X-Titlar - både nytt & gammalt [Spoilervarning]

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag har då inte full koll.

Den jag läste var allt annat än minnesvärd, men det finns alltså en Orgins och en Orgin, ganska tramsigt egentligen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Har just läst ut Mutant X nr 1-28, har kvar att läsa 4 nummer plus tre annuals. Oj , oj vad bra den var i början. Fram till nummer 12 var serien hur grym som helst. Mutant X är Havok, Alex Summers, Cyklops lillebrorsa. Den handlar om Havok och han förflyttas till ett parallellt universe. En av fansen skriver att Mutant X är lika bra som de bästa av Millers Daredevil och i början av serien är den verkligen det.
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/2/2e/Thesix.jpg/250px-Thesix.jpg[/img]

Elektra tar hand om Havoks "nya" son och är nanny. I det nya universe har Alex en fru, Madelyne Pryor, och han är ledare i gruppen "The Six". Först tampas han med att ingen tror på att han inte är deras "havok" men till slut kommer han in i matchen och känner sig riktigt hemma i denna nya gruppen. I denna värld kallas beast för brute och har tappat all sin intelligens och är som en liten unge i sättet. Storm kallas för bloodstorm och har blivit biten av Dracula och har där med lite andra problem men också andra krafter också.

I Mutant X får man träffa på alla Marvels karaktärer och alla har helt andra roller. Gwen Stacy är tex journalist, hon blev räddad av The Man-Spider. Magneto är den största hjälten, Xavier den stora skurken. Som sagt Mutant X är en helt underbar serie, till och början med. Sen blir den tyvärr allt sämre och sämre. Den slutar vid nummer 32. Vet inte varför författaren måste ha med alla Marvels karaktärer och kunde inte Havoks fått haft sin "nya" fru lite längre. Visst han blir tillsammans med Elektra, men Elektra och hans "nya" son är knappt aldrig med i handlingen efter nummer 15. Det är en härlig team känsla i "The Six" och Havok får en intresssant roll i denna serie. Han passar kanske bättre här än i X-Factor. Han väljer ju också i ett avsnitt att inte återvända till sin egen värld då han trivs bättre med sina nya gruppmedlemmar.

Hade serietidningen, Mutant X, innehållit mer personliga fighter/trauman så tror jag den kunde blivit hur populär som helst och kunde hållit på i många mer nummer. Den var verkligen hur klockren som helst de första 12-15 numren. Sen skall författarna ta med varenda liten karaktär och vrida och vända på dem i det nya universe. Det blir bara för mycket trams till slut. Det blir ofta så i superserier att de skall hitta större och tuffare fiender, men man missar vardagsproblematiken som oftas är mycket mer intressant för läsaren. Rädda världen problematik kan bli väldigt barnsligt om det händer om och om igen, med olika sorters fiender och alla skall vändas mot varandra. Jag blir trött.

Fast som sagt början av Mutant X serien är fantastisk. Jag kunde inte sluta läsa, hur gripande som helst i början. Har 5 nummer kvar att läsa av Mutant X, förmodligen kommmer jag att sakna Havok och de andra i "The Six" men de kanske kommer tillbaka i någon form någon gång.

[img]http://goodcomics.comicbookresources.com/wp-content/uploads/2008/03/6036_4_01.jpg[/img]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

[quote="Trubaduren"]

Vill bara poängtera att Wolverine Origin är ett fristående arc som behandlar Wolverines uppväxt, medans Wolverine Origins är en ongoing serie där vi får följa en Wolverine som konfronterar sitt förflutna, och i synnerhet realtionen med sin son, Daken. Wolverine Origin och Wolverine Origins är alltså inte samma sak, och Wolverine Origins är alltså inte en fortsättning på Wolverine Origin.

Detta har du säkerligen redan full koll på, kände bara att jag skulle poängtera det hela för eventuella utomstående som följer tråden. :)
[/quote]

Måste erkänna att jag inte hade koll på det utan hade "missat" "s:et"[8D] Men det jag läste i somras var alltså "Origin" och det jag väntar på är de första 25-30 numrena av "origins". Jag troddet att Origin var det de första fem nummren på Origins, men nu kommer jag med andra ord få bekanata mig med en helt "ny" serie i stället[:)]. Hoppas den är bra i alla fall. Vann även samtidigt den här "arc:en" (Old man Logan) som jag har höga förhoppningar om:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190322307990&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

Något för Agentum att dissa månne? Flummig framtid och grejer[:D]
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

spindelmannenelektra skrev:
Har just läst ut Mutant X nr 1-28, har kvar att läsa 4 nummer plus tre annuals. Oj , oj vad bra den var i början. Fram till nummer 12 var serien hur grym som helst. Mutant X är Havok, Alex Summers, Cyklops lillebrorsa. Den handlar om Havok och han förflyttas till ett parallellt universe. En av fansen skriver att Mutant X är lika bra som de bästa av Millers Daredevil och i början av serien är den verkligen det.


