För snyggt är fult

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint

Re: För snyggt är fult

Inläggav Nima » ons 23 feb 2011, 21:47

Den här bilden av Clint Langley är också redigt snygg!
Bild
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 24 feb 2011, 18:52

Jag tror killen menar innehåll i blaskorna och inte omslagen.

Det är ganska självklart att omslagen alltid ges bra mycket mert tid.

Det är dock som jag skrev få som gör själva serien lika som de gör omslagen, men några har vi räknat upp som gör eller kan göra det.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 24 feb 2011, 19:01

Kan och kan, det är väl sällan folk har tid, bara. Segrelles arbetstempo t.ex. är väl knappast direkt rasande...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Nima
Near Mint

Inläggav Nima » tor 24 feb 2011, 20:05

Agentum skrev:Jag tror killen menar innehåll i blaskorna och inte omslagen.

Det är ganska självklart att omslagen alltid ges bra mycket mert tid.
.

Det är möjligt att det var det som var menat, fast bilderna som han har infogat i sitt första inlägg ser ut att vara omslag.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 24 feb 2011, 20:16

Ok, osäkert när det gäller Ross, då det ser ut likadant inuti så att säga.

Det här är heller inte en fråga om för mycket detaljer utan det är i sin tur en annan sak, där har vi Peréz tex. det är figurer på figurerna och pluttegrejor på saker man ändå inte ser på.
Peréz är en av de få som verkligen njuter av att teckna massor av figurr i ruta efter ruta, de flesta vill begränsa sig då även sånt är tidskrävande.

Det är en form av teckande det med.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine

Inläggav Kermit » fre 09 sep 2011, 13:03

Ett problem är ju att om det är för realistiskt så kan det lätt bli stelt, och superhjälteserier lever mycket på dynamik och rörelse i sina teckningar, tycker jag. Visst poserar de också, men oftast är det ju mer att bilden fångar ett ögonblick som ser häftigt ut medans hjälten rör på sig för fullt, om ni förstår vad jag menar.

Sen har vi ju också det att trikåer/spandex/kalla det vad ni vill inte ser lika bra ut om det är fullt på riktigt, det blir lätt cosplay av det då. Visst, vi har ju sett bland annat Spider-Man och Superman ha dräkter på film som är mycket lika serieförlagan, men det är ändå saker som är annorlunda, nivåskillnader/relief på symboler bland annat.

Därför tycker jag nog att stilen Ross, Land och de andra kör med mest passar sig på något enstaka omslag, serier är ett medium som berättar med både bild och text, och då måste tecknaren göra mer än att bara göra "fina" bilder. Och det är därför de mer expressionistiska stilarna som ni nämner är några exempel på tecknare som faller mig i smaken mer. :)
Det är inte lätt att vara grön.

Geggamoja

Inläggav Geggamoja » sön 11 sep 2011, 00:14

Alex Ross teckningar har ett problem enligt mig. The Tights. Ultra-realistiska kostymer ser allt för trånga, för hemmagjorda och ger verkligen inte känsla att karaktärerna är superhjältar utan bara är stollar i tights.

Men man sympatiserar mer med dem och Ross kan verkligen få en actionscen att se grym snygg ut.

Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine

Inläggav Kermit » sön 11 sep 2011, 08:29

Håller inte med om det sista uttalandet. Tycker att bilder som de av Ross eller de andra har svårt att göra actionscener, det ser mer ut som att de poserar än att de rör sig. Bra för omslag men inte för en serie med andra ord.
Det är inte lätt att vara grön.

Återgå till "Superhjältar"