Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
sofiaengvall
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 29 nov 2009, 18:28
Ort: Sverige

Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av sofiaengvall »

Hej! :)

Vi letar efter en serie att ge en prenumeration på i julklapp (6- & 8-åring). Spindelmannen tänke vi blir bra... Och så sökte jag på nätet efter var vi ska beställa en prenumeration... och så står det på Wikin att den lages ner 2009!!?? :(

Då tittade jag efter X-men, Stålmannen m fl men nehe, inte dom heller... När jag tittar på siter som säljer prenumerationer är den enda "superhjälte" jag hittar Fantomen! Finns det inga andra nu för tiden??? :(

När jag var liten fanns det ju hur många superhjältar som helst. Minns att jag brukade köpa Stålpojken! Har småsamlat lite på Spindelmannen och Fantomen... men Fantomen känns inte riktigt rätt till 6-8-åringar...

Jag är tacksam för tips på tidningar! Iom deras ålder måste tidningarna vara på svenska.

Tusen tack!! :)

/Sofia
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Är det alltså Spider-Man Kidz som läggs ner, annars kan den ju funka? (Flera moderna superhjälteserier verkar f.ö. numera väl "avancerade" för 8-9-åringar.)

Men annars kan jag hålla med om att läget är illa, både vad gäller översatta superhjälteserier, och serietidningsmarknaden i allmänhet. (Ett oligopol som effektivt förhindrar nya entrepenörer att ens komma in och klara av att gå runt.)

Finns det annars några andra än Egmont kvar som ger ut serier för målgruppen? Jag är litet osäker på om man tycker "Tivoli" är vidare kul i den åldern. Vad har Egmont?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Jag minns inte om Spider-man Kidz finns kvar. Om inte så finns det ingen svensk superhjältetidning att prenumerera på längre. Konstigt men sant.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
sofiaengvall
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 29 nov 2009, 18:28
Ort: Sverige

Inlägg av sofiaengvall »

Såg framsidan på Tivoli någonstans. Såg tråkig ut.

Jag tänker att Kidz varianten verkade för enkel (och konstig). Det är liksom inte den riktiga spindelmannen.

Finns det alltså inte en enda superhjälte-serie i sverige!?

Jag kan bara tänka mig en anledning - Manga...

Får väl börja kolla på manga åt dem i stället... (Har en hel del själv.) Men det är ju inte samma sak. :/

Eller så får bli Kalle Anka eller något? Hmm... Herman Hedning?...

Ha det så bra!! :)

/Sofia

PS. Jag fattar bara inte hur de kunde lägga ner spidde efter tre filmer. Den borde ju vara på topp!! :(
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

De enda superserier som finns i Sverige numera finns i fanzinet Svenska Superserier. Kanske inte att rekommendera att prenumerera på för en 8-9-åring. Annars kan ju manga vara något!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jag tror knappast manga är den enda anledningen till att superhjälteserier inte är så populära längre... One Piece kan jag annars tänka mig är litet rolig om man är i den åldern, även om jag tycker konceptet blivit väl urmjölkat vid det här laget. (Dock vet jag inte om man kan prenumerera på manga på något enkelt sätt.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
sofiaengvall
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 29 nov 2009, 18:28
Ort: Sverige

Inlägg av sofiaengvall »

tfels skrev:
De enda superserier som finns i Sverige numera finns i fanzinet Svenska Superserier. Kanske inte att rekommendera att prenumerera på för en 8-9-åring. Annars kan ju manga vara något!

Förutom åldersgrejen tror jag inte att den kommer ut så ofta, eller? :)

Tack! :)

/Sofia
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Åjo, 2-3 ggr per år. Såpass mycket tålamod har man väl vid 8-9 års ålder? ;)
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
sofiaengvall
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 29 nov 2009, 18:28
Ort: Sverige

Inlägg av sofiaengvall »

Wakuran skrev:
Jag tror knappast manga är den enda anledningen till att superhjälteserier inte är så populära längre... One Piece kan jag annars tänka mig är litet rolig om man är i den åldern, även om jag tycker konceptet blivit väl urmjölkat vid det här laget. (Dock vet jag inte om man kan prenumerera på manga på något enkelt sätt.)

Nej, inte enda. Men det är nog en ganska stor del.