Kul att du hittat nått bra. På din text fattar jag det som om det hela utspelar sig i något parallell universum och inte i officiella 616. Pga det kommer det aldrig att bli läst av mig (nästan garanterat i alla fall). Men det handlar mer om ett ställningstagande om att bara läsa serie från 616, för att ha lite bättre koll så att säga och inte blanda ihop historier och personer.
Senast redigerad av 1 spacemonkey, redigerad totalt 0 gånger.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Bild

X-Force Volym 1: Angels & Demons
X-Force #1-6

Så har man avslutat läsningen av volym 1 av X-Force. Hade skyhöga förhoppningar på denna serie då jag tyckte upplägget verkade intressant. Cyclos sätter samman ett team för att göra black-ops och ta hand om mutantproblem där vanliga X-Men inte kan delta.
Tyvärr uppfylldes inte mina förväntningar helt ut. Personer med många vassa föremål kan göra en hel del otevligheter, men det räcker inte bara med mörka bilder, gore och blod. Storyn känns än så länge ganska tunn men framför allt dialogen känns fattig.
Crains tecknar stil var något som jag trodde att jag skulle gilla men det upptäckte jag att jag endast delvis gör. Hans fightingscener blir för grötiga och otydliga i mitt tycke medan de "vanliga" rutorna blir tydligare och bättre när man slipper att gytter. Är inte såld på teamets outfit och alla medlemmars röda ögon känns mest irriterande.
Intressantast storymässigt hittills är Rahnes attack på Angel och hans förvandling. Angel känns som en intressant udda fågel i detta teamet och det ska bli intressant att följa hans utveckling. På dessa sex nummer hinner man dessutom få skymt av ett antal av X-Men gamla antagonister som förhoppningvis kommer att ställa till ofog för X-Force men även övriga X-medlemmar.

Story: 5/10
Dialog 4/10
Teckning:5/10
Helhet 5/10
Senast redigerad av 2 spacemonkey, redigerad totalt 0 gång.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Har Angels & Demons något med herr Browns verk att göra? Känns som det är ett knep att norpa titeln för att möjligen öka försäljningen, nu vet jag i och för sig inte om den hypen fortfarande håller i sig.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Den har inget med hans verk att göra, säger jag som vaken läst Da Vinci koden eller Änglar och demoner. Har inte sett någon information om detta skulle vara fallet. Dock kan man ju valt titeln med boken i åtanke, volym 1 är ju inte precis nyutkommen. Och jag kan inte när Browns bok kom ut (eller var som mest hypad).
Titeln anspelar troligen dock mer på X-Force demonaktiga [}:)] framträdande och Angels [8)] anslutning i volymens senare nummer.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Vem vill stjäla de tittlarna, jäkla skitböcker för alla dessa som baar måste läsa allt i bestsellers.

Men jag medger att det nog ändå är ett försök.

Marvel är ju rätt pissnödifga så.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Dan Browns Angels and Demons har jag hemma och har jag läst den är riktigt vass, Browns klart bästa bok. Jag har också X-Force Angels and Demons hemma och läste den nyligen. Storyn är så dålig att jag nästan blir ledsen. Jag håller med dig Spacemonkey om bedömningen. Den har absolut ingenting som alls att göra med Browns bok Labrador Road. Men visst som ni säger de försöker väl låna titeln för att dra mer läsare, pinsamt. Nej X-Force idén var vass och man lovade mycket mörka fighter men de blir bara en soppa av alltihopa. En riktigt dålig serie faktiskt. Däremot tycker jag teckningarna är riktigt, riktigt bra. X-23 gör möjligen storyn lite bättre, hon är så mycket sjukare och djuriskare än Wolverine det tycker jag är lite intressant. Intressant att se Wolverine i skymundan, och Wolverine som den "snälle killen". Det är inte ofta man stöter på ett sådant scenariot när Wolverine är med. Cyklops ledarskap är också lite intressant att följa, han är rätt kall i vissa av sina beslut.

Bromolla, en del av de Astonishing X-Men du just köpte finns även på svenska, bra serier. Schysst köp grattis.

Angående Wolverine Orgin Agentum och Nimrodil så är det den Wolverine storyn som jag tycker bäst om. Den är klart mycket bättre än Millers bästa Wolverine stories. Men som jag nämnt och Trubaduren med andra nämnt i denna tråd så skall man inte förväxla den med Wolverine Origins. Den är en väldigt stor skillnad på de båda berättelserna.

Spacemonkey, ja tack det var kul att hitta Mutant X, alltid kul att läsa schyssta serier. Men den blev tyvärr sämre och sämre men början var helt underbar. Väldigt synd för dig att inte läsa om andra Universe. Jag tror inte du skulle bli så förvillad av att läsa denna serie, har man läst mycket X-Men tycker man nog mycket om början av Mutant X. Jag diggar de andra Universe berättelserna mycket bättre än mainstream serierna. Agentum bland andra har tjatat länge om att stories som inte är mainstream är oftast lite vassare och jag höll inte med för några år sen men nu efter jag har läst Exiles, Mutant X X-statix, X-Universe, Universe X och X-Men Manga Verse kan jag bara konstatera att han och andra har haft rätt och de berättelserna som är utanför det normal Marvel Universe oftast är mycket vassare.

Det har inte samma moral och gränser och kan ofta spåra ur lite grann vilket gör berättelserna betydligt mer intressant än mainstream berättelserna. Fast visst mainstream kan vara härliga också, finns vissa mainstream Spideystories tex som är underbara. Även X-Men, Astonishing X-Men och Uncanny X:Men har också haft en del riktiga toppar. Det mesta beror självklart på författarna och tecknare. Men ibland är det lättare för författarna att skapa intressanta stories om de får börja om på nytt med de gamla kända karaktärerna och mixa runt i grytan. Som sagt Spacemonkey tycker det är väldig synd för dig om du missar X-titlar såsom Mutant X och Exiles pga du vill hålla dig inom ett och samma Universe. Då går du ju enligt mig miste om det klart bästa serierna och berättelserna. Fast alla kan ju ha olika smak. Men Exiles, X-statix och även början av Mutant X tror jag de flesta X-fans diggar.

Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Beslutet att begränsa mig handlar inte något om kvalite på serierna, vill jag bara klargöra. Det är mer en begränsning ekonomiskt och för att något sånär kunna hålla reda på kontinuiteten. X-Force volym 2 nu även läst, tyckande kommer senare, men det har blivit bättre kan jag säga.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="spacemonkey"]

Beslutet att begränsa mig handlar inte något om kvalite på serierna, vill jag bara klargöra. Det är mer en begränsning ekonomiskt och för att något sånär kunna hålla reda på kontinuiteten. X-Force volym 2 nu även läst, tyckande kommer senare, men det har blivit bättre kan jag säga.
[/quote]

Ok. Fair enough. Spännande om den blivit bättre, på vilket sätt? Inga spoilers tack, men gärna tankar. Kan tänka mig att köpa den, tycker om teckningarna och X-23. Vad tycker du om X-23? Hur utvecklas hon? Är det några nya intressanta karaktärer i 2:an? Spännande att höra dina tankar, kanske köper 2:an med trots allt.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Bild

X-Force Volym 2: Old Ghosts
X-Force #7-11

Ok då var 2:an avklarad och jag ska försöka hålla texten fri från några stora avslöjanden. Vi lämnade av i 1:an att Risman (Purifiers)fick möta in skapare. Bastion återupplivar gamla ärkefiender med hjälp av Magus. Wolfsbane sliter vingarna av Angel i sin dillerium att han var hennes fader. Angel blir Archangel och söker hämnd på Purifiers men återgår sedan till Angelstadiet igen + lite annat.

Inledningen av volym 2 handlar mycket om hur gruppen fungerar och vad man är beredd att göra, vilket är ganska mycket. Bland annat skickar man Wolfsbane på Angel igen för att se vad som händer. Som sagt så är gruppen inte blyg för olika lösningar, ens när man värvar nya medlemmar, och galleriet utökas med två stycken i denna albumet (båda nya bekantskaper för mig) - Domino och Vanisher. Hur långvariga de blir är ju där emot en annan fråga.
Warpath har grubblerier om vad gruppen har för sig och beger sig iväg för lite andlig guidning, och får oväntad hjälp.
Huvudstoryn är gruppens jakten på en tub med Legacy viruset som kommit på villovägar.

