Vertigo-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Vertigo-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag har gått in i en Vertigo period nu, har ledsnat lite på enbart superhjältar för en stund.
Vad tycker ni varit och är bra under Vertigo imprinten?

En del blev ju klassade Vertigo först senare
Som Sandman, Animal man, Doom Patrol v2, hellblazer och Swamp thing.

Annars har vi ju Preacher, Fables, 100 bullets, Invisibles, Transmetropolitan, Exterminators, Losers tex.
Flera av titlarna överlevde pga trade försäljningen som är väldigt hög procentuellet på titlarna.


Jag läser om Transmetropolitan just nu, lysande serie egentligen.
För den som inte vet vad det är så handlar det om en journalist som skriver en högst kontroversiell spalt hos en stor utgivare.
Settingen är långt i framtiden och snubben som heter Spider Jerusalem är en skitstövel, dåre, knarkare, våldsman och det mesta annat, men han är en lysande skribent.
Ok svärorden och annat står som spön i backen, men det gör inget för man ser snart att det finns en större berättelse under alltihop(i övrigt är det här en av de titlar som överlevde pga att tradsen sålde bra, tidningen sålde uselt).

Nu har jag säkerligen glömt en massa serier och givetvis inte läst allihop heller.

edit:http://cbd.netfirms.com/vertigo/vertigoTP.html Lista, hittade den i grannforumet, den är ej riktigt komplett vad jag kan se och en del käns fel, är tveksam över status på vissa titlar som Jonah Hex, jag tror bara det är de skumma framtids Hex som 2 gun mojo som är Vertigo.

/Namnbyte. Admin
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

En Vertigo-serie som jag verkligen kan rekommendera är Brian Azzarello och Eduardo Rissos 100 Bullets, en väldigt mörk och våldsam historia om människor som genom den mystiske Agent Graves får möjligheten att ge igen på sina plågoandar och dessutom komma undan med det. Jag tycker den är fantastisk och har hittills de två första tradesen, men fler ska de bli. Synd bara att serien nu snart är över.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo jag tänkte hoppa på den i slutet av månaden, alla nummerna är ute nu eller?
Hörde att det skulle vara exakt 100st.
Tydligen kommer det ändras sig väldigt efter dina trades, konsperationer mm.

Eentligen gillar jag serier med ett definerat slut, kollar man vad jag gillat bäst så är det 70-80% avslutade serier på topplistan.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Inlägg av nicklas.johansson »

Jag kan rekomendera Seagle och Kristensens "House of Secrets". 25 nummer och en tvånummers miniserie blev det om detta hus och dess invånare. Om man, som jag, tillhör "Grunge" generationen så tror jag att serien lyfter ett steg till.


En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Är det den nya serien? är den Vertigo?

Är det korta berättelser som i de gammla tidningarna?

Jag vet inte ens vad en grunge generation innebär [:o)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Inlägg av nicklas.johansson »

Det är den tredje serien enligt Wikipedia [url]http://en.wikipedia.org/wiki/House_of_Secrets[/url]

Men när den lanserades så var det som en ny serie

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/0/0c/House_of_Secrets_1.png/250px-House_of_Secrets_1.png[/img]
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Inlägg av nicklas.johansson »

Jag vet inte ens vad en grunge generation innebär [:o)]


Det var något som jag hittade på i skrivande stund, men jag tänker mig att det handlar om oss som lyssnade på Nirvana, Pearl Jam, Alice in Chains m.m. under första halvan av 90-talet och även anammade klädstilen.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ah, du menade så, jag är några år äldre än dig så jag hoppade över tidigt 90-tal även seriemässigt.

Man måste nog ha växt upp då för att gilla den tidsperioden :-D

nåja tillbax till Vertigo igen.

Exterminators som jag lånat och läst var rätt bra (har kanske läst 15 nummer) men den är tydligen nedlagd nu, handlar om folk som utrotar kackerlackor och sådant, låter kanske trist men det är många förvecklingar och underligheter.

Sandman Mystery theatre: En gammal serie från 90-tal, men har börjat givits ut i trades de senaste åren, serien har inget med Gaimans Sandman att göra utan detta är orginalet med gasmask och sömngaspicka.
Allt utspelar sig på 40-talet, jag har alla trades de släppt hittils och serien är suverän, jag gillar det där med att settingen är i en annan tidsperiod, det är något som inte många författare hajar, det måste liksom inte vara nutid jämt eller nån påhittad framtid, det finns ju näst intill hur mycket som helst att ösa ur om man använder sig av äldre tidsperioder och gör lite research om tiden i fråga, kläder, fordon, hur de pratade osv.
Det tråkiga är att de inet ens kommit halvägs med tradsen på typ 5-6 år, så man kanske aldrig får hela storyn, ja utan att jaga lösnummer då:-(
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Förutom 100 Bullets, Human Target och Losers kan jag rekomendera några lite äldre serier.

Gangland, Vertigo DC Comics, 1998
[antologi i fyra nummer]
Gangland innehåller 14 historier om alltifrån ensamma yrkesmördare till utomjordiska dito, med fokus på organiserad brottslighet.
Några av serierna har publicerats på svenska i Seriemagasinet och Flamingo.

