Internets påverkan på serieskaparna.

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Internets påverkan på serieskaparna.

Inläggav Agentum » lör 10 nov 2007, 03:44

Svårt att hitta på nån bra topic.

Satt o tänkte på hur internet påverkat oss med sina forum och maillistor där vi kunnat fråga serieskapare direkt om saker och ting.

Förr gällde ju insändarsidor (saknar sånna idag).

Nu gäller iofs detta mest för oss som hänger runt lite på amerikanska forum osv.

Hur påverkas man av att få reda på mer om personerna bakom serierna, nåt som inte var möjligt förr för oss här?

Personligen har det många ggr varit så att jag önskat jag sluppit få läsa hur vissa seriefolk egentligen beter sig inför sina fans osv.

John Byrne tex. jag vill radera ut i huvet hur han är, men det är mycket svårt, ett enormt skitarsle är bara förnamnet i min mening.
Det är kanske hans grej men han har gjort sig offentligt löjlig många ggr vid det här laget, behandlar folk som skit på sitt egna forum där alla som har ev. för honom generande frågor bannas.
Förr använde han offentliga forum och gjorde sig till åtlöje genom sin oförmåga att kunna diskutera, hatar PAD för att han alltid förlorat deras strider online, Byrne uttalar sig i princip alltid utan att ha nåt på fötterna och klarar sen inte att konfronteras med sanningen att han verkligen inet vet vad fasen han pratar om.

Mark Waid, en hetsig typ som tar det mesta om personliga påhopp och gärna smutsar ner andra.

Leifeld: barnslig och omogen fåne imho, men vet inte om man ska skratta eller gråta över hans förtal om att folk stjäl hans idéer osv, har ju dessutom alltid en posse med ryggdunkare med sig.

Peter David: trevlig typ, "svensk" av sig genom att han liksom inte tycker att han är märkvärdig för att han skrivit massor med serier, svarar gärna på frågor.

Kurt Busiek: också en sjysst typ som gärna delar med sig om sina idéer och kunskaper utan att låtsas vara nån slags gud.

Jag har bytt ord med flera andra med men inte kollat upp dem i samma skala.

En sak jag märkt är att det alltid lönat sig för dem att vara vänliga på forum, alla de som är aggresiva och beter sig illa får alltid själva på käften.
Men visst kan man undra varför de kommer upp på allmäna forum och skriver om ibland rent personliga bråk och liknade, varför vädra byket offentligt?

Världen har iaf blivit myket mindre iom internet.
Dessutom sprider sig ju skvaller väldigt fort nu, inte fasen visste man nåt personligt om dem förr, det var väl bara de som besökte serieconsen i USA som ev. kunde se hur de var som människor.

De är givetvis människor de också och har dåliga dagar, men man förväntar sig liksom mer av vissa av någon anledning.

Kanske var det bättre med insändarsidorna ändå[:)]

Vad tror och tycker ni?

(känner på mig att det inte blir så många svar)
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » lör 10 nov 2007, 07:40

När jag läste rubriken först, så trodde jag att tråden skulle handla om att folk laddar ner serieskaparnas arbeten utan att betala. Usch och fy. Serieskapare arbetar mycket hårt och får ofta leva fattigt.

Jag har nog påverkats negativt angående Byrne. Han har en del vettigt att säga men har samtidigt "målat in sig i ett hörn" med sina åsikter. Han kan vara mycket brysk mot folk, så som de flesta aldrig skulle vara öga mot öga. Tycker dock att han fortfarande är en begåvad serieskapare. De andra har jag ingen koll på, men vill gärna veta. Vilka forum ska man hänga på för att få veta?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se

Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine

Inläggav impeesa » lör 10 nov 2007, 09:49

Om man ökar möjligheten för att exponeras som person istället för det man gjort, ökas också risken att folk hittar ens negativa sidor. Vi ser samma sak inom politiken nu, där det stundtals ser rätt svart ut...[:p]

Ingvar Kamprad har många gånger tvärvägrat att berätta vad han tycker politiskt av den anledningen att en potentiell kund kanske väljer bort IKEA pga skaparens politiska inriktning.

Att som serieskapare/musiker/skådespelare/etc ge sig ut på forum och racka ner på vanligt folk är ju rent artistiskt självmord.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 10 nov 2007, 13:17

Ja, man får liksom försöka skilja på deras skapande och deras person, inte alltid så lätt.

Jag tycker fortfarande Byrne har gjort en hel del riktigt bra serier, men han går mig definitivt på nerverna personligen, jag får lust att rycka honom i skägget och be han gå och teckna nåt i stället.:-)
Vi ser det ju på att han börjar få allt mindre jobb, M;arvel lär han inte få nåt av så länge Quesada är EIC tex.

Och varför göra sig så osams med Claremont på ett offentligt forum över ifall ljudeffekter ska användas i serier eller inte(Byrne tyckte inet det skulle vara några sånna), så Byrne till slut blev bannad för personliga påhopp.

Eller på 90-talet innan han skrev sin imo mycket misslyckade Spider-man serie. Då satt han på ett konvent inför publik och ratade PADs Spider-man offentligt för att PP aldrig hade dräkten på sig, varpå en reser sig i publiken, det är PAD själv som lugnt frågar vad han menar, efter en massa tjafs från Byrne erkänner han pressad av folket att han aldrig läst tidningarna utan hört att det var så från nån annan.

På 80-talet så var han så stor i korken att han avfärdade Gene Colan och flera andra äldre herrar som "fuckers" som inte kunde teckna serier överhuvudtaget, de var klantarslen och allt möjligt elände, vilket givetvis sårade dessa, och imo hade han fel dessutom.

Sen har vi det kända uttalandet om att han tyckte alla latinamerikanska tjejer såg ut som horor om de var blonderade, det fick han käka upp hahaha.

Vi har uttalandet om att den här krokodiljägaren som han skrev att han tyckte var skitbra att han dog offentligt.

Och tyvärr en massa annat.

Visst han har väl rätt att tycka vad han vill om saker, men som hyfsat känd person gör han sig själv en väldig otjänst att vädra det offentligt.
Om jag tyckt de där sakerna så kanske folk protesterat men jag är inte en offentlig person, vad jag tycker är inte riktigt samma sak.

Mark Waid då, det finns ju skvallersiter om serier med, vilka som kanske är på väg att läggas ner och sånt.
I varje fall hade en sån site med ett rykte om en serie Waid skrev skulle läggas ned.
De var färgmarkeringar hur troliga ryktena var, på denna var det låg trolighet.

Waid blev vansinnig och börjar direkt på forumet ge sig på personen bakom siten för att han ljuger osv.
Waid har förlorat arbetstid på att dementera ryktet hela dagarna i stället för att skriva serier menar han (inte vet jag om han inte har nån editor för sånt).
Han menar vidare att han ska ge den här snubben stryk mer eller mindre om han gör om det, och att han skulle ringa honom(Waid) personligen om en sån här sak innan han publicerade saken.

Varpå snubben svarar att det hade han ju gjort men att Waid då bett honom dra åt helvete och slängt på luren.

Sen är det tjafs i sida upp och ned, man vet ju inte vad man ska tro.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 10 nov 2007, 13:49

[quote="tfels"]

När jag läste rubriken först, så trodde jag att tråden skulle handla om att folk laddar ner serieskaparnas arbeten utan att betala. Usch och fy. Serieskapare arbetar mycket hårt och får ofta leva fattigt.

[/quote]

Jag är en sån som laddar ner, jag vill se skiten innan jag köper, så jag är djävulen själv där.

Men jag vill helst ha en fysisk tidning eller bok i första hand, så är nåt bra så slutar jag läsa o köper i stället.
Jag spar dock en hel del goldenage serier o sånt som jag aldrig kan äga.

sen jag börjat kunna ladda ner har jag nog ökat inköpen med sisådär 10ggr så mycket, man får liksom en möjlighet att se vad som finns där ute.

Helt off topic nu, men jag ville kommentera det bara.

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » sön 11 nov 2007, 21:10

Synd att du är i minoritet då, Agentum. Om alla var som du skulle serierna sälja 10 gånger så mycket.

Kanske borde förlagen lägga ut enstaka nummer av samtliga titlar för nedladdning?
Thomas Fels

Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Kontakt:

Inläggav DanielSchenström » sön 11 nov 2007, 22:00

Det görs väl då och då. Marvel var bra på det en gång i tiden iaf, ofta om nån serie sålt slut snabbt.

