Vertigo-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

100 bullets: ni som läser la ni märke til den lite konstiga förvandlingen av Dizzy från första boken in i den andra boken?

Hon är liten och klen i första, men i den andra är hon rena slagsmålsmästaren och ganska bitig, någon förklaring?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Har inte läst 100 bullets ännu, men är såklart nyfiken. Får se om jag får råd att köpa hem lite att starta med innan jul. Men både när det gäller den och Fable så är jag lite nyfiken på om det genomgående finns ett antal huvudkaraktärer som följer genom serierna. Jag hade fått för mig att det var fråga om hyffsat fristående avsnitt men så är alltså inte fallet (tänker till ex. på den här Dizzy du nämner Agentum).
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Agentum > förklaringen till förvandlingen kommer i slutet av vol. 8 [;)]

Nimrodil > ganska många karaktärer presenteras i de olika avsnitten (som säkert fungerar rätt bra som fristående berättelser), men allting knyts ihop eftersom i huvudstoryn. Ibland verkar det vara skrivet så att man inte alls ska fatta, med många tidshopp och sån't. Men det klarnar.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo, en del går åt och andra går vidare.
tyvärr läste jag förordet i en trade så jag förstod att det inte skulle gå väl för min favorit:-(

Har läst vol5 nu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Nimrodil skrev:
[...] när det gäller [...] Fable så är jag lite nyfiken på om det genomgående finns ett antal huvudkaraktärer som följer genom serierna. [...]

I Fables får man följa ett antal huvudpersoner som lever i stadsdelen Fables. Men det fylls på med figurer allt eftersom.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Jag är inte så hemma i Vertigo, men det hoppas jag kunna råda bot på ngn gång. Hittills har jag läst V for Vendetta (så klart), Pride of Baghdad och We3, sedan har jag även beställt hem Seaguy och Vimanarama. Jag måste faktiskt erkänna att jag inte har läst ngt dåligt från Vertigo än så länge, vilket är positivt överraskande.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Trodde jag skulle få min lilla box fullmatat med miniserier idag men den kommer förmodligen imorgon i stället. Så då kommer jag kunna avrapportera lite löpande omdömen om dem sen. I stället lyckades jag inatt bjuda hem samtliga (well, 1-248 i alla fall) Hellblazer[:0] Skitkul såklart, har inte läst mer än de första tradsen och vet att jag har massor av kul läsning från Ennis osv. framför mig. Men ekonomiskt var det kanske inte så lägligt att vara lös på bjudhanen så här inför jul[B)] Får se vad jag kan sälja iväg för att få in lite extra julklappspengar...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Wow alla Hellblazers.

Vad jag hört har den serien varait ganska hyfsad även när den varit som sämst.
Själv äger jag bara de Ennis skrivna trades och Ellis Hunted.

Casey som skrev serien länge sägs vara bra han med.
Nåväl du får berätta om det nångång när du tagit dig igenom dem.

Jag är avundsjuk iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nån som läst Loveless en western serie av samma snubbe som gör 100 bullets?

Den käns lockande
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Har bara läst ett avsnitt som var med i ett av "First cuts"-nummren, men det kändes rätt lovande i alla fall. Första nummret finns här ifall du vill smaka lite på serien.

http://www.dccomics.com/media/excerpts/5156_1.pdf

Någon som har läst Madame Xanadu?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tack för länken, jag gillade stilen, jag är liksom mer för spagetti western än lone ranger så att säga.

Såg en annan ny westernserie med av Oni press The man with no name, den är en fortsättning på filmen the good, bad and the ugly.
Den verkade cool med fast den namnlöse såg inte ut som clintan tyvärr och det är ett misstag av dem.

Och så hjälpte ju musiken upp de filmerna och det saknas ju i serieform hehe[:o)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Marlowe
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 18 okt 2008, 07:50

Inlägg av Marlowe »

Nimrodil skrev:
Någon som har läst Madame Xanadu?


Har läst de fem första numren av Madame Xanadu och den är OK men i mitt tycke ingen av Vertigos bättre serier.

Vad gäller Loveless så gillar jag de första numren skarpt. Har inte hunnit längre än #5.

Även Man with No Name funkar bra även om han som sagt inte är värst lik Clintan. Gillar filmerna VÄLDIGT VÄLDIGT mycket och har nog alltid varit nyfiken på vad som, så att säga, hände sen. Ganska bra serie i alla fall (ges ut av D.E - Dynamite Entertainment)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

bra att du rättade mig där, jag blandade ihop det hela även Oni Press har en del westerns i sortimentet och annat.
Vet inte vad som tagit åt mig men jag har börjat kolla upp allt fler av de här indy utgivarna, de har ofta sånt i sortimentet som tex. Marvel aldrig skulle kunna tänka sig ge ut.

Får snart fixa en independent tråd.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Marlowe
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 18 okt 2008, 07:50

Inlägg av Marlowe »

Det lönar sig ofta att kolla in Indy förlagen. Det ges ut en hel del bra grejer på Oni Press, Avatar och D.E. m.fl.

En indy-tråd låter som en bra idé[:)]
Användarvisningsbild
SethGecko
Very Good
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 28 mar 2006, 21:30
Ort: Sverige

Inlägg av SethGecko »

jag har själv läst samtligt utkomna Fables-TPs och älskar serien, inte lika förtjust i spinoffen Jack Of Fables, men även den är bra. Det roliga är att min flickvän fastnat totalt för Fables också, så nu måste jag släpa med mig seriealbum när jag pendlar till gbg på helgerna. Ska försöka få in henne på andra Vertigo-serier också.

Dock är ju Fables något av ett unikum på Vertigo, vill jag hävda. En del seriekritiker i USA verkar jämföra den med Sandman, men jag tycker den jämförelsen haltar. Ser man till långkörar-statusen, så visst, men i övrigt? Inget alls. Där Sandman är litterär och emellanåt rätt svårbegriplig och nästintill skulle kunna vara skriven för hundra år sedan, är Fables väldigt mycket mer lätt-tillgänglig, vilket jag ser som en fördel. Sandman kanske kräver mer av läsaren och möjligen ger den mer filosofiska funderingar, men Fables är roligare att läsa, även fast det på sikt kanske inte ger upphov till så många filosofiska spörsmål.
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Ser själv fram emot att läsa Fables. Har väldigt höga förväntningar och har än så länge bara läst 1001 nights in snowfall (som väl skiljer sig en del från huvudserien?) och fick mersmak:-). Själv älskar (nåja) jag Sandman och håller den samma klass (även om den är helt annorlunda) så kommer jag bli jag lycklig.

Är lite nyfiken på Lucifer också. Är den i ungefär samma stil som Sandman eller är det bara "världen" som delas eller vad man ska skriva?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Fables är visserligen liksom Sandman en serie som kan vara vad som helst om författaren vill.
Men i övrigt håller jag med dig de är helt olika serier, och jag ser inte varför man skulle vara sur för att Fables inte är den nya Sandman, de borde var mer sura på att alla försök till att fortsätta eller efterapa Sandman blivit dåliga serier över lag, alltså Sandman är KLAR, gå vidare.

Den har heller inget bestämt mål utan kommer rulla så länge den går med vinst och den är en av de Vertigoserier som säljer mest för närvarande.

Förfataren Willingham är duktig på sånna här sagoserier, jag tycker hans arbeten i mainstreamböckerna Batman bla. helt sög.

Själv har jag redan bestämt mig för att Lovless blir min nästa Vertigo serie.

Synd att Alan Moore är så sur på alla serieutgivare, skulle vara kul att se en lång alternativ serie från honom nångång.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sandman
Fine
Inlägg: 211
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 03:38
Ort: Sverige

Inlägg av Sandman »

Lucifer är mycket läsvärd för den som gillar lite mörk och humoristisk fantasy. Finns som 11 trades och serien är avslutad! Den har ju lite "inblandning" från Sandman och ibland kommer den upp i mycket hög läsvärd klass. Plus den råa humorn som alltid är närvarande. Detta gör den lite mer lättläst än Sandman. Det är ju inte helt fel för de som tyckte Sandman blev FÖR flummig.
Sandman Mystery Theatre rekommenderar jag verkligen. Men som Agentum skrev finns den tydligen inte i så många trades ännu. Jag är stolt ägare av hela serien. Men det är ju mest en slags "deckarserie" med ett avslutat fall per var fjärde nr. Det är dock mycket läsvärt för vem som helst som gillar serier. Kärlek ,Mord, Drama, Deckare, Superhjälte (utan krafter), Aristokratins skumma affärer, polisarbete, korrumption, "superskurkar". Läs detta istället för alla tråkiga massproducerande svenska deckarförfattare.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

Nimrodil skrev:Är lite nyfiken på Lucifer också. Är den i ungefär samma stil som Sandman eller är det bara "världen" som delas eller vad man ska skriva?


Beror på hur man ser det. Den är mer lik sandman än fables men berättartekniken är annorlunda. Gaiman har alltid stukit ut, även inom vertigo, genom att vara mer saga än resten. Det känns lite som sandman skriven med en preacher attetyd om man måste gjämföra serier med varandra. Typ.


Men lucifer är bra, mkt bra, men ojämnare i kvaliten än de flesta andra stora vertigo serier. jag menar inte att den ibland är dålig men skillnaden mellan högsta och lägsta punkt känns större.
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Måste kolla upp Lucifer såsmåningom, låter ju klart lovande. Läser "Y - the last man" nu, har just börjat på den andra "traden" så jag har inte kommit så långt ännu. Någon annan som har läst den?

Vad härligt det är med dollarkursen förresten. Den har gått upp, upp och upp hur länge som helst nu. Och igår, när den stod på topp, betalade jag alla auktioner jag har vunnit nu på slutet på en gång. Rätt många dollar...(som sagts i tråden bland annat för 250 nummer av Hellblazer men även en hel del annat). Och så faller såklart kronan dagen efter med nästan 50 öre. Tror nästan jag har en magisk kraft att styra dollarkursen, oljepris osv. Efter att jag har tankat fullt kan man ge sig tusan på att bensinen sjunker kraftigt, efter att ha betalat massa auktioner i dollar stärks kronan kraftigt osv;-).
Skriv svar