Medverkande serieskapare:
Brian Azzarello, Tim Bradstreet, Peter Kuper, Doselle Young, Frank Quitely, Dave Gibbons, Kevin Revelstroke, Richard Corben, Jamie Delano, Randy DuBurke, Lucius Shepard, James Romberger, Darko Macan, Kilian Plunkett, Tayyar Ozkan, Ed Brubaker, Eric Shanower, Scott Cunningham, Danijel Zezelj, David Lloyd, Joe R. Lansdale, Rick Klaw, Tony Salmons, Richard Bruning,Mark Chiarello.



Jonny Double: Two-Finger Discount, Vertigo DC Comics, 1998
[miniserie i fyra delar]
Den avdankade San Francisco privatdetektiven, Jonny Double, får ett uppdrag att övervaka en rebellisk rikemansdotter. Det hela slutar med att Double blir förförd och indragen i en “idiotsäker“ plan att tömma Al Capones gamla bankkonto. Men är något egentligen idiotsäkert, och vem är egentligen hjärnan bakom det hela?
Av det kreativa teamet som senare kom att stå bakom “100 Bullets”, Brian Azzarello (manus) och Eduardo Risso (teckningar).

Scene of the Crime: A Little Piece of Goodnight, Vertigo DC Comics, 1999
[miniserie i fyra delar]
Jack Herriman har inte för vana att fly från ett svårt fall, men hans gränser testas när han får i uppdrag av en kvinna att hitta hennes syster. Fallet leder till en härva av sex, droger och mord. Där det enda som visar sig vara flyktigare än mördarens identitet, är sanningen, gömd bakom känslomässigt bagage från flydda tider.

Av Ed Brubaker (manus), Michael Lark (skiss) och Sean Phillips (tusch).


Några som jag har svårt för är Filth och Loveless som jag har men inte har orkat läsa mer än ett par sidor. (Vilket känns lite onödigt, i fallet med Loveless, att jag köpt alla 24 tidningarna.[B)] Men det kommer väl regniga dagar.[:p])
Användarvisningsbild
Marlowe
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 18 okt 2008, 07:50

Inlägg av Marlowe »

Bra initiativ med en Vertigo-tråd! Passar ju egentligen inte in på DC-tråden som finns här på forumet.

En serie som jag kan rekommendera är Northlanders av Brian Wood. Välskriven vikinga-action. Även nya Unknown Soldier verkar lovande.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nej det är en DC comics imprint men jag tycker både Wildstorm och Vertigo är egna skapelser även om DC äger dem, samma med Marvels Icon tex.

Unknown soilder tycker jag med verkar sjysst.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Scalped tycker jag verkar lovande. [url="http://www.dccomics.com/vertigo/graphic_novels/?gn=7722"]Kan läsa första numret på här[/url].

Man kan förövrigt läsa de flesta av Vertigos första nummer gratis på deras webbsida:
[url]http://www.dccomics.com/sites/vertigo_num1s/[/url]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja den verkar kul trots namnet, fasen va mycket man måste hänga med i egentligen.
Jag hoppas de aldrig försöker få Vertigo att bli ett universum, det ska vara fritt tycker jag det är det som är det roliga.

Sen får vi väl förstå att vissa har en koppling til DCU som Swamp Thing eller Animal Man.

DVS det har hänt i DCU men är ändå ganska fristående från allt annat.
Även de första styckena av Gaimans Sandman har ju DCU koppling.

Ändå är döden inte en goth-tjej i DCU utan bara i Sandman.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Kul med egen Vertigo-tråd! Köpte precis en påse blandat smågodis här som jag hoppas kunna hitta några godbitar i:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=ADME:B:EOIBSAA:US:11&Item=310099891170

Sir-L; om du vill kan jag kanske köpa dina Lovelesstidningar?

Återkommer...(lördag=stress, stress, stress...).
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ok, Gangland ska visst vara bra.

Lycka till med jakten, så många lär inte ha kompletta Vertigo samlingar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tjuvläste lite 100 bullets, alltså ska författaren köra med den där svårbegripliga slangen hela tiden?
Det är en bra serie men det är irriterande hur de snackar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Agentum skrev:
Tjuvläste lite 100 bullets, alltså ska författaren köra med den där svårbegripliga slangen hela tiden?
Det är en bra serie men det är irriterande hur de snackar.

Japp, han har rosats för att han är "down and groovy", ja eller snarare den moderna varianten av detta.

Serien går på svenska i Agent X9, ifall du behöver en översättning [8)]
Användarvisningsbild
Sandman
Fine
Inlägg: 211
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 03:38
Ort: Sverige

Inlägg av Sandman »

Kul att ni kommit igång med denna tråd! Jag är "lite under isen" för tillfället. Men återkommer! Detta med Vertigo har ju varit en STOR del av mitt serieläsande liv.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag beslutade mig för att satsa på 100 bullets så jag köpte de 8 första tradsen, har bara läst det första än.

Jag har ju fattat att Vertigo funnits et bra tag och har även en del Vertigo sen tidigare, men det är förs nu som jag verkligen kollar speciellt de serier som är fristående från superserier.

Det finns ju en hel del som är riktigt bra som nog många missar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Criminal_(comics)
Den här är inte dum heller, men är Icon utgiven, sen har vi Sleeper som är WS.

Nåväl tillbaka till Vertigo:-)

The Filth? är den bra
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag har börjat läsa 1001 nights in snowfall, en Fable bok som utspelar sig före Fables serien.

Klart brutala ändringar i sagorna vi känner till som att Snow White faktiskt mördade de 7 dvärgarna.

Iofs så blev ju Grimms sagor väldigt förvanskade med åren, speciellt Disney har töntificerat dem:-)
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar