Spider-Mans mest heroiska fight?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av Wakuran »

Aha, det är ju möjligt. Liknelsen med James Bond är inte självklar, däremot, då James Bond var en adaption från början, medan Spider-Man var ett originalverk. Fast att det var Romitas romantiska eskapism som blev det stora lyftet för serien har jag också hört.

Var något strul med någon bild från supermanfan.nu förresten. Något antivirusskydd som gick igång. Mod kanske kan ta bort bilden.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av Kermit »

Precis, det är inte en jämförelse som helt håller på det viset, samtidigt är att Bond är en adaption och Spider-Man inte av största vikt i den här frågan. Vad jag menar är att Bond genom Moore och Spider-Man genom Romita fick ett så stort genomslag och långt liv som de trots allt har fått.

Förresten, tack för länken till dokumentären, hade inte sett den! :)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av Agentum »

Ditko har aldrig sagt ett skit helt enkelt i ämnet, ja mer än att designen är hans och allt annat Stan Lees, Stan Lee har många ggr uttryckt att han är upphovsmannen då det var han som skrev serien, det säger han öppet i intervjuer.

Ditko säger som sagt inget, ingen har gjort en interview med honom, undrtar om vi får reda på nåt mer när han är död, elelr om han tar med sig allt i graven?

Det var ju så att först gick Wood, sen Ditko och sen Kirby, Kirby uttryckte flera ggr sin åsijkt i ämnet.

Man ska tänka på att trots hur man kan uppfatta dem så hade de förstås rejäla egon, de ville ha mer av kakan för sitt jobb och inte presented by Stan Lee, Wood fick dock sitt namn på omslaget till DD så man kan undra vad han gnällde om iofs, men han var alltid mot vinden(nej han var inte helt ovidkommande, hans design av DD står än idag).

Stan Lee tror många är bara en snäll gammal farbror eller nåt, men inte tusan hade han kunnat bygga upp Marvel som det är på det sättet, det är klart siom fasen att han var driven och att det var allvar mellan varven, och tänk er då när det finns fler som tycker sig vara stjärnor i anrättningen.
Stgan Lee är ju den med mest svada så egentligen hade inget kunat bli av utan honom ändå troligen, men det är så där, de hade suttit och kluddat fula monster i evigheter, nu hade de skapat figurer som sålde i massor.

Det trro jag var anledningen även för Ditkos avhopp, förmodligen får vi det aldrig svart på vitt, mne det är rätt säkert att han helt enkelt tyckte sig göra det mesta jobbet helt enkelt.

Kirby hade ju en del problem just dialogen ser vi ju i hans egna serier, så han hade ju uppenbar nytta av Lee och det var väl den kombon som var lyckad med dem.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Kermit skrev:
Förresten, tack för länken till dokumentären, hade inte sett den! :)

Tack. Ja den är bra den där dokumentären även om jag inte håller med om allt. Oj, vad de avgudar Ditko, det blir nästan lite löjligt. Men jag håller med om att han var med och skapade Spider-Man. Jag är glad att han och Lee gjorde det annars hade jag nog knappt läst serier i dag. Spider-Man har följt mig hela livet, och kommer väl antagligen följa mig livet ut. Jag tröttnar aldrig på den grabben.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av Agentum »

De "avgudar" nog mest Ditko för att han är som han är, helt egen, besynnerlig, doldis, vill inet perata om det som varit osv, inga bilder.

Alla är nyfikna på honom och vad som rör sig i huvet på honom helt enkelt, och som sagt då han har en väldigt speciell övertygelse sen länge objektivism så blir folk ännu mer nyfikna.

Faktum är att jag skaffat en hel del av hans egna modernare serier bara för att han är så underlig så man bara måste läsa dem och fundera över honom och hans svart eller vitt VÄLJ! :-D
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Agentum skrev:Faktum är att jag skaffat en hel del av hans egna modernare serier bara för att han är så underlig så man bara måste läsa dem och fundera över honom och hans svart eller vitt VÄLJ! :-D


Har du läst de där serierna de tar upp på dokumentären:

The Creeper
Bild

Mr A
Bild

Har du läst den här kan nog vara bra.
Blue Beetle med bland annat Ditko
Bild

Den här då:
Space Wars
Bild
Jag blir också lite sugen på att läsa mer av han. Men jag vet inte...Han vill inte visa sig för allmänheten utan han vill att serierna skall tala sitt tydliga språk. Det tycker jag är en schysst attityd vilket fall som helst. Serierna skall visa vad han står för, det är ju egentligen inte fel. Han är allt lite intressant det måste jag nog medge. Han är väl 80år nu, dör han så kommer han säkert bli ännu större och då kan jag tänka mig att allt han skrivit kommer avgudas ännu mer. Tragiskt att man måste dö för att bli riktigt erkänd.

Vilka nya serier av han har du läst Agentum? Klart man blir lite intresserad av hans verk när Millar, Gaiman och speciellt Alan Moore höjer han till skyarna.
Senast redigerad av 5 spindelmannenelektra, redigerad totalt 0 gång.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Att vara en sådan där über-doldis funkade även för Greta Garbo, det ökar bara på myten om dem själva när de är så hemlighetsfulla.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av Agentum »

Inte den sist visade, men de andra har jag läst.

Och så hans ännu mer personliga serier som gavs ut, Ditkos world eller nåt sånt namn på dem, de gavs ut av nån väldigt liten utgivare som även samlat dem i omgångar.
Gissar att vi kommer få nån form av trade med det materialet en dag(det är lite förvirrat då det tryckts om och i olika varianter), det har ju börjat kommit en del serieböcker nu med bara Ditko ekller Kirby osv, och till slut måste de ju börja beröra Ditkos tid med sina egna obundna serier som främst gjordes för fanzines som mr.A eller för utgivning hos mindre bolag.

Mr A är en variant för personligt bruk av The Question som Ditko gjorde åt Charlton, denna Mr A. är dömmande enbart i gott och ont, inga gråzoner antingen är man helt vit eller så är man svart.

Predikande så smått om objektivsmen, det gäller även en hel del andra av serierna där mycket frågor dyker upp om samhället och hur folk fungerar enligt Ditko, Objektivism kan liknas vid en sklags ganska extrem höger politisk åskådning, särskilt när det gäller brott och straff, personlig attityd till samhället osv.
Serier om att använda uppfiningar på ett korrekt sätt, mycker grubblande till vad som är "moraliskt" korrekt tat göra, och om man kan bryta mot det för någon ting.

Som sagt jäkligt skruvat tycker jag, men det är inte så många från den typen av serier Ditko kommer som har klarar åsikter om nåt, så även om jag inte håller med honom så får man väl respektera att han har en bestämd åsikt och den hymlar han inte med.
The Creeper och Blue Beetle som du visar är dock vanliga superserier fast av Ditko då, där är det visserligen han som skrivit det med Creeper är ju för DC tex. så det är inga konstigheter så, han skrev även Hawk & dowe åt dem.

Han hittade dock på figuren Squirrel Girl så han kan inte vara helt igenom humorfri iaf även om det kan verka så när man läser en del av de här serierna:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av spindelmannenelektra »

I Spider-Verse var alla Spindelmännen & Spindelkvinnorna riktig illa ut. Hur många som helst blev ju dödade. Nej det tycker jag absolut är Spiddes och alla Spindelmännens & Spindelkvinnornas klart tuffaste fajt och kanske också den mest läsvärda storyn.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av tfels »

Är inte Spindelns mest heroiska fight den mot Juggernaut? Den där han har Madame Web på sin sida.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av spindelmannenelektra »

tfels skrev:Är inte Spindelns mest heroiska fight den mot Juggernaut? Den där han har Madame Web på sin sida.


Den är bra men jag tycker Spider-Verse storyn är aningen jobbigare för han. Det var ju så otroligt många som dog där.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av tfels »

Den har jag ju tyvärr inte läst.

En annan tuff fight var mot Kraven och Rhino samtidigt. Dan Slott skrev den som en del av Brand New Day.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Spider-Mans mest heroiska fight?

Inlägg av larsa66 »

Jag måste säga den tredelade historien mot Dr Octopus av Lee/Ditko
If this be my destiny...!
Man on a rampage!
The final chapter!
Jag vet inte hur många gånger jag läst den men berörs varje gång.
Ser att den redan finns med men jag postar ändå som en röst till.
Skriv svar