Captain America

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Captain America

Inlägg av Bear »

Har inte hittat något på forumet om Captain America.
Idag är han väl rätt sällan använd, vad jag minns så var det väl i "six forgotten warriors" som han sisst framträde?

Någon som har fakta att dela med sig av gällande Captain själv samt hans ärkefiende Red skull. Vet ni förästen om det finns något nytt om honom som man kan få tag i?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Han är avliden sen några år, ja alltså iaf den klassika varianten (Steve Rogers) som jag anser är Cap. America.

Har läst väldigt lite med honom, det mesta har varit skräp faktiskt, undantag en del bra från Englehart på 70-talet som var helt ok och så Brubakers run med winter soldier bla som faktiskt var väldigt bra, blir nog inte bättre med den figuren tror jag.

Det är vad jag förstår hans gamla sidekick från 40-talet som är Cap. numera.

Han kommer säkert igen tror jag, det är Marvel vi snackar om här.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Feffe
Good
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 23 nov 2007, 00:13
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Feffe »

Jag har bara läst de första 25 numren av Brubakers Captain America men jag kan verkligen rekommendera att du läser den. Den har inte fått en Eisner Award av en slump.

Agentum, nu är det väl inte bara Marvel tar död på sina karaktärer och sen återupplivar dem. Bruce Wayne är vad jag vet "död" och alla går väl och väntar på att han ska uppstå. Och visst har DC även dammat av Barry Allen och låtit honom komma tillbaka från det döda?
Shazam.se - http://www.shazam.se
Shazam.se @ Twitter - http://twitter.com/shazampunktse
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Finns en rätt rolig artikel på Wikipedia. (De brukade ha en lång lista med exempel också, men den verkar tyvärr vara borta nu.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Comic_book_death
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

[quote="Feffe"]

Jag har bara läst de första 25 numren av Brubakers Captain America men jag kan verkligen rekommendera att du läser den. Den har inte fått en Eisner Award av en slump.

Agentum, nu är det väl inte bara Marvel tar död på sina karaktärer och sen återupplivar dem. Bruce Wayne är vad jag vet "död" och alla går väl och väntar på att han ska uppstå. Och visst har DC även dammat av Barry Allen och låtit honom komma tillbaka från det döda?
[/quote]

Liksom Hal Jordan, Agentums egen avatar Olver Quinn samt Jason Todd. Och vi ska sannerligen inte glömma "Death of Superman" i detta sammanhang.[;)] Nej i grenen "ta död på hjältar som sedan återuppstår" så är nog DC ett par strån vassare än Marvel.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Min GA är förmodligen död för evigt.

Ni tänker på den de tvångsupplivade i en yngre kropp för att den där klåparen Smith skulle få skriva honom i en ursel version, har inte gillat det hela sen dess.

Wolverine och Jean Grey tar igen mycket med att varit död flertalet gånger så jag tror det är ganska jämt om man räknar så, DC har dock betydligt längre historia än Marvel och det påverkar givetvis en hel del, då de gått genom så många skeenden.
Marvel lider imo kraftigt av att låtsas vara i samma kontinuitet sen 61.

DC ville försöka ersätta de äldre figurerna på allvar, men det gick helt enkelt inte därav att Ollie, Hal och sånna är tillbaka igen, de har ju ersättare sen länge som tog över deras tidningar bla.
Vi har dock en hel del avlidna GA figurer som aldrig kommer igen som de var iaf, de har accepterade ersättare sen länge, egentligen ville de ha död på dem allihop men det accepterade inte fansen, Flash orginal, Wildcat och GL orginal osv.
Marvel exprimenterade med att ersätta S-M och Ironman bla. dock kraschade det.

Jason Todd var verkligen inte bra att de släpade tillbaka det håller jag med om, han var en riktigt dålig figur.
Här släpade Marvel tillbaka Bucky från 40-talet, det blev dock ganska lyckat tycker jag.

Superman var för uppenbart en drive bara, alla insatta visste att han skulle komma tillbaka, det hela fick väldig uppmärksamhet och det stod i tidningen även här i Sverige mins jag, Marvel kan inte toppa det riktigt mer än med när S-M avmaskerade sig i TV.

Nu är inte serier samma grej längre så att tex. Cap. och Batman nu ska vara döda vet ingen om, ungefär som att de faktiskt inte vet att Robin är den 3dje i raden.

Vi lever tyvärr i en tid jag gissar kommer kallas "big-event age", den ena stora händelsen på den andra i oändlighet.
Trist om det skulle sluta så här med superserier som vi känner dem.

Dock ville jag inte ha en DC VS Marveltråd, det finns en sån om ni vill skriva om den saken redan.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Är vi inte inne på Robin nr 4 nu, medräknat den nye Robin i nya tidningen Batman and Robin?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

DC är faktiskt inne på sin femte Robin. Men det är bara Jason Todd (Robin II) och Stephanie Brown (Robin IV) som dött och återuppstått, de andra har aldrig dött.

Här har du en lista på alla Robins:

Robin I - Dick Grayson (nya Batman)
Robin II - Jason Todd
Robin III - Timothy Drake/Wayne (nya Red Robin)
Robin IV - Stephanie Brown (numera känd som Spoiler)
Robin V - Daimian Wayne
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det hela motsäger inte det jag skrev, Drake är Robin III helt enkelt.