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » mån 12 nov 2007, 06:43

Jag tror inte Agentum är i minoritet i det här avseendet. Faktum är att jag tror att många serier säljer tio gånger så mycket som de hade gjort utan att folk kunde ladda ned och läsa ändå.

Till och med skivindustrin tjänar pengar på nedladdningen (fastställt faktum enligt oberoende undersökningar), och där får man ju en bättre produkt om man laddar ned än om man köper skivor som hårdvara (köper man skivor måste man ju börja med att rippa dem, så man kan ha dem med sig och spela när man vill).

När det gäller serier så är ju en fysik tidning / album klart överlägset mot att läsa på skärm. Det förlagen förlorar på nedladdning är folk som köper ett nummer av nånting och konstaterar att det var skräp. Det förlagen vinner är folk som hittar något de inte hade chansat på att köpa ändå, och som de sedan köper _allt_ av!

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » mån 12 nov 2007, 06:56

rkaj, om nu en majoritet köpte tio gånger så mycket serier så skulle det synas i försäljningsstatistiken. Det gör det inte på långa vägar.

På vilket sätt tjänar skivindistrin pengar på nedladdningen? Försäljningen går ju nedåt.

Tror inte att nedladdning är ett lika stort problem för serieindustrin som för skivindustrin eller spelindustrin. Men det är ändå den som äger/skapar något som måste få bestämma hur det ska spridas. Annars blir det helt absurt.
Thomas Fels

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 12 nov 2007, 08:29

Tiderna ändras och de stora bolagen måste ändra sig med dem, genom att bara sätta sig på tvären så vinner de inget.

Trots allt göds väldigt många tjocka gubbar på försäljningen av dyra skivor.

När det gäller serier så är det nog så att vi är färre läsare helt enkelt, försäljningen har ju krypit uppåt sen slutet av 90-talet och mycket pga entuiasterna.

De som skapar saker är ändå sällan de som gör grova pengar, och både Marvel och DC tjänar sina pengar på filmrättighter, filmer, spel och annat, serierna är bara en liten del av omsättningen.

De betalar serieskaparna för det de gjort, ofta per sida och sen brukar de få dela på orginalsidorna för att ev. kunna kränga och få ut lite mer stålar, och om det sen skulle sälja enorma mängder kan det bli tal om att få ut mer pengar, det är inte så stor skillnad mot hur de alltid varit, dvs få blir rika på att skapa serier utom herrarna i slips och kostym.

Jag kommer fortsätta ladda ner för previewer, så är det bara.
Jag vill se om det hela är något för mig först, sen handlar jag.

Tidningar som Wizard litar jag inte ett skit på, den betalas av de stora bolagen för att låta possitiva till allt, ja faktum är att Marvel och DC betalar dem för att skriva om deras produkter, så man kan se den som en reklamtidning, oftast finner man bättre mer oberoende info på nätet.

Jag skäms inte ett dugg, jag gör definitivt rätt för mig när det gäller att köpa serier, som sagt kvalitet över kvantitet.

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » mån 12 nov 2007, 23:11

[quote="tfels"]

rkaj, om nu en majoritet köpte tio gånger så mycket serier så skulle det synas i försäljningsstatistiken. Det gör det inte på långa vägar.[/quote]

Hur vet du det? Om du jämför försäljning av importerade (icke-översatta) serier idag med för tio år sedan så är jag övertygad om att det är minst en faktor tio mer idag. Om du jämför det som säljs på svenska förlag så är det inte lika bra, men det beror ju mycket på utgivningen. Och det är inte så illa där heller, om man frågar Mikkex här på forumet, som ju borde veta.

[quote]På vilket sätt tjänar skivindistrin pengar på nedladdningen? Försäljningen går ju nedåt.[/quote]

Skivindustrin har ökat sina intäckter varje år det senaste decenniet. Minst. De "jätteförluster" som ett par stora skivbolag beskyller pirater för är jämfört med deras egna fantasiprognoser. Siffror helt ur luften, med andra ord. Oberoende undersökningar med riktiga siffror säger konsekvent att skivindustrin tjänar på nedladdning.