One Piece, ok. Jag har faktiskt aldrig tittat i den för att jag tycker att den ser trist ut på utsidan. Ska kolla lite. :)
Jag har många manga annars. Bl a dragonball, naruto (fast det är lite trist när man sett det som anime redan), fushigi yuugi, ..... minst två papp-kassar iaf. Är väl för gamal för serier (34) men jag prenumererar fortfarande på kalles pocket. :D Bra att ha om man är sjuk eller så. Annars läser jag mest fantasy-böcker.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

sofiaengvall skrev:
Är väl för gamal för serier (34) men jag prenumererar fortfarande på kalles pocket. :D


Nej nej, "för gammal för serier" är man bara en kort period i tonåren, när man anstränger sig väldigt hårt föra att "verka vuxen" (kanske 16 - 18 år).

Själv är jag 37 och läser mer serier än någonsin (jag har råd att köpa betydligt mer serier nu än när jag var 14) ...

[8D]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Man kan förresten tydligen prenumerera på manga via SF-bokhandeln, men det verkar tydligen bara vara för kommande nummer, och utgivningstakten är ganska osäker. Dessutom är det många serier som har lagts ned nu under lågkonjunkturen.

http://sfbok.se/asp/prenumeration.asp
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nej manga är nog inte orsaken till att superserierna försvan helt, ett tag var de ett väldigt hot mot våra serier och väldigt inne, men det la sig en hel del med åren.

Och som nån skrev, superserierna blev så mycket mer komplicerade med åren, därav sådant som en Kidz variant tex.

Det hela är ett problem med distrubition av serietidningar som gör att små utgivare inte kan vara med, utan får hålla på med album och andra icke periodiska utgivningar.

Så kan det gå.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Inlägg av Coppas »

Ursäkta en som aldrig direkt tjusats av superhjälteserier att ge mina två cents.

Förr, när det var t.ex. enbart Stålmannen och Spindelmannen, så kändes det som om det var mera överblickbart och då hände det att man plockade upp ett nummer för skojs skull. I princip var de flesta berättelserna ganska enkla och byggde mest på att en enkel person på något vis erhållit krafter och använde dem i sin strävan att bekämpa det mörka osv. Det var inte alltför komplicerat eller så, ens om man inte hörde till de som sällan läste serien ifråga.

Sen verkar det ha spårat ur på vägen (i alla fall som jag uppfattar det) då det blev diverse angränsande universum, alternativa verkligheter, karaktärer som kom och gick allteftersom, subplotter och tidigare episoder som man behövde känna till för att kunna hänga med etc. Allt sådant måste ha lett till att det blev ganska så komplicerat för säg en 8- eller 9-åring som ville prova på annat än Bamse. Det i sin tur ledde nog till ett tapp som är svårt att ta igen nu.

Att man i många fall även blivit så amerikaniserade att figurerna antingen har fått tillbaka originalnamnen eller aldrig ens fått svenska motsvarigheter stänger nog ute en del också. Spindlar och ungefär vad en spindelman kan tänkas göra kunde nog de flesta relatera till, men ’Spider-Man’?! Nääh, det blev nog mera igenkänt när kabelkanalerna för barn slog igenom brett… men generationen däremellan är nog något borttappad.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Å andra sidan är 8-9-åringar idag allmänt välbekanta med engelska åtminstone på grundnivå, så jag tror inte att just engelska namn i sig fungerar särskilt avskräckande.

Som kom upp förut någonstans; en rimligare anledning verkar vara själva serietypens/genrens utveckling, det är mörkt och gritty ofta utan större anledning än sakens skull och man förväntas ha kunskap om år av ut- och invecklad historia i hela universumet. Det var enklare för kidsen på 60-talet att plocka upp en simpel self-contained (hur man nu översätter) historia på en eller ett par nummer med typ Fantastic Four, Spidde, Supes eller Bats.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Inlägg av Coppas »

Wakuran skrev:Å andra sidan är 8-9-åringar idag allmänt välbekanta med engelska åtminstone på grundnivå, så jag tror inte att just engelska namn i sig fungerar särskilt avskräckande.


Inte de idag nej, de lär klara engelskan. Vad jag menade var mera att det kan finnas en potentiellt tapp mellan säg åren 1985-1995 där ungarnas engelska inte satt helt bra och sedan efter 1995 när det bara vart fler och fler kabelkanaler för ungar så vände det hela tillbaka.


Wakuran skrev:Som kom upp förut någonstans; en rimligare anledning verkar vara själva serietypens/genrens utveckling, det är mörkt och gritty ofta utan större anledning än sakens skull och man förväntas ha kunskap om år av ut- och invecklad historia i hela universumet. Det var enklare för kidsen på 60-talet att plocka upp en simpel self-contained (hur man nu översätter) historia på en eller ett par nummer med typ Fantastic Four, Spidde, Supes eller Bats.


Jo, detta komplicerade förfarande är nog den största orsaken till att man tappat bort läsare.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Coppas skrev:

Ursäkta en som aldrig direkt tjusats av superhjälteserier att ge mina två cents.

