Stålmannens röntgensyn smälter

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
www.SerieAkuten.se
Very Good
Kontakt:

Stålmannens röntgensyn smälter

Inläggav www.SerieAkuten.se » sön 20 nov 2005, 19:15

Sitter här och tittar i lite gamla stålmannen tidningar då en sak slår mig (som har slagit mig förrut) Varför kallades stålmannens värmesyn förr för röntgensyn. Ett bra exempel på detta är stålmannens nr 16 - 1957. Där stå det påomslaget "Utrym gatorna! Stålmannen har förlorat kontrollen över sin röntgensyn!". På bilden ser man honom smälta en lyktstolpe. Det hela har hänt då en röntgenapparat gått sönder i seien. M.a.o. så är det inte en felöversättning antar jag av detta. Vidare så bränner han både till höger och vänster i serien innan det löser sig. Han har dessutom på sig ett par blyglasögon för som det står "det enda material som jag (läs stålmannen) inte kan se igenom. Antalet fel i denna seroie är ju flera (även om man inte räknar röntgen/värmesynen). För det första så smälter ju bly mycket fortare än järn (som antagligen lyktstolpen var av). Vidare så verkar man ha blandat ihop det hela helt. Så här är det i flera nummer från denna tiden. I stålpojken nr 1 - 1959 kan man läsa om stålpojkens krafter. Bl.a. så har han röntgensyn som smälter en stav av okänt material. Vidare så står det inget om värmesyn. Däremot om man tittar på stålmannen nr 7 - 1966 så har har han fått sin värmeblick som det kallades då. Någon som vet varför det blev på detta sätt. Måste ju ha varit när historierna skrevs på 40-50-talen. Viste maninte vad röntgen var???
"the good of the many outweighs the good of the few, or the one"

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » mån 21 nov 2005, 00:47

Nog visste man vad röntgen var 1950. Tror det uppfanns i början av 1900-talet. Men serieöversättare- och textare var väl inte speciellt noggranna. Serier var ju för barn! Då spelade det väl ingen roll. Tror inte man tänkte på att vi skulle sitta 50 år senare och analysera deras arbeten.
Visst är dom gamla Stålis äventyren fylla av sjuka inslag. Skönt sjuka[^][^]
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 21 nov 2005, 08:24

Det är massor av sånna fel i de där tidningarna, röntgen som smälter är ju bara ett av dem.
Måste säga att jag avskyr 60-tals Stålmannen när han hade sånna saker som supervävning och liknade som superkrafter.
Iofs anser jag att det är en av de tristaste figurerna DC har, även om det har förbättrats när de skurit ner de enorma överdrivna superkrafterna emellanåt.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Ola He
Fine

Inläggav Ola He » mån 21 nov 2005, 14:59

Själv älskar jag den utflippade Superman från 50- och 60-talen.

Kan rekommendera den här sajten för massor med härliga exempel:

http://www.superdickery.com

/ola
Välkommen till [url="http://seriewikin.serieframjandet.se/"]Seriewikin[/url].

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 21 nov 2005, 15:55

Jo som kul exempel, men inte att verkligen läsa, det är rent hjärndödande att läsa ävetyr som verkar vara påhittade undertiden de skrevs och som inte sällan avslutas med att Stålmannen berättar för läsaren hur han gjorde (typ hämtade den elektrifierade korkskruvskanonen från sitt slott i Antarktis) när man inte såg honom mellan serierutorna, bottentiden när det gäller sånna här amerikanska serier i min mening.

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » mån 21 nov 2005, 21:55

Håller med dej. Läs en årgång i sträck och du är klar för lite terapi. De måste avnjutas i små portioner. Kanske en i månaden. Men det är stor komik att läsa dom nu. Man får dra rejält på smilbanden.
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
Ola He
Fine

Inläggav Ola He » tis 22 nov 2005, 00:18

citat:
Ursprungligen postat av Agentum

Jo som kul exempel, men inte att verkligen läsa, det är rent hjärndödande att läsa ävetyr som verkar vara påhittade undertiden de skrevs och som inte sällan avslutas med att Stålmannen berättar för läsaren hur han gjorde (typ hämtade den elektrifierade korkskruvskanonen från sitt slott i Antarktis) när man inte såg honom mellan serierutorna, bottentiden när det gäller sånna här amerikanska serier i min mening.

Beror på hur man ser det. Ena halvan av min hjärna är glad att kvalitetskraven på trovärdighet har höjts... (ja, jag älskar DC-serier av idag också). Men den andra halvan är grymt ledsen att den enastående fantasi som fanns på den tiden knappast går att återfinna idag. Tänkande kryptonitblock? Jättenyckeln att öppna den arktiska fästningen med? Bizarros fyrkantiga planet? Mister Mxyzptlk? Röd kryptonit förvandlar Stålmannen till en myra? Jimmy Olsen förvandlas till en gigantisk sköldpadda? Lois Lane förvandlar sig till svart medborgare?

Släng dig i väggen, Salvador Dali.

/ola
Välkommen till [url="http://seriewikin.serieframjandet.se/"]Seriewikin[/url].

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 22 nov 2005, 08:25

Ja det klart att jag kan skratta åt sånt där med, men det är ju just det jag gör bara, små doser som Magnus skrev annars ledsnar jag fort.
Jag minns att även när man var barn så kunde man se de många av de korkade sakerna i de där när man läste dem.

Återgå till "Superhjältar"