Styrkan med volym 2 är i mitt tycke inte storyn i sig, den känns ganska enkel med en början på A och ett slut på Ö och med alla bokstäverna i rätt ordning. Inga överraskningar med andra ord. Utan början på en riktigt intressant gruppdynamik. Hela gruppen känns som om den kan implodera när som helst. Många personer slåss mot sina inre demoner och då jag alltid gillat Archangel känns hans kamp mot sig själv och sina lustar i egenskap av en av apokalypsens ridare som det intressantaste för tillfället. Det intressantaste enskilda numret är det sista, nr 11, där man genom Warpaths äventyr får kunskap, och knyter samman storyn med volym 1, om Eli Bard och hans historia med Selene. Och allt detta är ju början på nästa X-event Necrosha. För övrigt kan Warpaths oväntade hjälp känns lite krystad och mest ett påhitt för att slänga in en cool karaktär i storyn. Ok för denna gången men troligen inte sista tillfället något sådant inträffar.
En specifik fråga var om X-23 var om hennes utveckling. Då jag inte är bekant med henne mer än från denna omgång av X-Force så är mina kunskaper om hennes tidigare liv lika med 0, något som borde borga för att all ny information om henne borde berika mig. Trots detta är hon i mitt tycke en av huvudgruppens mer anonyma medlemmar. Det händer en hel del med henne i denna volymen, men allt är på det fysiska planet.

Teckningsmässigt är denna volym ett steg i rätt riktning och Choi, som tecknat huvudelen, är lite lättare på handen och har en stil som för mig passar en X-titel alldeles utmärkt. I mitt tyckande är allt bättre än i volym 1, som jag faktiskt var lite besviken på, och om man tittar på omslaget till #13 så längtar jag till nästa volym kommer.

Story: 6/10
Dialog: 6/10
Teckning: 6/10
Helhet: 6/10

Bild
Senast redigerad av 1 spacemonkey, redigerad totalt 0 gånger.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Choi tycker jag annars är rätt enahanda, dock utförandes det som krävs men inte mer.

Författaren känner jag inte till alls.

Och visst ibland är man ignorant, man ger dem inte en chans som man skulle gjort om det stor Brubaker eller nåt sånt på bokfan.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

[quote="Agentum"]

Och visst ibland är man ignorant, man ger dem inte en chans som man skulle gjort om det stor Brubaker eller nåt sånt på bokfan.
[/quote]

sant

Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Bild

X-Force/Cable: Messiah War
The Times and Life of Lucas Bishop #1-3, Cable #11-15, X-Force #14-16, X-Force/Cable: Messiah War one-shot & X-Men: Future History - the Messiah War Sourcebook

Här kommer lite tankar om Messiah War (MW). Till att börja med kan jag säga att det nu nästan är en hel månad sedan som jag läste färdigt boken utan att jag känt att jag haft inspirationen att skriva en text om den. Detta i sig kan väl knappast tolkas än på ett negativt sätt, att den inte är tillräckligt bra för att offra lite tid framför datorn och skriva något.

Till att börja med vill jag säga att teckningen över lag i hela boken är bra. Choi (X-Force) och Olivetti (Cable) har liknande stilar vilket gör att berättelsen inte känns riktigt så uppstolpad som andra crossovers kan göra om serierna är för olika i teckningsstilen. Ovanstående är sant om man kan bortse från bokens första del "Wastland Blues". Denna delen är tecknad av den McKelvie och jag hoppas slippa se hans alster i någon Marvelserie i framtiden. Googlade lite på honom och tyckte, av det jag hittade på honom då, att detta ickeMarvel inte verkade så illa. Men i MW tycker jag det är fruktansvärt.

Storyn då? Tycker till att börja med att titlarna på Messiah Complex och Messiah War kunde bytt volymnamn med varandra. Del 1 hade betydligt mer krig och ren action än del 2.
Här träffar vi på Cable och Hope som sakta men säker flyr längre och längre fram i framtiden för att komma undan Bishop. Cyclops skickar tillbaka X-Force för att skydda Cable och Hope och stöter nästan direkt på berättelsens wild card: Deadpool, som genom en ganska bissar/kul historia tagit värvning hos Stryfe i framtiden. Bokens andra oheliga allians är Bishop och Stryfe som genom gemensamma insatser kan uppnå skiljda mål.

För att inte avslöja allt kan sägas att olika allianser och mål skapar konflikter under berättelsens gång. X-Force fortsätter i samma gamla takt och lyckas återväcka ännu en gammal klassisk X-Men fiende.

Bokens svaghet är i mitt tycke att inte så mycket händer med huvudkaraktärerna. Boken slutar där den började liksom. Sidogalleriet är något intressantare utan att något speciellt händer dem heller (förutom återkomsten av den gamle X-Men fienden, som får betraktas som något stort).
Bishops oförmåga att utnyttja alla sina tillfällen han får här att utföra sin viktigaste handling kan man bara häpna över och Stryfe, som för mig är en tämligen tråkig fiende, gör att helhetsbetyget inte blir speciellt bra.

Gillar dock Sourceboken i slutet som gav mig en hel del uppdateringar och information om olika framtida kraktärer, grupper och händelser.

Betyg [4/10]
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Skriv svar