hos DC var för de vill fortfarande ha ett jobb...

Fler människor hos DC på väg ut :

https://bleedingcool.com/comics/dc-bloo ... -laid-off/

https://bleedingcool.com/comics/after-d ... ics-today/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Dock som sagt är väldigt många frilansare enbart sen länge, men det klart att nån form av management måste finnas redaktörer etc. annars Jan ju nye så mycket publiceras.

Däremot kostymerna Jan få gå imo.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Kostymer och kostymer, Som sagt i andra tråden , de gör av med tonvis med veteraner som jobbat för DC Comics. Man kommer minska produktionen på serier så gör de av med
en massa människor.Tråkigt för dem, aldrig kul när folk blir av med jobben.
Skriv svar