[quote]Tror inte att nedladdning är ett lika stort problem för serieindustrin som för skivindustrin eller spelindustrin. Men det är ändå den som äger/skapar något som måste få bestämma hur det ska spridas. Annars blir det helt absurt.
[/quote]

Moraliskt är det naturligtvis ingen tvekan. Upphovsmannen bestämmer. Både vad gäller serier och musik kan man som konsument välja om man vill satsa sina pengar på lurade upphovspersoner som låter stora bolag ta 98% av intäckterna, eller lite vettigare men inte lika hypade upphovspersoner. De sistnämnada gör ofta bättre serier respektive musik också ...

Vad gäller musik: se t ex www.magnatune.com

Serier: Det finns gott om independetlablar på papper, fråga din välsorterade handlare. Eller kolla lämpliga trådar här på forumet, eller t ex www.Komika.se

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 13 nov 2007, 00:04

Tilläggskommentar är att många musikband tjänar sina stålar på turneer inte på skivorna.
Dock måste någon planlägga dessa givetvis, men ändå är den marknaden hopplöst gammalmodig och ofta orättvis mot de som egentligen gör musiken.

De flesta här som känner till seriehistoria vet hur de fulständigt sugit ur folk med goda idér borta i USA, det är rent löjligt, låtar Siegel gå och tigga jobb osv för att DC vägrade ge honom nåt för Superman.

I min mening har de själva ofta varit fullständiga AS, det gäller Marvel med som satte Stan Lee på allt som gjordes fast han bara plottade serierna.

OBS: Jag anser att Lee är värd sina ståar o berömmele trots allt, men ledningen var grymt snedvridna, folk som Kirby bodde i vanliga radhus liksom.

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » tis 13 nov 2007, 06:02

Exempel på lägre försäljning:
På 80-talet fanns det ca 10 superhjältetidningar på den svenska marknaden och mängder av europeiska serier samt amerikanska alternativserier. Samtidigt sålde de amerikanska titlarna lätt 100.000-tals i upplagor i USA.

Idag finns typ 3 supertidningar i Sverige, ganska få alternativa serietidningar, samtidigt som de amerikanska förlagen får vara glada om en titel säljer 40.000 ex.

Ganska stor skillnad.

Visst har de stora förlagen sugit ut serieskapare i USA, men laddar man ned så sitter det ändå en serieskapare i andra änden som tjänar ännu mindre. Och han väljer ju själv vilket förlag han kontrakterar.
Thomas Fels

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » tis 13 nov 2007, 07:31

tfels: Visst, det finns färre superhjälterserier på svenska idag. Men vi pratar om serier i allmänhet. Se annan tråd här på forumet där Mikkex förklarar hur det ligger till. Även där var det gott om folk som inte ville höra fakta ...

Felet både du och skivbolagen gör är att utgå från att kulturkonsumenter har ett "konstant intag". Verkligt beteende verkar snarare vara att folk som laddar ned laddar ned mycket stora mängder, och sedan köper en bråkdel av det de laddat ned vilket ändå är mer än de hade köpt annars.

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » tis 13 nov 2007, 17:43

Men det är knappast så att en majoritet som du säger köper tio gånger så mycket som de skulle gjort om de inte laddat ned. För i så fall skulle försäljningen sjunka med minst 80% om de slutade ladda ned. Alltså skulle en tidning på topp 20 i USA bara sälja 8000 ex istället för 40000 (som nu). Orimligt, eller hur? De sålde typ 200000 ex innan folk började ladda ned.

Jag tror ganska få köper alla nedladdade serier de gillar. Själv skaffade jag piratkopior av spel för några år sedan. Ytterst få av dem köpte jag i orginal. Numera biter jag i det sura äpplet och köper de få orginal jag har råd med, aldrig kopior. Tycker man ska acceptera att det man inte har råd med, det har man inte råd med, om det handlar om lyx.
Thomas Fels

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 14 nov 2007, 08:22

Anledningen till att serieförsäljningen har sjunkit i USA har ju många anledningar, det är inet så självklart längre att alla barn läser serier.

Konkurrensen från andra saker har tagit portioner från serierna, serier är inte helt billigt och du läser ut dem ganska fort.

I Sverige förstörs mycket av ett nåstan monopolliknade tillstånd, krav på orimmliga upplagor och extremt dyr distrubition.