Har inte läst de senaste tidningarna pga ointresse, men det finns en son nu alltså som tagit upp en Robin mantel, vad hände då med Drake som ju var aktiv och knappast färdig för att göra nåt eget ännu?
Väntar han på att Bruce ska återkomma bara?
Tjejen minns jag fick sparken eller nåt sånt, så jag ignorerade henne bara, det hela återgick igen till Robin III så att säga.

Tfels har mer rätt isf så som jag ser det, OM det nu är meningen att den nyaste ska vara bestående annars går det tillbaka igen till III.[:D]
Fast jag antar att de räknar ordningen de använt namnet Robin i en ev. lista.

I övrigt är jag less på barnsidekickar, det är förlegat och menlöst, särskilt en som är färgad så att han drar på sig all eld från fienden ungefär när Batman nu är så mörkt klädd.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

Ja Batman ska ju vara känslokall så han kanske har klätt ut Robin så för att avleda uppmärksamheten från sig själv. Så att de skjuter Robin först [:o)].
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

The goddamn Batman!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kan herrarna vara vänliga att återgå till Cap, DC's figurer behandlas förslagsvis i DC-tråden. Inte snällt mot Steve Rogers att börja dra upp Jason Todd i hans tråd. LR 26 - Moderator.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

För att då återgå till ämnet så gick Marvel i måndags ut officiellt med nyheten att det hemliga "Reborn"-projektet, precis som alla trodde, har den fullständiga titeln "Captain America:Reborn" och är en sex nummer lång miniserie som ska handla om Steve Rogers återkomst. Prologen till Reborn finns i den i måndags släppta Captain America #600. Huvudtiteln ska för övrigt ligga på is till "Reborn" har publicerats.

"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Även om jag gillar Steve, blir jag lite lack när Marvel inte håller vad de lovat. De sade ju klart och tydligt att Steve aldrig skulle återkomma, att han var död för alltid. Det hade ju ändå gått att göra stories med honom i tillbakablickar.

http://www.youtube.com/watch?v=Swmt_4W0U6U
Antar att det är Sharon Carter som pratar i denna video, får lite klon-vibbar vilket inte förbättrar saken. För min del räckte det gott med Gwen Stacy-klonen, resten hade det gärna fått skippa helt. Dessa killar i alla fall ganska positiva till #600.
http://www.youtube.com/watch?v=vPOS1ZGapRo

Namnvalet gillar jag inte alls, gamla Heroes Reborn-jippot låg väldigt långt ner för mig.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Alltså, Captain America 'dog' för att Bush kört den amerikanska drömmen rakt ner i skiten - han var ju en symbol för detta amerika - så nu när Obama vann valet, så var det ju bara en tidsfråga.
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="amikael"]

Alltså, Captain America 'dog' för att Bush kört den amerikanska drömmen rakt ner i skiten - han var ju en symbol för detta amerika - så nu när Obama vann valet, så var det ju bara en tidsfråga.
[/quote]
Intressant teori, har inte hört den tidigare, vilket på sätt och vis borde innebära att Tony Stark får se upp nu då.

Civil War som föregick dödsfallet hade ju kopplingar till Guantanamo och i mitt tycke var det tydligt vad Marvel Comics ansåg om det.

Stackars Steve som offras för en klåpare i Vita huset skull.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

Att Steve Rogers skulle uppstå var som sagt bara en tidsfråga och att det skulle vara permanent har jag aldrig hört. Att det skulle ha något med vem som sitter i Ovala Rummet har jag också svårt att tänka mig. Enligt Tom Brevoort så var Brubakers originalplan att Rogers skulle återuppstå redan i nummer 30, men historien tog lite längre att berätta än så.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Nitro74"]

Att Steve Rogers skulle uppstå var som sagt bara en tidsfråga och att det skulle vara permanent har jag aldrig hört. Att det skulle ha något med vem som sitter i Ovala Rummet har jag också svårt att tänka mig. Enligt Tom Brevoort så var Brubakers originalplan att Rogers skulle återuppstå redan i nummer 30, men historien tog lite längre att berätta än så.
[/quote]
Vet att jag såg uttalanden från Joe Quesada om att Steve Rogers var död och skulle så förbli men att karaktären Captain America nog skulle återuppstå så småningom. Uttalandet gjordes i anknytning till själva dödsfallet. Det framgick inte då att Brubaker hade andra planer, utan det presenterades som Marvels officiella linje.

Att Steve bara skulle vara "död" i fem nummer låter konstigt, en så pass kort planerad frånvaro behöver inte riktigt ett dödsfall för att genomföra.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

Allt Joe Q säger ska man ta med en nypa salt. Detta är samma man som lovade att inga Marvelfigurer skulle uppstå under hans tid som chefredaktör, varpå man återupplivade Bucky som varit tabu sedan 60-talet. Han påstod också att Spider-Mans demaskering skulle får återverkningar i serien och ge författarna "åratal av nya historier att berätta" bara för att radera det ur kontinuiteten några månader senare i och med One More Day.

Jag tycker också det låter lite märkligt med fem nummers bortavaro, inte minst som Brubaker själv velat ge sken av att allt som hänt och kommer att hände i Captain America har varit detaljplanerat sedan han startade som författare. Att då fem nummers bortavaro ökar till drygt det femdubbla känns märkligt. Dock så påstår Tom Brevoort att så är fallet, både på IGN.com och Newsarama.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja Quesada skojar de om överallt just för att han alltid lovar tvärsäkert och sen händer det rakt motsatta.
Det är väl inte riktigt de hårda nypor som EIC brukade ha en gång längre.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar