Rösta på Svenska Superseriers nästa omslag

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

[quote="DanielSchenström"]


Looding: Anledningen att omslag 2 har mycket svart upptill är för att få plats med logon.
4:an är färglagd elektroniskt (dvs med dator) precis som de andra omslagen.
[/quote]

Misstänkte det.

Ang. färgläggningen: varför färgläggs allt i datorprogram numera? Blir det inte en helt annan känsla om allt är handkolorerat? De som kan färglägga i datorer gör det ofta på samma sätt alltid och då blir allt för rent och snyggt, på gränsen till tråkigt. Och för de som inte är så vana vid det gör massa "fel" och då blir resultatet inte så bra heller. Självklart finns det en mängd undantag men i det stora hela blir det ofta bara tråkigt.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

DS: Såg inte det, grattis till vinnarna då. =)

Looding: Att färglägga för hand ger mer känsla tycker jag också, det håller jag med om, dessutom får man ett äkta orginal, vilket är tråkigt att det aldrig blir nuförtiden...
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Själv gillar jag både handfärglagt och datorfärglagt, och den typ av färg man använde i superhjälteserierna innan datorfärgläggningen, men jag tycker datorfärgläggningen gör sig väldigt bra till renare tushade teckningsstilar. Jag är trots min placering i omröstningen väldigt nöjd med resultatet på mitt omslag, till skillnad från de tre andra omslagen som jag färglagt innan.
Datorfärgläggning är lika mycket ett hantverk som akvarell/olja/gouache/akryl i mina ögon och tillåter en att göra en del saker snabbt som skulle kräva stor produktion att få till på traditionellt sätt.

Original blir det ju fortfarande om inte tecknaren och tusharen också kör med datorteckning. Det blev dock inte färglagda original inom många serier innan heller om jag förstått rätt utan färgläggaren gjorde en färgskissguide och skrev benämningarna på färgerna enligt CMYK och sedan gjordes tryckdior med rött, blått och gult som svarta fält för tryckeriet.

Vi har ett nummer helt i färg planerat och till det kommer jag dock köra akvarell + blyerts eller tusch lite åt Serpieri-hållet och måla ett omslagsförslag helt i akvarell. Dock kommer det inte vara som Serpieris verk innehållsmässigt och jag misstänker att alla länkar man kan hitta om honom på Google är NSFW.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Det är klart...jag gillar också både och..

Alex Ross gör ju fina, handmålade omslag fortfarande, Greg Horn också tror jag...+ många fler, så det finns ju många som gör sin grej, det blir mycket variation ändå...

With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

[quote="Looding"]


Ang. färgläggningen:
[/quote]
Vill bara påpeka att bilderna ovan är gjorda med åtanke att färgerna blir "varmare" vid tryck, [url="http://www.scifinytt.se/forum/index.php?s=&showtopic=8144&view=findpost&p=175159"]kolla skillnaden här[/url].
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

[quote="burnout"]


Resten faller på att dom andra bilderna lider av "Tuttkomplex". Dom kan nog säljas till "Tutt"-kirugin tycker jag. Jag är så trött på detta USA inspirerade tjej ideal som har anammats nu även i svenska serier.
[/quote]

Jag skulle vilja återanknyta till detta.

Jag står ju för designen av den mest storbystade av karaktärerna, tjejen i väldigt lite vita kläder och jag hoppas att det inte är jag som bidragit till att ta bort röster från andra än min egen bild. Vita Duvan heter hon förresten.

Men det är en tanke med det hela. Av de kvinnliga karaktärer jag är skyldig till av Nordens Stjärnor finns ovan nämnda kvinna, den med minst byst, och den med den minst idealiska kroppsformen (som heter Graviton).

Tanken med Vita Duvan är att hon ska vara en person som levt sitt liv i paparazzis blixtar, och aldrig reflekterat över kroppsideal, över att vara en förebild, lite som nidbilden av en bimbo korsat med exempelvis Paris Hilton. Hon ska vara ett lätt mål i serien för feminister, moralister och vara nån som är en kontrast till speciellt Graviton som är hennes motsats både kroppsligt och medvetandemässigt.
Jag vill ha en lång positiv utveckling för Vita Duvan.

När jag först designade henne var tanken att skapa en karaktär som jag aldrig skulle ha skapat annars, superkurvig och med väldigt stora bröst och så utmanande dräkt som möjligt utan att det blir fullständigt löjligt (vilket jag visst kan ha misslyckats med).

Att de flesta karaktärer är idealiserade är en del av mycket av superhjältegenren, men få klagar över männens överdrivna fysik.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag tycker att det är självklart att en superhjälte skall ha bra fysik. Det tjafsas mycket om superhjältars kroppar etc. Men om man skall vara en riktig superhjälte och kunna slå ner lite bovar m.m, då måste man ju vara lite stark, annars kan man ju lägga ner. Men visst "alla" brudarna behöver ju inte ha jättebyst det är ju lite löjligt och också tråkigt. Alla hjältar behöver ju inte heller vara så förbannat snygga. Rorschnach är ju en "superhjälte" som är rätt ful och det är lite coolt på något sätt. Jag tycker det finns för lite "fula" superhjältar. Visst "fulheten" "snyggheten" sitter i betraktarens ögon men ni förstår säkert vad jag menar.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Predabot »

[quote="Looding"]


Lägger gärna in lite snabba kommentarer också:

5. Jag gillar denna också men även denna är lite för tom och har aningen för taskigt färgspann. Dock en STOOOR eloge för det redan nämnda bröstkomplexet som INTE verkar har satt sig i skallen på illustratören!

Hårda, raka puckar men ta det inte för hårt. Ni är riktigt duktiga hela bunten, jag vill bara inte skriva en hel uppsatts om var och en!
[/quote] Asch fan... dålig färgvidd, det var inte så bra. Det är nämligen jag som har färglagt, heh. :D

När du säger dåligt färgspann, menar du då att det är för lite kontrast mellan karaktärerna då, så att det blir svårt att skilja på dom, eller?

Dom tre karaktärerna ovan är ju som sagt i en sorts kall skugga, och har därför fått homogeniserade färger. Karaktärerna där nere kan jag haja att det hade behövts mer kontrast på skuggorna dock, då det ju är en såpass kraftfull ljuseffekt bakom dom.

Färgerna bygger liksom motivet på Giant-Size X-men #1, fast istället för att bara apa efter, så försökte jag inte bara göra en modern grej, jag försökte också göra lite tvärtom på färgskalorna, och inverterade dom på sina ställen. Grönt i effekten blev rött, vitt i bakgrunden blev svart, den söndertrasade kanten blev grön istället för röd. Med kalla något blekare färger där uppe funkade dock så bra ändå så jag tweakade den blå färgen att gå mot grönt lite istället.

(inspirationen kan ses här)
http://www.coverbrowser.com/image/giant-size-x-men/1-1.jpg

Roligt med lite feedback iallafall! :)

[quote="Robrocker"]

Det är klart...jag gillar också både och..

Alex Ross gör ju fina, handmålade omslag fortfarande, Greg Horn också tror jag...+ många fler, så det finns ju många som gör sin grej, det blir mycket variation ändå...

[/quote]Nåjo, några få finns det som gör traditionella omslag än, men just Greg Horn har slutat dock. Han kör helt digitalt nuförtiden. Och det syns väl ganska tydligt trodde jag? [?]

Loodin frågade tidigare där uppe varför alla kör med digital färgläggning, jo det är mycket enkelt. :D

Det går helt enkelt så otroligt fort... och så fort man är färdig med ett verk är det bara att maila på momangen direkt till tryckeriet, no fuss no wuss. Det gör helt enkelt hela processen väldigt strömlinjeformad och det går fort att hitta fel och korrigera dom dessutom. Det är lite av anledningarna till att det blivit en sån total dominans av den digitala tekniken.

Dom riktigt smarta gossarna har lärt sig att kombinera traditionella tekniker med digitala, som t ex Adi Granov som är lite av en pionjär på området. Han kör skuggningen och ljussättningen med blyerts och akvarell, men det är bara i grått. Sen scannar han in det i datorn och sätter färg ovanpå allt, samt en och annan passande effekt.

Flertalet andra som jobbar inom amerikanska serier har nyligen börjat bli inspirerad av honom och kör med en liknande teknik, däribland Simone Bianchi och Salvador Larroca.

Nu finns det ju ett analogt alternativ till det gamla fnattandet med fyrfärg och tryckdior medelst hobbykniv. Det är den såkallade blålinjetekniken. Användes på bla Elektra Lives och Dark Knight.

Jag tror bestämt den används i Valhall-serien också faktiskt.

Du kan läsa om den här
http://www.linesandcolors.com/2007/12/10/gareth-hinds/

Här
http://www.theartistschoice.com/rlewis.html

Och här, tror jag iallafall. Han körde visst med en modern hybridprocess den här killen.
http://comicscomicsmag.blogspot.com/search?updated-max=2008-09-08T23%3A15%3A00-04%3A00
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

[quote="Predabot"]

den såkallade blålinjetekniken[/quote]

Relaterad länk (svaret på tredje frågan):
http://www.newuniversecomics.com/New_U_Views.html

/Magnus

Skriv svar