Förr, när det var t.ex. enbart Stålmannen och Spindelmannen, så kändes det som om det var mera överblickbart och då hände det att man plockade upp ett nummer för skojs skull. I princip var de flesta berättelserna ganska enkla och byggde mest på att en enkel person på något vis erhållit krafter och använde dem i sin strävan att bekämpa det mörka osv. Det var inte alltför komplicerat eller så, ens om man inte hörde till de som sällan läste serien ifråga.

Sen verkar det ha spårat ur på vägen (i alla fall som jag uppfattar det) då det blev diverse angränsande universum, alternativa verkligheter, karaktärer som kom och gick allteftersom, subplotter och tidigare episoder som man behövde känna till för att kunna hänga med etc. Allt sådant måste ha lett till att det blev ganska så komplicerat för säg en 8- eller 9-åring som ville prova på annat än Bamse. Det i sin tur ledde nog till ett tapp som är svårt att ta igen nu.

Att man i många fall även blivit så amerikaniserade att figurerna antingen har fått tillbaka originalnamnen eller aldrig ens fått svenska motsvarigheter stänger nog ute en del också. Spindlar och ungefär vad en spindelman kan tänkas göra kunde nog de flesta relatera till, men ’Spider-Man’?! Nääh, det blev nog mera igenkänt när kabelkanalerna för barn slog igenom brett… men generationen däremellan är nog något borttappad.


Vet inte hur gammal du är iofs, men DCU fanns redan på 60-talet och in på 70-talet så började de med sina 2 jordar, vilket senare blev till en i mitten av 80-talet.

Sake är den att vi aldrig fick följa det på svenska, så det kan i en del fall beroende på hur gammal man är och vad man refererar till mest handla om att du missade 95% av vad som gavs ut helt enkelt.

Marvel är likdana egentligen, det är i det fallet flera världar, och en huvudvärld.

Komplicerat, ja men det hör till liksom såpopreformatet de har haft sen länge.

Snittåldern drogs med åren upp en hel del men ingen förstod det föränn Marvel börjde med Fantastic Four och Spider-man mm, de fick brev från folk som var i äldre tonåren osv.

DC hängde inte med alls här, serierna var snygga men väldigt enformiga, och de tappade marknadsandelar osm sjutton innan de också följde Marvel i spåren.

För oss fans till genren hör det väl lite till att fundera över hur saker hänger ihop, hur den eller den figuren uppkom.

Men oft finns det mainstreamserier som Amazing Spider-man eller kanske Detecr´tive Comics som man kan läsa som de är för det mesta åtminstonde nu för tiden, under slutet av 80-tal in på 90-talet var det fruktansvärt många crossovers, det hade varit svårt att klarar av dem i en svensk utgivning, egentligen kan man väl säga tta det bar var X-men och dess systertidning om mutanter som täckte upp de så gott de gick här i Sverige och då är ändå väldigt avkortat.

Det är inte bara en gång det stod "i en annan berättelse vi inte sett i sverige" och liknade RED citat, där det original nämndes ett nummer och vilken tidning.

Likväl som man svär åt dessa stora händelser som blandar in 10 olika tidningar i månader så gar det om det är en bra story var intressant att följa upp varje detalj så att säga.

Jag tror inte en standard 6-8 åring i från Sverige fixar en normal superserie idag, knappt i USA tror jag att det rekomenderas.
Men det finns allternativ förstås, men det har gått dåligt att föröka få tillbaka barnen igen, kanske pga att det finns så mycket annat idag som är lättare att smälta än en serietidning där du ju ändå får läsa och försöka fantisera vad som händer mellan bilderna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Zara Hero »

Utöver Svenska superserier finns även Kapten Stofil-tidningen och Daniel Ahlgrens albumserie om SH3.
Bamse är också en superhjälte.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av germund »

Om inget mycket oväntat inträffar kommer Spider-Man ut igen inom kort.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Wakuran »

Även om jag nog inte kommer köpa den så ofta, =S känns det kul att höra.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Finns det inga superhjälteserier på svenska längre

Inlägg av Labrador Road 26 »

Zara Hero skrev:Bamse är också en superhjälte.

Håller inte med, han faller på den i mitt tycke viktigaste sakerna i en superhjältevärld. Han bekämpar inte superskurkar. Han har heller inte någon alternativ identitet (något som inte måste förekomma men är vanligt), ingen dräkt. I mitt tycke är Bamse lika mycket superhjälte som Frodo, alltså inte det minsta, även om han gör det som situationen kräver av honom.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar