Hellblazer.

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Hellblazer.

Inlägg av Agentum »

Ok det här är inet en superhjlte, men då han fins i en värld där sådana fins så skriver jag här.

John Constantine som väl bla. Alan Moore har del som skapare till, kedjerökande suput osv som grejar med magi.
Han är en Vertigo figur för den som undrar, dvs det är hårdare och råare än det brukar vara, som Marvels MAX titlar var.

I varje fall läste jag det mesta av Garth Ennis med figuren nyligen, jag har läst brottstycken för men nu läste jag nog i princip allt tror jag.

Fantastiskt bra serie måste jag säga, allt från när han är döende och blåser Djävulen, när han pissar på vampyrernas kung och kastar ut han i gryningssolen mm.
Mewn på samma gång dör alla hans vänner eller försvinner ur hans liv, misserabelt skitliv tänker man.

Snacka om en kille att deka ner sig trots sina krafter, man riktigt känner det regniga grå London i serien.

Vad tycker ni om figuren?
Jag vet att massor har kommit ut sen Ennis försvann från serien, är dessa lika bra serier?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Inlägg av nicklas.johansson »

Jag hängde med ett bra tag efter Ennis men gnistan försvann eftersom, om det var från min eller seriens sida skall jag dock låta vara osagt.

Som vanligt så har man tyvärr en grundinställning att serier var bättre förr, men Hellblazer var fantastisk i början. Dock skall tilläggas att varje nytt skaparpar har tillfört serien något nytt. En del gillar man och annat inte, däremot måste jag säga att teckningarna håller hög klass rakt igenom. Den där stämningen som dyker upp när allt är skit, och det är det nästan alltid i den här serien, har man lyckats hitta.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tack för svaret, jag ser dessutom att många läst men inte vet vad detta är.

Jag får prova på några nyare trades med för att se om jag gillar det hela.
Ennis har jag alltid gillat och han var som bäst under den här tiden när han skrev Preacher dessutom.
MEN han har en tendens att tråka ut en med Irland hela tiden, säkert för att han är irländare, men ibland kan detta bli lite för mycket.

Det här är iaf i Ennis händer en serie vuxet folk kan läsa utan att käna sig dumma på nåt sätt.
Ge det en chans ni alla som är tveksamma till "amerikanska" serier, ibland skrivs de nämligen av britter och irländare:-D
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

[quote="Agentum"]


Ge det en chans ni alla som är tveksamma till "amerikanska" serier, ibland skrivs de nämligen av britter och irländare:-D
[/quote]
Det är inte bara ibland som de skrivs av britter och irländare, det är ganska ofta som det är så - Förutom Ennis har vi ju bland annat Neil Gaiman, Alan Moore, Warren Ellis och Peter Milligan.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

...Jamie Delano, Grant Morrison, Mike Carey och Denise Mina. Nästan alla som skrivit för Hellblazer är från de brittiska öarna.
Nu är den uppe på nummer 241. Andy Diggle, ytterligare en engelskman, skriver manus. Jag tycker han skriver riktigt bra.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja britterna har verkligen förändrat de amerikanska serierna och i en hel del fall mer mot mångfald, visst superhjältar är så klart överskuggande men det har kommit mer och mer som bara vagt är relaterat eller inte alls relaterat till sådana serier.

Jag hoppas på en framtid som går ännu mer åt det hållet, jag gillar superhjältar men jag tror inte på att som Marvel gör bara stödja sig på dessa.

Skulle vara kul om jänkarna även gav andra europeer mer chanser att skapa nåt, tyvärr är de ofta så tveksamma mot serier.
Det är ju inte bara en gång man fått strida över påståenden om att serier är ett amerikanskt fenomen.

Iofs hänger jag ju mest på superforum så det blir väl lätt så, de kör sina topplistor över världens bästa serier utan att en jäkla europeisk serie finns med, då smäller iaf jag av:-D
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mah-kahn
Very Good
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 06 mar 2008, 07:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av mah-kahn »

En till som älskar Hellblazer... :) Läste mycket av det som kom ut på svenska på nittiotalet, men sedan dess har det inte blivit något. Man kanske borde skaffa sig de nya fina albumen...
http://www.mackanandersson.se

Komiker, författare, seriesamlare, frälsningssoldat, pappa.
Inte alltid i den ordningen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Läste Ellis Haunted, lite långdragen kanske, men en väldigt bra story och bra script.
Skitstöveln får verkligen vad han förtjänar och man ryser i ryggraden hur det hela blir.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Jag har aldrig läst någon Hellblazer förrutom men är lite sugen på att läsa något ur serien. Men var ska man börja? Kan ni ge några bra tips på trades man bör kolla in och som funkar som bra startpunkt in i Hellblazer-världen.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="hyperion83"]

Jag har aldrig läst någon Hellblazer förrutom men är lite sugen på att läsa något ur serien. Men var ska man börja? Kan ni ge några bra tips på trades man bör kolla in och som funkar som bra startpunkt in i Hellblazer-världen.
[/quote]

Wiki ger en bra översikt hur Hellblazer är strukturerad.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hellblazer

En bra start är givetvis det första albumet, Original Sins.

En annan är när Garth Ennis tog över serier. Albumet heter, Dangerous Habits.

Hellblazer-albumen är inte numrerade, så det är bra att kolla in listan på wiki.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Inlägg av nicklas.johansson »

Om du föredrar att läsa på svenska så leta upp gamla Magnumtidningar. De innehöll Hellblazer under de första åren, sedan försvann serien ur tidningen men jag har för mig att serien återkom på slutet innan tidningen lades ner. Hellblazer fanns även att läsa i Epix allt för kortlivade tidning Inferno från tidigt 90-tal.

Vill du prova serien utan att lägga ut allt för mycket pengar så prova på biblioteket. De har mer än man tror och finns det inte på din lokala filial så kan de alltid skicka efter från något större bibliotek.

Sedan vet jag inte om det finns något på DCs hemsida. Man har tidigare kunnat ladda ner förstanummer från diverse olika vertigotitlar.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Läste för ett par dar sen Dangerous Habits, och gillade den riktigt mycket. Första gången jag läst någonting av Hellblazer och granterat inte den sista!
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Sandman
Fine
Inlägg: 211
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 03:38
Ort: Sverige

Inlägg av Sandman »

Dangerous Habits var väldigt bra massor med cynisk humor! Själv läste jag Hellblazer fr.om Nr 1 till samlingen Haunted. Hur många nr det blir kommer jag inte på. När jag har bättre ekonomi kanske det kan bli mer HB för mig.
Mitt uppvaknande för Amerikansk/Brittiska serier kom naturligtvis i mitten/slutet på 80-talet pg a en viss Mr Moore, Alan alltså. Hans omdaning av Swamp Thing var ett genidrag från någon på DC som vågade tro på den genialiskt galne britten. Han har skrivit mycket som nog bara han själv förstår. Men sedan har han ju skrivit några av de mest nydanande serier någonsin också. Det är väldigt synd att fler inte kan läsa Miracleman. Andledningen till detta kan nog agentum förklara.
Om det inte har hänt något drastiskt på senare tid.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Miracleman eller Marvelman som de hette först var en kopia på Cap.Marvel(orginalet) och c:o från Fawcett.
Fawcett la ner sin supersektion när DC comics hoppade på dem för andra gången om att deras hjälte var en kopia av Superman(början av 50-tal).

Men i UK så ville man ha mer så man kallade huvudfiguren för Marvelman och körde på med egna serier under 50-60-talet.

Men så kom då omstarten med Moore på 80-talet han skrev på ett väldigt speciellt sätt, han disekrerade superhjältarna och gav sig in i vad de var, varför de var osv, nåt som ingen gjort förr på samma sätt.
Och så fick han med den första barnafödelsen i USA serier (det blev ett jäkla liv om det), serierna publicerades nämligen i USA men då som Miracleman(detta var några år senare).

Efter Moore tog Gaiman över och fotsatte hyggligt ett tag till.

PLUPP!! fram i tiden till Todd Mcfarlanes uppköp av all kvarlåtenskap av Eclipse som gav ut Miracleman(första delen av 90-tal).
Nu trodde herr fåntratt mcfarlane att han minsan ägde även Miracleman, men det var ju en återutgivning av UK serien Marvelman.

Efter en hel del tjafs så fanns Moore och Gaiman som ägare, Gaiman försökte få tyst på skiten med att erbjuda fånen sina figurer han kommit på när han skrev i Spawn, detta gillade dock inte Todd då han minsan tyckte att han ägde dessa redan.

Moore gav sin del av figuren till Gaiman bara för att han vile att han skulle få figuren.

Där står de och stampar ännu efter alla dessa år alltså McFarlane VS Gaiman, för min del råder det ingen tvekan om vem som har rätt till figuren, McFarlane kan inet skriva sig ur en papperspåse ens, ändå har han fånat sig med att ha med Man of Miracle i Spawn tex. ett upenbart sätt att vara mer uppblåst än vanligt.

Skulle detta nånsin sluta väl och Gaiman får rättigheterna så har Moore som sagt att han aldrig mer ska skriva serier om superhjältar att skriva just Miracleman som ett sista utspel på den fronten.

Vad som händer ifall Todd vinner kan ni ju tänka er själva, det blir väl några leksaksfigurer o sån skit av det bara och några trögtänkta serier möjligen.

Så kan det gå.


Ett tilägg är att Marvel inte vill ha andra figurer med Marvel i namnet, och Todd menar då att han äger just Miracleman trots att det är exakt samma serie men som inte Eclipse tordes sticka upp i arslet på Marvel, därav namnbytet i USA.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

Har ni sett filmen constantine som är baserad på serien. Den är också grym inte lika grym som serien men väl sevärd.
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja, men alltså jag hade baar läst lite Hallblazer inna och kände inte igen mig alls i filmen, jag ger den underkänt tyvärr.

Tur att serierna är så pass bar iaf, tråkigt dock om nån inte vill läsa dem för att filmen var bristfällig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Inlägg av nicklas.johansson »

Manuset är ju något slags nerkortat hopkok, plockat lite här och var ur serien plus att man lagt till lite själva, rört ihop i en stor gryta och sedan silat bort substansen. Jag har lite svårt för filmer som lägger sig allt för långt från serien, boken eller dyl. som den bygger på.

Nu var det ett tag sedan jag såg filmen, men som jag minns det så fungerade Peter Stormare bra som fan själv.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
SethGecko
Very Good
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 28 mar 2006, 21:30
Ort: Sverige

Inlägg av SethGecko »

jag har läst samtliga volymer av Hellblazer (förutom Fear Machine som jag köpte idag) och jag gillar verkligen den! Den är kanske inte riktigt i nivå med Preacher, men nästintill och den är helt klart Vertigos bästa serie som fortfarande är igång (och det säger inte lite, då Vertigo håller en enormt hög nivå). Det tråkiga med Hellblazer är att albumen inte riktigt täcker alla numrena och komplettist som man är svider det lite. Mellan numrena 23 och 40 är det bara några få nummer som finns samlade i albumform. Nu verkar det iofs som att Vertigo sakta men säkert försöker ge ut dom numrena också, men det tar ju sån tid.
Användarvisningsbild
Sandman
Fine
Inlägg: 211
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 03:38
Ort: Sverige

Inlägg av Sandman »

Trevligt med en man med intresse för VERTIGO. Jag skall ta mig någon helhelg och verkligen titta igenom mina DC/Vertigo serier. Det största problemet när man blir äldre och får familj är tid och pengaprioriteringar. Så man får tyvärr försaka en del av sina intressen. Men jag kämpar på med mina serier! Jag visste inte det att inte alla tidningar givits ut i album från starten. Men jag har ju en stor del av tidningarna. Nr 15-124 (säljer inte [;)]) och de två första albumen. Vi får väl kanske starta en liten VERTIGO hörna på forumet?
Användarvisningsbild
SethGecko
Very Good
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 28 mar 2006, 21:30
Ort: Sverige

Inlägg av SethGecko »

Vertigo är helt klart det bästa förlaget i USA just nu. Jag har satt som mål att försöka skaffa de flesta Trades:en som getts av Vertigo, men hittills är mina favoriter: 100 Bullets, DMZ, The Exterminators, Hellblazer, Preacher, Loveless, Sandman, Sandman Mystery Theatre, Scalped och Swamp Thing, men det finns fortfarande en hel drös med serier som jag ska dyka ner i, så fort ekonomin tillåter.
Skriv svar