När super hjältar blev superhjältar?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

När super hjältar blev superhjältar?

Inlägg av Laureline »

nej det handlar inte som ämnet kan ge sken av om särskrivningens utbredning idag.

vad jag istället önskar få lite klarhet i om möjligt är när superhjälten blev ett begrepp? när de dök upp först är med andra ord inte frågan. vore kul (förhoppningsvis) att höra era tankar om detta i en intellektuell drabbning, med eller utan kryptonit i pipan. [8D]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tja det beror ju på lite, de kallades ju inte superheroes riktigt under kriget men de var ju ett begrepp iaf.

En lustig grej är att Marvel och DC har delade rättigheter till att kalla figurerna "superheroes", så andra bolag får inte använda den benämningen hur som helst.

Jag skulle nog säga att superhjältarna som de är idag kommer från silver age dvs slutet av 50talet, och att de slog igenom stort under 60-talet då Marvel presenterade nya ideér i genren.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

så man kan säga att det i princip tog 20-30 år innan hjältar som hade lite specialförmågor allmänt kallades superhjältar eller var det bara att det blev ett "trademark" vid/efter kriget men ändå kallades det?

galet med den där "ensamrätten" men den gäller inte idag antar jag?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Agentum"]

En lustig grej är att Marvel och DC har delade rättigheter till att kalla figurerna "superheroes", så andra bolag får inte använda den benämningen hur som helst.
[/quote]
Konstigt, nog har jag för mig att jag sett ordet superheroes i andra tidningar, som Image, Cliffhanger, Eclipse, First och så vidare. Fast det kanske var på 60-talet som de lyckades norpa ett ord. Numera är det vad jag vet väldigt svårt att få patent/copyright/trademark på allmängiltiga ord.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Kuriös men kanske intressant fråga. Jag har aldrig funderat på den frågeställningen. Verkar inte så lätt att hitta svar på den, efter några minuters googling. Men det måste ju ha varit någon gång när det ansågs viktigt att särskilja superhjältarna från övriga hjältar.

Det var inte i början av superhjältarnas era (30/40-talet), ivarjefall. T ex så kallades Superman, Champion of the helpless and oppressed. Man betonade mer hans godhet än superkrafterna.

Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

http://lawgeek.typepad.com/lawgeek/2004/02/marvel_dc_claim.html
http://goodcomics.blogspot.com/2006/03/superhero-trademark-faq.html

Det är nyligen pratet om att trademarka superheroes kom upp igen men de fick nån form av rättighter i slutet av 70-talet, de har alltså tidigare gjort påtryckningar på andra bolag för användadet.
Men missförstå mig inte, ordet får användas, men inte för att sälja eller göra reklam för något hur som helst, undantag lär säkert finnas och det lär inte gälla över hela världen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Intressant läsning, tack för länkarna Agentum. Undrar om Marvel/DC har reggat Super Villain eller Super Side-kick också. Fasiken vad världen är snurrig, bolag är så nojiga att folk inte ska fatta att deras produkter kommer från just dem.

Hmmm, jag har en svensk bil som det står Volvo på, undrar om det är Saab som tillverkat den?

Klart som korvspad att folk vet att Supes är DC och Spidey är Marvel. Varför skulle folk få för sig att Daredevil kommer från Imagine och Batman från Cliffhanger, Hulk han hör väl hemma hos Dark Horse? Tror att sådana där saker snarare missgynnar företagen som är för nojiga/hårda/stämningsbenägna. Slipsnissarna på Marvel/DC drar ett löjets skimmer över företagen som också svärtar ner kreatörerna.

Snart går de väl ut och stämmer folk som klär ut sig till Flash och Iron Man på seriemässor för inkränktande på upphovsskyddade karaktärer.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

lustigt där med samägandet av varumärket, jag hade inte tänkt på att det faktiskt underminerar själva kravet på att vara ett varumärke då det automatiskt blir ett begrepp om flera använder det eller tillverkar produkter som går under namnet. som om Apple skulle försöka trademarka "MP3-spelare" ihop med Creative i princip.. (ok, medvetet relaterande dåligt exempel) [:p]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo, jag håller helt med de 2 stora har ofta betett sig väldigt dumt för att säkerställa sin egna position.
DC drog ju Fawcett inför domstol 2ggr för att deras Cap. Marvel liknade Superman och råkade sälja mer tidningar.
Sen blåste de folk som givit dem millioner av dollars till höger och vänster.

De har ju varit i luven på varanndra en hel del med, därav alla problem de haft med crossovers mellan företagen.

De har sånna enorma källor att ösa ur ändå liksom som ingen kan ta ifrån dem.

Men å andra sidan skulle de inte haft så mycket om de hade varit rättvisa mot folk de kontrakterat, de "stal" ju allt de gjorde under en väldigt lång tid och det är väl inte helt över ännu.

När det gäller "superhero" så valde Charlton att döpa sin genre av sådana till Action heroes för att vara på den säkra sidan och det var redan på 60-talet.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar