Omnibus Tips

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Omnibus Tips

Inlägg av spindelmannenelektra »

Vilka är Era bästa Omibus? Jag har inga sådana där jättetjocka varianter. Har aldrig läst någon sådär fetstor på en gång. Är det gött att plöja igenom allt i ett svep? Köper väl Elektra Omnibus så småningom. Är det någon som har den? Är det något bra intro i den?

Omnibus? Vilka bör man köpa? Vilka är vassa och vilka är prisvärda? Tacksam för svar.

Har DC några fetstora varianter. Jag måste ju ta tag i DC för eller senare. Vad skall man börja med?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Uncanny X-men är kanon, trist nog slutar den presis inna Dark Phoenix storyn avslutas.

Jag har sett Elektras Omnibus med, även Millers DD, fast tyvärr har jag inte haft råd med dem.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Uncanny X:Men låter nice. Det får bli lite härliga Omnibus i Januari. Elektra är lätt nr 1 på önskelistan. Tänk om det har lite sköna brev i den också, pefekt. Hoppas på ett intressant intro. Har de några schyssta intron i de andra Omnibusen? Tycker det är kul att läsa om författarnas tankar när de skrev verket osv.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tja nu har jag som sagt inte läst så många, men det brukar ingå en hel del extramaterial, intevjuer och sånt.
I X-menboken så får man en utskrift vad Shooter, Claremont och Byrne tänkte kring olika saker i serien, mest om hur tusan de motiverade att Jean Grey kom tillbaka efter döden.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Intressant. Vad sa de om Jean?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja du, det får jag nog läsa om, jag minns inte vem de skyllde på till slut.
I varje fall menade de ju att historien blev mer storslagen med Phoenix som leder till dark Phoenix.

Tanken var nämligen att hon skulle vara stendöd så de gjorde klart tidningen så först innan någon kom med idén.

Observera att detta var före innan hon kom tillbaka igen och igen från döden.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="Agentum"]

Ja du, det får jag nog läsa om, jag minns inte vem de skyllde på till slut.
I varje fal menade de ju att historien blev med storslagen med Phoenix som leder till drak Phoenix.

Tanken var nämligen att hon skulle vara stendöd så de gjorde klart tidningen så först innan någon kom med idén.

Observera att detta var före innan hon kom tillbaka igen och igen från döden.
[/quote]

Ok. Intressant. Den är bra, Dark Phoenix, bland det bättre av X:Men äventyren. Har den hemma i halv stort format vad det nu kallas. Paperpack? Där har vi definitivt en tjej i centrum på tal om annan diskussion på annan tråd. Lilla Cyclops hittar henne under isen. Hur kom de på den? Lite fånig lösning men ändå spexat på något sätt.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag har bara Amazing Fantasy-omnibusen, snygg, stor och innehåller 16 nummer, inklusive den sista med första Spider-man.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Den sista, det var väl AF15 han debuterade i?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="Robrocker"]

Jag har bara Amazing Fantasy-omnibusen, snygg, stor och innehåller 16 nummer, inklusive den sista med första Spider-man.
[/quote]

Den måste vara härlig.[:)] Läste du hela den på en gång? Är den bra? Är det något intressant intro? Hörde någon här på forumet hade någon av de första Amazing Fantasy numren. Men de kanske inte stämmer. De är väl så dyra att man knappt kan tänka på dem. Du, Spidercrazy har väl en del tidiga Spideys va? Mäktigt.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Min favorit omnibus är Captain America som samlar nummer 1-25, plus två-tre one-shots av Ed Brubakers run på serien. Tjock, tung och helt fantastisk! Det som gör den så jävla bra är att Brubaker har haft en klar sammanbindande historia från första numret, vilket gör att du istället för en story arc på 5-6 nummer så får du här ett gigantiskt epos som fortfarande pågår. Jag väntar med spänning på en omnibus volume 2 av Brubakers Captain America.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag har har läst mycket positivt om Brudbaker. Jag tror bara jag läst några nummer av han. Han är mycket bra va? Den Captain America Omnibusen låter härlig också. Oj vad man vill köpa olika omnibus nu. Omnibusen är väl rätt härliga att ha i hyllan också va?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Visst är det härligt att ha ett gäng omnibus i bokhyllan. Har själv inte så många. Förutom Captain America så har jag bara en annan, Starman Omnibus Vol. 1 som jag också varmt kan rekommendera.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Den Cap. America har jag med, den var överaskande bra, jag har aldrig riktigt gillat Cap.
Men Brubaker är en bra författare, det bevisar ju bara att man kan göra nästan vilken figur som helst intressant om bara storyn och givetvis teckningarna är bra.
Spoiler!
[spoiler]Jag var sur över Bucky först, tyckte det var dumt att dra fram en figur som dog för så länge sedan, men det var faktiskt riktigt bra.[/spoiler]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

[quote="Agentum"]

Den sista, det var väl AF15 han debuterade i?
[/quote]

Jo, det stämmer. Då innehåller väl omnibusen 15 nummer. =)
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

[quote="spindelmannenelektra"]

[quote="Robrocker"]

Jag har bara Amazing Fantasy-omnibusen, snygg, stor och innehåller 16 nummer, inklusive den sista med första Spider-man.
[/quote]

Den måste vara härlig.[:)] Läste du hela den på en gång? Är den bra? Är det något intressant intro? Hörde någon här på forumet hade någon av de första Amazing Fantasy numren. Men de kanske inte stämmer. De är väl så dyra att man knappt kan tänka på dem. Du, Spidercrazy har väl en del tidiga Spideys va? Mäktigt.
[/quote]


Den är kul, klassiska fantasiserier med twist/shock-endings. Jag läste ca. 1 nummer i taget innan jag skulle sova. Spidercrazy har säkert alla gamla. [8]
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag har Frank Millers Spider-Man hemma. Jag har säkert kommenterat den här förut på forumet, men skall nog läsa den igen nu. Tyckte inte det var en höjdare, men det skadar inte att läsa den igen. Kul med lite Miller vilket fall som helst.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo, det tillhör inte hans bästa grejor kanske.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Vermin
Very Good
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 06 mar 2007, 17:32
Ort: Sverige

Inlägg av Vermin »

Marvel Omnibusar, mitt favoritformat. Tyvärr har det blivit lite så att jag köper dessa och sedan inte hinner läsa dem. Men mycket av det som ges ut är ju klassiker som man kan spara till framtiden. Dessutom lär ju inte dessa heller komma ut i mer påkostade utgåvor under den närmaste framtiden.

Jag är stolt ägare till följande Omnibusar:

Amazing Fantasy
Amazing Spider-Man vol. 1
Captain America By Ed Brubaker Vol. 1
Daredevil By Frank Miller
Daredevil Companion By Frank Miller
Daredevil By Brian Michael Bendis vol. 1
Devil Dinosaur (denna är i det tunnaste laget...)
Fantastic Four vol. 1
Fantastic Four vol. 2
Incredible Hulk vol. 1
Silver Surfer vol. 1
Tomb of Dracula vol. 1 (precis hemkommen, 590 kr hos Bokus!)
Uncanny X-Men vol. 1

Nästa inköp blir Millers Elektra. Min favorit innehållsmässigt är givetvis Tomb of Dracula. Rent produktionsmässigt ligger nog Hulk i topp. Gillar pappret de använt till den.

En komplett lista med alla utgivna och en del kommande finns här:
http://www.marvelessentials.com/cornershop/buy_marvelhcs_omni.html
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Nu blir man lite avundsjuk när du har så många härliga omnibus. [:)] I Januari skall här köpas ordentligt med Omnibus. Tack för bra länk.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Skriv svar