Spider-Man på svenska

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
brain
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 08 apr 2010, 22:08
Ort: Åkarp
Kontakt:

Re: Spider-Man på svenska

Inlägg av brain »

APenny4YourThoughts skrev:Håller med, det finns hur mycket som helst att ösa ur. Jag vet inte hur och om Origins-sviterna har givits ut i Sverige, men om man inte vill dra igång X-Men igen (och det gissar jag att man inte vill) så skulle det definitivt platsa i en 100-sidors MU. Iron-Man är en riktig sköning och med tanke på att Avengers och Thor är på gång i spelfilmsvarianter skulle de också platsa.


Eftersom Avengers-filmen tydligen bygger på Mark Millars version "Ultimates" vore det gött om vi fick läsa dem på svenska.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Spider-Man på svenska

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Agentum skrev:
APenny4YourThoughts skrev:
Agentum skrev:Jo gamla X-men ja, men jag menar nystarten som du förstår(New Uncany all Difrent X-men), varför håller du på så för?

Tror du inte jag vet vad som är vad eller?

Jag har inget mot dig på något sätt utan det är kul att nån vet lite om den här sortens serier helt klart, så jag får be dig om ursäkt om du anser att jag trampat dig på tårna i det här fallet.

Så jag vill sluta fred om det går.


Jag ifrågasatte inte dig här. Jag inser att du har koll, men ville förtydliga för eventuella andra att 60-tals-Xmen inte är jättedyra (ännu). Jag vet precis vilka nummer du tänker på, och just de tidningarna (i övergången mellan Silver och Bronze Age) är tokdyra i alla fall med svenska mått mätt (höga 4-siffriga belopp).


Jo men allt blir dyrt med svenska mått då vår marknad är så liten.
Jag menar heler inte tat de amerikanska originalen går för hundratals tuswen styck, men som du skriver, det kostar en hel del att ligga på topp med originaltidningar där borta, alltså Marvelserien är som de vore gratis i jämförelse:-)

Nu är de iofs tråkigt svart-vita men ändå.


Var ett tag sen jag kollade in priset på #94 och såg att den stigit ytterligare. Runda slängar 10 000kr numera i NM. Det medför en viss respekt för en tidning från 1975, trots allt. Hur många tidningar finns det i Sverige som tingar det priset? Det är väl Bamse nr 1 en bra dag med solen i ryggen och hemlängtan kanske?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Spider-Man på svenska

Inlägg av Agentum »

I superserier så kanske mycket bra första exemplar av Läderlappen och Stålmannen kan koma upp i en del.

Utanför det så är väl KA de första nummerna det som står högst här ovilkorligt.

Lustigt nog när det gäller Marvel här trots deras överlägsna pouläritet i landet särsklt de senaste 20 åren(i populäritet inte utgivning) så kan man äga varenda tidning som givits ut om man bara orkar leta upp dem.

De är ju så att det finns en hel del av dem i omlopp jämfört med Läderlappen 1 osv, som förutom det är imo rena konstverken i jämförelse med framsidorna på Marvels blaskor.

Bamse är jag dålig på men jag märker ju att de har ett visst drag, men det verkar finnas väldigt mycket för alla så det blir mättat lätt.

Nu har jag sabbat tråden tror jag, så jag får be alla om ursäkt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Spider-Man på svenska

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Agentum skrev:Nu har jag sabbat tråden tror jag, så jag får be alla om ursäkt.


Jag tycker nog det är hyffsat on-topic fortfarande. Är det inte det får väl någon bryta ut inläggen. Diskussionen är väl om något ett tecken på att Spider-Man inte räcker som Marvel-utgivning i Sverige? *hint* *hint* Egmont *nudge* *nudge* *knowwhatImeaneh?* *saynomore*
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Spider-Man på svenska

Inlägg av Agentum »

Jag är ju så ful att jag backar en DC utgivning men inte en Marvelutgivning, så jag är nog fienden ändå.

Det är helt enkelt för mycket snack än idag om Marvels överlägsenhet, vilket de inet har sen långt tillbaka i realiteten, ok ja de säljer bättre än DC Comics det är sant, men det säger inet mycket.

Många dra upp at DC figureer inte har nån personlighet och därför är tråkiga, och visst finns de men då team av tecknare och förfatare växlar ellan utgivarna så handlar det mer om vilken run som är bra än nåt annat.
Tex. tycker jag DC comics klarade av 90-talet betydligt bättre än Marvel som föll helt för fjantiga omslag och sparka författarna och låta dumskallar till tecknare med flavor of the month göra allt jobb.

Nåväl slut, samla svenska SM, nån måste ju bevara dem med då de ständigt de senaste åren arit det sista hoppet för superserier i landet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Spider-Man på svenska

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jag skulle till och med kunna se en utgivning som innefattar både DC och Marvel (och kanske något från Image/Top Cow) i en och samma tidning. Ge ut 100 sidor Batman, Hulken och Spawn för 80kr/nr så har ni en trogen prenumerant här.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Spider-Man på svenska

Inlägg av Agentum »

Jo men vi vet att det är omöjligt.

Marvel har ett överlägset fäste här i landet så jag får förstå det som sker även om det beror på en löjligt dyr distrubitör, som jag antar är nån slags komiker eller nåt utastt för att sänka serier i landet.

anars kan jag tänka mig ett par Marvelserier med då X-men och så S-M men också en DC tidning med Batan och JLA tex., det kan variera lite.

Jag vill bara ha ut nåt av DC i Sverige, senaste försöket var tammefan JLA med Morrison och de såldes för nästan inget och det funkade inte ändå fast jag anser att det är bättre än hans jobb på New X-men.

Så det är kanske fråga om det fins nån markand med alla dessa som köper det som anses serier i landet 91an och knasen och sådant.

Kanske är det för länge sedan folk viste vilka det var som var medlemmar i JLA när Gigant kom ut, eller när Serietidningen med New Teen Titans dök upp, jag menar, jag var ung då och såg ju hur bra den sistnämnda var, faktum är att den sålde bättre än X-men i USA när den kom.

Sånt vet inte serieläsare av idag, en del kanske för att tyvärr valde de delvis färg bara och det avslutades aldrig på nåt sätt.

Jag mins att jag var helt öerväldigad iaf, en del säger att det är en kopia på Xmen, men det är strunt det är sidekicks här och det är snarare Marvel som härmar dem med New Mutants senare.

vi som läst 70-och 80-talets DC utgivning i Sverige har ju sett hur mycket som startas men aldrig gjordes nåt med.

A fan Jonah Hex hade fan sin egna tidning ett tag, vilken Marvel cowboy har haft det här?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Spider-Man på svenska

Inlägg av Predabot »

Mycket intressant diskussion, men så jättemycket med tidningen Spider-man har den väl inte att göra? Har lite själv att säga om några av dom intressanta idéer som läggs fram, men det hela bör brytas ut i sin egen tråd. IMHO.

Var lite besviken att Egmont hoppade över den utmärkta New Ways to Die förresten, när jag kollade kronologin online för ett tag sen. :\ Dock så får jag ju nu chansen att köpa hardcovern på den. ^^

Nå, mycket trevligt med det senaste numret förresten. FLER sidor, men samma pris! När tidningen är kring 80 sidor, så känns det mer logiskt med ett pris av 50 riksdaler.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spider-Man på svenska

Inlägg av Wakuran »

Någon generell Gigant eller Marvels Universum/Mega Marvel-tidning skulle vara ett tillskott på marknaden. Gärna även någon "Inferno" eller liknande med Vertigo-serier
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 14:04

Re: Spider-Man på svenska

Inlägg av andersb80 »

Köpte nr 4 igår och tyckte den var rätt trevlig. Någon som vet vart jag kan köpa del 1-3?
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Spider-Man på svenska

Inlägg av Nima »

andersb80 skrev:Köpte nr 4 igår och tyckte den var rätt trevlig. Någon som vet vart jag kan köpa del 1-3?


http://www.seriehyllan.se/webbutik/sok. ... spider-man [:)]
Tror att även Seriezonen har.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 14:04

Re: Spider-Man på svenska

Inlägg av andersb80 »

Tack för tipset! nr 1 -3 är nu beställt.

För ni andra som är intresserade har seriehyllan 2 ex kvar av nr 1!
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Spider-Man på svenska

Inlägg av Noname »

Egmont lägger ner danska Spider-Man efter december 2010. Läggs svenska och finska utgivningen ner ??
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Re: Spider-Man på svenska

Inlägg av Olof Gustafsson »

Det finns en stor risk för det tror jag.
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Spider-Man på svenska

Inlägg av Nima »

Äh, kan dem inte ta och bestämma sig nångång.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Spider-Man på svenska

Inlägg av AndreasEriksson »

Sprid inte ryktet om den svenska tidningens nedläggning i förtid - den samproduceras inte med den danska såvitt jag vet, så att den danska lagts ner behöver inte innebära nåt för den svenska.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Dionysos
Fine
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 16:12
Ort: Sverige

Re: Spider-Man på svenska

Inlägg av Dionysos »

Hoppas inte, har precis lagt in en prenumeration!
I love the smell of arsenik in the morning
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Spider-Man på svenska

Inlägg av germund »

Ryktet om Spider-Mans kommande nedläggning är lyckligtvis ytterst överdrivet.
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Spider-Man på svenska

Inlägg av Noname »

Svenska, finska och danska Spiderman samproduceras. Den danska och finska kommer ut hver månad och svenska hver 2 månad. De svenska tidningar må blive lagt til side och git ut senere.....Hvis danska och finska Spiderman läggs ner......??
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Spider-Man på svenska

Inlägg av germund »

Noname skrev:Svenska, finska och danska Spiderman samproduceras. Den danska och finska kommer ut hver månad och svenska hver 2 månad. De svenska tidningar må blive lagt til side och git ut senere.....


Det är korrekt för 2010, men ...

Noname skrev:Hvis danska och finska Spiderman läggs ner......??


... det blir ändå fortsatt Spider-Man-utgivning i Finland+Sverige 2011.
Skriv svar