Så nej, jag tycker det är kraftigt förenklat att nedladdning gjort att försäljningen sjunkit så mycket som den gjort.
Dessutom glömmer du tradsen, det är många som skiter i lösnummren o köper trades idag.
Brukar vara ett jäkla liv om detta på USA forum då en del menar att utan lösnummer inga trades.
MEN det har förekommit att en trade har räddat utgivningen av en serie, speciellt när det gäller lite udda serier som inte är helt mainstream.

Och som sagt seriebolagen tjänar mycket pengar på annat, serierna strår för kanske en 10-15% på sin höjd av intäckterna.
Men då de måste ha serierna för att förankra filmer, spel och leksaker i så blir de kvar.

Jag tror aldrig försäljningen kommer stiga så att det säljs 400000 ex mer, tänk dessutom på att de hade en enorm tryckt upplaga på den tiden och att det var ok om de sålde 60% av exen.

Det är ju mycket därför det är så lätt att få tag i gamla tidningar som är som nya, alla gick inte i retur.
IOM direct market började upplagorna mer motsvara försäljningen då dessa inte är/var returbara normalt sett.

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » ons 14 nov 2007, 21:31

Min viktigaste poäng med siffrorna är att det knappast är nedladdningen som gör att serierna säljer. Annars har du säkert rätt i allt.
Thomas Fels

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » ons 14 nov 2007, 23:26

Nä, det är inte bara tack vara nedladdningen det fortfarande säljs serier alls. Men nedladdning gör att folk ser saker de inte hade sett annars, och många köper en del av det.

Jag tror inte att Marvel i USA eller Egmont Kärnan här i Sverige tjänar så mycket på nedladdningen. De kanske till och med förlorar lite. Men alla andra utgivare, särskilt de pyttesmå som gör väldigt bra saker, tjänar på det, så för "branchen" som helhet (dvs total försäljning) är det bra och för "konstformen" (dvs bredd och kvalitet) är det väldigt bra!

Om den mest säljande serien sjunker i upplaga så ser jag inget negativt med det, om det i gengäld ges ut fler serier.

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » tor 15 nov 2007, 06:08

Det fula är att de som ger ut serierna inte själva tillåts bedöma vad de får ta betalt för. Istället fattar gemene man besluten om vad som ska tankas ned.
Thomas Fels

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 15 nov 2007, 08:32

Det är främst japanska och amerikanska serier som drabbas skulle jag tro, övrigt verkar inte finnas i några mängder att få tag på illegalt.

$3 för en 22 sidig tidning är mycket pengar imo, jag vill se materialet innan jag köper.

Samma som jag hörde idag några snillen hade på nåt sätt räknat ut att musik och filmbranchen skulle förlora över 6 miljarder på nedladdning i år, felet är ju att de räknar var nedladdning som en förlorad försäljning, det går inte att räkna så.

Mängder laddas ner av folk som aldrig skulle lägga ett nickel på att köpa materialet.

Det är nog dags för bolagen att förändra sig i stället för att försöka förändra alla andra, det är dömt att misslyckas.

I Sverige finns ingen seriebredd imho, här är det monopol, visst kan vissa säga att mer än nånsin ges ut, men det säljs bara i väldigt liten omfattning pga distrubitionsproblem.

Vanliga serietidningar måste liksom finnas i vanliga affärer, album kanske klarar sig ändå på marginalen inte vet jag.
Egentligen bryr jag mig väl inte så mycket, jag har givit upp Sverige, det kan släppas ett eller annat album eller kartonage med serier som jag köper nångång om året resten skulle jag inte ens ladda ner om det gick att göra det, än mindre köpa.

Nu låter det väl som att jag försvarar nedladdning, det gör jag inte, men utvecklingen går framåt och bolagen måste följa efter, det var ju i princip omöjligt att tanka ner filmer på modemtiden, men nu har ju så många någon form av bredband.

Det är lite för mycket gnäll och för lite verkstad tycker jag, i USA såldes det minst serier i slutet av 90-talet, sen dess har det sakta krypit uppåt igen, allt medan nätet fyllts av nedladdingsbara kopior, det var inte internetnedladdningarna som sänkte seriemarknaden utan den väldigt dåliga kvaliteten på serierna.

Bra grejor kommer löna sig att ge ut även i framtiden, det är jag säker på.

Återgå till "Superhjältar"